André-J30 schreef:Doel je op het rijtje in de 10 Woorden van het Verbond?
Onder andere.
André-J30 schreef:En ik kan met geen mogelijkheid begrijpen waarom" jij dat relateert aan bezit.
Lees maar eens hoe vaak er staat dat ze worden weggegeven, of genomen. "Hij nam haar (of meerdere vrouwen), of hij (de vader) gaf haar hem ten vrouw.
André-J30 schreef:Het gaat hier om begeren , begeren van iets wat van een ander is.
Kijk, precies wat ik bedoel. Dat iets had
iemand moeten zijn.
André-J30 schreef:Een vrouw wordt hier niet weggegeven (je bedoelt weggezet?) alsof het een ding is. Het is van iemand anders en dus moet je dat respecteren.
En hier nogmaals,
het moet
zij zijn.
En als man en vrouw getrouwd zijn, dan zijn ze van elkaar. Dus moet het evengoed gerespecteerd worden dat een man van zijn vrouw is als andersom.
Maar als een man meer vrouwen
neemt, dan wordt er niets gezegd.
De vrouw had geen recht om tegen vrouwen met wie ze haar man moest delen te zeggen 'dat is mijn man, dat moet je respecteren en daar moet je vanaf blijven'.
Dat omdat de man zelf de boosdoener was, daarom kon zijn vrouw dat argument niet eens gebruiken.
Ik lees over de schepping van de vrouw dat ze evengoed naar Gods beeld geschapen is, als een gelijkwaardige hulp tegenover (dus niet onder) de man.
Maar hoe er op veel plaatsen over vrouwen in de bijbel gesproken wordt vind ik daar bar weinig van terug.
Jajaja, de zondeval en de vloek daarvan. Dat vat ik nog wel.
Maar de vrouwen komen er knap beroerd vanaf in de wetten die God aan Mozes gaf.
Omdat Jezus de volmaakte wil van God gedaan heeft (en kijk maar eens hoe Hij met vrouwen omging) kan ik mij niet voorstellen dat het O.T. helemaal klopt. Wat er staat over vrouwen in de wetten die God Mozes gaf o.a.
Ik ben niet precies op de hoogte over het ontstaan van het O.T.
Ik heb nogal wat tegenstrijdige dingen gelezen, dus dat maakt het niet makkelijker.
Misschien zijn er inderdaad niet veel overschrijf-fouten gemaakt, maar misschien zijn er wel van die oude snippers gevonden waar woorden opstonden die helemaal niet van God waren, maar daar wel voor zijn doorgegaan.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)