Dodenherdenking op zondag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Byte
Luitenant
Luitenant

Re: Dodenherdenking op zondag

Berichtdoor Byte » 06 mei 2014 20:07

André-J30 schreef:Bij ons in de kerk zongen we ivm de dodenherdenking 's morgens Psalm 43: 1 en 4, de verzen die de 18 "geuzen" ook zongen voordat ze op de Waalsdorpervlakte werden gefusilleerd (zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Psalm_43 onder Trivia).
Dan ben je de hele dag aan het herdenken ...

Bij ons ook zelfde kerk :?: :wink:
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 06 mei 2014 20:28

'Kerkgangers verstoren herdenking'.

Dat is heel erg ja..

Onze ds zei om 10 voor half 8: 'We moeten af gaan ronden gemeente zodat we geen aanstoot geven aan de burgerlijke gemeente straks rondom de dodenherdenking, dat u allemaal ruim voor achten thuis bent.'

Thuis met het hele gezin 2 minuten stil geweest. Daarna nog met de oudste twee nagepraat over het hoe en waarom precies.

De andere dag stond er op de website van school de volgende Haiku (een gedichtsoort) van mijn zoontje:

Doden herdenken,
gestorven in de oorlog,
op de begraafplaats.

Volgend jaar DV vier mei prikken we weer rozen. Het is goed geweest zo. Een ieder in zijn gemoed.. wat was het ook weer schelpje? :wink:

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 06 mei 2014 20:33

mealybug schreef:Aan de ene kant is het jammer, maar aan de andere kant is het wel heel duidelijk wat voor ''vlees je in de kuip'' hebt, natuurlijk.

Het vlees waar jij het over hebt komt niet in de kuip...

Overigens vind ik het onderhand storend worden dat gehakketak van jou op de rechtse flank. 8-[

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 06 mei 2014 23:27

Rozijn schreef:Daar doelde ik niet op, daar heb ik ook werkelijk geen goed woord voor over. Als gravo slechts daarop doelde, heb ik hem verkeerd begrepen en kan het eerder geschrevene als niet geschreven worden beschouwd.
Ik meende dat hij meer in het algemeen sprak. Dan is het verwijt van provoceren niet terecht.

Nou, ik bedoelde het inderdaad in het algemeen. Als je je particuliere standpunt zelfs niet kan relativeren op die momenten dat een jaarlijks collectief herdenkingsmoment in het hele land gehouden wordt, dan vind ik dat pedant en onkies.
Dat gereformeerden dat al heel lang doen, is geen rechtvaardiging of argument. Er zijn momenten dat principes minder belangrijk zijn dan gemeenschappelijke waarden.
Het valt me altijd op dat sommige gereformeerden (vanuit de gedachte van door-de-week-maar-zondag-niet) altijd wel heel actief en betrokken op ma. di. wo.do. vr.of za. meedoen aan die herdenkingsplechtigheid, maar die verbondenheid op zondag plotseling niet meer hebben. Hoe bestaat zoiets?

Bedenk dat de grootste kracht van die herdenking hem niet zit in het precieze ritueel, maar in de collectiviteit er van.
Die wordt verstoord, wanneer men zich publiekelijk verontschuldigt.
Heb ik geen goed woord voor over. Nooit gehad, overigens.

Er zijn ook oorlogsslachtoffers op zondag gevallen. Er zijn van die momenten, dat principes even niet meer zo ontzettend belangrijk zijn.
Kwesties van leven en dood gaan voor de verplichtingen van de sabbath. Dodenherdenking is z'n kwestie.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Riska

Berichtdoor Riska » 07 mei 2014 09:04

Mag het woord "Gereformeerd" veranderd worden in: "Reformatorisch"?
De Gereformeerden die onderdeel uitmaken van de PKN hebben het probleem niet, naar mijn mening.

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 07 mei 2014 09:08

Mijn principe is de zondagsrust in ere houden. Het geeft ontzettend veel onrust om herdenkingsactiviteiten te organiseren. Veel mensen zijn daardoor niet in staat om de zondag in te vullen op de manier die mij lijkt dat goed is. Kun je mij kwalijk nemen, dat mag! Maar ik ben in mijn gemoed ten volle verzekerd dat ik op zondag níet deelneem aan wat voor andere activiteit dan ook dan kerkgang!

God dienen boven alles!! Doden herdenken prima, dat heb ik thuis gedaan. RUSTIG. En hier laat ik het bij. Ik laat een ieder ander in zijn of haar waarde. Of een ieder mij in mijn waarde laat kan me eigenlijk niets interesseren. Nou ja, ten diepste wel natuurlijk :-k

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 07 mei 2014 13:56

Tante Pollewop schreef:OGG in Utrecht van hetzelfde laken een pak. De bussen stonden stil, in de café's werd geen muziek gedraaid en iedereen op straat was stil toen de kerk openging en de stilte verstoorde met orgelspel en kerkgangers die naar buiten kwamen.
Zo respectloos voor degenen die herdachten..

Voortaan opsluiten tot 20:02 dan maar.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 07 mei 2014 14:11

johannes1 schreef:Voortaan opsluiten tot 20:02 dan maar.

Bij mij in de kerk zei de dominee die 's avonds bij ons voorging dat we nu weer 11 jaar moeten wachten voordat 4 mei (Dodenherdenking) weer op zondag valt. De eerstvolgende keer vanaf nu dat 4 mei op een zondag valt is dus in het jaar 2025. Ik heb het niet nagetrokken, maar de dominee zei het. Dus dat is voorlopig niet aan de orde...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 07 mei 2014 14:17

Spreeuw schreef:
Bij mij in de kerk zei de dominee die 's avonds bij ons voorging dat we nu weer 11 jaar moeten wachten voordat 4 mei (Dodenherdenking) weer op zondag valt. De eerstvolgende keer vanaf nu dat 4 mei op een zondag valt is dus in het jaar 2025. Ik heb het niet nagetrokken, maar de dominee zei het. Dus dat is voorlopig niet aan de orde...

En wat dominee zegt is natuurlijk altijd waar :mrgreen:
Ik weet het niet, de vorige 4 mei op zondag is niet zo lang geleden nl.
2008 :?: zeg ik voorzichtig. 8-[

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 07 mei 2014 14:29

schelpje3 schreef:En wat dominee zegt is natuurlijk altijd waar :mrgreen:
Ik weet het niet, de vorige 4 mei op zondag is niet zo lang geleden nl.
2008 :?: zeg ik voorzichtig. 8-[

Dit artikel zegt het ook: http://www.kerknieuws.nl/nieuws.asp?lSt ... &oId=26957

Er is dus geen reden om aan de dominee te twijfelen.
Het klinkt best ongeloofwaardig, maar het zit hem waarschijnlijk in de schrikkeljaren.
De vorige keer was inderdaad in 2008.

Maar goed, we hoeven ons wat dit betreft de volgende 10 jaar niet druk te maken.

Riska

Berichtdoor Riska » 07 mei 2014 14:35

2025?
Voor ieder geldt het natuurlijk, maar gezien mijn leeftijd vraag ik me af of ik dat nog mee mag maken... :wink:

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 07 mei 2014 14:36

Spreeuw schreef:
Dit artikel zegt het ook: http://www.kerknieuws.nl/nieuws.asp?lSt ... &oId=26957

Er is dus geen reden om aan de dominee te twijfelen.
Het klinkt best ongeloofwaardig, maar het zit hem waarschijnlijk in de schrikkeljaren.
De vorige keer was inderdaad in 2008.

Maar goed, we hoeven ons wat dit betreft de volgende 10 jaar niet druk te maken.

Nou Spreeuw, als er eentje vrijwel nooit aan dominee twijfelt, ben ik dat wel. :mrgreen:
Ik geloof het direkt, ik had niet eens de behoefte om het op te gaan zoeken.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 07 mei 2014 16:22

Ik had het pas zelf uitgerekend. :)

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 07 mei 2014 16:29

jamillah schreef:
Het vlees waar jij het over hebt komt niet in de kuip...

Overigens vind ik het onderhand storend worden dat gehakketak van jou op de rechtse flank. 8-[

Jouw afleidende grapjes ook best wel.
Als jij een inhoudelijke onderbouwing neerzet die rechtvaardigen kan dat mensen een dodenherdenking van anderen verstoren, ben ik zo om.

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 07 mei 2014 22:13

Riska schreef:Mag het woord "Gereformeerd" veranderd worden in: "Reformatorisch"?
De Gereformeerden die onderdeel uitmaken van de PKN hebben het probleem niet, naar mijn mening.

Je hebt gelijk, alle reformatorischen willen wel 'gereformeerd' genoemd worden, maar alle gereformeerden niet 'reformatorisch'.

Het gaat hier om de orthodoxe groepen uit het gereformeerd protestantisme, waaronder vallen:
sommige chr. gereformeerden, hersteld hervormden, bevindelijk gereformeerden, oud- of stokoud gereformeerden, hervormd-gereformeerden et al.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Terug naar “Archief”