Rozijn schreef:Daar doelde ik niet op, daar heb ik ook werkelijk geen goed woord voor over. Als gravo slechts daarop doelde, heb ik hem verkeerd begrepen en kan het eerder geschrevene als niet geschreven worden beschouwd.
Ik meende dat hij meer in het algemeen sprak. Dan is het verwijt van provoceren niet terecht.
Nou, ik bedoelde het inderdaad in het algemeen. Als je je particuliere standpunt zelfs niet kan relativeren op die momenten dat een jaarlijks collectief herdenkingsmoment in het hele land gehouden wordt, dan vind ik dat pedant en onkies.
Dat gereformeerden dat al heel lang doen, is geen rechtvaardiging of argument. Er zijn momenten dat principes minder belangrijk zijn dan gemeenschappelijke waarden.
Het valt me altijd op dat sommige gereformeerden (vanuit de gedachte van door-de-week-maar-zondag-niet) altijd wel heel actief en betrokken op ma. di. wo.do. vr.of za. meedoen aan die herdenkingsplechtigheid, maar die verbondenheid op zondag plotseling niet meer hebben. Hoe bestaat zoiets?
Bedenk dat de grootste kracht van die herdenking hem niet zit in het precieze ritueel, maar in de collectiviteit er van.
Die wordt verstoord, wanneer men zich publiekelijk verontschuldigt.
Heb ik geen goed woord voor over. Nooit gehad, overigens.
Er zijn ook oorlogsslachtoffers op zondag gevallen. Er zijn van die momenten, dat principes even niet meer zo ontzettend belangrijk zijn.
Kwesties van leven en dood gaan voor de verplichtingen van de sabbath. Dodenherdenking is z'n kwestie.
gravo