22 mei verkiezingen voor "Europa"

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: 22 mei verkiezingen voor "Europa"

Berichtdoor Wim2600 » 25 mar 2014 15:33

Ik merk nu pas dat bij jullie in Nederland de verkiezingen drie dagen eerder vallen dan bij ons in België. Wil dat dan zeggen dat jullie resultaten ook pas drie dagen later bekendgemaakt zullen worden? De partijen die opkomen zijn weliswaar verschillend, maar ik kan me toch voorstellen dat het vooraf bekend raken van de uitslag van "de buren" een invloed zou kunnen hebben...

Wij mogen (nu ja: moeten) in België trouwens drie keer stemmen op 25 mei: voor het Belgische, het Vlaamse én het Europese parlement. Maar goed, dan zijn we er ook in één keer van verlost :wink:

fri
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor fri » 25 mar 2014 15:34

[/quote]
En hoe denk je dan over de fractie waar SGP deel van uitmaakt?
De conservatieve fractie wordt voornamelijk gestuurd door de Engelse conservatives.
Al is het mij niet helemaal duidelijk of de SGP daar weer lid van wordt.[/quote]

Ik vind het niet erg dat het vanuit de Engelse kan wordt gestuurd, ook deze mensen zijn er kritisch tegenover meer Europa

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 25 mar 2014 15:34

Wim2600 schreef:Ik merk nu pas dat bij jullie in Nederland de verkiezingen drie dagen eerder vallen dan bij ons in België. Wil dat dan zeggen dat jullie resultaten ook pas drie dagen later bekendgemaakt zullen worden? De partijen die opkomen zijn weliswaar verschillend, maar ik kan me toch voorstellen dat het vooraf bekend raken van de uitslag van "de buren" een invloed zou kunnen hebben...

Wij mogen (nu ja: moeten) in België trouwens drie keer stemmen op 25 mei: voor het Belgische, het Vlaamse én het Europese parlement. Maar goed, dan zijn we er ook in één keer van verlost :wink:

Tjonge, wat zijn de Belgen toch weer accuraat. :wink:
Wij hebben in het verleden ook een keer 2 x moeten stemmen, weet even niet meer wanneer en waarom?

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Wim2600 » 25 mar 2014 15:42

schelpje3 schreef:Tjonge, wat zijn de Belgen toch weer accuraat. :wink:
Wij hebben in het verleden ook een keer 2 x moeten stemmen, weet even niet meer wanneer en waarom?

Tja, bij ons is er dan ook nog steeds stemplicht, en ik denk dat veel partijen beseffen dat je het dan niet kan maken om iedereen drie keer te laten opdraven als het ook in één keer kan.
Het gebeurt zelfs dat sommige steden er nog één of ander héél plaatselijk referendum aan verbinden, en dan sta je in dat stemhokje met de dilemma's "Europa", "België", "Vlaanderen" en "wel of niet een parkeergarage onder het marktplein" :lol:

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 25 mar 2014 16:16

Wim2600 schreef:Ik merk nu pas dat bij jullie in Nederland de verkiezingen drie dagen eerder vallen dan bij ons in België. Wil dat dan zeggen dat jullie resultaten ook pas drie dagen later bekendgemaakt zullen worden?
Nee. de uitslagen moeten geheim blijven totdat in alle landen de stemmen geteld zijn.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 25 mar 2014 16:17

rotterdam schreef:Toch begrijp ik het nog niet helemaal (ligt waarschijnlijk aan mijzelf)
maar ik lees op de site van het Europarlement ;

Europese Conservatieven en Reformisten
Peter van Dalen (ChristenUnie)

Europa van Vrijheid en Democratie
Bas Belder (SGP)
Oh, dat begrijp ik ook niet helemaal. Kun je daar naar linken?

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 25 mar 2014 16:26

Jvslooten schreef:Kun je daar naar linken?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Huidige_sa ... oparlement

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 25 mar 2014 16:55

Jvslooten schreef:daar staat het toch gewoon?[/url]

Ik lees hieruit dat Peter van Dalen (ChristenUnie) bij Europese Conservatieven en Reformisten behoord.
en
Bas Belder (SGP) bij de fractie van Europa van Vrijheid en Democratie

of kijk ik niet goed ?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 25 mar 2014 17:00

rotterdam schreef:Ik lees hieruit dat Peter van Dalen (ChristenUnie) bij Europese Conservatieven en Reformisten behoord.
en
Bas Belder (SGP) bij de fractie van Europa van Vrijheid en Democratie

of kijk ik niet goed ?
Oh, ik zie het. Blijkbaar zitten ze dus in verschillende fracties. Op zich is dat niet erg natuurlijk, maar wel vreemd. Bas Belder is binnenkort op Urk, als ik in de gelegenheid ben zal ik het vragen.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 25 mar 2014 17:10

Jvslooten schreef:Oh, ik zie het. Blijkbaar zitten ze dus in verschillende fracties. Op zich is dat niet erg natuurlijk, maar wel vreemd. Bas Belder is binnenkort op Urk, als ik in de gelegenheid ben zal ik het vragen.

Graag, ik begrijp dit absoluut niet - de verkiezingen in met een gezamenlijke lijst en dan in twee verschillende fracties gaan zitten, dat lijkt mij vreemd en onwerkbaar.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 26 mar 2014 08:20

rotterdam schreef:
Graag, ik begrijp dit absoluut niet - de verkiezingen in met een gezamenlijke lijst en dan in twee verschillende fracties gaan zitten, dat lijkt mij vreemd en onwerkbaar.

Ik snap het ook niet helemaal.
Maar het hele Europese stelsel begint voor mij steeds ondoorzichtiger te worden naarmate ik me er meer in verdiep.

RichardV
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor RichardV » 02 mei 2014 12:29

Belder werd na de verkiezingen van 2009 niet toegelaten bij de fractie ECR omdat de UKIP niet met hun wilde samenwerken door het vrouwenstandpunt.
Daardoor ging Belder naar de EFD.
Nu laten ze wel vrouwen toe dus mogen ze weer terug.
Maar dat staat er nog niet omdat het parlement van 2009 er nog zit.
Na 22 mei horen ze beide bij de ECR.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 02 mei 2014 12:56

RichardV schreef:Daardoor ging Belder naar de EFD.

Dus ging samen met de Lega Nord en de Slovaakse nationalisten ?

Ook niet echt "fris" of vergis ik me nu ?

RichardV
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor RichardV » 02 mei 2014 15:09

Klopt.
Maar die fractie stond waarschijnlijk het dichtst bij zijn standpunten(na de ECR).
Hij kon er ook voor kiezen om onafhankelijk lid te worden, maar dat is erg onvoordelig.
Dan kan hij bijvoorbeeld geen amendementen indienen op de voorstellen van de Raad.

Terug naar “Archief”