ineke-kitty schreef:JeeWee: "zodra het gaat om extremisten die handelen vanuit een christelijke geloofsovertuiging"
Wil je nu werkelijk die zogenaamde 'christenen' die ' handelen vanuit een christelijke geloofsovertuiging' vergelijken met wedergeboren kinderen Gods?
Schei toch uit zeg.
Hoezo 'handelen vanuit een christelijke geloofsovertuiging'.
Vertel me eens, waar vindt je in de Schrift dat wedergeboren christenen andere mensen doden?
Jij mag het aantonen.
En ik hoef "mijn punt" helemaal niet te maken.
Bovendien, welke 'christelijke geloofsovertuiging' kan het doden van andere mensen legaliseren?
Wel even goed citeren, en ik zou het fijn vinden als je wat minder agressief communiceert.
Punt dat ik probeer te maken is dat we extremisme vanuit onze eigen geloofsachtergrond snel proberen weg te poetsen onder het mom van 'dat zijn geen wedergeboren christenen'. En eerlijk gezegd: los van het feit dat het oordeel niet aan mij is, vind ik ook dat je het moedwillig vermoorden van anderen niet kan verantwoorden vanuit een christelijke overtuiging.
Wanneer mijn islamitische vrienden diezelfde gedachtengang volgen en dus zeggen dat extremisten geen wedergeboren moslims zijn - of hoe dat dan ook heet - dan accepteert niemand dat, want dan is extremisme ineens gekoppeld aan de islam en moeten we allemaal vrezen voor de onderdrukking van de moslims.
Ja, in de Koran staan een paar soera's die misschien oproepen tot het uitroeien van ongelovigen. Echter, in het oude testament staan ook een aantal teksten die niet mals zijn. Psalm 110 of 139 bijvoorbeeld, los van alle mooie aspecten van beide psalmen, staan er ook wel teksten in waar ik mee kan worstelen. En Leviticus 26:
Jullie zullen je vijanden op de vlucht jagen en zij zullen door jullie zwaard worden geveld. Vijf van jullie zullen volstaan om honderd vijanden te verjagen en met honderd van jullie verjaag je er tienduizend; ze zullen door jullie zwaard worden geveld.
Nogmaals: het gaat mij niet om het legitimeren van geweld, ongeacht de gedachtengang achter dat geweld. Extremisme is echter slechts extremisme: hoewel bedreigend, niet representatief voor de gehele groep. Ongeacht de achtergrond van dat extremisme.