schelpje3 schreef:Vanmorgen, bij de doop van een kindje:
De kinderdoop is geen keuze van de ouders, het is een opdracht van God, een daad van gehoorzaamheid dus.
En de rijke betekenis van de kinderdoop nog eens gehoord, nl. dat God de eerste is.
Het gaat niet om het grote geloof van de ouders, noch om dat van het kindje, God daalt neer in Zijn onuitsprekelijke goedheid en roept het kindje bij naam!
Wie zouden wij dan zijn om die belofte af te wijzen.
Denk je niet dat God ons van begin af aan al geroepen heeft?
Zo zou je de hele wereld kunnen dopen, want God wil een ieder tot zich roepen.
De doop is dan nutteloos want het heeft verder geen betekenis.
Marcus 8,34
Hij riep de menigte samen met de leerlingen bij zich en zei: ‘Wie mijn volgeling wil zijn, moet zichzelf verloochenen, zijn kruis op zich nemen en zo achter mij aan komen.
Ik kan hier niets vinden over dat we moeten dopen (God die je aanneemt als zijn kind) en ons daarna riep om Hem te volgen.
Er staan bij heel veel teksten dat je eerst moet geloven.
Jvslooten schreef:God heeft gekozen, en dat is genoeg. Uit de belijdenisdienst van vanmorgen, 2 Tim. 1 v. 9: "Hij heeft ons zalig gemaakt en geroepen met een heilige roeping, niet overeenkomstig onze werken, maar overeenkomstig Zijn eigen voornemen en genade."
Nog even vers 8 en 10 er achteraan plakken;
8 Schaam u dan niet voor het getuigenis van onze Heere*, en ook niet voor mij, Zijn gevangene, maar lijd met mij verdrukking om het Evangelie, overeenkomstig de kracht van God.
9 Hij heeft ons zalig gemaakt en geroepen met een heilige roeping, niet overeenkomstig onze werken, maar overeenkomstig Zijn eigen voornemen en genade**, die ons gegeven is in Christus Jezus vóór de tijden der eeuwen,
10
maar nu is geopenbaard door de verschijning van onze Zaligmaker, Jezus Christus, Die de dood tenietgedaan heeft, en het leven en de onvergankelijkheid aan het licht gebracht door het Evangelie***,
* Je kan je als baby niet schamen voor het getuigenis van onze Heer.
**Correct me if i'm wrong maar gaat het het hier niet over de genade van God voor ons allen?
***Begrijpt een baby dat de verschijning van onze Zaligmaker, Jezus Christus de dood tenietgedaan heeft?
Jvslooten schreef:Wat zij Hij ook alweer bij de instelling van de Verbondsdis? Dit is het bloed van het Nieuwe verbond, toch?
Ja de beker van het nieuwe verbond, dus de beker van het avondmaal, omdat Hij zijn leven gaf tot behoud van een ieder die gelooft.
En als je dan gelooft, dan laat je je dopen omdat je je oude leven wilt afleggen en God vraagt om een zuiver geweten.
Volgens mij klopt het zo helemaal..