opkomst Islam

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Anoniem_89

Re: opkomst Islam

Berichtdoor Anoniem_89 » 28 apr 2014 09:27

Ayla schreef:Thanks!

Daarom vind ik met mijn achtergrond dit ook best een lastig topic, omdat ik nu natuurlijk weet wat 'het ware geloof' is en dit mijn familie, en natuurlijk alle andere moslims in de wereld ook van harte gun! De islam is echt een vreselijke religie, maar de meeste moslims weten dat helemaal niet omdat ze de koran niet in hun eigen taal maar in het Arabisch lezen. De meeste moslims (in Nederland!) leren helemaal niet wat voor vreselijke dingen bij de islam horen. Zo was dat bij mijn opvoeding ook! En dan is het behoorlijk kwetsend als iemand roept dat de islam vernietigd moet worden. Daaruit wordt de conclusie getrokken: dus ik als moslim ook!

Wanneer je de koran in je eigen taal leest gaan je ogen pas open (na een poosje, als je geen excuses en leugens meer kunt bedenken om het goed te praten). Maar dat is een proces, en mensen die vreselijke dingen roepen over het geloof helpen daar niet heel erg bij. Wat wel helpt is mensen heel vriendelijk aan te raden de koran in hun eigen taal te lezen, want ja, je wil toch weten wat allah nu allemaal in zijn boek heeft laten optekenen? Wat het geloof nu daadwerkelijk inhoudt?

En als ze met het kulargument aankomen dat Arabisch de meest perfecte taal is en de koran niet te vertalen is, kun je best zeggen dat als allah daadwerkelijk schepper van hemel en aarde is en de islam de religie voor heel de wereld, hij ook een boek kan maken dat door iedereen gelezen kan worden. Van de 7 miljard mensen op aarde spreken er maar 300 miljoen Arabisch. En dan tel ik álle soorten Arabische talen bij elkaar op, dus de mensen die daadwerkelijk het Arabisch van de koran spreken is nog lager! Beetje vreemd van allah dat hij van al die andere mensen verwacht dat ze eerst Arabisch gaan leren om hem te begrijpen, moet een schaapsherder in de bergen van Irak echt eerst Arabisch leren voor hij kan weten wat er in de koran staat? Beetje onhandig...

Kun je mij misschien ook vertellen hoe ik moslims kan bereiken in mijn eigen buurt met het evangelie?
Ik ken er een paar, ik weet niet goed hoe ik dit kan aanpakken, jij kent de cultuur neem ik aan wel goed?

Het gaat om een alleenstaande moslima van zo'n 35 jaar (ze draagt geen hoofddoek, dus dat zegt denk ik al een beetje wat).
En een man van in de 60-65 woont samen met zijn vrouw, zij draagt er ook geen.

Ik kan met allebei goed opschieten.
Zelf ben ik 25, dus weet niet of dat nog uitmaakt?

Ze komen bij mij niet echt over als gelovigen, die man drinkt zo nu en dan, rookt ook.
De vrouw draagt geen hoofddoek en is een makkelijk type, in de zin van dat niet echt terughoudend is. Ze stapt makkelijk op mensen af en maakt een praatje.
(dit in tegenstelling tot anderen).

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 28 apr 2014 09:43

Ayla schreef:Daarom vind ik met mijn achtergrond dit ook best een lastig topic,
Beste Ayla, hartelijk dank voor je reactie en ik geloof dat ik kan leren van jou.
Aylla schreef:En dan is het behoorlijk kwetsend als iemand roept dat de islam vernietigd moet worden. Daaruit wordt de conclusie getrokken: dus ik als moslim ook!
Echter je conclusie die je trekt is onjuist.
Ik bestrijd wel de Islam maar niet de Moslim. Ik begrijp dat het nou verwant met elkaar maar nogmaals en kijk mijn reacties terug dan zult je concluderen dat ik de ‘Islam’ bestrijd en niet de Moslims.
Je schrijft toch immers zelf:
Ayla schreef:De islam is echt een vreselijke religie
Precies, daar gaat het om.

Eigenlijk heb ik de zelfde vragen als Anoniem_89.

Ayla
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ayla » 28 apr 2014 10:57

Anoniem_89 schreef:
Kun je mij misschien ook vertellen hoe ik moslims kan bereiken in mijn eigen buurt met het evangelie?
Ik ken er een paar, ik weet niet goed hoe ik dit kan aanpakken, jij kent de cultuur neem ik aan wel goed?

Het gaat om een alleenstaande moslima van zo'n 35 jaar (ze draagt geen hoofddoek, dus dat zegt denk ik al een beetje wat).
En een man van in de 60-65 woont samen met zijn vrouw, zij draagt er ook geen.

Ik kan met allebei goed opschieten.
Zelf ben ik 25, dus weet niet of dat nog uitmaakt?

Ze komen bij mij niet echt over als gelovigen, die man drinkt zo nu en dan, rookt ook.
De vrouw draagt geen hoofddoek en is een makkelijk type, in de zin van dat niet echt terughoudend is. Ze stapt makkelijk op mensen af en maakt een praatje.
(dit in tegenstelling tot anderen).

Voor ik ook maar iets zeg wil ik wel duidelijk maken dat ik absoluut geen expert ben maar spreek vanuit mijn eigen ervaring, dus hoe ik toen ik moslim was dacht en waar ik wel of niet voor open stond. Voor een professioneel advies en evangelisatiemateriaal kun je het beste contact opnemen met Evangelie en Moslims (of via de website bestellen denk ik). Daarnaast is de website http://www.isaruhallah.nl heel fijn om te lezen en meer info te krijgen!

Dan nu mijn mening: Het is behoorlijk lastig om moslims met het evangelie te bereiken omdat wij leren dat de bijbel vervalst is en dat christenen erop uit zijn om je mee te trekken in die misleiding. (sorry het klinkt heel hard en nu ben ik het daar uiteraard niet meer mee eens, maar ik zeg dit zodat je hun uitgangspunt weet.) Een voordeel is wel dat je moslims niet hoeft te overtuigen van het bestaan van God, ze vinden dat heel belangrijk en praten er ook heel graag over met anderen. Om ervoor te zorgen dat mensen open gaan staan voor het christendom is het eerst belangrijk dat ze twijfelen aan hun eigen geloof, dat ze begrijpen dat veel in de islam niet klopt. Dat is heel moeilijk! Vooral omdat je in de islam met de paplepel ingegoten krijgt dat dat het meest superieure geloof is, dat de hele wereld moslim zou moeten zijn en dat de rest eigenlijk maar heidenen zijn zonder manieren.

Ik denk dat vriendschappelijke gesprekken over geloof het beste werken. ("Goh, wat geloof je nou precies?" "Wat is islam?" "Wat betekent het voor jou?"). Dan is er ook een opening om te spreken over wat jij gelooft. Speel de verschillen niet gelijk enorm uit ("Ik geloof dat Jezus de zoon van God is en dat Hij de enige weg is", natuurlijk is dat wel zo, maar daarmee polariseer je gelijk) maar laat je ook niet meetrekken in 'het is uiteindelijk allemaal hetzelfde, dezelfde God, meerdere wegen leiden naar Rome' of dat soort onzin. Laat duidelijk merken dat je het niet vraagt omdat je twijfelt aan je eigen geloof maar dat je gewoon geïnteresseerd bent in wat zij geloven.

Zoek wel altijd wat je gemeen hebt. Laat zien dat jij als christen het ook vreselijk vindt hoe goddeloos sommige dingen in Nederland eraan toe gaan. Dat christenen het ook walgelijk vinden dat er op elke straathoek een halfnaakte vrouw te zien is op reclameborden, dat de vrije moraal hier niet iets is waar christenen aan mee willen doen. Dan heb ik het over one-night-stands en uitgaan in kroegen waar iedereen dronken is en zich schaamteloos gedragen en dergelijke. Dat je weet wat schaamte is, dat je er verdriet van hebt dat er in Nederland zoveel dingen gebeuren die tegen de wil van God ingaan. Helaas zijn er veel naamchristenen die een walgelijker leven leiden dan niet gelovige mensen waardoor mijn beeld van christenen echt fout was. Vooral ook omdat moslims leren dat christenen geloven dat Jezus voor hun zonden is gestorven en ze nu daarom vrij zijn. Dat is ook helemaal waar, maar het belangrijkste moet ook vermeld worden: dat je uit dankbaarheid dus niets wil doen dat tegen de wil van God ingaat, niet omdat je bang bent, maar onwijs dankbaar en gelukkig dat God zoveel van je houdt. Dat jouw leven daarom een offer is aan Hem, en dat je goed wil leven voor Hem. En natuurlijk schiet je daar tekort in, maar het is absoluut niet christelijk om in je zonden te blijven liggen!

Zorg ervoor dat het geen discussie wordt waarin een ieder zijn gelijk wil krijgen, daar schiet je niks mee op, maar zorg wel dat je je wapent met goede argumenten, bijvoorbeeld over dat de bijbel vervalst is: dat is natuurlijk onzin, in de koran wordt gezegd dat je zowel de torah als het nieuwe testament moet lezen, dat Mohammed daar in voor zou komen, en omdat dat uiteraard niet zo is, hebben ze maar gezegd dat de torah en het NT vervalst zijn. Echter hebben we van zowel voor als na de tijd van Mohammed manuscripten van de torah en het NT, en die zijn hetzelfde, dus als de koran verwijst naar de manuscripten die op het moment dat Mohammed bestond er waren, en die hetzelfde zijn als de manuscripten die van een latere datum zijn, dan betekent dat dus dat de bijbel niet vervalst is! (simpele logica..)

Een ander argument is dat het toch belachelijk is dat God een zoon heeft. In de koran staat dat God toch geen echtgenote heeft en dus geen zoon kan hebben? Er bestaat de indruk dat God een kind met een vrouw gemaakt zou hebben. Te walgelijk voor woorden vinden moslims dat! En dat is het natuurlijk ook, maar dat is helemaal niet wat christenen geloven! Hij wordt de Zoon van God genoemd omdat Hij de GEEST van God heeft, hij is ontvangen uit de Heilige Geest, geboren uit de maagd Maria. En dat geloven moslims ook, dat de geest van God ervoor gezorgd heeft dat Maria zwanger werd, dat staat gewoon in de koran. Daarnaast staat elders in de koran duidelijk geschreven dat Jezus de geest van God heeft. Dus Jezus is geen LICHAMELIJKE zoon, maar het wordt GEESTELIJK bedoeld.

Daarnaast is het misschien interessant om te vragen of moslims naar het paradijs gaan, en hoe dan. Je zult dan een verhaal over een of andere weegschaal horen waarbij je goede daden zwaarder moeten wegen dan je slechte daden, dan gaat een moslim naar het paradijs. Maar hoe weet je nou hoeveel een goede daad weegt? Hoeveel weegt een slechte daad? Hoe weet je nou zeker dat je voldoende hebt gedaan? En schieten zelfs onze beste werken niet tekort bij de geweldige glorie van God? Een mens kan nooit iets voor God doen! (En daarom hebben we Jezus nodig!)

Ik kan echt nog uren doortypen maar ik laat het hier maar even bij, anders wordt het wel heel lang. Meer specifiek over de twee gevallen kan ik je zeggen dat het makkelijker is om de 35 jarige iets te vertellen en ergens van te overtuigen omdat die persoon zelf boeken kan gaan lezen en op internet kan gaan zoeken, bij een ouder echtpaar dat al hun hele leven zo leeft (en eigenlijk niet zo veel kennis heeft van de islam) is het veel lastiger.

Goddank hoeven we het echter niet zelf te doen, maar is het Gods geest die in ons werkt, die bewerkstelligt het! Bidt daarom vooral veel voor deze mensen! God doet wonderen, echt!

Als je verder nog vragen hebt hoor ik het graag :-)
Laatst gewijzigd door Ayla op 28 apr 2014 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.
~❥ Visit many good books, but live in the Bible -- C.H. Spurgeon ❥ ~

Ayla
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ayla » 28 apr 2014 11:09

benefietdiner schreef:Beste Ayla, hartelijk dank voor je reactie en ik geloof dat ik kan leren van jou.
Echter je conclusie die je trekt is onjuist.
Ik bestrijd wel de Islam maar niet de Moslim. Ik begrijp dat het nou verwant met elkaar maar nogmaals en kijk mijn reacties terug dan zult je concluderen dat ik de ‘Islam’ bestrijd en niet de Moslims.
Je schrijft toch immers zelf:
De islam is echt een vreselijke religie
Precies, daar gaat het om.

Eigenlijk heb ik de zelfde vragen als Anoniem_89.

Zo bedoelde ik het ook niet hoor, ik bedoel dat moslims (en ik dus vroeger ook) het wel zo opvatten en dat valt best te begrijpen, vooral omdat ze niet weten dát de islam een vreselijke religie is. Stel je voor (en soms gebeurt dat al!) dat atheïsten zouden zeggen: "Mensen moeten niet geloven, wat een onzin, laten we het christendom bestrijden!" Dan zeggen ze daarmee niets over christenen, maar je (ik in ieder geval wel) zou je behoorlijk rot voelen!

(PS: sorry voor dat geharrewar met jouw quotes, ik kan maar 1 citaat in een andere hebben omdat ik anders het bericht niet kan plaatsen, beetje irritant)

Bambi

Berichtdoor Bambi » 28 apr 2014 11:33

Anoniem_89 schreef:Kun je mij misschien ook vertellen hoe ik moslims kan bereiken in mijn eigen buurt met het evangelie?

Misschien kun je ze ook wijzen op de serie 'The Bible" die op 11 mei bij de EO van start gaat.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 29 apr 2014 14:52

Ik zag dit net:
The Internet site aljazeera.net published an interview with Ahmad Al Qataani أحمد القطعاني An important Islamic cleric who said: “In every hour, 667 Muslims convert to Christianity. Everyday, 16,000 Muslims convert to Christianity. Ever year, 6 million Muslims convert to Christianity."
http://www.faithfreedom.org/oped/sina31103.htm
http://www.muslimjourneytohope.com/watch.php
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Ayla
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ayla » 01 mei 2014 12:26

Boerin schreef:Ik zag dit net:
The Internet site aljazeera.net published an interview with Ahmad Al Qataani أحمد القطعاني An important Islamic cleric who said: “In every hour, 667 Muslims convert to Christianity. Everyday, 16,000 Muslims convert to Christianity. Ever year, 6 million Muslims convert to Christianity."
http://www.faithfreedom.org/oped/sina31103.htm
http://www.muslimjourneytohope.com/watch.php

Oh wauw, dat klinkt in ieder geval heel erg bemoedigend!
Ik voel zelf altijd een steek in mijn hart wanneer ik het andersom zie:
Nederlanders (meestal jonge meisjes) die moslim zijn geworden, ik vind het zo erg!

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 01 mei 2014 13:32

Volgens mij is het belangrijkste verschil tussen christenen en moslims de visie op Jezus Christus en de Drieëenheid van God. Volgens moslims is het echt onmogelijk dat God uit Drie Personen bestaat en Hij een Zoon heeft. Dit strookt niet met de eenheid van God. Voor christenen is het juist cruciaal dat Christus de Zoon van God is. Ik denk dat het moeilijk is om moslims hiervan te overtuigen. Het is en blijft tenslotte geloof.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 01 mei 2014 13:38

Ayla schreef:Nederlanders (meestal jonge meisjes) die moslim zijn geworden, ik vind het zo erg!

In 99% van de gevallen zijn dit kinderen uit ongelovige gezinnen.
Wat is zo erg ?

Ayla
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ayla » 01 mei 2014 14:41

rotterdam schreef:
In 99% van de gevallen zijn dit kinderen uit ongelovige gezinnen.
Wat is zo erg ?

Ik hoop dat ik je verkeerd begrijp, probeer je nu te zeggen dat ze maar beter moslim
kunnen zijn dan niet gelovig? Besef je wel dat het niet zo uitmaakt voor God, of ze nu
moslim of niet gelovig zijn? Hoe dan ook kennen ze niet de ware God! Dat is toch vreselijk?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 01 mei 2014 14:47

Er is 'slechts' 1 God. Dat anderen een vertroebeld beeld van die ene God hebben wil niet zeggen dat ze niet veel goed kunnen doen.

Ayla
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ayla » 01 mei 2014 14:53

Faramir schreef:Er is 'slechts' 1 God. Dat anderen een vertroebeld beeld van die ene God hebben wil niet zeggen dat ze niet veel goed kunnen doen.

Volgens mij beweer ik dat ook nergens? Dat zou ook wel een beetje vreemd zijn uit mijn mond,
dan zou ik beweren dat mijn familie niet veel goeds kan doen! :o
Maar uiteindelijk is er maar één weg naar God: Jezus, Hij is de Weg, de Waarheid en het Leven.
Je kan alle goeds doen in de wereld, maar alleen door Hem kan je naar de Vader komen.
En dat gun ik alle moslims op de wereld! Besef je wel dat als je enkel maar stelt dat moslims ook goede dingen doen (doen ze ook!) je ze daarmee geen stap verder richting Jezus helpt?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 01 mei 2014 14:58

Indien de mensen dat oprecht doen omdat ze denken God daarmee in het goede te dienen dan ben ik ervan overtuigd dat God daar oog voor heeft. En uiteindelijk is het nog altijd God en God alleen die het oordeel geeft.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 01 mei 2014 15:01

Ayla schreef:
Ik hoop dat ik je verkeerd begrijp, probeer je nu te zeggen dat ze maar beter moslim
kunnen zijn dan niet gelovig? Besef je wel dat het niet zo uitmaakt voor God, of ze nu
moslim of niet gelovig zijn? Hoe dan ook kennen ze niet de ware God! Dat is toch vreselijk?

Dat heb ik dus niet gezegd.

Jij begon te zeggen "dat vind ik zo erg" (meisjes die moslima) worden.

Ik vraag wat vind je zo erg ? dat het nu geen atheïsten meer zijn?

Ayla
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ayla » 01 mei 2014 15:02

Faramir schreef:Indien de mensen dat oprecht doen omdat ze denken God daarmee in het goede te dienen dan ben ik ervan overtuigd dat God daar oog voor heeft. En uiteindelijk is het nog altijd God en God alleen die het oordeel geeft.

Helemaal eens, maar zoals je net zo goed weet als ik, gaat het niet om goede werken maar om geloof in Zijn Zoon! Dit is wat God in Zijn Woord zegt: Johannes 14:6 Jezus zei: Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand kan bij de Vader komen dan door mij.

Ik weet zeker dat je dat serieus neemt :)
Laatst gewijzigd door Ayla op 01 mei 2014 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Archief”