''De toeleidende weg''

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Boaz
Kapitein
Kapitein

Re: ''De toeleidende weg''

Berichtdoor Boaz » 19 apr 2014 15:23

Ik lees nu al een paar eer over 'gunnende mensen', Wat wordt daar ooit mee bedoelt? (Volgens mij is dit geen gewoon NL...)

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 19 apr 2014 15:29

Boaz schreef:Ik lees nu al een paar eer over 'gunnende mensen', Wat wordt daar ooit mee bedoelt? (Volgens mij is dit geen gewoon NL...)
'Gunnend' is als je iemands iets heel graag gunt. In dit geval dus het deel hebben aan Christus. "Gunnende prediking" is ook zo'n uitdrukking. Als het goed is is iedere preek gunnend natuurlijk, maar de ene preek komt gewoon gunnender over dan de ander.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 19 apr 2014 15:39

"Genade maakt gunnend", ook zo'n uitdrukking waar zo enorm veel in ligt. Nauw voor jezelf worden en ruim en gunnend voor de ander.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 19 apr 2014 17:39

Jvslooten schreef:"Genade maakt gunnend", ook zo'n uitdrukking waar zo enorm veel in ligt. Nauw voor jezelf worden en ruim en gunnend voor de ander.

God IS gunnende Genade en wie deze genadegift niet in geloof aanneemt, verhardt zich.
Dat is de enige preek die deugt.
Maar in de enige preek die op youtube hoor van de GgiN van ds. van Voorden, (die zegt dat God je Vader niet wil zijn, http://refoweb.nl/dwars/956/god-wil-je-vader-niet-zijn/ ) klinkt niets gunnends door, voor zover ik hoor, maar langer dan 2 minuten is het zowiezo niet aan te horen, dit gehypnotiseer)

En het spijt me zeer, maar ondanks dat het gereformeerd of calvinistische heet te zijn, is het verre van christelijk en niet in overeenstemming met wat Paulus predikte.
Dus voordat we de paapse mis weer eens vervloekt noemen, zou ik maar eens heel goed nadenken.

Het wordt tijd dat er eens duidelijkheid gaat heersen omtrent zulke dwalingen, maar slechts weinigen durven zich uit te spreken.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 19 apr 2014 18:02

mealybug schreef:God IS gunnende Genade en wie deze genadegift niet in geloof aanneemt, verhardt zich.
Dat is de enige preek die deugt.

Dat is wel een heel kort preekje.. wel knap van je trouwens, dat je de ENIGE preek die deugd, zo uit je mouw schud. Je zou prediker moeten worden. :-oo

Ik hoop dat je gemeente zich in dat geval niet aan eentonigheid stoort.. ±120 keer per jaar dezelfde, enige juiste preek.. hmmm..

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 19 apr 2014 18:52

Jvslooten schreef:Dat is wel een heel kort preekje.. wel knap van je trouwens, dat je de ENIGE preek die deugd, zo uit je mouw schud. Je zou prediker moeten worden. :-oo

Ik hoop dat je gemeente zich in dat geval niet aan eentonigheid stoort.. ±120 keer per jaar dezelfde, enige juiste preek.. hmmm..

Heb je wel eens van ''niet op de man spelen'' gehoord, maar inhoudelijk iets bijdragen? :wink:

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 19 apr 2014 19:43

mealybug schreef:Heb je wel eens van ''niet op de man spelen'' gehoord, maar inhoudelijk iets bijdragen? :wink:
Je hebt zojuist jezelf tot auteur van de enige juiste preek benoemd.. dan mag je toch reactie verwachten, naar me dunkt. Maar nu we het toch over inhoudelijke bijdragen hebben.. wat was er precies inhoudelijk aan je posting van 5:39 uur? Het zou een reactie op mijn schrijven moeten zijn, maar voorzover ik kan overzien leek het meer op een toevallig passerende azijnwagon.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 19 apr 2014 19:52

Jvslooten schreef:Het zou een reactie op mijn schrijven moeten zijn, maar voorzover ik kan overzien leek het meer op een toevallig passerende azijnwagon.

Is jouw uitleg van gunnend te vinden dan op het forum?
ik vind je vaker het exclusieve gereformeerd-zijn preken.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 19 apr 2014 23:49

mealybug schreef:Is jouw uitleg van gunnend te vinden dan op het forum?
ik vind je vaker het exclusieve gereformeerd-zijn preken.
Ik weet niet waar je precies op doelt, maar de volle, gereformeerde prediking van het Evangelie is juist ontzettend ruim en gunnend, en het heil aanbiedend aan een ieder, tot wie het Woord komt. Precies zoals onze Dordtse vaderen ook instemmend met de heilige Schrift belijden: Voorts is de belofte des Evangelies, dat een iegelijk, die in den gekruisigden Christus gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe; welke belofte aan alle volken en mensen, tot welke God naar Zijn welbehagen Zijn Evangelie zendt, zonder onderscheid moet verkondigd en voorgesteld worden, met bevel van bekering en geloof. (hfst. II, art. 5). Ik denk dat het gunnende wat het evangelie eigen is iets is wat je wel terug vind in al Gods kinderen. Als je door ontvangen genade de liefelijkheden van Christus gesmaakt hebt, dan kan dat ook niet anders. Dan wens je een ieder die innige verbondenheid met de opgestane Heere toe. Dan leer je in oprechtheid meezingen met Psalm 122: "Kom, ga met ons en doe als wij.", en: "Waar onze God Zijn woning houdt, Zal ik het goede voor u zoeken." Bovendien, de Heere heeft ook Zelf de gunnende lief. Wie gunnend is, die wordt gezegend. (Spr. 22:9).

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 20 apr 2014 07:57

Jvslooten schreef:Ik weet niet waar je precies op doelt, maar de volle, gereformeerde prediking van het Evangelie is juist ontzettend ruim en gunnend, en het heil aanbiedend aan een ieder, tot wie het Woord komt. Precies zoals onze Dordtse vaderen ook instemmend met de heilige Schrift belijden: Voorts is de belofte des Evangelies, dat een iegelijk, die in den gekruisigden Christus gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe; welke belofte aan alle volken en mensen, tot welke God naar Zijn welbehagen Zijn Evangelie zendt, zonder onderscheid moet verkondigd en voorgesteld worden, met bevel van bekering en geloof. (hfst. II, art. 5). Ik denk dat het gunnende wat het evangelie eigen is iets is wat je wel terug vind in al Gods kinderen. Als je door ontvangen genade de liefelijkheden van Christus gesmaakt hebt, dan kan dat ook niet anders. Dan wens je een ieder die innige verbondenheid met de opgestane Heere toe. Dan leer je in oprechtheid meezingen met Psalm 122: "Kom, ga met ons en doe als wij.", en: "Waar onze God Zijn woning houdt, Zal ik het goede voor u zoeken." Bovendien, de Heere heeft ook Zelf de gunnende lief. Wie gunnend is, die wordt gezegend. (Spr. 22:9).

Juist.(behalve dan dat ''bevelen'', want geloof en bekering zijn vrijwillig en dwingen nooit, )
En daarom snap ik niet dat een valse leer als die van die toeleidende weg, voortkomend uit een ''exclusief'' hypercalvinistisch genootschap wat nota bene scheuring goedpraat, maar wat nauwelijks nieuwe predikanten toelaat, getolereerd wordt.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 20 apr 2014 11:59

mealybug schreef:Juist.(behalve dan dat ''bevelen'', want geloof en bekering zijn vrijwillig en dwingen nooit, )
Uh, hoe bedoel je dat? Ik lees in de Bijbel juist: "Bekeer u en geloof het Evangelie" (Mar. 1:15). Daar staat geen vraagteken achter, maar dat spreekt Jezus op gebiedende wijs. Op het negeren van Christus' bevel staat de doodstraf: "bekeer u, bekeer u, want waarom zou u sterven, huis van Israël?" Ongeloof is dan ook de ergste zonde, juist omdat het grootste bevel wat God ooit tot de mens gesproken heeft, in de wind geslagen wordt: "..u zult de HEERE, uw God liefhebben, met heel uw hart, heel uw ziel, heel uw verstand en heel uw kracht."
mealybug schreef:En daarom snap ik niet dat een valse leer als die van die toeleidende weg, voortkomend uit een ''exclusief'' hypercalvinistisch genootschap wat nota bene scheuring goedpraat, maar wat nauwelijks nieuwe predikanten toelaat, getolereerd wordt.
Je mag best van mij weten dat ik bij de diensten die ik van de GGiN tot dusver bezocht heb, ernstige bedenkingen heb. Anderzijds heb ook preken en getuigenissen van verschillende GGiN dominees gelezen waarin het Evangelie recht en evenwichtig gepredikt werd, waarin CHRISTUS geëerd werd en de toehoorders op gunnende wijze de gemeenschap met Hem werd voorgesteld. Blijkbaar kan het dus wel. Zo ken ik ook vele Koningskinderen mag ik wel zeggen, juist uit die gezindte, maar juist daarom doet het zo enorm veel pijn als het soms wel lijkt of het vuur van het Evangelie in die kerken is verworden tot een rokend lemmet. Juist omdat er zovelen zijn, oprechten van hart, die worstelen met het heil waarvan in Christus ze zo zeker kunnen zijn. Misschien is het maar goed ook dat er zo weinig predikanten daar zijn.. opdat er in de vele leesdiensten het rechte, onversneden Woord, zoals in de preken van de ouden vervat, toch nog verkondigd wordt, over verzoening door voldoening en over vrije genade, voor een ieder die geloofd.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 20 apr 2014 16:57

Dit is volgens C. Harinck Gereformeerde Gemeenten 'de Toeleidende Weg Tot Christus' (zie inleiding).
Zijn boek:

AfbeeldingAfbeelding

http://www.bol.com/nl/p/de-toeleidende- ... 000010235/

De ‘toeleidende weg’ is volgens de Ger.Gem bij monde van C. Harinck dus de weg van zonde besef vóór Christus kennis.

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 20 apr 2014 17:35

Niets mis mee denk ik.
In normaal nederlands als je niet weet dat je ziek bent heb je geen Geneesheer nodig :)
Je gaat niet naar Hem toe als je Hem niet nodig hebt.
Als je naar Hem toe gaat doe je dat omdat je Hem nodig hebt!
Dan hoeven er niet allemaal toeters en bellen bij, die de mensen vaak zelf verzinnen
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 20 apr 2014 20:27

Ik word daar zo moedeloos van.
Want als je leest hoe het bij Zacheüs gaat, die wilde alleen maar zien wie de Heere Jezus was.
De Heere Jezus ging Zelf naar hem toe en toen werden Zacheüs zijn ogen geopend over zijn fouten en tegelijk werd hij vervuld met blijdschap.
Niets geen diepgravende ellendekennis die hem naar de Heere Jezus dreef, maar de Heere Jezus die Zelf naar hem toeging en toen werden zijn ogen geopend.

Lukas 19
1 En Jezus, ingekomen zijnde, ging door Jericho.
2 En zie, er was een man, met name geheten Zacheüs; en deze was een overste der tollenaren, en hij was rijk;
3 En zocht Jezus te zien, wie Hij was; en kon niet vanwege de schare, omdat hij klein van persoon was.
4 En vooruitlopende, klom hij op een wilden vijgeboom, opdat hij Hem mocht zien; want Hij zou door dien weg voorbijgaan.
5 En als Jezus aan die plaats kwam, opwaarts ziende, zag Hij hem, en zeide tot hem: Zacheüs! haast u, en kom af; want Ik moet heden in uw huis blijven.
6 En hij haastte zich en kwam af, en ontving Hem met blijdschap.
7 En allen, die het zagen, murmureerden, zeggende: Hij is tot een zondigen man ingegaan, om te herbergen.
8 En Zacheüs stond, en zeide tot den Heere: Zie, de helft van mijn goederen, Heere, geef ik den armen; en indien ik iemand iets door bedrog ontvreemd heb, dat geef ik vierdubbel weder.
9 En Jezus zeide tot hem: Heden is dezen huize zaligheid geschied, nademaal ook deze een zoon van Abraham is.
10 Want de Zoon des mensen is gekomen, om te zoeken en zalig te maken, dat verloren was.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 20 apr 2014 20:43

Byte schreef:Niets mis mee denk ik.
In normaal nederlands als je niet weet dat je ziek bent heb je geen Geneesheer nodig :)
Je gaat niet naar Hem toe als je Hem niet nodig hebt.
Als je naar Hem toe gaat doe je dat omdat je Hem nodig hebt!
Dan hoeven er niet allemaal toeters en bellen bij, die de mensen vaak zelf verzinnen

Ik denk dat het onjuist is.
Ik durf het zelfs een valstrik te noemen. De predikant C. Harinck steld namelijk de uitverkiezing voorop uit Joh. 6 vers 37.
Ik loop ik inmiddels lang genoeg op Gereformeerde Gemeente paden om de strikken en klemmen op dit punt te kennen. Meer dan eens kwam de vraag hoe Jezus' woorden uit Johannes 6:44 te rijmen zijn met het onvoorwaardelijke aanbod van liefde en genade. Jezus zegt daar immers: ‘Niemand kan tot Mij komen, tenzij de Vader die Mij gezonden heeft, hem trekke.' En eerder al sprak Hij: ‘Alles wat de vader Mij geeft zal tot Mij komen en wie tot Mij komt zal Ik beslist niet uitwerpen.' (vs.37)
Zulke teksten kunnen je verwarren, verlegen maken, maar je kunt ze ook als wapen inzetten tegen Gods ‘bevel tot geloof en bekering'. Dat zien we helaas in de Gereformeerde Gemeenten en een deel van de protestantse orthodoxie gebeuren. Met een beroep op Gods verkiezing wordt de klem uit het bevel gehaald. En zo wordt het woord op non actief gezet.
Dat zien we dan ook in die genoemde denominaties gebeuren, afwachten en afwachten……….helaas.

Terug naar “[Religie] - Open forum”