Een nabij leven.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Teus
Majoor
Majoor

Een nabij leven.

Berichtdoor Teus » 06 mei 2014 21:09

Een nabij leven.
Nu eens niet over iets wat we vinden, oude schrijvers zeggen of in de Bijbel staat, maar wat ons verlangen is en wat we hebben.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Rozijn
Majoor
Majoor

Re: Een nabij leven.

Berichtdoor Rozijn » 07 mei 2014 08:23

Als het hier niet mag gaan over wat er in de Bijbel staat, dan houdt het op.

Daar staat namelijk: het is mij goed nabij God te wezen...

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 07 mei 2014 08:32

Hoewel het mij niet duidelijk is wat een nabij leven is (nog te weinig thuis in het refo-jargon) vraag ik me af in hoeverre je de mening van mensen los kunt koppelen van hun verlangens.
Natuurlijk is het niet goed om oude schrijvers (oudvaders) als geïnspireerde schrijvers te zien (sommige mensen hebben er heiligen van gemaakt), maar om zaken als een leven met God (dat is hoe ik denk dat deze term uitgelegd moet worden) los te zien van de Bijbel lijkt me onmogelijk.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 07 mei 2014 10:45

Teus schreef:Een nabij leven.
Nu eens niet over iets wat we vinden, oude schrijvers zeggen of in de Bijbel staat,

Nee, nu eens niet, maar slechts wat de zondige mens wil is belangrijker kennelijk.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 07 mei 2014 11:01

schelpje3 schreef:Nee, nu eens niet, maar slechts wat de zondige mens wil is belangrijker kennelijk.

Zo, Teus wordt weer op zijn wenken bediend....NIET dus.
Ik denk nl. dat hij graag wat persoonlijke getuigenissen had verwacht te horen, welke natuurlijk passen bij de gemeente van christenen ?

Bambi

Berichtdoor Bambi » 07 mei 2014 11:09

mealybug schreef:Zo, Teus wordt weer op zijn wenken bediend....NIET dus.
Ik denk nl. dat hij graag wat persoonlijke getuigenissen had verwacht te horen, welke natuurlijk passen bij de gemeente van christenen ?

Zodat degenen die zelf geen nabij leven hebben, het nabije leven van een ander af kunnen kraken?
Daar begin ik niet meer aan.
Ik ga geen paarlen voor de zwijnen werpen. (en daar bedoel ik niet Teus mee)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 07 mei 2014 12:38

mealybug schreef:Zo, Teus wordt weer op zijn wenken bediend....NIET dus.

Lastig he, om een inhoudelijke reactie te geven, iets wat jij de ander immer verwijt.
Het heeft geen zin om een dergelijk topic te openen, dat heeft het verleden wel uitgewezen.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 07 mei 2014 12:44

Kan iemand mij misschien uitleggen wat er dan bedoeld wordt met een nabij leven?
Is dat, zoals ik in een eerdere reactie aannam, een leven dichtbij God, of wordt er iets heel anders mee bedoeld?
Het jargon is af en toe voor mij niet te volgen, vandaar deze vraag.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 07 mei 2014 12:53

StillAwake schreef:Kan iemand mij misschien uitleggen wat er dan bedoeld wordt met een nabij leven?
Is dat, zoals ik in een eerdere reactie aannam, een leven dichtbij God, of wordt er iets heel anders mee bedoeld?

Je had het goed geraden. :wink:

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 07 mei 2014 12:59

StillAwake schreef:Kan iemand mij misschien uitleggen wat er dan bedoeld wordt met een nabij leven?

Ik denk dat het uit de bevindelijke kringen komt, misschien zelfs uit het gezelschapsleven.

Om je er nog een paar aan te reiken: :D

Binnen de gezelschappen ontstond een eigen taal; uitdrukkingen die een diepe lading hebben en geestelijke zaken of ervaringen kernachtig proberen samen te vatten. Bekend zijn uitdrukkingen als ”Zien is nog geen hebben”; ”De weg van de Borg is de weg van de Kerk”; ”Met een geopenbaarde Middelaar toch de dood in moeten”. Ook uitdrukkingen als ”de toeleidende weg” en ”de rechtvaardigmaking in de vierschaar der consciëntie” werden veel gebruikt binnen het gezelschapsleven.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 07 mei 2014 13:11

Waarbij er ook veel ontsporingen zijn rond deze uitdrukkingen, als ze vanuit hun eigenlijke context een eigen leven gaan leiden.
Maar daar gaat dit topic niet over.

Het blijft voor mij onmogelijk om iets te schrijven over het leven met God als ik Zijn Woord erbuiten moet laten. Juist omdat ik meermalen heb ervaren dat de Heere juist Zijn Woord wil gebruiken om dingen aan mij te leren.
En ook omdat het Woord is gegeven tot vermaning, vertroosting, enz. Het Woord is een lamp voor mijn voet en een licht op mijn pad.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 07 mei 2014 13:14

Teus schreef:Een nabij leven.
Nu eens niet over iets wat we vinden, oude schrijvers zeggen of in de Bijbel staat, maar wat ons verlangen is en wat we hebben.

Een christen leeft naar de Schrift, m.a.w. hij kan niet zonder de schrift. Een nabij leven zonder God is voor mij onmogelijk. Omdat dit voor mij onmogelijk is, wil ik weten wat God zegt in Zijn Woord.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 07 mei 2014 15:14

Spreeuw schreef:Een nabij leven zonder God is voor mij onmogelijk. Omdat dit voor mij onmogelijk is, wil ik weten wat God zegt in Zijn Woord.
God laat Zich kennen, en onderwijst door Zijn Woord. Een nabij leven is een leven dichtbij en vanuit de Bijbel. Daarom zie je dat mensen altijd naar een Bijbel gaan verlangen om meer over God te leren. Christenen die leven in bv islamitische landen, willen hun leven wel op het spel zetten, door stiekum een bijbel in huis te hebben. Juist in Zijn Woord is de Heere te vinden. Dus wordt de bijbel dierbaar. En daarom bestaat de Bijbel ook nog tot op de dag van vandaag, en is het het meest gelezen Boek. Daar zorgt God Zelf altijd nog voor.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 07 mei 2014 21:24

@Rozijn, dus je hebt alleen een nabij leven als je de bijbel leest?
Dat is geen nabij leven hoor, wellicht nabije momenten maar daar heb ik het niet over.
Als ik midden op zee op een windturbine sta heb ik met niemand contact, geen bereik en ook geen Bijbel bij me maar God is duidelijk voel- en merkbaar bij me.

@Stillawake, ik praat absoluut niet binnen het kader van het refo-jargon.
Het gaat niet over onze mening maar wat God van ons wil en wat wij van God verwachten.
Tot op heden heeft niemand het je uitgelegd wat een nabij leven is.
Ik ga het proberen.
Om een nabij leven met God te hebben moet toch best wel een groot geloof hebben.
Je verwachting van God is dan heel groot want geloven is leven naar Gods beloftes. Je mag aanspraak maken wat Hij je beloofd heb. Als je in Christus mag zijn, heeft Hij je heel veel beloofd en daar mag je aanspraak op maken, “eist van Mij vrijmoedig” De Bijbel staat vol met beloftes.
Als je een nabij leven hebt bidt je niet alleen veel maar je dankt God nog meer, niet alleen vaker. Je praat met God, je looft en prijst Hem. Je vraagt God om hulp niet wat Hij moet doen. Als ik bidt voor een kind van God dat ziek is zeg ik wel eens “Vader, Jan is een kind van U en hij is ziek, meer niet. God weet alles en het hoeft niet altijd aan Hem uitgelegd te worden. Jazeker het mag wel maar het gaat erom wat de Heilige Geest op dat moment je ingeeft.

Ik ga je van de vele een paar recente voorbeelden geven. Let wel, door Gods onmetelijke liefde en Genade treft ons dit maar geef God de eer.

Zeer recent, vandaag, ik ben op moment in Denemarken en mijn vrouw is alleen thuis.
Vanmiddag zag ik dat ze gebeld heeft, doet ze nooit onder het werk en schrok lichtelijk.
Ze belde me om te vertellen dat er vannacht bij haar ingebroken is. Kun je het voorstellen, een vrouw alleen en dan te ontdekken dat er mensen in je huis gelopen hebben en er een gruwelijk puinhoop van gemaakt hebben? Ze had een moment van boosheid maar bracht het gelijk bij God. Ze heeft gebeden om steun om het te dragen en te verwerken, ook voor de inbrekers, of Hij ze aan wilde raken opdat ze zich bekeren en dat ze door deze daad tot Hem zouden komen. Weet je, ze was verblijd God gaf haar vreugde in haar hart. Net ingebroken en een blij hart! Is alleen bij God mogelijk. Met blijdschap heeft ze die troep opgeruimd. Ze heeft geslapen alsof er niets gebeurd is. Als je afhankelijk van God bent gebeuren er wonderen en kun je de hele wereld aan.

Ik mag van God een cursus pastoraal werk doen. Is op een bijzondere manier gebeurd. Hele fijne avonden zijn dat en ga er graag naar toe. Wat je van God krijgt is altijd fijn. Het is wekelijks op donderdag.
Op een vrijdag komt mijn baas naar me toe en zegt Teus je mag volgende week naar Denemarken. Ik schrok een beetje want dan kan ik niet naar die cursus. Ik zeg “Heere hoe kan dat nu, ik mocht toch van U naar die cursus en nu moet ik naar Denemarken, nu kan ik het niet bij wonen.” Terwijl ik tegen God sprak werd ik al rustiger maar was nog nergens van overtuigd. Dit is een moment van ongeloof Stillawake, ik twijfelde, ik vertrouwde voor een moment niet op God want ik ging mijn baas vragen of het wel zeker was. Ik dus naar mijn baas en vroeg is dat heel zeker? Nou zegt hij voor 99.9% wel ga je koffer maar pakken. Ik dacht bij mezelf “ik ga geen koffer pakken want ik ga niet, ik ga naar die cursus, de volgende donderdag. Toen wist ik dat ik niet hoefde te gaan en dankte God en was superbij natuurlijk. Niet omdat ik niet hoefde te gaan nee dat God me bijstaat, het fijt dat Hij voor me zorgt.
2 uur later komt mijn baas en zegt “je hoeft niet te gaan” ik dacht dat wist ik al. Ik wilde weten wat de reden was want dat is vaak afwijkend als God Zich ermee bemoeid. Hij zegt ‘ze willen niet om de taal, ze willen dat iedereen Duits spreekt. Ik was echt verontwaardigd, dit is nog nooit gebeurd, altijd en overal Engels, is toch internationaal? Voor mij was het het bewijs dat God de hand er in had. Eh… @Rozijn en @Spreeuw. ik had geen bijbel op zak.
Maar toen, de volgende dag werd ik ziek. Ik zei tegen God “Vader nu begrijp ik er niets meer van, eerst het werk, U heeft het geregeld en nu ben ik ziek.” God gaf me te kennen dat ik thuis moest zijn en voor mijn vrouw moest zorgen daarom liet Hij mij ziek maken, zij was geopereerd aan haar voet en kon niet lopen. Toch die cursus, ik liep erover te prakkiseren, wat nu? Ik was eigenlijk een beetje in de war, Heb God nog eens gevraagd maar Hij liet het zo.
De donderdag brak aan en ik was nog steeds ziek en heb het weer voor God gebracht. Na het avondeten op de bewuste donderdag voelde ik me zo fit als een hoentje. Begrijp je hoe blijk ik was met Gods aanwezigheid en zijn zorg?
Ik had een geweldige avond StillAwake en de volgende morgen….ik was weer ziek.
Hebben wij niet een wonderlijk God?
Het is mooi om te zien hoe God werkt, de wonderen die Hij doet.
Het is niet belangrijk het is allemaal vergankelijk, het gaat om Zijn bemoeienissen, zijn zorg die Hij over je heeft, Hij houdt je constant in de gaten dat je niets overkomt en alles draaglijk maakt. Het is ook wel eens anders hoor maar dan sta ik Hem in de weg en wil weten waardoor want als je geen nabij leven hebt, heb je maar een arm leven, ik kan echt niet meer zonder.
Ik hou maar eens op, is al een aardige lap geworden.

@Mealybug, ik heb wel eens de indruk dat we het ook met christelijken te maken hebben in plaats van Christenen.

@Bambi, ik probeer satan te trotseren met behulp van God. Ik ben overwinnaar in Jezus Christus.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Bambi

Berichtdoor Bambi » 08 mei 2014 04:20

@Teus bedankt voor je mooie verhaal, ik werd er door bemoedigd.
Het belangrijkste is ook leren leven in afhankelijkheid van God.
Maar ik denk dat de meesten dat niet willen.
Die willen niet dat God hun wil en denken over neemt
Die hebben hun zondige natuur zo lief en willen liever hun eigen leven en wil en gedachten bepalen en die willen God en Zijn regels er alleen maar naast.

Ik had altijd verwacht dat een Christen echt met God Zelf een relatie had, maar tot mijn verbazing lees ik op dit forum dat mensen die aan het Avondmaal gaan en een relatie met God zouden moeten hebben juist niet eens begrijpen dat ze letterlijk met Hem moeten leven.
En ook niet eens Zijn stem verstaan.
Ik begrijp dat echt niet.
Ik zou niet eens meer zonder die relatie kunnen.
Ik vraag ook alles aan Hem, bij alles wat ik wil, doe, denk en voel.
En voel me juist schuldig als ik achteraf moet erkennnen dat ik mijn eigen zondige wil, gedachte of gevoel gevolgd heb, terwijl God duidelijk wat anders tegen me had gezegd, maar ik niet wilde luisteren.
Als ik dan besef dat mensen die relatie alleen maar via de Bijbel met God hebben, dan denk ik dat ze veel missen.
De Bijbel is er als richtlijn, om ons te laten zien wie God is en wat Hij van ons wil.
De Bijbel is geen vervanging van God in een relatie met God.

Terug naar “Archief”