Marnix schreef:Je praat weer eens wartaal. De Bijbel zegt dit en dat maar dat moeten we niet letterlijk nemen.
Verder heeft het niks met christelijk geloof te maken. Jezus zegt: er staat geschreven: heb uw naaste lief... Maar ik zeg u: heb uw vijandennloef, bidt voor wie u vervolgen. Jezus bad voor wie Hem doodden, Stefanus voor wie Hem stenigden. En David roept in die Psalm niet op tot wraak, in Psalm 137 wordt dat ook aan God overgelaten. Wil jij dan beweren dat we het recht in eigen hand moeten nemen en radicaal tegen Jezus woorden in moeten gaan, uit angst voor ons hachje hier. Volgens mij leet Hij dat dit niet ons thuis is. Maar mensen negeren liever Zijn woordem om hier een leuk leven te hebbem dan Hem gehoorzamen en een schat in de hemel te hebben...
Volgens mij spreek jij wartaal omdat je de Bijbel selecteert.
Als wij de Bijbel wel letterlijk moeten nemen zie ik jou nog niet gaan met afgehakte handen, voeten en uitgestoken ogen overeenkomstig Marcus 9:43.
Tevens neem je de woorden van Jezus ook selectief en doe jij net of Jezus een zachtgekookt eitje was en zijn hoofd altijd op het hakblok lag.
Waarom had Jezus de farizeeërs en Sadduceeën dan ook niet lief en noemde hen in Mattheus 3:7 addergebroed.
Herinner jij je hoe Jezus de handelaars uit de tempel dreef? Was dat zacht of hardhandig?
En jij noemd Stefanus zelf zeer selectief. In Handelingen 7: 51-58 viel Stefanus ook serieus uit tegen degene die hem wilden veroordelen, op zo een manier dat er héél veel moed voor nodig was. Hij wist dat het zijn dood kon zijn.
Hardnekkigen en onbesnedenen van hart en oren, gij verzet u altijd tegen de Heilige Geest; gelijk uw vaderen, zo ook gij. Wie van de profeten hebben uw vaderen niet vervolgd? Zelfs hebben zij hen gedood, die geprofeteerd hebben van de komst van de Rechtvaardige, van wie gij nu verraders en moordenaars geworden zijt, gij, die de wet ontvangen hebt op beschikking van engelen, doch haar niet hebt gehouden.
Toen zij dit hoorden, sneed het hun door het hart en zij knersten de tanden tegen hem. Was dat zo liefelijk wat Stefanus zei?
Nogmaals Marnix als christen hoef je niet altijd te vergeven. Je moed wel vergeven als iemand berouw heeft overeenkomstig Lucas 17:3. Maar dat vergeet jij. Lees de rede van Jezus maar eens tegen de schriftgeleerden en Farizeeën in Matteüs 23 dat was echt niet zo liefelijk als jij wil.
http://www.biblija.net/biblija.cgi?l=nl ... 1&m=Mat+23