''De toeleidende weg''

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Bambi

Re: ''De toeleidende weg''

Berichtdoor Bambi » 21 apr 2014 14:39

dingo schreef:Wat me overigens intigreert is dat die persoon achteraf kan vertellen dat het geen mens in nood was terwijl hij/zij niet gestopt is of heeft een stem in zijn/haar hoofd dat ook vertelt?

Als je naar God's Stem luistert, hoef je er geen boekwerk bij.
Dan weet je dat God iets niet voor niets zegt.
Lees het 'Onze Vader' nog maar eens.

Het meest intrigerende vind ik, dat ik in jouw opmerking, nu juist de hatelijkheid van de duvel herken.

dingo
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor dingo » 21 apr 2014 14:40

Bambi schreef:Denk jij dat alle gedachten in je hoofd van jezelf zijn?
Lees die boeken maar, dan kun je er over leren hoeveel gedachtes er van jezelf zijn.

Lees in de Bijbel Wie God is en op welke manier Hij helpt en praat.

Bijv. alleen al deze teksten:

Hebreeën 11:17 Door het geloof heeft Abraham, als hij verzocht werd, Izak geofferd, en hij, die de beloften ontvangen had, heeft zijn eniggeborene geofferd,
18 (Tot denwelken gezegd was: In Izak zal u het zaad genoemd worden) overleggende, dat God machtig was, hem ook uit de doden te verwekken;

Daar ging God ook tegen Zijn eigen gelofte, (Zijn eigen Woord dus) in, nl de belofte dat Izak tot een groot volk zou worden.
Maar werd het gehoorzamen van Abraham daaraan, juist GELOOF genoemd.

Hoe vaak lees jij in de Bijbel dat God rechtstreeks tot mensen spreekt? Dat zijn ook in de Bijbel grote uitzonderingen.
Because there are rules does not mean the game is fair.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 21 apr 2014 14:43

Abraham wist dat er geen disparatie was tussen het ene Woord van God en het ander. Dát is geloof.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 21 apr 2014 14:45

dingo schreef:Hoe vaak lees jij in de Bijbel dat God rechtstreeks tot mensen spreekt? Dat zijn ook in de Bijbel grote uitzonderingen.
En over het Nieuwe verbond zegt de Schrift zelfs:

18 Want u bent niet tot een tastbare berg genaderd, en tot een brandend vuur, tot donkerheid, duisternis en stormwind,
19 tot bazuingeschal en het geluid van woorden. Zij die dat hoorden, smeekten dat het woord niet meer tot hen gericht zou worden,

20 want zij konden wat hun bevolen werd niet verdragen: zelfs als een dier de berg aanraakt, zal het gestenigd of met een pijl doorschoten worden.
21 En wat zij zagen was zo verschrikkelijk, dat Mozes zei: Ik ben zeer bevreesd en sta te beven.
22 Maar u bent genaderd tot de berg Sion en tot de stad van de levende God, tot het hemelse Jeruzalem en tot tienduizendtallen van engelen,
23 tot een feestelijke vergadering en de gemeente van de eerstgeborenen, die in de hemelen opgeschreven zijn, en tot God, de Rechter over allen, en tot de geesten van de rechtvaardigen, die tot volmaaktheid zijn gekomen,
24 en tot de Middelaar van het nieuwe verbond, Jezus, en tot het bloed van de besprenging, dat van betere dingen spreekt dan dat van Abel.
25 Let er dan op dat u Hem Die spreekt, niet verwerpt. Want als zij niet zijn ontkomen die hem verwierpen die op aarde aanwijzingen van God deed horen, veelmeer zullen wij niet ontkomen, als wij ons afkeren van Hem Die vanuit de hemelen spreekt.
26 Zijn stem bracht indertijd de aarde aan het wankelen. Nu echter heeft Hij openlijk verkondigd: Nog eenmaal zal Ik niet alleen de aarde, maar ook de hemel doen beven.
27 Dit ‘nog eenmaal’ duidt op de verandering van de dingen die kunnen wankelen als van dingen die gemaakt zijn, opdat de dingen die onwankelbaar zijn, zouden blijven.
28 Laten wij daarom, omdat wij een onwankelbaar Koninkrijk ontvangen, aan de genade vasthouden en daardoor God dienen op een Hem welgevallige wijze, met ontzag en eerbied.
29 Want onze God is een verterend vuur.

dingo
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor dingo » 21 apr 2014 14:47

Bambi schreef:Als je naar God's Stem luistert, hoef je er geen boekwerk bij.
Dan weet je dat God iets niet voor niets zegt.
Lees het 'Onze Vader' nog maar eens.

Het meest intrigerende vind ik, dat ik in jouw opmerking, nu juist de hatelijkheid van de duvel herken.

Vragen stellen is dus hatelijkheid van de duivel? Het is gewoon een vraag hoe hij/zij er achteraf zeker van was dat de persoon die daar lag geen slachtoffer was. Ik zou dat zelf namelijk heel zeker willen weten als ik doorgereden was.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 21 apr 2014 14:47

dingo schreef:Hoe vaak lees jij in de Bijbel dat God rechtstreeks tot mensen spreekt? Dat zijn ook in de Bijbel grote uitzonderingen.

In het Oude-Testament loopt een verhaallijn, tot de geboorte van de Heere Jezus.
Wat al die andere gelovigen met God hadden, staat er niet.
Maar al die mensen in die verhaallijn, hadden het dus wel.

In het Nieuwe-Testament staat dat je bij de wedergeboorte de Heilige Geest ontvangt.
Die komt in je wonen.
Om Zijn mond te houden?

Dan lijkt het hierop:

Stel je voor dat je een boek over jezelf schrijft en er heel je levensverhaal en alle mensen waar je gewoon contact mee had beschrijft.
Op een dag ga je trouwen en je geeft die persoon dat boek.
Dat vindt die persoon interessant, want dan kan ze lezen hoe je bent en hoe je behandeld hoort te worden.
En bij ieder gesprek dat je met haar hebt praat jij niet, maar geef je haar dat boek en wijs je een passage aan, wat ze moet lezen om te begrijpen hoe jij denkt wat zij zou moeten doen.
Lijkt me geen goed huwelijk.
De man moet toch ook voor de vrouw zijn als de Heere Jezus voor zijn gemeente?
Dan geef je volgens God’s voorbeeld dus het boek, zodat ze weet hoe je bent, maar daarnaast praat je ook gewoon met haar.

Als je die relatie niet met God hebt, kun je er om vragen.
Bij mij begon het ook met het bepalen bij Bijbelteksten, maar in het gewone leven, waar ik God's Raad bij alles vroeg en nodig had, werkte dat niet genoeg.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 21 apr 2014 14:49

Bambi schreef:Bij mij begon het ook met het bepalen bij Bijbelteksten, maar in het gewone leven, waar ik God's Raad bij alles vroeg en nodig had, werkte dat niet genoeg.
Oh, het Woord schoot tekort, zeg maar. :?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 apr 2014 14:50

Welgelukzalig is de mens, die naar Mij hoort, dagelijks wakende aan Mijn poorten, waarnemende de posten Mijner deuren.

Spreuken 8 vers 34

Bambi

Berichtdoor Bambi » 21 apr 2014 14:53

Jvslooten schreef:Oh, het Woord schoot tekort, zeg maar. :?

Loop jij de hele dag met de Bijbel in je hand om bij iedere beslissing of vraag, hele hoofdstukken te lezen, op zoek naar het antwoord?
Ik niet hoor, ik denk ook dat God op een gegeven moment zou zeggen: "Hé, ik praat tegen je, ben je doof?"

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 21 apr 2014 15:00

Jvslooten schreef:Oh, het Woord schoot tekort, zeg maar. :?
Bambi schreef:Loop jij de hele dag met de Bijbel in je hand om bij iedere beslissing of vraag, hele hoofdstukken te lezen, op zoek naar het antwoord?
Wat is dat dat voor onzinnige en ontwijkende wedervraag?

Bambi schreef:Ik niet hoor, ik denk ook dat God op een gegeven moment zou zeggen: "Hé, ik praat tegen je, ben je doof?"
Als je het geopenbaarde Woord niet verstaat dan heeft Hij daarin nog gelijk ook.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 21 apr 2014 15:05

schelpje3 schreef:Welgelukzalig is de mens, die naar Mij hoort, dagelijks wakende aan Mijn poorten, waarnemende de posten Mijner deuren.

Spreuken 8 vers 34

Nog veel gelukkiger, en behouden is de mens, die ijverig is zich bekeert, de deur opendoet, waar Hij op klopt (want velen hebben Hem buitengesloten en voelen zich ontzettend rijk en verrijkt met hun regeltjes en hebben niets van node), en eet met Hem, en Hij met deze mens.

Openb 3:17 en context.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 apr 2014 15:07

God spreekt niet alleenlijk door een stemmetje van binnen!
Hij spreekt ook tot ons door Zijn Woord, begin de dag altijd met het lezen van een Bijbelgedeelte en een gebed.
Maar Hij spreekt ook in alles om ons heen.
Merk op mijn ziel, wat antwoord God u geeft, Hij spreekt gewis tot elk die voor hem leeft!

Het opmerken is beter dan het vette der rammen.
Laatst gewijzigd door schelpje3 op 21 apr 2014 15:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 21 apr 2014 15:07

schelpje3 schreef:Welgelukzalig is de mens, die naar Mij hoort, dagelijks wakende aan Mijn poorten, waarnemende de posten Mijner deuren.

Spreuken 8 vers 34

En zo is het maar net. Zelfs de engelen, die gedurig verkeren voor de troon van God, zijn begerig om zich te verdiepen in het Evangelie zoals de Heilige Geest dit, vanuit de hemel gezonden, op aarde door de pen van de evangelieschrijvers geopenbaard heeft. Dat is een hele ander houding dan de bedrieglijke stemmetjes in je hoofd achterna lopen. Arglistig is het hart, boven alles, ja, ongeneeslijk. Jer. 17:9.

dingo
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor dingo » 21 apr 2014 15:13

mealybug schreef:
Nog veel gelukkiger, en behouden is de mens, die ijverig is zich bekeert, de deur opendoet, waar Hij op klopt (want velen hebben Hem buitengesloten en voelen zich ontzettend rijk en verrijkt met hun regeltjes en hebben niets van node), en eet met Hem, en Hij met deze mens.

Openb 3:17 en context.

Het ene sluit het andere niet uit, denk ik.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 21 apr 2014 15:29

Jvslooten schreef:Als je het geopenbaarde Woord niet verstaat dan heeft Hij daarin nog gelijk ook.

Ik vraag bij alles wat ik doe God's Raad.
Dat heb ik in 13 jaar overspannen zijn en dus mijn eigen kop vaak niet goed kunnende gebruiken, hard nodig gehad.
Bij de belangrijke beslissingen, maar ook bij de kleine dingen.

Waar is het dan voor nodig dat de Heilige Geest in je komt wonen?
Alleen om je te bepalen bij Bijbelteksten en die uit te leggen?
Een soort Dächsel, maar dan in jezelf?
Daar hoeft Hij niet voor in je te wonen, dat kan Hij ook vanuit de Hemel, iedere keer als jij de Bijbel pakt.

Luther zegt niet voor niets dat de duvel de aap van God is.
Daarom probeert de duvel ook in mensen te komen wonen en gebruikt hij juist vaak Bijbelteksten
om mensen te misleiden.
En niet een overduidelijk dilemma, van het doorrijden bij het zien van een slachtoffer.

Toen ik ging samenwonen, omdat mijn toenmalige vriend zijn huis was uitgezet, voelde dat voor mij niet goed, want het was tegen mijn overtuiging in.
Het was het juist de duvel die die Bijbelteksten gebruikte, om mij te beïnvloeden en te laten denken dat ik de Heere Jezus onderdak verleende, door mijn toenmalige vriend onderdak te verlenen.
Toen ik daaraan dacht te ontkomen, door te bedenken dat ik dan maar moest gaan trouwen, greep God in door me duidelijk te maken, dat dat voor mij niet de man was om mee te trouwen.
En toen heb ik de relatie verbroken.
En heb hem bij me laten wonen, totdat hij een ander huis had, waarbij God zorgde dat hij een huis kreeg.
Dat wist ik doordat God me bij een tekst bepaalde, waarin stond dat grendels verbroken zouden worden en deuren geopend.
Dat was ook wat er gebeurde, want ondanks zijn huurschuld waardoor hij zijn huis was uitgezet, kreeg hij toch een huis, omdat ze hem een 2e kans wilden geven, zei de mevrouw van de woningbouw.

En zo begon het in de praktijk.
Daarna ben ik God's Stem door ervaringen steeds meer gaan verstaan.
Met vallen en opstaan.

Gisteren werd ik helemaal moedeloos over het ellendekennis verhaal en toen zei God nog tegen me, dat ik het verhaal over Zacheüs maar eens moest lezen.
En dan lees ik wat ik zelf al wist.
Bij mij gaat het dus vaak andersom.
Dan weet ik iets in mijn hart en dan laat God me het bijbehorende Bijbeldeel lezen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”