Ds. Pieters: Einde landelijke kerkverbanden nabij
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... j_1_822533
Moderator: Moderafo's
Ik kan het artikel niet lezen, jammer. Ik geloof daar niet zo in.rotterdam schreef:Ds. Pieters: Einde landelijke kerkverbanden nabij
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... j_1_822533
Jvslooten schreef:Ds. Pieters: Einde landelijke kerkverbanden nabij
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... 1_822533Ik kan het artikel niet lezen, jammer. Ik geloof daar niet zo in.
Ik vind dit kortzichtig. De ´vroeger was alles beter´ redenering heeft meer met volkssentiment en nostalgie te maken dan met serieuze theologie. We moeten niet vergeten dat de vroeg-christelijke kerk een verdrukte, lijdende kerk was, en dat de toenmalige vorm van gemeente zijn ´uit de nood geboren´ was.rotterdam schreef:In de achterliggende jaren raakte de Garderense predikant overtuigd van het goed recht van de nieuwtestamentische kerkelijke situatie, waarin de plaatselijke gemeente centraal staat. „De praktijk van de Vroege Kerk is voor mij normatief, niet het model dat is geïntroduceerd door keizer Constantijn de Grote. Daarmee is een fundamentele wissel omgezet, in de verkeerde richting.”
Ook onzin natuurlijk. Het synodale model is al letterlijk zo oud als Mozes, en functioneert al die tijd al prima. Ik ben zelfs geneigd om te zeggen dat er geen beter regeermodel bestaat dan dat. Bovendien kende ook de vroege kerk, zelfs in de apostolische tijd, al een stevige internationale structuur. Dat zou ds. Pieters ook moeten weten.rotterdam schreef:Landelijke structuren typeert hij als „menselijke uitvindingen, die in de praktijk niet altijd goed blijken te werken.
Ook dit is meer wensdenken van ds. Pieters dan een realistische weergave van de apostolische gemeenten.. De gemeente van Jeruzalem bijvoorbeeld, die kwamen met meer dan drieduizend zielen eendrachtelijk bijeen, in de tempel bovendien.. dat is wel wat anders dan het boerenschuur-concept wat ds. Pieters schetst.rotterdam schreef:De ideale situatie is voor ds. Pieters dat elk dorp of elke buurtschap een eigen gemeente heeft, die afhankelijk van de omvang samenkomt in een schuur of een huiskamer, en hooguit honderd zielen telt. „Worden het er meer, dan moet je een nieuwe vergaderplaats openen, alles in goede harmonie.”
Hij verwacht dat dit weer de praktijk zal worden. „Net als prof. Op ’t Hof denk ik dat het eind van landelijke kerkverbanden in zicht is. Het kon weleens zijn dat we weer toe gaan naar de nieuwtestamentische kerkstructuur van huisgemeenten.”
Ik vind dit kortzichtig. De ´vroeger was alles beter´ redenering heeft meer met volkssentiment en nostalgie te maken dan met serieuze theologie. We moeten niet vergeten dat de vroeg-christelijke kerk een verdrukte, lijdende kerk was, en dat de toenmalige vorm van gemeente zijn ´uit de nood geboren´ was.
Ook onzin natuurlijk. Het synodale model is al letterlijk zo oud als Mozes, en functioneert al die tijd al prima. Ik ben zelfs geneigd om te zeggen dat er geen beter regeermodel bestaat dan dat. Bovendien kende ook de vroege kerk, zelfs in de apostolische tijd, al een stevige internationale structuur. Dat zou ds. Pieters ook moeten weten.
Ook dit is meer wensdenken van ds. Pieters dan een realistische weergave van de apostolische gemeenten.. De gemeente van Jeruzalem bijvoorbeeld, die kwamen met meer dan drieduizend zielen eendrachtelijk bijeen, in de tempel bovendien.. dat is wel wat anders dan het boerenschuur-concept wat ds. Pieters schetst.
Dan geldt mijn reactie op ds. Pieters ook voor jou.mealybug schreef:Ik ben het helemaal eens met ds Pieters in deze.
Ik begrijp niet wat dat er weer mee te maken heeft, maar goed. Als je dat nog gaat toelichten dan hoor ik het wel.mealybug schreef:Kwaliteit gaat boven kwantiteit.
wij hebben ook liefdemaaltijden samen, het betreft een gemeente van 3600 zielen (beetje vergelijkbaar met de eerste gemeente te Jeruzalem dus). Wat is je punt?mealybug schreef:De vroege kerk hadden zg liefdesmaaltijden samen etc, dat kan niet als de geeente te groot wordt.
Kan jij makkelijk zeggen, jij hoeft alleen met jezelf te delen. Overigens zal ik je een geheimpje verklappen: ook grote gemeentes hebben een diaconaat. Meer weten? Lees de bijbel.mealybug schreef:Denk ook eens aan het geld wat overblijft om elkaar te helepen, zoals die eerste gemeente deed , alles werd onder elkaar verdeeld.
Je woont zelf in een koepeltentje begrijp ik? Of investeer je wél in je eigen 'aardse tempel'? Over inconsequent zijn gesproken..mealybug schreef:IPV 3 miljoen euro voor een nieuwe grotere aardse tempel.
Bambi schreef:Dat geeft niet echt verdieping van je geloof, 't wordt er dan eerder door afgebroken.
Jvslooten schreef:Triest inderdaad.. wat wordt er eigenlijk bedoeld met die 344.588 "overige leden"?
Faramir schreef:Het moet je liggen natuurlijk. Maar bijvoorbeeld het kloosterleven is nou niet bepaald een plaats waar je geen verdieping van je geloof kan vinden.
Jvslooten schreef:Triest inderdaad.. wat wordt er eigenlijk bedoeld met die 344.588 "overige leden"?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten