Johannes 10:16 De Herder

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jvslooten

Re: Johannes 10:16 De Herder

Berichtdoor Jvslooten » 26 apr 2014 12:05

Anoniem_89 schreef:.. je hebt helemaal gelijk, mensen hebben vaak genoeg geld.
Zoals ik die nu werkloos ben, mijn vrouw met haar vaste contract die er binnenkort ook al uit ligt.
Ja het gaat uitstekend met een huur van 640 euro voor 49m2 excl. g/w/e.
Komt nog een laag eigen risico bij van 860 euro en nog maar niet te spreken over de rest.
Daarom mag je ook zelf je bijdrage bepalen.. en als het echt niet kan dan hoeft het niet hoor.. dan kun je dat mooi direct melden als de wijkouderling langskomt, zodat i.p.v. jij anderen, anderen jou kunnen helpen.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 26 apr 2014 12:17

Jvslooten schreef:Inderdaad.. wat een schande.. ...dat de kerkenraad er zo achteraan moet, in plaats van dat de mensen, zoals de Paulus schrijft, uit eigen beweging naar vermogen -of zelfs daarboven- geven [inl. 2 Kor. 8].
Inderdaad schrijft Paulus dat er uit eigen beweging gegeven werd, zelf boven vermogen.
Echter zegt hij nergens dat er geld (min of meer gedwongen) opgehaald moet worden als men niet vrijwillig geeft. Soms wilde hij niet eens geld van de gemeente hebben 2 Kor. 11.
In sommige evangelische gemeente moeten leden hun tienden geven, nou ik laat me niet 'vrijwillig' dwingen.
Ik draag mn steentje bij, en verder maak ik zelf wel uit aan welke goede doelen ik mn geld geef.
Zo vind ik bijv. bijbelverspreiding heel wat belangrijker dan de nieuwste snufjes van de geluidsinstallatie die de gemeente op het verlanglijstje heeft.
En ik weet ook van een gereformeerde gemeente die geld van hun leden wil (oh ja vrijwillig hoor, het bedrag wat ze geven 'moeten' staat erbij) omdat ze een andere kleur stoelen willen die beter past bij de rest van het interieur, terwijl de 'oude' nog prima zijn.
Maar ze hebben wel een aantal leden die nauwelijks de eindjes aan elkaar kunnen knopen, en die krijgen ook de bedelbrief i.p.v. wat diaconale hulp.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 26 apr 2014 12:53

Jvslooten schreef:Goedemorgen zuurpruim. :mrgreen:

Ik weet niet waar je werkt, maar als desbetreffende firma ook maar één klant van lichte zeden heeft, één gokker, of één coffeeshophouder, dan wordt jou salaris dus betaald van onreine gelden. ´t is maar dat je het weet hoor.. ik neem aan dat je vandaag alles terug gaat storten? Anders zou je een beetje hypocriet zijn namelijk..

Blijft moelijk he, zelfbeheersing ?
Ik werk gelukkig als zelfstandige.
Salarissen komen ook van een baas, kinderbijslag en schoolsubsidie zijn een heel ander verhaal.
Die komen van iedereen die daar aan bijdraagt, waaronder dus de gewraakte beroepen en industrieen.
Ik draag slechts bij, maar ontvang geen ''besmette'' gelden.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 26 apr 2014 13:15

mealybug schreef:Blijft moelijk he, zelfbeheersing ?
Ik werk gelukkig als zelfstandige.
Salarissen komen ook van een baas, kinderbijslag en schoolsubsidie zijn een heel ander verhaal.
Die komen van iedereen die daar aan bijdraagt, waaronder dus de gewraakte beroepen en industrieen.
Ik draag slechts bij, maar ontvang geen ''besmette'' gelden.

Niet helemaal waar. :mrgreen:
Je hebt klanten die hun rekening betalen, met geld wat ook van de belasting of andere inkomsten afkomstig is.
En je weet niet hoe de baas van die klanten aan zijn geld komt.:-oo

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 26 apr 2014 13:19

Bambi schreef:Niet helemaal waar. :mrgreen:
Je hebt klanten die hun rekening betalen, met geld wat ook van de belasting of andere inkomsten afkomstig is.

Zou kunnen, maar zolang ik dat allemaal niet weet, blijft mijn geweten schoon. :idea:

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 26 apr 2014 13:32

Jvslooten schreef:Vind je niet dat bovenstaand epistel een beetje doorslaat Gravo?

Beste Jvslooten,

Vaak worden kerkelijke zaken binnen kerkelijke kring geheel en al op het niveau van het geestelijke gehalte besproken. Lidmaatschap is in eerste instantie een vorm van belijden. Financiële bijdragen zijn vooral een Bijbelse, geestelijke taak (de tienden), trouw aan het eigen kerkverband is een geestelijke vrucht, een geloofspraktijk. Meedoen is een christenplicht, hulp, financiëel, door arbeid of in natura is een deugd, die het geloof met zich mee brengt.
Ik bedoel maar, de materiële kant van de zaak wordt helemaal naar de achtergrond geduwd. Alles heeft te maken met geloof, moraal, het geestelijk leven, christen-zijn en een leefstijl als gelovige.
Waarom hoor je dat zo vaak? Omdat de kerk zo vaak spreekt bij monde van de "geestelijkheid" (de predikanten).

Maar een kerkbestuur spreekt een heel andere taal. Veel kerkbestuurders worden niet meer benoemd of gekozen vanwege hun geestelijke inslag, maar omdat ze praktische vaardigheden hebben, die je ook goed voor het runnen van een bedrijf zou kunnen gebruiken. Zij spreken een andere taal.

Die van stookkosten, salarissen voor predikant, voorganger, organist of koster. Het gebouw, het orgel, administratie, drukwerk, verenigingen, het kost allemaal geld. Er waar komt dat geld vandaan? Precies, niet van de overheid, maar van de gelovigen. Zij brengen het geld op via jaarlijkse bijdragen en collectes. Soms dragen eigenaren van bedrijven ook geld af. Om de materiële kant van kerk-zijn vol te houden heb je dus leden nodig. In ieder geval een gelijkblijvend aantal leden. Eén van de manieren om die te houden is investeren in een aansprekende prediker. Een andere manier is om veel te organiseren voor jonge gezinnen. Weer een andere manier is om gebruik te maken van en verknoopt kerkelijk-sociaal-economisch netwerk. Kerkleden werken bij bedrijven die het eigendom zijn van kerkleden. Zo wordt een groot deel van het geld naar de kerk gesluisd. Met als gunstige factor, dat er een zekere sociale druk bestaat om toch vooral bij te dragen aan de kerk. Aan wie heb je je baan ook al weer te danken? In dergelijke gevallen staat de predikant vaak in zeer nauw contact met de belangrijke geldschieters (de directeuren of eigenaren van bedrijven).

Nu zal ik niet beweren dat dat allemaal fout is. Welnee, die slimheid en zakelijke blik is onontkoombaar. Maar wel wil ik uitleggen dat, hoewel er veel kerkleden kunnen zijn, de meeste van die kerkleden toch vaak hele praktische banen hebben (ze zijn niet allemaal predikant en werkzaam in de zingevingssector). Bijna iedereen werkt voor z'n geld en handelt dus zakelijk, pragmatisch en is zich zeer bewust van het belang van geld. Het is namelijk de allesbepalende factor in onze maatschappij.
In die zin wordt zo'n gemeente dus voor een groot deel gevormd door mensen die weten hoe hun belangen liggen. Iedereen snapt dat er geld moet komen, dat er ruim gegeven moet worden en dat er zonder materieel casco geen geestelijk gebouw gebouwd kan worden. De gemeente, inclusief het kerkbestuur denkt veel minder in geestelijke categoriën dan de predikanten / voorgangers en sommige oudsten of ouderlingen.

Daarom moet een al te geestelijke verpakking van gewone, harde materiële noden een beetje worden gewantrouwd. De boel moet gewoon draaien, de mensen moeten blijven, de portemonnee getrokken. En daar hoef je wat mij betreft dan geen Bijbelteksten voor te verfrommelen.

Het is een al te romantische gedachte te denken dat een kerkbestuur zich louter met geestelijke aangelegenheden bezighoudt.
Alle kerkenraadsvergaderingen gaan eigenlijk altijd maar over drie dingen:

1. Hoe behouden we onze leden.
2. Wie laten we wat doen.
2. Hoe zit het met het geld.

Lees er de notulen maar op na.

Ik sla niet door, maar de management-achtige kerkbestuurders slaan vaak door, wanneer zij materiële behoeften in geestelijk cadeaupapier verpakken. Dan zit er vaak toch een materiële wens achter een vurig geuit geestelijk verlangen. Leert de praktijk.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 26 apr 2014 13:42

gravo schreef:Alle kerkenraadsvergaderingen gaan eigenlijk altijd maar over drie dingen:

1. Hoe behouden we onze leden.
2. Wie laten we wat doen.
2. Hoe zit het met het geld.

Lees er de notulen maar op na.

Ik sla niet door, maar de management-achtige kerkbestuurders slaan vaak door, wanneer zij materiële behoeften in geestelijk cadeaupapier verpakken. Dan zit er vaak toch een materiële wens achter een vurig geuit geestelijk verlangen. Leert de praktijk.

gravo

Dat is niet helemaal waar gravo.
Ik vind juist dat sommige kerken te weinig moeite doen om hun leden te behouden en zie dat niet terug in de verslagen.
Dat wie laten we wat doen, is ook lang niet altijd aan de orde, want veel kerken hebben een enthousiaste groep vrijwilligers. (Het zijn vaak dezelfden, die jarenlang schoonmaken, klussen)
En een kerk heeft geld nodig. Want het gebouw moet onderhouden worden, de dominee (en koster, soms ook vrijwillig) betaald worden.
Van mijn broers en zwagers verneem ik regelmatig dat er heel veel aandacht is voor de mensen in geldnood. En dat is zeker de laatste jaren actueel geworden.
En soms krijgen mensen een renteloze lening, echt omdat de toestand te ernstig is geworden.
Ik weet zelfs van iemand die gekozen was als diaken, maar geen geld had voor een net zwart kostuum. Dat heeft de kerk toen voor hem betaald.

Wij hebben geen kerkbestuurder, maar een soort commissie, die alles beheert. En in veel andere, misschien de kleinere?, kerken is dat ook zo.
Iets anders is het als het een grote gemeente betreft, met verschillende wijkgemeentes.
Iedere kerk dient t.o.v. de leden jaarlijks hun inkomsten en uitgaven bekend te maken. Dus dan kun je als lid toch zien als er teveel wordt besteed aan nieuw interieur e.d.?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 26 apr 2014 13:53

Bambi schreef:Niet helemaal waar. :mrgreen:
mealybug schreef:
Zou kunnen, maar zolang ik dat allemaal niet weet, blijft mijn geweten schoon. :idea:
Nu weet je het, want Bambi heeft het je net verteld.. oeps.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 26 apr 2014 13:59

mealybug schreef:

Zei die vent bij het station tegen de politie, toen die hem vroeg of 50 euro niet een erg lage prijs was voor een fiets.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 26 apr 2014 14:08

Jvslooten schreef:Daarom mag je ook zelf je bijdrage bepalen.. en als het echt niet kan dan hoeft het niet hoor.. dan kun je dat mooi direct melden als de wijkouderling langskomt, zodat i.p.v. jij anderen, anderen jou kunnen helpen.

Ik wil niet afhankelijk zijn van een ander. :wink:
Ik heb mijn ouders en schoonouders nog.
Daar kan ik altijd op terugvallen. :)

Je tienden moeten geven vind ik zelf ook onzin.
Maak ik zelf altijd nog wel uit.

Deze tekst wordt ook regelmatig genoemd;
1 Kor 16
1 Wat de collecte voor de heiligen betreft, moet u de richtlijn volgen die ik aan de gemeenten in Galatië gegeven heb: 2 laat ieder van u elke eerste dag van de week naar vermogen iets opzijleggen.

Vers 2b vergeten mensen heel vaak te vermelden; 2b Dan hoeft er bij mijn komst geen geld meer te worden ingezameld.

Waarom moeten mensen altijd geld zien?
Je kan toch ook in natura ondersteunen (boodschappen, reparatie uitvoeren, op de kinderen passen i.p.v. een duur kinderdagverblijf).

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 26 apr 2014 14:18

Anoniem_89 schreef:Waarom moeten mensen altijd geld zien?
Je kan toch ook in natura ondersteunen (boodschappen, reparatie uitvoeren, op de kinderen passen i.p.v. een duur kinderdagverblijf).

Het meeste werk wordt door vrijwilligers gedaan, dus dat is onzin.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 26 apr 2014 14:27

Jvslooten schreef:Het meeste werk wordt door vrijwilligers gedaan, dus dat is onzin.

Daar bedoel ik mee te zeggen dat i.p.v. dat je geld geeft aan iemand kun je ook boodschappen geven.

Ik heb het niet alleen tegen de gereformeerde richting.
Ook evangelisch en de rest.

Je kunt mensen toch ook anders helpen i.p.v. geld geven?
Ik en mijn vrouw hebben maandelijks zo'n 2300 euro waar alle uitgaven nog vanaf moeten behalve loonbelasting.

Wij hebben daar meer dan genoeg aan.
Ik zou niet weten waarom soms mensen met het dubbele inkomen veel meer kwijt zijn?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 26 apr 2014 14:59

Anoniem_89 schreef:Je kunt mensen toch ook anders helpen i.p.v. geld geven?
Ja, of beide, afhankelijk van je eigen situatie.

Anoniem_89 schreef:Ik en mijn vrouw hebben maandelijks zo'n 2300 euro waar alle uitgaven nog vanaf moeten behalve loonbelasting.

Wij hebben daar meer dan genoeg aan.
Ik zou niet weten waarom soms mensen met het dubbele inkomen veel meer kwijt zijn?
Hoe heb ik het nou met je? Vanmorgen zat je nog te klagen dat je niet rond kon komen. :roll:

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 26 apr 2014 15:06

Jvslooten schreef:Hoe heb ik het nou met je? Vanmorgen zat je nog te klagen dat je niet rond kon komen. :roll:

Bedoelde daarmee als we straks allebei in de bijstand zitten..
Dan heb je zo'n 1200 euro meende ik als ik het goed gelezen had.

Ik ben positief ingesteld dus ga er niet vanuit dat we er allebei lang in zitten.

Riska

Berichtdoor Riska » 27 apr 2014 14:16

Anoniem_89 schreef:Wat een schande zeg!
HIER zo'n formulier.
Dit is niet de gemeente waar ik over spreek maar het is een voorbeeld.

Je pikt er ook wel een gemeente uit...
Ik ken een stel dat verhuisde van Apeldoorn naar de gemeente waar je naar verwijst. Ze kwamen bij ons in de kerk terecht. Want de (Apeldoornse) dominee had ze aangeraden niet naar de CGK te gaan, vanwege de zware signatuur. Het blijkt dat er binnen de CGK zeer grote verschillen zijn. Hoe triest het ook is, ik moest om je verwijzing grinniken, want het is die kerk ten voeten uit.

Je kunt een gemeente zeker iets geven buiten geld om.
In onze kerk wordt het gebouw om de zoveel tijd keurig geschilderd als onderhoudswerk - gratis.
Er wordt bij ons veel daadwerkelijk geholpen. Naar gemeenteleden toe, zorgen dat mensen praktisch geholpen worden.
Kortom: geld alleen maakt niet gelukkig, ook voor een kerk niet, maar gemeenschap wel.

Terug naar “Archief”