Marnix schreef:Dat kan zijn maar je doet dan geen recht aan wat er in Jezus Christus veranderd is. Ik noemde al dat Jezus verwijst naar het OT en zegt: U hebt gehoord dat er geschreven staat: Heb uw naasten lief en haat uw vijanden. En Jezus zegt vervolgens: Maar ik zeg u: Heb uw vijanden lief en bidt voor wie u vervolgen.
Hoezo is er dan geen verschil?
Wil je de tekst aangeven uit het OT waar dit staat? En lees nog eens Matth. 5:43-44.
Marnix schreef:En zo kunnen we nog wel meer benoemen:
- In het OT was Israel Gods volk. Door Jezus Christus is het evangelie er nu voor iedereen.
- In het NT wordt de Geest uitgestort en wil in mensenharten wonen. Hij verandert mensen.
- In het OT golden offerwetten, nu is Jezus als offer gebracht en hebben de offerwetten afgedaan. Als Jezus sterft scheurt het voorhangsel doormidden. De tempel en haar offerdiensten hebben afgedaan, ze zijn vervuld.
- Hetzelfde geldt voor de reinheidswetten. Ze zijn in Christus vervuld.
Bij de uittocht uit Egypte kwamen ook Egyptenaren mee. Tamar, Rachab en Ruth, voormoeders van Jezus, waren allemaal heidenen. Jona moest in Ninevé prediken. Dus alleen voor Israël?
Lees goed in de profeten, want daar wordt gesproken over het schrijven van de Torah in het hart in plaats van op steen.
Toch zijn er profetieën die spreken over offers in de laatste der dagen. Hoe zit dat? Waarom zou de Bijbel spreken over een derde tempel, als er geen offers meer gebracht moeten worden?
De reinigingswetten zijn nergens afgeschaft. Onzin dus.
Marnix schreef:Zo zien we dat het OT vooruitwijst op Christus. In Hem is er een nieuw, beter verbond. Dat wil niet zeggen dat God veranderd is. De God van het OT is inderdaad dezelfde als de God van het NT. Maar in Jezus Christus is er veel veranderd. Het OT wijst vooruit op Hem en op het nieuwe leven en het nieuwe verbond in Hem. Vroeger mocht een priester 1x per jaar God naderen in de tempel, door Jezus Christus mogen we Hem nu vrijmoedig naderen en genade ontvangen.
Ik zie de scheidslijn niet zo scherp als jij die stelt, maar verder onderschrijf ik dit gedeelte.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5