Hoe zie jij je Evangelisch mede-christen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

PaLPiTaTioN

Berichtdoor PaLPiTaTioN » 28 dec 2003 17:08

reactie op de initiële vraag van deze topic:

Ik zie mijn evangelische medechristen met mijn ogen als ik in de kerk om mij heen kijk Afbeelding

Erna82

Berichtdoor Erna82 » 29 dec 2003 16:55

Brion schreef:Ik heb nog nooit een gereformeerde horen roepen, "Jesus rulez", "Jezus is mijn vriend", "het is zo tof om te geloven" of "ik ben bekeerd"
Jij wel?

Laat mij dan de eerste zijn. Ik ben gereformeerd (geen gergem, maar nu PKN) en ik weet wel degelijk dat ik bekeerd ben en kan me niet voorstellen dat ik dat nog nooit gezegd heb. Moet zeggen dat bovenstaande zinnen wel een drempel zijn geweest, maar voor ook erg waar.

Sky
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Sky » 17 jan 2004 00:06

Ik ben zelf aangesloten bij een evangelische gemeente.
Ik weet dat deze site refoweb heet maar kan iemand me uitleggen wat er met een refokerk wordt bedoeld??? :oops:

Alvast bedankt. :)
Only God can judge me!!!

caprice

Berichtdoor caprice » 17 jan 2004 08:48

Sky schreef:Ik ben zelf aangesloten bij een evangelische gemeente.
Ik weet dat deze site refoweb heet maar kan iemand me uitleggen wat er met een refokerk wordt bedoeld??? :oops:

Alvast bedankt. :)

Reformatorische kerken.
Dat is een verzamelnaam van over het algemeen de:
- Nederlands Hervormde Kerk (Gereformeerde Bond)
- Deel v. Christelijk Gereformeerde Kerk
- Gereformeerde Gemeenten
- Gereformeerde Gemeenten in Nederland (buiten synodaal verband)
- (Vrije) Oud Gereformeerde Gemeenten (in Nederland)

Welke ben ik nou vergeten? :?

Weet je ook wat die namen inhouden, of moet dat ook even uitgelegd worden?

Sky
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Sky » 17 jan 2004 13:33

Caprice, bedankt voor je uitleg. :D
Only God can judge me!!!

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 17 jan 2004 20:02

voor zover ik weet mag je jezelf officieel reformatorisch noemen als je de drie formulieren van enigheid aanhankt: De dorst leerregels, heidelbergse catechismus en belijdenis des geloofs.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 jan 2004 23:45

Ik heb nog nooit een gereformeerde horen roepen, "Jesus rulez", "Jezus is mijn vriend", "het is zo tof om te geloven" of "ik ben bekeerd"
Jij wel?

Het is super om te geloven!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ik ben gereformeerd (hoewel ik wel wat evanglische tikjes heb) :)

Ieder die in Jezus offer voor jou gelooft wordt gered! Zo duidelijk is de bijbel! Gaaf he?! God houdt van alle schaapjes in de kudde, niet alleen van schaapjes die altijd heel blij lopen te mekkeren en te bewegen of alleen van schaapjes die wat nuchterder zijn en niet de hele dag door de wei lopen te huppelen :)

Is dat niet supercool!? God houdt van je, ongeacht hoe je bent, of je groot bent of klein, nuchter of juist niet, emotioneel of niet en ga zo maar door! Gods liefde zoveel groter dan we vaak denken!

the_mask
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor the_mask » 13 mar 2004 19:25

joris schreef:t kan nog zwart witter:
refo zegt altijd eerst nee
eva zegt altijd eeerst ja.

spreek voor jezelf :P

Ik zie hen trouwens als broeder en zuster :D
O taste and see that the LORD is good: blessed is the man that trusteth in him. Psalm 34:8

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 13 mar 2004 19:28

Marnix schreef:
Ik heb nog nooit een gereformeerde horen roepen, "Jesus rulez", "Jezus is mijn vriend", "het is zo tof om te geloven" of "ik ben bekeerd"
Jij wel?

Het is super om te geloven!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ik ben gereformeerd (hoewel ik wel wat evanglische tikjes heb) :)

Ieder die in Jezus offer voor jou gelooft wordt gered! Zo duidelijk is de bijbel! Gaaf he?! God houdt van alle schaapjes in de kudde, niet alleen van schaapjes die altijd heel blij lopen te mekkeren en te bewegen of alleen van schaapjes die wat nuchterder zijn en niet de hele dag door de wei lopen te huppelen :)

Is dat niet supercool!? God houdt van je, ongeacht hoe je bent, of je groot bent of klein, nuchter of juist niet, emotioneel of niet en ga zo maar door! Gods liefde zoveel groter dan we vaak denken!

Ja :mrgreen: Helemaal mee eens!

Eq, evangelisch met refo trekjes en een hang naar liturgie :wink:

Erna82

Berichtdoor Erna82 » 13 mar 2004 19:33

Marnix schreef:Ik ben gereformeerd (hoewel ik wel wat evanglische tikjes heb) :)

Dit had mijn citaat kunnen zijn. In een evangelische gemeente voel ik me niet echt thuis tijdens een dienst. Ik heb het een maand geleden weer es geprobeerd, maar voelde met niet echt op m'n gemak (blijkt dat ik in een bijzondere dienst ben terechtgekomen, dus binnenkort misschien maar weer es kijken). De diensten in de gerefomeerde kerk vind ik wel prima (misschien ook doordat ik daar ben opgevoed), maar ik mis vaak de blijheid van het geloof.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 14 mar 2004 12:18

Ik heb ook overal gekeken, maar niet in elke Evangelische gemeente voel ik mij tof. Er zijn ook gemeentes die in overdreven vind, daar praten ze in tongentaal en laten mensen zich bewusteloos op de grond vallen, daar ben ik nou weer te nuchter voor. Maar waar ik ga doen ze dat gelukkig niet. En ik ken er een paar waar ze dat ook niet doen. Wat ik in de gereformeerde gemeentes waar ik geweest ben, zo jammer vindt, is dat er alleen maar op gehamerd wordt, dat wij allemaal zondaars zijn, en ik kwam daar dan ook depressief vandaan. Evangelisch is veel blijer, ook de liederen. Opwekkingsliederen vind ik heel erg mooi, maar alleen psalmen en leideren van Johannes de Heer word ik een beetje somber van............... Toch zie ik wel veel gelijkenissen tussen gereformeerde vrouwen die ik ken en ikke.......

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 14 mar 2004 14:32

kvind J.d. Heer juist altijd wel positief ( <- nu pas ik vast niet meer in het evangelische hokje :mrgreen:)
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

Erna82

Berichtdoor Erna82 » 14 mar 2004 14:41

@mic schreef:kvind J.d. Heer juist altijd wel positief ( <- nu pas ik vast niet meer in het evangelische hokje :mrgreen:)

zullen we dan het hokjesdenken maar overboord gooien? :mrgreen:

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 14 mar 2004 15:04

Erna82 schreef:
@mic schreef:kvind J.d. Heer juist altijd wel positief ( <- nu pas ik vast niet meer in het evangelische hokje :mrgreen:)

zullen we dan het hokjesdenken maar overboord gooien? :mrgreen:

Laten we dat maar doen... we zijn toch één in Christus, als het goed is?

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 14 mar 2004 15:51

Ik vind het ook positief, maar zo oudbollig
een beetje tuttig, en dat vind ik van opwekkingsliedjes niet, daar word je vrolijk van.. ik dus :oops:

Terug naar “Archief”