Anoniem_89 schreef:
Kun je mij misschien ook vertellen hoe ik moslims kan bereiken in mijn eigen buurt met het evangelie?
Ik ken er een paar, ik weet niet goed hoe ik dit kan aanpakken, jij kent de cultuur neem ik aan wel goed?
Het gaat om een alleenstaande moslima van zo'n 35 jaar (ze draagt geen hoofddoek, dus dat zegt denk ik al een beetje wat).
En een man van in de 60-65 woont samen met zijn vrouw, zij draagt er ook geen.
Ik kan met allebei goed opschieten.
Zelf ben ik 25, dus weet niet of dat nog uitmaakt?
Ze komen bij mij niet echt over als gelovigen, die man drinkt zo nu en dan, rookt ook.
De vrouw draagt geen hoofddoek en is een makkelijk type, in de zin van dat niet echt terughoudend is. Ze stapt makkelijk op mensen af en maakt een praatje.
(dit in tegenstelling tot anderen).
Voor ik ook maar iets zeg wil ik wel duidelijk maken dat ik absoluut geen expert ben maar spreek vanuit mijn eigen ervaring, dus hoe ik toen ik moslim was dacht en waar ik wel of niet voor open stond. Voor een professioneel advies en evangelisatiemateriaal kun je het beste contact opnemen met Evangelie en Moslims (of via de website bestellen denk ik). Daarnaast is de website
http://www.isaruhallah.nl heel fijn om te lezen en meer info te krijgen!
Dan nu mijn mening: Het is behoorlijk lastig om moslims met het evangelie te bereiken omdat wij leren dat de bijbel vervalst is en dat christenen erop uit zijn om je mee te trekken in die misleiding. (sorry het klinkt heel hard en nu ben ik het daar uiteraard niet meer mee eens, maar ik zeg dit zodat je hun uitgangspunt weet.) Een voordeel is wel dat je moslims niet hoeft te overtuigen van het bestaan van God, ze vinden dat heel belangrijk en praten er ook heel graag over met anderen. Om ervoor te zorgen dat mensen open gaan staan voor het christendom is het eerst belangrijk dat ze twijfelen aan hun eigen geloof, dat ze begrijpen dat veel in de islam niet klopt. Dat is heel moeilijk! Vooral omdat je in de islam met de paplepel ingegoten krijgt dat dat het meest superieure geloof is, dat de hele wereld moslim zou moeten zijn en dat de rest eigenlijk maar heidenen zijn zonder manieren.
Ik denk dat vriendschappelijke gesprekken over geloof het beste werken. ("Goh, wat geloof je nou precies?" "Wat is islam?" "Wat betekent het voor jou?"). Dan is er ook een opening om te spreken over wat jij gelooft. Speel de verschillen niet gelijk enorm uit ("Ik geloof dat Jezus de zoon van God is en dat Hij de enige weg is", natuurlijk is dat wel zo, maar daarmee polariseer je gelijk) maar laat je ook niet meetrekken in 'het is uiteindelijk allemaal hetzelfde, dezelfde God, meerdere wegen leiden naar Rome' of dat soort onzin. Laat duidelijk merken dat je het niet vraagt omdat je twijfelt aan je eigen geloof maar dat je gewoon geïnteresseerd bent in wat zij geloven.
Zoek wel altijd wat je gemeen hebt. Laat zien dat jij als christen het ook vreselijk vindt hoe goddeloos sommige dingen in Nederland eraan toe gaan. Dat christenen het ook walgelijk vinden dat er op elke straathoek een halfnaakte vrouw te zien is op reclameborden, dat de vrije moraal hier niet iets is waar christenen aan mee willen doen. Dan heb ik het over one-night-stands en uitgaan in kroegen waar iedereen dronken is en zich schaamteloos gedragen en dergelijke. Dat je weet wat schaamte is, dat je er verdriet van hebt dat er in Nederland zoveel dingen gebeuren die tegen de wil van God ingaan. Helaas zijn er veel naamchristenen die een walgelijker leven leiden dan niet gelovige mensen waardoor mijn beeld van christenen echt fout was. Vooral ook omdat moslims leren dat christenen geloven dat Jezus voor hun zonden is gestorven en ze nu daarom vrij zijn. Dat is ook helemaal waar, maar het belangrijkste moet ook vermeld worden: dat je uit dankbaarheid dus niets wil doen dat tegen de wil van God ingaat, niet omdat je bang bent, maar onwijs dankbaar en gelukkig dat God zoveel van je houdt. Dat jouw leven daarom een offer is aan Hem, en dat je goed wil leven voor Hem. En natuurlijk schiet je daar tekort in, maar het is absoluut niet christelijk om in je zonden te blijven liggen!
Zorg ervoor dat het geen discussie wordt waarin een ieder zijn gelijk wil krijgen, daar schiet je niks mee op, maar zorg wel dat je je wapent met goede argumenten, bijvoorbeeld over dat de bijbel vervalst is: dat is natuurlijk onzin, in de koran wordt gezegd dat je zowel de torah als het nieuwe testament moet lezen, dat Mohammed daar in voor zou komen, en omdat dat uiteraard niet zo is, hebben ze maar gezegd dat de torah en het NT vervalst zijn. Echter hebben we van zowel voor als na de tijd van Mohammed manuscripten van de torah en het NT, en die zijn hetzelfde, dus als de koran verwijst naar de manuscripten die op het moment dat Mohammed bestond er waren, en die hetzelfde zijn als de manuscripten die van een latere datum zijn, dan betekent dat dus dat de bijbel niet vervalst is! (simpele logica..)
Een ander argument is dat het toch belachelijk is dat God een zoon heeft. In de koran staat dat God toch geen echtgenote heeft en dus geen zoon kan hebben? Er bestaat de indruk dat God een kind met een vrouw gemaakt zou hebben. Te walgelijk voor woorden vinden moslims dat! En dat is het natuurlijk ook, maar dat is helemaal niet wat christenen geloven! Hij wordt de Zoon van God genoemd omdat Hij de GEEST van God heeft, hij is ontvangen uit de Heilige Geest, geboren uit de maagd Maria. En dat geloven moslims ook, dat de geest van God ervoor gezorgd heeft dat Maria zwanger werd, dat staat gewoon in de koran. Daarnaast staat elders in de koran duidelijk geschreven dat Jezus de geest van God heeft. Dus Jezus is geen LICHAMELIJKE zoon, maar het wordt GEESTELIJK bedoeld.
Daarnaast is het misschien interessant om te vragen of moslims naar het paradijs gaan, en hoe dan. Je zult dan een verhaal over een of andere weegschaal horen waarbij je goede daden zwaarder moeten wegen dan je slechte daden, dan gaat een moslim naar het paradijs. Maar hoe weet je nou hoeveel een goede daad weegt? Hoeveel weegt een slechte daad? Hoe weet je nou zeker dat je voldoende hebt gedaan? En schieten zelfs onze beste werken niet tekort bij de geweldige glorie van God? Een mens kan nooit iets voor God doen! (En daarom hebben we Jezus nodig!)
Ik kan echt nog uren doortypen maar ik laat het hier maar even bij, anders wordt het wel heel lang. Meer specifiek over de twee gevallen kan ik je zeggen dat het makkelijker is om de 35 jarige iets te vertellen en ergens van te overtuigen omdat die persoon zelf boeken kan gaan lezen en op internet kan gaan zoeken, bij een ouder echtpaar dat al hun hele leven zo leeft (en eigenlijk niet zo veel kennis heeft van de islam) is het veel lastiger.
Goddank hoeven we het echter niet zelf te doen, maar is het Gods geest die in ons werkt, die bewerkstelligt het! Bidt daarom vooral veel voor deze mensen! God doet wonderen, echt!
Als je verder nog vragen hebt hoor ik het graag