Spreeuw schreef:Ergens in de Bijbel staat dat je moet zorgen voor je nageslacht. Dus dat het opzettelijk kinderloos blijven een zonde is. Weet de tekst even niet, maar als iemand dat weet, dan lees ik het graag.
Met name in orthodoxe kerken zijn er veel grote gezinnen. Gezinnen met meer dan 10 kinderen bijvoorbeeld komen met name voor in orthodoxe kerkelijke gemeenten. Nu gaat het natuurlijk niet om het krijgen van zoveel mogelijk kinderen. Dat lijkt me ook niet Bijbels. Toch mag je volgens de Bijbel zeker niet opzettelijk kinderloos blijven. Ondanks dat dit een teer punt is, ben ik benieuwd wat jullie mening hierover is.
(De tweede
je in de eerste zin is een foutje?)
Het eerste gebod is Gen 1:28 "En God zegende hen, en God zeide tot hen: Weest vruchtbaar, en vermenigvuldigt, en vervult de aarde, en onderwerpt haar ...".
Klinkt misschien wat oneerbiedig (zo bedoel ik het uiteraard niet !) maar in z'n eentje lukt Adam niet zo goed. De reden voor het maken van de vrouw is dus de mogelijk maken van de opdracht uit Gen 1:28, vermenigvuldiging. Dat moeten ze blijven doen ondanks de straf (voor de vrouw, maar indirect ook voor de man !) op de eerste zonde dat het vervullen van die opdracht niet gemakkelijk zal zijn.
In de Talmoed staat bij de plicht van vermenigvuldiging niet alleen Gen 1:28 maar ook Gen. 2: 18, 22-24 genoemd.
Maar waarom zou die opdracht moeten leiden tot grote gezinnen?Weer de Talmoed: Yevamoth 61b
MISHNAH. A MAN SHALL NOT ABSTAIN FROM THE PERFORMANCE OF THE DUTY OF THE PROPAGATION OF THE RACE44 UNLESS HE ALREADY HAS CHILDREN. [AS TO THE NUMBER]. BETH SHAMMAI RULED: TWO MALES, AND BETH HILLEL RULED: MALE AND A FEMALE, FOR IT IS STATED IN SCRIPTURE, MALE AND FEMALE CREATED HE THEM.
44) Gen. 1: 28
http://halakhah.com/yebamoth/yebamoth_61.html (even naar beneden scrollen naar het tweede stukje in hoofdletters.)