schelpje3 schreef:Ja dat klopt, in die zin dat de euthanasie dan niet op diezelfde dag zou plaatsvinden, want het gesprek was om half 6 smiddags.
Maar indien meneer het wenst, kan dit op zeer korte termijn uitgevoerd worden.
Ik vind dat raar dat dit in hetzelfde gesprek zo gezegd wordt.
Het is nogal wat, als je bange vermoeden wordt bevestigd, en erger dan dit!
Een mens moet het ook kunnen verwerken, afscheid kunnen nemen van alles.
Ik was in de veronderstelling (en heb ik dit ook meegemaakt) dat euthanasie aangevraagd moet worden, het gaat over tig commissies. Soms kan het zelfs een jaar duren, alvorens je toestemming binnen is.
Maar er zijn uitzonderingen, waar de dokter kennelijk een legale euthanasie mag uitvoeren, terwijl er op dat moment nog niet echt sprake is van ondraaglijk lijden.
Dit komt op mij over als een zeer onwaarschijnlijk verhaal! Lijkt mij eerder een stoornis ergens in de communicatie.
In beginsel is euthanasie strafbaar. De artsen moeten bij euthanasie voldoen aan allerlei zorgvuldigheidseisen en pas dan kunnen zij beroep doen op de bijzondere strafuitsluitingsgrond conform de wet. Euthanasie op dezelfde dag als het slecht nieuws gesprek zou een grove overtreding van die zorgvuldigheidseisen zijn en zal grote consequenties hebben voor de arts(en)…strafvervolging.
Dat jullie vriend in een latere fase voor palliatieve sedatie gaat is zijn goed recht. Geen arts zal hem euthanasie opdringen.
Persoonlijk ben ik zeer blij dat ik in een land leef waar ikzelf de keus kan maken.