ineke-kitty schreef:Tja, "religie" heeft inderdaad alles met de mens te maken. Religie is namelijk door de mens zelf uitgevonden, en dan maakt het stempeltje wat erop staat niks meer uit.
Volgens de Bijbel gaat het om geloof in de levende Christus, en dat is alles behalve "religie".
"Religie" is mensenwerk.
Geloof in Christus Jezus heeft niets met religie te maken.
Wat een rookgordijn. En wat een voor-de-gek-houden van jezelf.
Natuurlijk is religie mensenwerk. Niet omdat het religie is, maar omdat wij mensen zijn. Als je het geloof in Jezus Christus daar van uitzondert, dan zeg je eigenlijk dat je zelf, als gelovige, geen mens meer bent. Dan zweef je ver boven al het gewone mensenwerk, ver boven gewone mensen, ver boven religie, ver boven al die onwetenden die zich nog wat met bidden, lezen, zingen, diakonaat, apostolaat en pastoraat bezighouden. "Wat een onzin, zeg" roep je dan naar beneden, vanuit je hoog opgestegen luchtballon.
Maar wie staat daar op aarde? Wie is om ons te redden mens geworden? Wie bevindt zich tusen al die mensen waar jij zo op neerkijkt? Precies. Jezus. Jezus was ook mens. In die zin was Zijn optreden echt mensenwerk. Zijn volgelingen ook. Zij waren en bleven mens. En ook later, toen de apostelen gestorven waren en de christelijke gemeenten verder moesten. Toen moesten ze zich organiseren, de leiding in de gemeente vormgeven, een eredienst inrichten, samenkomsten regelen, kortom kerk worden. Ze bleven volgelingen van Jezus Christus, gelovigen, maar vormden ook een religieuze cultuur en een religieus instituut. Zonder dat had het christelijk geloof niet blijven bestaan. Ook het christendom is een religie.
Als je dat niet wilt horen, dat wil je in feite je eigen exclusieve positie als gelovige behouden. Dit exclusief willen zijn (zelf weten hoe het zit, terwijl anderen het allemaal niet snappen, zelf gered worden, terwijl anderen allemaal ongelovig zijn en dus niet gerd worden), dat is in feite een probleem van een minderwaardigheidscomplex. Zo heb je weer macht over anderen. Zo beeld je jezelf weer in dat je lachend voorrang krijgt bij God, dat de anderen door hun eigen schuld in de shit blijven zitten, maar dat jij, jij, jij alleen gelukkig en zalig uit die hele bende weggerukt zal worden om heerlijk in een eeuwig Snoepland van de Heilige Zuurstok te genieten.
En als je eenmaal zover heen bent, ja, dan staat je ook niets meer in de weg om alle kerken, religies met de mensen in één veeg van tafel te doen. Heb ik je al vele malen zien doen, helaas.
Is leuk voor je eigen ego, maar heeft niets meer met Jezus Christus te maken.
Maar God zoekt juist het verlorene. Misschien zoekt God wel mensen die in hun religie verloren zijn. En jij zal daar dan even met je olifantspoten doorheen banjeren?
Ik zie heus wel hoe versteend religies kunnen zijn, maar denk je dat God die mensen daar ook maar iets minder om liefheeft? D' r is zoveel mis in de wereld en in de kerk. Maar ik geloof niet in de kerk, niet in religie, niet in mijzelf, niet in jou, niet in mijn religie, niet in jouw religie, maar in God. Want God is Liefde.
Het gaat altijd om erbarmen, om liefde, om de Ander. Daar hoort geen exclusief en triomfantalistisch neerkijken op anderen bij. "
Religie is namelijk door de mens zelf uitgevonden"...wat een hoogmoed.
Je bent zelf ook een mens. Jij hebt ook een eigen religie. Een religie waarin jij als gelovige de hoofdrol speelt. Ook je eigen opgeklopte uitspraken over religie dít en religie dát zijn en blijven ook gewoon mensenwerk. Je hebt er nog maar weinig van begrepen.
Christelijk geloof gaat onder andere om vleeswording, menswording. God vervloekt mensen niet, kijkt niet neer op mensenwerk. Hij kent de worstelende zoektocht van mensen in hun religies. En God veroordeelt dat ook niet. Het is Zijn genade en liefde, dat Hij de wereld, de religie,de mensen niet afschrijft of meewarig aan hun lot overlaat, zoals jij wel doet.
Dat God onder ons wil wonen, dat het Woord vlees wordt, dat Jezus Christus ons in alles gelijk wordt, dat zou je toch aan het denken moeten zetten. God zoekt de mens. Ja, dan komt Hij inderdaad op het terrein van mensenwerk en religie terecht. Bij ons allemaal, zou ik willen zeggen. Bij jouw en mijn religie, met alle gebreken van dien.
Exclusieve clubjes ware christenen....die eindigen altijd als veel te ver opgepompte luchtballonnen met een grote knal.
Plop...en weer met de beide mensenbeentjes op aarde geland.
Toch weer afhankelijk van Gods genade, hoe hoog we ook van de toren hebben geblazen.
gravo