De vrouw in het ambt van predikant/ouderling

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

jaapo
Kapitein
Kapitein

Re: De vrouw in het ambt van predikant/ouderling

Berichtdoor jaapo » 30 apr 2014 21:09

Als je fundamenteel tegen de vrouw in het ambt bent, heeft dat als consequentie, dat je van alle preken en pastorale werkzaamheden, verricht door een vrouwelijke ambtsdrager, vindt, dat de Heilige Geest daar niet aanwezig was. Dat al die kerkgangers en gemeenteleden jaar in, jaar uit, op het verkeerde been zijn gezet door een onheilige zaak, beïnvloed door de Boze. Je neemt daarmee een zware verantwoordelijkheid op je, omdat je meent, de wegen en werkwijze van Gods Geest te doorgronden. Nu hoor ik sommigen wel zeggen, dat de Heilige Geest ook in die diensten/gesprekken werkzaam kan zijn. Dan vraag ik me af, als je dat belijdt, waarom je dan toch tegen de ambtsvervulling van een vrouw zou zijn. Ik vind het één van die onbegrijpelijkheden van het rechtzinnige gedachtengoed.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 30 apr 2014 21:16

jaapo schreef:Als je fundamenteel tegen de vrouw in het ambt bent, heeft dat als consequentie, dat je van alle preken en pastorale werkzaamheden, verricht door een vrouwelijke ambtsdrager, vindt, dat de Heilige Geest daar niet aanwezig was. Dat al die kerkgangers en gemeenteleden jaar in, jaar uit, op het verkeerde been zijn gezet door een onheilige zaak, beïnvloed door de Boze. Je neemt daarmee een zware verantwoordelijkheid op je, omdat je meent, de wegen en werkwijze van Gods Geest te doorgronden. Nu hoor ik sommigen wel zeggen, dat de Heilige Geest ook in die diensten/gesprekken werkzaam kan zijn.
Ik ben blij dat je blijkbaar zelf ook wel inziet -of hoort zeggen- dat bovenstaande onzin is. Bileam sprak ook woorden van de Allerhoogste. Moeten we maar allemaal heidenprofeten op onze kansels nodigen dan, in de hoop dat de Heilige Geest toch nog werkzaam wil zijn? Dat is net zo absurd als dat het klinkt.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 01 mei 2014 00:36

@vslooten: als jij wat ik schreef onzin noemt, dan zijn er twee mogelijkheden: 1. Je hebt er niets van begrepen. 2. Je bent zelf ook van mening, dat de woorden van God gesproken kunnen worden, zonder dat Gods Geest daarbij werkzaam is. En dan vergelijk je het met Bileam, die naar mijn mening juist een ongewild werktuig van Gods Geest was. Misschien zijn ook beide punten wel op jou van toepassing. Hoe dan ook: ik kan er geen touw aan vast knopen. Behoor je ook al tot de groep schrijvers hier, die direct reageren, zonder eerst goed gelezen te hebben (en desnoods 2x)? Ga er nog eens goed voor zitten en reageer dan opnieuw en maak je eigen standpunt duidelijk.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 01 mei 2014 00:40

Jongens, wie weet????? Misschien staat de pratende ezel van Bileam a.s. zondag wel op de preekstoel :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 01 mei 2014 06:40

jaapo schreef:@vslooten: als jij wat ik schreef onzin noemt, dan zijn er twee mogelijkheden: 1. Je hebt er niets van begrepen. 2. Je bent zelf ook van mening, dat de woorden van God gesproken kunnen worden, zonder dat Gods Geest daarbij werkzaam is. En dan vergelijk je het met Bileam, die naar mijn mening juist een ongewild werktuig van Gods Geest was. Misschien zijn ook beide punten wel op jou van toepassing. Hoe dan ook: ik kan er geen touw aan vast knopen. Behoor je ook al tot de groep schrijvers hier, die direct reageren, zonder eerst goed gelezen te hebben (en desnoods 2x)? Ga er nog eens goed voor zitten en reageer dan opnieuw en maak je eigen standpunt duidelijk.

Gezien bovenstaande reactie, is er èèn mogelijkheid: je hebt er niets van begrepen, zoals je ook al zelf bewijst in de paars gearceerde zin. Behoor je ook al tot de groep schrijvers hier, die direct reageren, zonder eerst goed gelezen te hebben (en desnoods 2x)? Ga er nog eens goed voor zitten en reageer dan opnieuw en maak je eigen standpunt duidelijk.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 01 mei 2014 06:47

naamloos schreef:Jongens, wie weet????? Misschien staat de pratende ezel van Bileam a.s. zondag wel op de preekstoel :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

"Een pratende ezel?!" Vroeg de vrijzinnige dominee, "dat gelooft u toch zelf ook niet mag ik hopen?"
"Jawel hoor," antwoordde de evangelische EO-presentator, "het staat in de Bijbel dus dat geloof ik."
"Een pratende ezel?!" Riep de vrijzinnige opnieuw vol verbazing, "Hoe kom je daar nou bij. Het was helemaal geen ezel, het was een ezelin." :mrgreen:

André-J30
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor André-J30 » 01 mei 2014 08:23

naamloos schreef:... want die wetten waar jij het over hebt ...
Over welke wetten heb ik het dan??
André-J30 schreef:... Een meisje staat onder het gezag van haar vader, bij haar trouwen stelt ze zich onder het gezag van haar man.....
naamloos schreef:Dit is dus in tgeheel niet van toepassing. Gelukkig maar.
Waarom (!) zou dit nu niet meer van toepassing zijn? Omdat deze god-loze maatschappij het ons anders voorschrijft?
En als je nu als Christen ergens in het Midden-Oosten woont (of elders op de wereld) waar "uithuwelijken" nog wel gewoonte is, wat dan?
naamloos schreef:Ik ben een grote meid, en ik kan prima voor mezelf zorgen.
Dat is alweer één van de "verworvenheden" van de Verlichting, je wel, toen Het Licht werd uitgedaan ...

Mede geïnspireerd door een post van Marnix:
“The Light failed; but the Darkness that followed was more than loss of light.”
JRR Tolkien - The Silmarillion
viewtopic.php?f=31&t=26978&start=105
Berichttitel: Re: Uit het hart gegrepen - korte citaten BerichtGeplaatst: vr apr 11, 2014 1:34 pm

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 01 mei 2014 09:50

André-J30 schreef:Over welke wetten heb ik het dan??
De wetten die God aan Mozes gaf voor Israël.
André-J30 schreef:Waarom (!) zou dit nu niet meer van toepassing zijn? Omdat deze god-loze maatschappij het ons anders voorschrijft?
En als je nu als Christen ergens in het Midden-Oosten woont (of elders op de wereld) waar "uithuwelijken" nog wel gewoonte is, wat dan?
1. Ik ben geen Jodin. (we hadden het over een ongetrouwde of gescheiden vrouw!!!)
2. Het is in tgeheel niet god-loos om als meerderjarige voor jezelf verantwoordelijk te zijn.
3. Als ik op een plaats woonde waar ik uitgehuwelijkt zou worden, dan zou ik me rap haasten daar weg te gaan. (zoals ik er met mijn westerse blik tegenaan kijk)
André-J30 schreef:Dat is alweer één van de "verworvenheden" van de Verlichting, je wel, toen Het Licht werd uitgedaan ...
Jaja, jammer voor je dat je niet eeuwen eerder geboren bent. Toen mochten vrouwen niet leren, en waren ze afhankelijk van mannen.
Maar intussen is er gelukkig wat verandert, en in onze cultuur is de vloek van de zondeval -de man zal over de vrouw heersen- niet meer geheel actueel.
Misschien is het licht voor mannen een beetje uitgegaan, omdat vrouwen zich niet meer automatisch door mannen laten overheersen.
En het is absoluut een verworvenheid dat vrouwen niet meer van mannen afhankelijk zijn. Ik dank er God regelmatig voor.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 01 mei 2014 09:56

naamloos schreef:Jongens, wie weet????? Misschien staat de pratende ezel van Bileam a.s. zondag wel op de preekstoel :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Jvslooten schreef:"Een pratende ezel?!" Vroeg de vrijzinnige dominee, "dat gelooft u toch zelf ook niet mag ik hopen?"
"Jawel hoor," antwoordde de evangelische EO-presentator, "het staat in de Bijbel dus dat geloof ik."
"Een pratende ezel?!" Riep de vrijzinnige opnieuw vol verbazing, "Hoe kom je daar nou bij. Het was helemaal geen ezel, het was een ezelin."
Och wat jammer nou, dan gaat het natuurlijk niet door want een ezelin is vrouwelijk. En al wat vrouwelijk is komt bij jullie de preekstoel niet op, toch?

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 01 mei 2014 10:04

jaapo schreef:Als je fundamenteel tegen de vrouw in het ambt bent, heeft dat als consequentie, dat je van alle preken en pastorale werkzaamheden, verricht door een vrouwelijke ambtsdrager, vindt, dat de Heilige Geest daar niet aanwezig was. Dat al die kerkgangers en gemeenteleden jaar in, jaar uit, op het verkeerde been zijn gezet door een onheilige zaak, beïnvloed door de Boze. Je neemt daarmee een zware verantwoordelijkheid op je, omdat je meent, de wegen en werkwijze van Gods Geest te doorgronden. Nu hoor ik sommigen wel zeggen, dat de Heilige Geest ook in die diensten/gesprekken werkzaam kan zijn. Dan vraag ik me af, als je dat belijdt, waarom je dan toch tegen de ambtsvervulling van een vrouw zou zijn. Ik vind het één van die onbegrijpelijkheden van het rechtzinnige gedachtengoed.

Ik ben het niet met je eens. En ik denk dat ook de meeste rechtzinnigen het niet met je eens zijn. Ik ben zelf tegen de vrouw in het ambt, maar wil niet zeggen dat daarin per definitie Gods Geest niet in zou werken.

Paulus schreef dat wanneer Christus zelfs uit valse motieven verkondigd wordt, hij zich hierin verblijdt!! Laat staan als een vrouw Christus verkondigt. En een vrouw als predikant verkondigt Christus in de meeste gevallen niet eens uit valse motieven!

Filippenzen 1:18 (NBG'51)
Wat doet het ertoe? In elk geval, hetzij met een bijoogmerk, hetzij in oprechtheid, wordt Christus verkondigd; en daarin verblijd ik mij, en zal ik mij ook verblijden.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 01 mei 2014 10:41

Wie tegen de vrouw in het ambt is op basis van de Bijbel, zal ook de volgende stellingen moeten onderschrijven:
a. Een meisje is half zoveel waard als een jongen.
Bewijs: Lev. 12: bij de geboorte van een meisje is de moeder twee keer zo lang onrein.
Lev. 27:5-6: bij het afkopen van een gelofte is het woord van de vrouw steeds maar ongeveer de helft waard ten opzichte van dat van de man.

b. Vrouwen staan onder hun mannen (1 Kor. 11; 14).
De man is het beeld Gods, de vrouw het beeld des mans en omwille van de man gemaakt. Vrouwen mogen daarom niet in het openbaar spreken, moeten (althans buitenshuis) hun hoofd sluieren en hun man als hun meester erkennen (vgl. 1 Petr. 3:1-6). Weduwen onder de 60 moeten hertrouwen anders verdoen ze hun tijd maar (1 Tim. 5).

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 01 mei 2014 16:54

@vslooten: wat een kinderachtige reactie. Je weet dus zelf niet, wat nou eigenlijk je eigen mening is en waarom.
@spreeuw: als je wel vindt, dat Gods Geest ook werkzaam kan zijn in de woorden en daden van een vrouw in het ambt, waarom ben je er dan toch op tegen? Dat snap ik echt niet, en dat is niet om te jennen. Kun je het nog eens verduidelijken?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 01 mei 2014 17:18

jaapo schreef:@vslooten: wat een kinderachtige reactie. Je weet dus zelf niet, wat nou eigenlijk je eigen mening is en waarom.
Een ding weet ik, en dat is dat jou conclusies iedere keer ronduit hilarisch zijn.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 01 mei 2014 17:21

naamloos schreef:Och wat jammer nou, dan gaat het natuurlijk niet door want een ezelin is vrouwelijk. En al wat vrouwelijk is komt bij jullie de preekstoel niet op, toch?
Inderdaad, en ezelinnen al helemaal niet.. daar is het trapje een beetje te stijl voor. :mrgreen:

Bambi

Berichtdoor Bambi » 01 mei 2014 17:24

Cicero schreef:Wie tegen de vrouw in het ambt is op basis van de Bijbel, zal ook de volgende stellingen moeten onderschrijven:
a. Een meisje is half zoveel waard als een jongen.
Bewijs: Lev. 12: bij de geboorte van een meisje is de moeder twee keer zo lang onrein.
Lev. 27:5-6: bij het afkopen van een gelofte is het woord van de vrouw steeds maar ongeveer de helft waard ten opzichte van dat van de man.

b. Vrouwen staan onder hun mannen (1 Kor. 11; 14).
De man is het beeld Gods, de vrouw het beeld des mans en omwille van de man gemaakt. Vrouwen mogen daarom niet in het openbaar spreken, moeten (althans buitenshuis) hun hoofd sluieren en hun man als hun meester erkennen (vgl. 1 Petr. 3:1-6). Weduwen onder de 60 moeten hertrouwen anders verdoen ze hun tijd maar (1 Tim. 5).

De man is het hoofd van de vrouw, zoals Christus het hoofd is van de Gemeente.

Ja dat valt voor veel mannen niet mee, dan moeten ze zich ineens volwassen en liefdevol gaan gedragen. :-oo

Terug naar “[Religie] - Open forum”