Drie-eenheid in OT

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Re: Drie-eenheid in OT

Berichtdoor benefietdiner » 19 mar 2014 21:01

Rozijn schreef:Je geeft geen antwoord op mijn vraag, wil je dat nog doen?
Ik geloof in de triniteit zoals de Leidse vertaling 1 Joh 5: 7,8
Want drie zijn de getuigen; de Geest, het water en het bloed; en die drie zijn eenstemmig.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 19 mar 2014 21:04

Maar mijn vraag was een andere, ik begrijp dat je het er niet mee eens bent dat Vader, Zoon en Heilige Geest één zijn.
Laatst gewijzigd door Rozijn op 19 mar 2014 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 19 mar 2014 21:06

Rozijn schreef:Dus zoals ik het zojuist formuleerde geef je instemming niet?
De inhoud van de vraag van Spreeuw was of dat de Drie-eenheid in het OT voor kwam.
Misschien kan jij daar een antwoord op geven?

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 19 mar 2014 21:08

Sorry, ik was precies mijn vraag aan het wijzigen, maar je had hem al gequote...

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 19 mar 2014 21:11

Ja, dat wat wordt bedoeld met drie-eenheid komt in het OT voor.
Nu graag één kort en concreet antwoord van jouw kant of Vader, Zoon en Heilige Geest één zijn...

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 19 mar 2014 21:27

Rozijn schreef:Nu graag één kort en concreet antwoord van jouw kant of Vader, Zoon en Heilige Geest één zijn...

Dat vind ik net tekort door de bocht alleen ‘één’.
Zo zegt bijvoorbeeld 2 Korinthe 13:13 De genade van de Heere Jezus Christus, de liefde van God en de gemeenschap van de Heilige Geest zij met u allen. Amen.
Een ieder van deze Personen bepaalde eigenschappen.
Rozijn schreef:Ja, dat wat wordt bedoeld met drie-eenheid komt in het OT voor.
:-k

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 20 mar 2014 21:14

benefietdiner schreef:Dat vind ik net tekort door de bocht alleen ‘één’.
De bijbel is nooit te kort door de bocht.

emeth

Berichtdoor emeth » 26 mar 2014 12:14

benefietdiner schreef:De inhoud van de vraag van Spreeuw was of dat de Drie-eenheid in het OT voor kwam.
Misschien kan jij daar een antwoord op geven?

Nee die komt daar niet in voor. Leg deze vraag maar eens voor aan een jood voor wie en van wie de hebreeuwse en aramese geschriften zijn en die als kenners van het OT kunnen worden beschouwd. Die zal direct tikkend op zijn voorhoofd gaan wijzen en zoiets zeggen als ; "het moet niet gekker worden"

maaarten

Berichtdoor maaarten » 26 mar 2014 12:49

benefietdiner schreef:De drie-eenheid is een stelling gebaseerd op het ‘Comma Johanneum’ http://nl.wikipedia.org/wiki/Comma_Johanneum maar zoals gezegd komt dat in de Bijbel niet voor.

Wat je zegt is aantoonbaar onjuist. Als je het artikel waar je naar verwijst leest, dan zie je namelijk, dat de Drie-eenheidsleer ouder is dan het Comma Johanneum.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 23 apr 2014 09:13

maaarten schreef: Wat je zegt is aantoonbaar onjuist. Als je het artikel waar je naar verwijst leest, dan zie je namelijk, dat de Drie-eenheidsleer ouder is dan het Comma Johanneum.

De eerste verwijzing in de Bijbel naar de Drieëenheid is toch Genesis 1:26, waar God zegt: "laat Ons mensen maken"?

En God zeide: Laat Ons mensen maken naar ons beeld, als onze gelijkenis, opdat zij heersen over de vissen der zee en over het gevogelte des hemels en over het vee en over de gehele aarde en over al het kruipend gedierte, dat op de aarde kruipt. (NBG'51)

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 23 apr 2014 10:03

Spreeuw schreef:De eerste verwijzing in de Bijbel naar de Drieëenheid is toch Genesis 1:26, waar God zegt: "laat Ons mensen maken"?

En God zeide: Laat Ons mensen maken naar ons beeld, als onze gelijkenis, opdat zij heersen over de vissen der zee en over het gevogelte des hemels en over het vee en over de gehele aarde en over al het kruipend gedierte, dat op de aarde kruipt. (NBG'51)
Mooi inderdaad. In Jesaja 48 staat het ook zo duidelijk.. alhoewel het hoofdlettergebruik in de meeste vertalingen misleidend is. Ik citeer even uit de SV1977, omdat het daar wel goed staat:

12 Hoor naar Mij, o Jakob! en gij Israël, Mijn geroepene! Ik ben Dezelfde; Ik ben de Eerste, ook ben Ik de Laatste.
13 Ook heeft Mijn hand de aarde gegrond, en Mijn rechterhand heeft de hemelen met de palm afgemeten; wanneer Ik ze roep, staan zij daar tesamen.
14 Vergadert u, gij allen, en hoort; wie onder hen heeft deze dingen verkondigd? De HEERE heeft hem lief, Hij zal Zijn welbehagen tegen Babel doen, en Zijn arm zal tegen de Chaldeeën zijn.
15 Ik, Ik heb het gesproken, ook heb Ik hem geroepen; Ik zal hem doen komen, en hij zal voorspoedig zijn op zijn weg.
16 Nadert gij tot Mij, hoort dit: Ik heb van den beginne niet in het verborgene gesproken, maar van die tijd af, dat het geschied is, ben Ik daar; en nu, de Heere HEERE, en Zijn Geest heeft Mij gezonden.

Vader, Zoon en Heilige Geest, midden in het hart van het Oude Testament.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 23 apr 2014 10:19

Jesaja 63:7-10 is ook interessant:

7 Ik zal de goedertierenheid van de HEERE in herinnering roepen,
de loffelijke daden van de HEERE,
naar alles wat de HEERE voor ons heeft gedaan,
de grote goedheid voor het huis van Israël,
die Hij hun bewezen heeft naar Zijn barmhartigheid
en naar de veelheid van Zijn goedertierenheid.
8 Want Hij zei: Zij zijn immers Mijn volk,
kinderen die niet zullen liegen!
Zo werd Hij hun tot een Heiland.
9 In al hun benauwdheid
was Hij benauwd;
de Engel van Zijn aangezicht heeft hen verlost.
Door Zijn liefde en door Zijn genade
heeft Híj hen bevrijd;
Hij hief hen op en droeg hen
al de dagen van weleer.
10 Zíj daarentegen zijn ongehoorzaam geworden
en hebben Zijn Heilige Geest bedroefd.

Ook het apocriefe Boek van Enoch (270-50 voor Chr.) spreekt consequent over ´de Heer des Geestes´, ´de Uitverkorene/ de Zoon des Mensen/de Gezalfde´ en ´de Een/ het Hoofd van Dagen´. Nu zegt dat ook niet alles natuurlijk, maar het bewijst wel dat de drie-eenheid geen christelijk verzinsel van latere dato is, zoals critici nog wel eens plachten in te brengen.

MaartenB

Berichtdoor MaartenB » 24 apr 2014 12:58

Hallo allen,

Om een idee te krijgen van de achtergrond van het ontstaan van de (dubieuze) Drie-eenheidleer, mag ik jullie wellicht verwijzen naar de Studie:

Is God een Drie-eenheid?

Klik op: http://bijbelonderzoek.blogspot.nl/2014/04/is-god-een-drie-eenheid.html

Overigens is daarbij zeker geen sprake van ook maar enig conflict met de "Oude" Protestantse Apostolische Geloofsbelijdenis.

Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Apostolische_geloofsbelijdenis#.22Oude.22_protestantse_versie

Groet,
Maarten

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 24 apr 2014 13:58

MaartenB schreef:Is God een Drie-eenheid?

Klik op: http://bijbelonderzoek.blogspot.nl/2014/04/is-god-een-drie-eenheid.html

In dit "Bijbel onderzoek" wordt gezegd ;
De enige, ware God [van Jh 17:3] zou in werkelijkheid een triade van drie goden zijn: Vader, Zoon en Heilige geest.
Volgens de geloofsbelijdenis van Athanasius zouden er drie goddelijke Personen zijn - de Vader, de Zoon en de Heilige Geest - van wie wordt gezegd dat
- elk eeuwig is,
- elk almachtig is,
- geen groter of kleiner is dan de ander,
- elk God is, en ze toch tezamen slechts één God zijn.
Andere dogmaverklaringen beklemtonen dat deze drie "personen" geen aparte en onderscheiden personen zijn, maar drie vormen waarin het goddelijk wezen bestaat.

Kijk,hier gaat men al "in de fout".
De belijdenis van de kerk heeft nooit gezegd dat God zou bestaan uit drie personen.
De belijdenis is ; dat de God bestaat uit God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest en dat deze drie personae weliswaar zijn te onderscheiden maar niet zijn te scheiden, oftewel God is Eén.

Personae betekend niet personen.
Dit woord komt vanuit het latijn m.n. uit de wereld van het theater en is nog het beste te vertalen met masker.
In de belijdenis wil dit zeggen ; wij geloven in God Die Zich openbaart in 3 verschijningsvormen, Vader, Zoon en Geest.

2 Korinthe 13:13 eindigt met; De genade van de Heere Jezus Christus, de liefde van God en de gemeenschap van de Heilige Geest zij met u allen. Amen.

Terug naar “Archief”