FonsV schreef:Toen ik voor de eerste maal op dit forum kwam was het in de dagen vóór Sinterklaas. Deze draad was toen gevorderd tot bladzijde 12 en op de TV was een kinderprogramma aan de gang over de 'goed heilig man'.
En toen viel de titel van de draad me op: "Klopt het scheppingsverhaal"? Zou het alternatief zijn: "Tikt het scheppingsverhaal (zachtjes tegen het raam)"? Dacht ik nog.![]()
De schrijver (of schrijfster) bleek ene mimi, die verder nooit is teruggezien. Haar/zijn tekst luidde: 'In genesis 1 staat dat eerst de aarde is geschapen en toen de zon (vierde dag). Maar de aarde draait om de zon, dus eerst hing ie gewoon los ofzo?
Je zou bijna gaan denken dat het scheppingsverhaal verzonnen is door de mensen die toen leefden, en die dachten dat de zon gewoon bovenin de lucht hing. Dan zou het allemaal wel kunnen kloppen.
Hopelijk weet iemand hier een antwoord op, want ik begin eigenlijk een beetje te twijfelen...'
Ik dacht spontaan: 'Nee, dat klopt natuurlijk niet'.
Maar... inmiddels zijn we op bladzijde 17 aanbeland en het probleem is nog niet wat je noemt echt opgelost. Ik begin me wat zorgen te maken over de beginnende twijfel bij die mimi. Die is zo stil geworden. Ikzelf lig er trouwens ook nachten van wakker want… je zult toch maar eens het verkeerde 'geloven'.
Is er nou helemaal niemand die het 'verlossende' antwoord weet?
Groeten.
Fons.
Antwoord:
Aragorn schreef:caprice schreef:FonsV schreef:Is er nou helemaal niemand die het 'verlossende' antwoord weet?
Handelingen 16:
30 En hen buiten gebracht hebbende, zeide hij: Lieve heren, wat moet ik doen, opdat ik zalig worde?
31 En zij zeiden: Geloof in den Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden, gij en uw huis.
Geloof maar gewoon wat God in Zijn Woord openbaart, en als je denkt dat iets symbolisch is kun je er altijd de kanttekeningen of een bijbelverklaring op naslaan.
Je bent weer erg goed in het plaatsen van totaal onrelevante opmerkingen, caprice...
Het leek mij sterk dat je nachten wakker ligt omdat je niet weet of je wel in het goede scheppingsverhaal gelooft (kan wel natuurlijk).
Daarom zette ik maar neer waar je nu precies in moet geloven.
Is dat echt niet relevant?