Johannes 10:16 De Herder

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Anoniem_89

Re: Johannes 10:16 De Herder

Berichtdoor Anoniem_89 » 27 apr 2014 14:43

Riska schreef:Je kunt een gemeente zeker iets geven buiten geld om.
In onze kerk wordt het gebouw om de zoveel tijd keurig geschilderd als onderhoudswerk - gratis.
Er wordt bij ons veel daadwerkelijk geholpen. Naar gemeenteleden toe, zorgen dat mensen praktisch geholpen worden.
Kortom: geld alleen maakt niet gelukkig, ook voor een kerk niet, maar gemeenschap wel.

Oké, apart ja dat jij de gemeente kent.

Geld kan natuurlijk ook belangrijk zijn, maar het voorbeeld wat jij noemt vind ik heel mooi.
Het kan nuttig zijn voor bepaalde zaken, maar klusjes samen doen of wat dan ook in gemeenschap met elkaar kan goed helpen, je leert elkaar ook beter kennen.

Riska

Berichtdoor Riska » 27 apr 2014 15:08

Af en toe is er een 'veiling van beloften'.
Niet voor de eigen gemeente/gemeenschap maar voor een goed doel.
Zo hebben gemeenteleden bij wie de zwangerschap een drama werd het niet aangedurfd een nieuw risico te lopen bij een tweede zwangerschap. Ze gingen over tot adoptie van een kind uit Zuid-Afrika (en later nog één.
Als dank voor de beide kindjes hebben ze een project gestart (inmiddels alweer vijf jaar geleden) en daar van alles op gang gebracht - en gehouden! - voor de gemeenschap daar.
De 'veiling van beloften' zorgde voor een fiks bedrag.
Dat gaat zo: gemeenteleden bieden van alles aan:
tuinieren, schilderen, taart bakken, maaltijd koken etc. etc.
Die worden geveild en dan komt er dus een eindbedrag.
Dat is nu twee keer gedaan. (met behoorlijk aantal jaren ertussen).

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 10 mei 2014 15:39

Anoniem_89 schreef:@Gravo,

Bedankt voor je stukje.
Mooi geschreven.

Toch vraag ik mij af waarom mensen de voorganger of wie er ook verantwoordelijk is die zo'n uitspraak doet niet er op wijzen dat het nergens op slaat wat zij zeggen.

In de CGK van mijn schoonouders wilden ze zelfs dat mensen hun vaste vrijwillige bijdrage (jaarlijks) zouden betalen.
Mochten ze dat niet doen, of het formulier niet retour ingevuld ontvangen dan zou de wijkouderling langskomen en vragen waarom ze het niet gedaan hadden.
Als je dan niet wilde betalen dan mocht je geen lid meer zijn, je bent dan wel welkom als gast, maar niet als gemeentelid.

Wat een schande zeg!
HIER zo'n formulier.
Dit is niet de gemeente waar ik over spreek maar het is een voorbeeld.

Ik weet niet hoe het afgelopen is, ik zal het wel navragen.
Maar dit kan echt niet.

Heb het gelezen, is het een verwrongen reclame bureau of zo. Nee die Bijbeluitleg moet je eens lezen.
Daar staat zelfs dat God jaloers is, waarop? Deze bende hierop aarde?
Dit staat er ook. "Zoals God aan Adam en Eva slechts vroeg om één boom met rust te laten, zo vraagt de Heer ons SLECHTS om onze tienden te betalen."
Het moet niet gekker worden, je wordt gewoon misleid om je portemonnee te trekken.
Slinkse en sluwe verkoop praatjes noem ik dat.
Ik zou direct bedanken.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 10 mei 2014 16:43

Anoniem_89 schreef:

Johannes 10
11 Ik ben de goede herder. Een goede herder geeft zijn leven voor de schapen. 12 Een huurling, iemand die geen herder is, en die niet de eigenaar van de schapen is, laat de schapen in de steek en slaat op de vlucht zodra hij een wolf ziet aankomen. De wolf valt de kudde aan en jaagt de schapen uiteen; 13 de man is een huurling en de schapen kunnen hem niets schelen. 14 Ik ben de goede herder. Ik ken mijn schapen en mijn schapen kennen mij, 15 zoals de Vader mij kent en ik de Vader ken. Ik geef mijn leven voor de schapen. 16 Maar ik heb ook nog andere schapen, die niet uit deze schaapskooi komen. Ook die moet ik hoeden, ook zij zullen naar mijn stem luisteren: dan zal er één kudde zijn, met één herder.

Het gaat om het laatste vers,

Een van de taken van de Messias is het vergaderen van alle kinderen van Israel, van de 12 stammen dus.

Jer 29: 14 zegt 'Ik zal door u gevonden worden, spreekt de HEERE, Ik zal een omkeer brengen in uw gevangenschap en u bijeenbrengen uit alle volken en uit alle plaatsen waarheen Ik u verdreven heb, spreekt de HEERE, en Ik zal u terugbrengen naar de plaats vanwaar Ik u in ballingschap heb gevoerd.'

Jes 11:12 Hij zal een banier omhoogheffen onder de heidenvolken
en Hij zal de verdrevenen van Israël verzamelen
en zij die vanuit Juda overal verspreid zijn, bijeenbrengen
van de vier hoeken van de aarde.'

Ez 37: 15-28 (is te groot om hier helemaal te kopiëren)

Ez 11 vers 17: ' Daarom zeg: Alzo zegt de Heere HEERE: Ja, Ik zal ulieden vergaderen uit de volken, en Ik zal u verzamelen uit de landen, waarin gij verstrooid zijt, en Ik zal u het land Israëls geven.'

Matth. 24: 31 En Hij zal Zijn engelen uitzenden onder luid bazuingeschal, en zij zullen Zijn uitverkorenen bijeenbrengen uit de vier windstreken, van het ene uiterste van de hemelen tot het andere uiterste ervan.'

Dit is zo maar even een greep teksten, maar er zijn er natuurlijk heel wat meer.

Ten tijde van Jezus' tijd op aarde, waren alleen de Joden uit het 2 stammen Rijk in Israel, die Israëlieten uit de 10 stammen waren in de verstrooiing.
Ik geloof dat Jezus op hen doelde, en helemaal niet op de gelovigen uit de heidenen, de gemeente uit de heidenen bestond toen nog geen eens. (Typisch, dat men toch altijd zichzelf er weer in wil lezen...)
Men zag reikhalzend uit naar het herstel van Israel, zoals je ook leest in Hand. 1:6
'Zij dan die samengekomen waren, vroegen Hem: Heere, zult U in deze tijd voor Israël het Koninkrijk weer herstellen?'

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 10 mei 2014 18:26

Boaz schreef:(Typisch, dat men toch altijd zichzelf er weer in wil lezen...)

“Ik heb nog andere schapen, die niet van deze schaapskooi zijn; ook die moet Ik binnenbrengen, en zij zullen Mijn stem horen en het zal worden één kudde en één Herder.”

Ik geloof dat dit heel duidelijk is. Als de Heere zegt dat Hij schapen van een andere kudde heeft die zullen horen naar Zijn stem, bewijst dit dat de Heere zoekt naar schapen (mensen) van verschillende plaatsen en achtergrond die Hem volgen, Hem vertrouwen, Hem hun hart en leven geven en dan deel zullen worden van de kudde die Hij had gekozen. En dan zullen zij één zijn, omdat zij één Herder, één Vader, één Heer, één Verlosser, één Leider en één God hebben die om hen geeft en Zijn leven voor hen gaf aan het kruis.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 10 mei 2014 20:00

Het huis Israel en het huis Juda waren gescheiden koninkrijken.

In Ezechiel 37 lezen we dat Ezechiel twee stukken hout moest nemen; het ene stuk symboliseerde Israel, (Efraim), het andere Juda. Ezechiel moest ze bij elkaar voegen, waarop God zei:' Ik zal ze tot één stuk hout maken. Ze zullen in Mijn hand één worden.'

Vers 21: 'En spreek tot hen (Israel en Juda) zo zegt de Heere HEERE, Zie, Ik ga de Israelieten nemen uit de heidenvolken waarheen zij gegaan zijn. Ik zal hen van rondom bijeenbrengen en hen naar hun land brengen. Ik zal hen tot één volk maken in het land, op de bergen van Israel. (wat men nu 'bezet gebied' noemt!!) Zij zullen allen één Koning als koning hebben.Zij zullen niet langer als twee volken zijn, en net langer nog in twee koninkrijken verdeeld zijn'

In Ezechiel: één volk, één Koning, in de gelijkenis van de Here Jezus: één kudde, één Herder. Verschillende bewoordingen voor hetzelfde.

Lees ook:
Hosea 1
Rom 11:25
Micha 2:12
Zef 3:19,20

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 11 mei 2014 18:12

Boaz schreef:Het huis Israel en het huis Juda waren gescheiden koninkrijken.

In Ezechiel 37 lezen we dat Ezechiel twee stukken hout moest nemen; het ene stuk symboliseerde Israel, (Efraim), het andere Juda. Ezechiel moest ze bij elkaar voegen, waarop God zei:' Ik zal ze tot één stuk hout maken. Ze zullen in Mijn hand één worden.'

Vers 21: 'En spreek tot hen (Israel en Juda) zo zegt de Heere HEERE, Zie, Ik ga de Israelieten nemen uit de heidenvolken waarheen zij gegaan zijn. Ik zal hen van rondom bijeenbrengen en hen naar hun land brengen. Ik zal hen tot één volk maken in het land, op de bergen van Israel. (wat men nu 'bezet gebied' noemt!!) Zij zullen allen één Koning als koning hebben.Zij zullen niet langer als twee volken zijn, en net langer nog in twee koninkrijken verdeeld zijn'

In Ezechiel: één volk, één Koning, in de gelijkenis van de Here Jezus: één kudde, één Herder. Verschillende bewoordingen voor hetzelfde.

Lees ook:
Hosea 1
Rom 11:25
Micha 2:12
Zef 3:19,20

Hoi Boaz......
Juda en zijn metgezellen en Efraim en zijn metgezellen lijken beiden verstrooid te zijn onder de heidenen; aangezien ze in vers 21 beiden tesamen (de profeet noemt ze ''de kinderen Israels'') verzameld worden uit de heidenen, zodat ze weer één volk zijn, onder één koning.

Wanneer zal dat volgens jou gebeuren?

bvd
h.g.
Learsi

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 11 mei 2014 20:35

Wanneer dat zal gebeuren? Ik kan geen toekomst voorspellen, dus waag me er niet aan daar een uitspraak over te doen.

Wat ik wel weet is dat er in Noord Oost India een groep is die zich Benei Menashe noemen. (zonen van Menashe) Zij zijn door het rabbinaat erkend als Joden, en velen zijn al teruggekeerd naar Israel.

Verder zaten er veel nakomelingen van Dan is Ethiopië, die ook voor een groot deel al terug zijn naar Israel.

In Afganistan en Pakistan zitten 'Rabani' (waarschijnlijk nakomelingen van Ruben) en Ashuri (ws. nakomelingen van Asher),

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 11 mei 2014 20:45

learsi schreef:Juda en zijn metgezellen en Efraim en zijn metgezellen lijken beiden verstrooid te zijn onder de heidenen; aangezien ze in vers 21 beiden tesamen (de profeet noemt ze ''de kinderen Israels'') verzameld worden uit de heidenen, zodat ze weer één volk zijn, onder één koning.

Wanneer zal dat volgens jou gebeuren?

Wie denk jij dat '' allen die daar verre zijn'' zijn, in hand 2;39 ?
Zijn dezelfden als in Jak 1;1 neem ik aan?

Terug naar “Archief”