Toekomst protestantse/reformatorische kerken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

rotterdam
Generaal
Generaal

Re: Toekomst protestantse/reformatorische kerken

Berichtdoor rotterdam » 24 apr 2014 11:15

Ds. Pieters: Einde landelijke kerkverbanden nabij

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... j_1_822533

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 24 apr 2014 11:30

rotterdam schreef:Ds. Pieters: Einde landelijke kerkverbanden nabij

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... j_1_822533
Ik kan het artikel niet lezen, jammer. Ik geloof daar niet zo in.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 apr 2014 11:32

Je ziet wel dat in bepaalde kerkverbanden de verschillen heel groot zijn... en dat de synode daardoor vaak veel minder inspraak heeft en er meer door plaatselijke gemeenten zelf wordt beslist. Ik zou dat zelf overigens geen ramp vinden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Faramir

Berichtdoor Faramir » 24 apr 2014 11:34

Ik geloof er ook niet zo in.
Vorig jaar was Anne van der Meiden bij ons te gast en gaf een lezing. Dat doet me hier wel aan denken. Ik vind het een beetje achterhaald jaren 70/80 gepraat eigenlijk.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 24 apr 2014 13:13

Jvslooten schreef:Ds. Pieters: Einde landelijke kerkverbanden nabij

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... 1_822533Ik kan het artikel niet lezen, jammer. Ik geloof daar niet zo in.

„Het kon weleens zijn dat we weer toe gaan naar de nieuwtestamentische kerk­structuur van huisgemeenten.” Dat stelt ds. W. Pieters donderdag in het Reformatorisch Dagblad.

De predikant van de hersteld hervormde gemeente in Garderen is een van de twee geïnterviewden in het slotartikel van de serie ”In de marge”, over vrije gemeenten, evangelisaties en comités.

De variatie binnen de wereld van vrije groepen en gemeenten is niet groter dan die binnen geïnstitueerde kerken, aldus ds. 
Pieters. Het kenmerkende van deze groepen is volgens hem dat het denken in kerkelijke en theologische structuren hun vreemd is. „Bepalend is voor deze mensen de inhoud van de prediking, de rest interesseert hen weinig.”

In de achterliggende jaren raakte de Garderense predikant overtuigd van het goed recht van de nieuwtestamentische kerkelijke situatie, waarin de plaatselijke gemeente centraal staat. „De praktijk van de Vroege Kerk is voor mij normatief, niet het model dat is geïntroduceerd door keizer Constantijn de Grote. Daarmee is een fundamentele wissel omgezet, in de verkeerde richting.”

Landelijke structuren typeert hij als „menselijke uitvindingen, die in de praktijk niet altijd goed blijken te werken. Zeker wanneer ze niet op basis van vrijwilligheid zijn aangegaan.” De ideale situatie is voor ds. Pieters dat elk dorp of elke buurtschap een eigen gemeente heeft, die afhankelijk van de omvang samenkomt in een schuur of een huiskamer, en hooguit honderd zielen telt. „Worden het er meer, dan moet je een nieuwe vergaderplaats openen, alles in goede harmonie.”

Hij verwacht dat dit weer de praktijk zal worden. „Net als prof. Op ’t Hof denk ik dat het eind van landelijke kerkverbanden in zicht is. Het kon weleens zijn dat we weer toe gaan naar de nieuw­testamentische kerkstructuur van huisgemeenten.”

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 24 apr 2014 13:38

rotterdam schreef:In de achterliggende jaren raakte de Garderense predikant overtuigd van het goed recht van de nieuwtestamentische kerkelijke situatie, waarin de plaatselijke gemeente centraal staat. „De praktijk van de Vroege Kerk is voor mij normatief, niet het model dat is geïntroduceerd door keizer Constantijn de Grote. Daarmee is een fundamentele wissel omgezet, in de verkeerde richting.”
Ik vind dit kortzichtig. De ´vroeger was alles beter´ redenering heeft meer met volkssentiment en nostalgie te maken dan met serieuze theologie. We moeten niet vergeten dat de vroeg-christelijke kerk een verdrukte, lijdende kerk was, en dat de toenmalige vorm van gemeente zijn ´uit de nood geboren´ was.

rotterdam schreef:Landelijke structuren typeert hij als „menselijke uitvindingen, die in de praktijk niet altijd goed blijken te werken.
Ook onzin natuurlijk. Het synodale model is al letterlijk zo oud als Mozes, en functioneert al die tijd al prima. Ik ben zelfs geneigd om te zeggen dat er geen beter regeermodel bestaat dan dat. Bovendien kende ook de vroege kerk, zelfs in de apostolische tijd, al een stevige internationale structuur. Dat zou ds. Pieters ook moeten weten.

rotterdam schreef:De ideale situatie is voor ds. Pieters dat elk dorp of elke buurtschap een eigen gemeente heeft, die afhankelijk van de omvang samenkomt in een schuur of een huiskamer, en hooguit honderd zielen telt. „Worden het er meer, dan moet je een nieuwe vergaderplaats openen, alles in goede harmonie.”

Hij verwacht dat dit weer de praktijk zal worden. „Net als prof. Op ’t Hof denk ik dat het eind van landelijke kerkverbanden in zicht is. Het kon weleens zijn dat we weer toe gaan naar de nieuw­testamentische kerkstructuur van huisgemeenten.”
Ook dit is meer wensdenken van ds. Pieters dan een realistische weergave van de apostolische gemeenten.. De gemeente van Jeruzalem bijvoorbeeld, die kwamen met meer dan drieduizend zielen eendrachtelijk bijeen, in de tempel bovendien.. dat is wel wat anders dan het boerenschuur-concept wat ds. Pieters schetst.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 apr 2014 08:59

Ik vind dit kortzichtig. De ´vroeger was alles beter´ redenering heeft meer met volkssentiment en nostalgie te maken dan met serieuze theologie. We moeten niet vergeten dat de vroeg-christelijke kerk een verdrukte, lijdende kerk was, en dat de toenmalige vorm van gemeente zijn ´uit de nood geboren´ was.

Dat vind ik wel wat kort door de bocht. Natuurlijk moeten we ons afvragen of we alles moeten overnemen van toen maar we mensen zijn nu soms wel heel erg geneigd om alles van toen naast zich neer te leggen. Gisteren toevallig hierover nagedacht met wat mensen en de nieuw-testamentische kerk zoals beschreven in Handeling 2 is wel iets om jaloers op te worden:

- Ze bleven trouw aan het onderricht van de apostelen, vormden met elkaar een gemeenschap, braken het brood en wijdden zich aan het gebed.
- Allen die het geloof hadden aanvaard, bleven bijeen en hadden alles gemeenschappelijk. Ze verkochten al hun bezittingen en verdeelden de opbrengst onder degenen die iets nodig hadden.
- Elke dag kwamen ze trouw en eensgezind samen in de tempel, braken het brood bij elkaar thuis en gebruikten hun maaltijden in een geest van eenvoud en vol vreugde.
- Ze loofden God en stonden in de gunst bij het hele volk. De Heer breidde hun aantal dagelijks uit met mensen die gered wilden worden.

Wat een verbondenheid. Niet op 1 dag in de week samenkomen maar dagelijks. Samen eten, samen bidden... samen naar de tempel (in de wereld dus ook, waar de Joden samenkwamen). Alles delen. De band, de gemeenschap lijkt toch wel een stuk sterker dan wat je nu soms ziet. Naast elkaar in de kerk zitten en na afloop thuis koffie drinken :) En het gevolg? Men stond in de gunst van het volk en dus kwamen er dagelijks mensen tot geloof.

Ook onzin natuurlijk. Het synodale model is al letterlijk zo oud als Mozes, en functioneert al die tijd al prima. Ik ben zelfs geneigd om te zeggen dat er geen beter regeermodel bestaat dan dat. Bovendien kende ook de vroege kerk, zelfs in de apostolische tijd, al een stevige internationale structuur. Dat zou ds. Pieters ook moeten weten.

Op zich werkt dat als je eensgezind bent... maar als dat niet het geval is hebben synoden niet zoveel meer in te brengen omdat de situatie en ligging per plaats enorm verschillen. Eigenlijk zou het dan goed zijn als alle plaatselijke gemeenten opnieuw in een verband zouden worden ingedeeld, naar ligging. Maar ja, zo werkt dat natuurlijk niet. Nadeel daarvan en ook van de huidige situatie is de enorme versplintering en verdeeldheid die je ook uitstraalt. Want vroeger had je dit model ook maar was er 1 Kerk. Tegenwoordig zijn er tal van kerkverbanden. Dat is wel een verschil wat een negatieve impact heeft. Een synodaal regeermodel van de Kerk is mooi.... maar synodale regeermodellen bij tal van kerkverbanden is minder ideaal.

Ook dit is meer wensdenken van ds. Pieters dan een realistische weergave van de apostolische gemeenten.. De gemeente van Jeruzalem bijvoorbeeld, die kwamen met meer dan drieduizend zielen eendrachtelijk bijeen, in de tempel bovendien.. dat is wel wat anders dan het boerenschuur-concept wat ds. Pieters schetst.

Daar moeten we wat kanttekeningen bij. Toen Jezus stierf scheurde het voorhangsel van de tempel. In feite had de tempel afgedaan zoals we in het NT verder ook lezen. De tempel was nog steeds het hart van het Joodse geloof (waar Jezus niet als Messias werd erkend). Het is dan ook wonderlijk dat de volgelingen van Jezus daar ook samenkwamen, waar nog steeds offers werden gebracht... Waar ze allicht ook niet door allen werden geaccepteerd. Ze brachten immers een "andere" godsdienst, redding door het bloed van Jezus Christus in plaats van door offers. Ze kwamen daar samen, in de tempel, actief zijn in de wereld zichtbaar voor het volk. En daarnaast kwam men ook in kleine groepen bij elkaar thuis.

En dat zou wel positief zijn aan wat Ds. Pieters schetst. We zijn nu vaak van die bolwerken geworden, een groep mensen die zich op zondag terugtrekken in hun eigen vesting. We zouden als gemeente veel meer zichtbaar moeten zijn in de samenleving. Ik denk dat als je kleine huisgemeenten hebt, er veel meer onderlinge verbondenheid is, meer gemeenschap, meer samen delen... en dat je ook veel beter in de buurt actief kan zijn.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 25 apr 2014 09:16

Ik ben het helemaal eens met ds Pieters in deze.
Kwaliteit gaat boven kwantiteit.
De vroege kerk hadden zg liefdesmaaltijden samen etc, dat kan niet als de geeente te groot wordt.
Denk ook eens aan het geld wat overblijft om elkaar te helepen, zoals die eerste gemeente deed , alles werd onder elkaar verdeeld.
IPV 3 miljoen euro voor een nieuwe grotere aardse tempel.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 25 apr 2014 09:46

mealybug schreef:Ik ben het helemaal eens met ds Pieters in deze.
Dan geldt mijn reactie op ds. Pieters ook voor jou.

mealybug schreef:Kwaliteit gaat boven kwantiteit.
Ik begrijp niet wat dat er weer mee te maken heeft, maar goed. Als je dat nog gaat toelichten dan hoor ik het wel.

mealybug schreef:De vroege kerk hadden zg liefdesmaaltijden samen etc, dat kan niet als de geeente te groot wordt.
wij hebben ook liefdemaaltijden samen, het betreft een gemeente van 3600 zielen (beetje vergelijkbaar met de eerste gemeente te Jeruzalem dus). Wat is je punt?

mealybug schreef:Denk ook eens aan het geld wat overblijft om elkaar te helepen, zoals die eerste gemeente deed , alles werd onder elkaar verdeeld.
Kan jij makkelijk zeggen, jij hoeft alleen met jezelf te delen. Overigens zal ik je een geheimpje verklappen: ook grote gemeentes hebben een diaconaat. Meer weten? Lees de bijbel.

mealybug schreef:IPV 3 miljoen euro voor een nieuwe grotere aardse tempel.
Je woont zelf in een koepeltentje begrijp ik? Of investeer je wél in je eigen 'aardse tempel'? Over inconsequent zijn gesproken..

Bambi

Berichtdoor Bambi » 25 apr 2014 13:06

Ik moet er toch niet aan denken om alles dagelijks gezamenlijk te doen met een groep gemeenteleden.
Moet je je voorstellen dat de forumleden één huisgemeente vormen.
Dat geeft niet echt verdieping van je geloof, 't wordt er dan eerder door afgebroken.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 25 apr 2014 13:12

Bambi schreef:Dat geeft niet echt verdieping van je geloof, 't wordt er dan eerder door afgebroken.

Het moet je liggen natuurlijk. Maar bijvoorbeeld het kloosterleven is nou niet bepaald een plaats waar je geen verdieping van je geloof kan vinden.

Iets heel anders: spijtig nieuws vanuit de PKN: http://kerknieuws.nl/nieuws.asp?oId=27068

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 25 apr 2014 13:27

Triest inderdaad.. wat wordt er eigenlijk bedoeld met die 344.588 "overige leden"?

Bambi

Berichtdoor Bambi » 25 apr 2014 13:29

Jvslooten schreef:Triest inderdaad.. wat wordt er eigenlijk bedoeld met die 344.588 "overige leden"?

Ik denk meelevend lid.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 25 apr 2014 13:31

Faramir schreef:Het moet je liggen natuurlijk. Maar bijvoorbeeld het kloosterleven is nou niet bepaald een plaats waar je geen verdieping van je geloof kan vinden.

Daar hebben ze over het algemeen hetzelfde geloof en respect voor elkaars geloof.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 25 apr 2014 13:39

Jvslooten schreef:Triest inderdaad.. wat wordt er eigenlijk bedoeld met die 344.588 "overige leden"?

misschien de volgelingen van predikant Hendriks?

Terug naar “Archief”