Pepermuntje tijdens de preek

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bambi

Re: Pepermuntje tijdens de preek

Berichtdoor Bambi » 10 mei 2014 18:07

gravo schreef:Kan tot verwarring leiden hoor. Heb het zelf meegemaakt dat een jonge man (Turk, moslim) verkering kreeg met een meisje van de Ger.Gem. en dus mee ging naar de kerk.
Na de eerste keer had hij gezien dat die rollen snoep rond gingen. Dus dacht ie: "dat kan anders, dat kan beter". De keer daarop wachtte hij het goede moment weer af, dook onder de kerkbank...om er met een enorme doos vol met pakjes stroopwafels weer mee naar boven te komen. Had ie geregeld op de inpak-afdeling voor een groothandel waar hij toen werkte. Opgeruimd en met een enthousiast gezicht begon hij die pakjes door te geven en uit te pakken. Deden ze in de moskee ook, vandaar.

Nou, als je nog iets zoekt dat ritselt, zo net voor de preek, dan is dit het wel.
Het werd weer eens een gezellige boel (zoals altijd). 't Bleef overigens bij die ene keer.

gravo

Wat zullen ze raar gekeken hebben. hysterisch-smile

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 10 mei 2014 19:55

Voor het avondmaal mochten wij overigens nooit snoep/pepermunt eten. Dat dan weer wel.

Dat zal ik ook niet doen.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 10 mei 2014 21:07

Ik heb helemaal niets tegen een snoepje voor de preek, en ook niet tegen een snoepje onder de preek. Maar ik kom wel eens in een gemeente waar het de gewoonte is dat iedereen per preek zijn/haar rol een keertje door moet geven. Zit je dus met zes verschillende mensen in een bank, dan komt er zes keer een rol voorbij. Dat vind ik dan toch wel een beetje storend worden. Vaak laat ik mijn rolletje dan lekker in de tas...
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

EdW
Mineur
Mineur

Berichtdoor EdW » 10 mei 2014 21:38

Ik vind het vooral lekker om even een snoepje te nemen tegen de dorst.
Van het zingen krijg je vaak best een droge mond. Bij een andere gelegenheid zou ik dan even een slokje water nemen, maar omdat ik geen flesje water mee naar de kerk neem, is een snoepje een prima alternatief (liefst wel zonder kraakpapiertjes natuurlijk). :wink:
Want God heeft Zijn Zoon niet in de wereld gezonden opdat Hij de wereld zou veroordelen, maar opdat de wereld door Hem behouden zou worden (Joh. 3:17)

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 11 mei 2014 07:58

Rozijn schreef:
Voor het avondmaal mochten wij overigens nooit snoep/pepermunt eten. Dat dan weer wel.

Dat zal ik ook niet doen.

Interessant - waarom is dat ?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 11 mei 2014 08:08

rotterdam schreef:

Interessant - waarom is dat ?

Roomse trekjes misschien?
Sacrament of gedenkteken?

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 11 mei 2014 09:25

mealybug schreef:Roomse trekjes misschien?
Sacrament of gedenkteken?

Ja die gedachte kwam ook bij mij naar boven :D

Onze oude koster had vroeger moeite met overgebleven brood van het H.A.
"ik kan toch moeilijk het lichaam van Christus voor de eendjes gooien"

400 jaar protestantisme ;
je kunt het in de hersens kloppend maken maar het hart wil kennelijk niet mee.

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor EenVasteBurcht » 11 mei 2014 11:27

Lijkt me niks rooms aan, geen pepermuntje vlak voor het avondmaal? Dan lijkt het namelijk alsof je mee doet , terwijl je niet mee doet. Of, als je wel meedoet, dan lijkt het voor jezelf alsof je alvast begonnen bent. Terwijl het juist zo mooi is dat je samen met de gemeente tegelijk aan het avondmaal gaat (bij ons gingen ze altijd rond met de brood en wijn ipv echt aan een tafel te zitten met een groepje tegelijk).

Dat met het overgebleven brood riekt wel naar een Roomse gedachtegang ja.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 12 mei 2014 08:35

Ik vind het zeer onbeleefd dat een dominee naar een kauwende gemeente moet kijken, terwijl hij/zij met grote zorg een preek heeft voorbereid. Het komt over als een stel ongeïnteresseerde mensen die hun lauwheid willen opfrissen met een pepermuntje.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 12 mei 2014 09:01

Als ik niet lang voor het Avondmaal een mentosje heb gegeten dan is de mentossmaak niet verdwenen als ik brood en wijn krijg. Dat vind ik jammer, dus eet ik geen snoepjes voor het Avondmaal.

Verder eet ik heel netjes, dus heeft de dominee echt geen last van een kauwende Rozijn. Dat hij last zou hebben van kauwgombellenblazende luisteraars kan ik mij goed voorstellen, of mensen die weet ik niet wat naar binnen werken.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 12 mei 2014 09:02

Arco schreef:Ik vind het zeer onbeleefd dat een dominee naar een kauwende gemeente moet kijken, terwijl hij/zij met grote zorg een preek heeft voorbereid. Het komt over als een stel ongeïnteresseerde mensen die hun lauwheid willen opfrissen met een pepermuntje.

Wat een onzin is dat woord lauwheid. Dat heeft niets met lauwheid te maken, maar puur met interesse. Ik luister makkelijker als ik even wat in mijn mond heb zitten. Dus laat hij het zien als een compliment, mocht hij het zien.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 12 mei 2014 09:22

Arco schreef:Ik vind het zeer onbeleefd dat een dominee naar een kauwende gemeente moet kijken, terwijl hij/zij met grote zorg een preek heeft voorbereid. Het komt over als een stel ongeïnteresseerde mensen die hun lauwheid willen opfrissen met een pepermuntje.

Het is maar wat je gewend bent denk ik. Wij zitten in een huiskamer en er staan koekies op tafel, voordat het begint krijg je thee en koffie en koekies. Soms neemt er weleens iemand een tijdens de preek. Vroeger vond ik het niet kunnen, dat snoep ronddelen. Concentreer je op de preek!!!
Een prediker werd eens heel boos toen iemand op het podium kwam en kauwgom zat te kauwen.
Ik was een keer in Canada in een kerk en ik was echt gewend: eten of drinken tijdens de dienst, dat doe je niet. Mooie zangdienst, dan moet je natuurlijk helemaal totaal op de Heer zijn afgestemd en ineens riepen ze door de microfoon: cake break!! :lol: Gingen ze ff lekker met z'n allen cake eten, geweldig. :lol:
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 12 mei 2014 10:20

Ik vind snoep meer voor kinderen, dus ik eet het zelf niet meer, de kinders krijgen altijd een mini fruitella...zitten drie snoepjes in...precies drie punten ( als ze willen, of ze eten het ineen, maakt me niets uit )
Maar ik heb er totaal geen probleem mee,

Ik vind het ook aardig als mensen de rollen doorgeven aan elkaar, vind ik gezelliger dan stiekem een snoepje naar binnenschuiven,
Gewoon lekker in het openbaar.

Maar vroeger als puber kaande ik hele rollen meller met mijn vriendin achter in de kerk, heerlijk.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 12 mei 2014 10:23

meribel schreef:Maar vroeger als puber kaande ik hele rollen meller met mijn vriendin achter in de kerk, heerlijk.

:lol:
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 12 mei 2014 10:44

Spreeuw schreef:Een bekend fenomeen is het delen van pepermuntjes tijdens de preek. Vooral aan het begin van de preek komen er rollen pepermunt of mentos tevoorschijn om de rij door te laten gaan. Waar het precies vandaan komt, weet ik niet.

De bekende zanger Stef Bos heeft hier zelfs een liedje over gemaakt: "Pepermunt".

http://www.youtube.com/watch?v=tuSaAoZ9mpA&feature=kp

Als ik dit liedje hoor, dient pepermunt om verveling tijdens de preek tegen te gaan. Ik vind het eigenlijk droevig gesteld dat mensen zich tijdens de preek gaan vervelen, terwijl tijdens de preek het Bijbelgedeelte voor de betreffende dienst uitgelegd wordt.
Ik ben ook niet echt trots op deze gewoonte. Er zullen vast een aantal mensen zijn die daardoor beter kunnen luisteren, maar waarom is het altijd aan het begin van de preek? Door het geritsel en de zwijgende communicatie op de banken tijdens het doorgeven mis je vaak het begin van de preek al (tenzij je moeite doet en de aangeboden rol negeert; maar ja, dat is ook zo aso...). Dat is erg storend en behoorlijk vervreemdend voor nieuwe mensen in de gemeente. Sterker nog, bij sommigen kan een groet/glimlach voorafgaand aan de dienst er niet vanaf, maar de snoeprol kan wel rond.

Het feit dat het steevast gebeurt bij een preek en niet bij andere toespraken laat zien dat het voornamelijk een ingesleten/ingebakken gewoonte is, welke stiekem bedoeld is om de prediking wat dragelijker te maken. Voor kinderen te begrijpen, voor volwassenen wat minder. Waarom niet voor en na de dienst? En als de prediking niet om aan te horen is: onderneem stappen. De huidige gewoonte toont duidelijk aan dat de prioriteit ligt bij de distributie van lekkernijen ipv bij de opening van de verkondiging (welke vaak cruciaal is om de lijn te kunnen volgen).

Mijn mening is: uit respect geen snoepjes meer tijdens de preek. En als je niet zonder kan, neem er dan zelf een (voor de preek), maar ga niet anderen ermee storen. En naasteliefde tonen (delen) kan ook nog buiten dat ene half uurtje. Deze gewoonte doet voor mij overduidelijk afbreuk aan de prediking (zonder zoetigheid kunnen we het zure niet aan?), en dat is niet iets wat we onze kinderen moeten meegeven.

PS ik chargeer wat hier. Voor velen is het snoepje helemaal geen teken van disrespect naar de preek. Het is dus ook niet per definitie zo dat je iets verkeerd doet. Maar ik hoop dat men wel bedenkt dat dit mogelijk een negatief imago geeft aan de preek en de eredienst en daarbij anderen tot last kan zijn als het tijdens de preek gebeurt.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Terug naar “Archief”