Had ik eerder van dit forum en topic geweten was ik eerder "in de pen geklommen".
Over welke Torah gaat het? Als we naar de Joden zelf luisteren:
Talmoed Shabbath 31a 2e alinea met voetnoot 5 en 6
http://halakhah.com/shabbath/shabbath_31.html#31a_6Our Rabbis taught: A certain heathen once came before Shammai and asked him, 'How many Toroth6 have you?' 'Two,' he replied: 'the Written Torah and the Oral Torah.'7
Torah, pl. Toroth, is generally, though incorrectly, translated
'law'. It means rather a system of
teaching (onderwijs); v. R.T. Herford, The Pharisees, pp. 53ff.
The Written Torah is the Pentateuch;
the Oral Torah is the whole body of Rabbinical and traditional teaching thereon. This was originally not committed to writing (for the reasons v. Weiss, Dor, 111, 24b; and Kaplan, Redaction of the Talmud, ch. XIX), and hence designated the Oral Torah. Weiss, op. cit. I, p. 1, n. 1. observes that Hillel was the first man to whom the use of the term [H], 'Oral Law' is found ascribed.
De "Geschreven Onderwijzing" en de "mondelinge Onderwijzing" (uitleg) kun je niet loskoppelen van elkaar.
Maar goed, ik denk dat het hier om de geschreven Torah gaat.
Als je wat boeken gaat lezen van Joodse schrijvers kom je de term "Openbaring van Mozes" tegen icm met de Torah en Pentateuch.
Een overdragen van schriftelijke bronnen die via de ark van Noach Mozes hebben bereikt is wel héél onwaarschijnlijk.
Wat zou Mozes al die tijd dat hij met God op de berg was te horen hebben gekregen? Precies, de Torah! Geen verminking door menselijke redactie. Of zaken die de mens niet kon weten (Gen. 11:5 . "Toen kwam de HEERE neder, om te bezien de stad en den toren, die de kinderen der mensen bouwden", wie heeft dat gezien, opgeschreven en aan de juiste personen doorgegeven?).
Overigens staat in de Talmoed ook dat de Torah al voor de schepping bestond ...
Voor mij is de Torah de Openbaring van Jaweh Elohiem aan Mozes. Dit is de geschiedenis van de aarde tot aan zijn tijd, puur en zonder verminking door menselijke invloed. Ca. 2500 jaar na dato een "ooggetuigen" verslag.
Deze Torah is géén wetboek. De vertaling van Torah met wet zet ons op het verkeerde been. Het is onderwijzing.
En die begint dan fantastisch met: In het begin schiep God de hemel en de aarde. (Terwijl het meer correct zou zijn: In het begin schiepen Goden de henmelen en de aarde.)
En dàt kan ik dag en nacht overdenken ....
Deze Torah is het ijkpunt voor leer en leven.