De doop: volwassendoop of kinderdoop

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jvslooten

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor Jvslooten » 21 apr 2014 14:48

mealybug schreef:jezus heeft het niet over een verbond, maar over het deel worden van Zijn Lichaam.
Een met Hem, en
Hoe dat volgens theologische constructies in elkaar gezet is, is in feite onze zaak helemaal niet, en al helemaal geen voorwaarde om genodigd te worden.
Geloof en leef!
Buiten het verbond is geen vergeving van zonden mogelijk. Mat 26:28.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 21 apr 2014 14:54

naamloos schreef:Als jij zegt dat alle gelovigen in het verbond met Abraham behoren, dan zou Jezus ook uit hen moeten voortkomen.

Dat ontgaat me, maar Hij kwam wel tevens voort uit heidenen. Rachab, Ruth, trouwens Adam en Eva etc. waren niet Joods, dat begon pas met Jakob.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 21 apr 2014 15:00

schelpje3 schreef:Vanmorgen, bij de doop van een kindje:

De kinderdoop is geen keuze van de ouders, het is een opdracht van God, een daad van gehoorzaamheid dus.

En de rijke betekenis van de kinderdoop nog eens gehoord, nl. dat God de eerste is.
Het gaat niet om het grote geloof van de ouders, noch om dat van het kindje, God daalt neer in Zijn onuitsprekelijke goedheid en roept het kindje bij naam!
Wie zouden wij dan zijn om die belofte af te wijzen.

Denk je niet dat God ons van begin af aan al geroepen heeft?

Zo zou je de hele wereld kunnen dopen, want God wil een ieder tot zich roepen.
De doop is dan nutteloos want het heeft verder geen betekenis.

Marcus 8,34
Hij riep de menigte samen met de leerlingen bij zich en zei: ‘Wie mijn volgeling wil zijn, moet zichzelf verloochenen, zijn kruis op zich nemen en zo achter mij aan komen.

Ik kan hier niets vinden over dat we moeten dopen (God die je aanneemt als zijn kind) en ons daarna riep om Hem te volgen.
Er staan bij heel veel teksten dat je eerst moet geloven.

Jvslooten schreef:God heeft gekozen, en dat is genoeg. Uit de belijdenisdienst van vanmorgen, 2 Tim. 1 v. 9: "Hij heeft ons zalig gemaakt en geroepen met een heilige roeping, niet overeenkomstig onze werken, maar overeenkomstig Zijn eigen voornemen en genade."

Nog even vers 8 en 10 er achteraan plakken;

8 Schaam u dan niet voor het getuigenis van onze Heere*, en ook niet voor mij, Zijn gevangene, maar lijd met mij verdrukking om het Evangelie, overeenkomstig de kracht van God.
9 Hij heeft ons zalig gemaakt en geroepen met een heilige roeping, niet overeenkomstig onze werken, maar overeenkomstig Zijn eigen voornemen en genade**, die ons gegeven is in Christus Jezus vóór de tijden der eeuwen,
10 maar nu is geopenbaard door de verschijning van onze Zaligmaker, Jezus Christus, Die de dood tenietgedaan heeft, en het leven en de onvergankelijkheid aan het licht gebracht door het Evangelie***,

* Je kan je als baby niet schamen voor het getuigenis van onze Heer.
**Correct me if i'm wrong maar gaat het het hier niet over de genade van God voor ons allen?
***Begrijpt een baby dat de verschijning van onze Zaligmaker, Jezus Christus de dood tenietgedaan heeft?

Jvslooten schreef:Wat zij Hij ook alweer bij de instelling van de Verbondsdis? Dit is het bloed van het Nieuwe verbond, toch?

Ja de beker van het nieuwe verbond, dus de beker van het avondmaal, omdat Hij zijn leven gaf tot behoud van een ieder die gelooft.

En als je dan gelooft, dan laat je je dopen omdat je je oude leven wilt afleggen en God vraagt om een zuiver geweten.

Volgens mij klopt het zo helemaal..

dingo
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor dingo » 21 apr 2014 15:04

Jvslooten schreef:Buiten het verbond is geen vergeving van zonden mogelijk. Mat 26:28.

Niet? Er staat nergens in de Bijbel dat de moordenaar aan het kruis in het verbond was toch ontving hij, op geloof, vergeving van zijn zonden.
Because there are rules does not mean the game is fair.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 21 apr 2014 15:06

Jvslooten schreef:Buiten het verbond is geen vergeving van zonden mogelijk. Mat 26:28.

dingo schreef:Niet? Er staat nergens in de Bijbel dat de moordenaar aan het kruis in het verbond was toch ontving hij, op geloof, vergeving van zijn zonden.

Dat is wel een bizarre uitspraak zeg @Jvslooten!

's werelds bekendste bijbeltekst;

Johannes 3:16
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 21 apr 2014 15:09

Jvslooten schreef:Waarom denk je dat God de heidenen, zoals genoemd in die psalm, aanziet alsof ze in Sion geboren zijn? Omdat Sion de plaats is van het verbond! Door te zeggen ´´De HEERE telt hen erbij´´ zegt de dichter eigenlijk: ´´De verbondsbeloften komen ook hun toe, voorzovelen als de HEERE daartoe roepen zal.
Hem kennen (vers 4) erbij horen, is bij God horen. Niet bij het verbond. Bij het verbond hoorden ook de ongelovige Joden.
Jvslooten schreef:Ik vind het heel verdrietig dat de schriftuurlijke definitie van ´dichterbij komen´ nog zo weinig verstaan wordt. In de joodse literatuur is ´dichtbij komen´ een synoniem voor ´proseliet worden´, of ´Jood worden´ dat wil zeggen: ingelijfd worden in het verbond. Tevens wordt ´dichtbij´ gebruikt als aanduiding voor hen die in nauwe verbondenheid met de Heere leven. En dat allemaal door het bloed van Christus! God noemt Zichzélf trouwens ook: God van nabij. (Jeremia 23:23).
Een proseliet hoeft niet per definitie behouden te zijn.
Proselieten zijn in Israël ingelijfd met alle vleselijke rechten en plichten. Het verbond wordt op die manier niet uitgebreid, maar Israël zelf.

Elders in de bijbel staat met zoveel woorden dat wij heidenen niet bij het verbond horen, maar wel delen in de zegeningen en beloften.
Jvslooten schreef:Buiten het verbond is geen vergeving van zonden mogelijk. Mat 26:28. dit is mijn bloed, het bloed van het verbond, dat voor velen wordt vergoten tot vergeving van zonden.
Buiten het bloed is er geen vergeving Heb. 9: 22. en zonder het vergieten van bloed vindt er geen vergeving plaats.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 21 apr 2014 15:10

dingo schreef:Niet? Er staat nergens in de Bijbel dat de moordenaar aan het kruis in het verbond was toch ontving hij, op geloof, vergeving van zijn zonden.
Het staat er toch? Door het bloed van het Nieuwe verbond is de vergeving der zonden. Of weet jij nog een andere grond van behoud, buiten Christus? Boeddha? Mohammed? Goede werken?

dingo
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor dingo » 21 apr 2014 15:11

Overigens beschouw ik de hele discussie over volwassendoop of kinderdoop als afkomstig van de duivel zelf om tweedracht te zaaien tussen de gelovigen en zo de kerk te splijten. En ik trek me dus heel snel terug uit dit topic.
Because there are rules does not mean the game is fair.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 21 apr 2014 15:11

naamloos schreef:Buiten het bloed is er geen vergeving Heb. 9: 22. en zonder het vergieten van bloed vindt er geen vergeving plaats.
Het is het bloed van het verbond wat reinigt van alle zonden. Alle andere bloed is ijdel en nutteloos.
Laatst gewijzigd door Jvslooten op 21 apr 2014 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 apr 2014 15:11

Anoniem_89 schreef:
's werelds bekendste bijbeltekst;

Johannes 3:16
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.

sWerelds meest misbruikte tekst ook.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 21 apr 2014 15:13

Jvslooten schreef:Het staat er toch? Door het bloed van het Nieuwe verbond is de vergeving der zonden. Of weet jij nog een andere grond van behoud, buiten Christus? Boeddha? Mohammed? Goede werken?

Ik denk dat je bedoelt te zeggen dat Jezus de enige weg tot de Vader is;)

Ik begreep het even verkeerd 8-[

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 21 apr 2014 15:13

schelpje3 schreef:sWerelds meest misbruikte tekst ook.

Hoe bedoel je misbruikt?
Heb je een voorbeeld?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 21 apr 2014 15:14

Jvslooten schreef:]Het is het bloed van het verbond wat reinigt van alle zonden. Alle andere bloed is ijdel en nutteloos.

nee, het is het bloed van CHRISTUS, wat reinigt van alle zonden.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 21 apr 2014 15:15

naamloos schreef:Als jij zegt dat alle gelovigen in het verbond met Abraham behoren, dan zou Jezus ook uit hen moeten voortkomen.
Boerin schreef:Dat ontgaat me, maar Hij kwam wel tevens voort uit heidenen. Rachab, Ruth, trouwens Adam en Eva etc. waren niet Joods, dat begon pas met Jakob.
Omdat het Zaad (Christus) uit Izak is. En Rachab, Ruth zijn in Israël ingelijfd en daarom officieel Joden.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 21 apr 2014 15:18

Jvslooten schreef:]Het is het bloed van het verbond wat reinigt van alle zonden. Alle andere bloed is ijdel en nutteloos.
mealybug schreef:nee, het is het bloed van CHRISTUS, wat reinigt van alle zonden.
Sorry, ik praatte mijn Heiland na, ik was even vergeten dat Zijn woorden zo intens gehaat worden hier.

Terug naar “Archief”