Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
'Gunnend' is als je iemands iets heel graag gunt. In dit geval dus het deel hebben aan Christus. "Gunnende prediking" is ook zo'n uitdrukking. Als het goed is is iedere preek gunnend natuurlijk, maar de ene preek komt gewoon gunnender over dan de ander.Boaz schreef:Ik lees nu al een paar eer over 'gunnende mensen', Wat wordt daar ooit mee bedoelt? (Volgens mij is dit geen gewoon NL...)
Jvslooten schreef:"Genade maakt gunnend", ook zo'n uitdrukking waar zo enorm veel in ligt. Nauw voor jezelf worden en ruim en gunnend voor de ander.
mealybug schreef:God IS gunnende Genade en wie deze genadegift niet in geloof aanneemt, verhardt zich.
Dat is de enige preek die deugt.
Jvslooten schreef:Dat is wel een heel kort preekje.. wel knap van je trouwens, dat je de ENIGE preek die deugd, zo uit je mouw schud. Je zou prediker moeten worden.
Ik hoop dat je gemeente zich in dat geval niet aan eentonigheid stoort.. ±120 keer per jaar dezelfde, enige juiste preek.. hmmm..
Je hebt zojuist jezelf tot auteur van de enige juiste preek benoemd.. dan mag je toch reactie verwachten, naar me dunkt. Maar nu we het toch over inhoudelijke bijdragen hebben.. wat was er precies inhoudelijk aan je posting van 5:39 uur? Het zou een reactie op mijn schrijven moeten zijn, maar voorzover ik kan overzien leek het meer op een toevallig passerende azijnwagon.mealybug schreef:Heb je wel eens van ''niet op de man spelen'' gehoord, maar inhoudelijk iets bijdragen?
Jvslooten schreef:Het zou een reactie op mijn schrijven moeten zijn, maar voorzover ik kan overzien leek het meer op een toevallig passerende azijnwagon.
Ik weet niet waar je precies op doelt, maar de volle, gereformeerde prediking van het Evangelie is juist ontzettend ruim en gunnend, en het heil aanbiedend aan een ieder, tot wie het Woord komt. Precies zoals onze Dordtse vaderen ook instemmend met de heilige Schrift belijden: Voorts is de belofte des Evangelies, dat een iegelijk, die in den gekruisigden Christus gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe; welke belofte aan alle volken en mensen, tot welke God naar Zijn welbehagen Zijn Evangelie zendt, zonder onderscheid moet verkondigd en voorgesteld worden, met bevel van bekering en geloof. (hfst. II, art. 5). Ik denk dat het gunnende wat het evangelie eigen is iets is wat je wel terug vind in al Gods kinderen. Als je door ontvangen genade de liefelijkheden van Christus gesmaakt hebt, dan kan dat ook niet anders. Dan wens je een ieder die innige verbondenheid met de opgestane Heere toe. Dan leer je in oprechtheid meezingen met Psalm 122: "Kom, ga met ons en doe als wij.", en: "Waar onze God Zijn woning houdt, Zal ik het goede voor u zoeken." Bovendien, de Heere heeft ook Zelf de gunnende lief. Wie gunnend is, die wordt gezegend. (Spr. 22:9).mealybug schreef:Is jouw uitleg van gunnend te vinden dan op het forum?
ik vind je vaker het exclusieve gereformeerd-zijn preken.
Jvslooten schreef:Ik weet niet waar je precies op doelt, maar de volle, gereformeerde prediking van het Evangelie is juist ontzettend ruim en gunnend, en het heil aanbiedend aan een ieder, tot wie het Woord komt. Precies zoals onze Dordtse vaderen ook instemmend met de heilige Schrift belijden: Voorts is de belofte des Evangelies, dat een iegelijk, die in den gekruisigden Christus gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe; welke belofte aan alle volken en mensen, tot welke God naar Zijn welbehagen Zijn Evangelie zendt, zonder onderscheid moet verkondigd en voorgesteld worden, met bevel van bekering en geloof. (hfst. II, art. 5). Ik denk dat het gunnende wat het evangelie eigen is iets is wat je wel terug vind in al Gods kinderen. Als je door ontvangen genade de liefelijkheden van Christus gesmaakt hebt, dan kan dat ook niet anders. Dan wens je een ieder die innige verbondenheid met de opgestane Heere toe. Dan leer je in oprechtheid meezingen met Psalm 122: "Kom, ga met ons en doe als wij.", en: "Waar onze God Zijn woning houdt, Zal ik het goede voor u zoeken." Bovendien, de Heere heeft ook Zelf de gunnende lief. Wie gunnend is, die wordt gezegend. (Spr. 22:9).
Uh, hoe bedoel je dat? Ik lees in de Bijbel juist: "Bekeer u en geloof het Evangelie" (Mar. 1:15). Daar staat geen vraagteken achter, maar dat spreekt Jezus op gebiedende wijs. Op het negeren van Christus' bevel staat de doodstraf: "bekeer u, bekeer u, want waarom zou u sterven, huis van Israël?" Ongeloof is dan ook de ergste zonde, juist omdat het grootste bevel wat God ooit tot de mens gesproken heeft, in de wind geslagen wordt: "..u zult de HEERE, uw God liefhebben, met heel uw hart, heel uw ziel, heel uw verstand en heel uw kracht."mealybug schreef:Juist.(behalve dan dat ''bevelen'', want geloof en bekering zijn vrijwillig en dwingen nooit, )
Je mag best van mij weten dat ik bij de diensten die ik van de GGiN tot dusver bezocht heb, ernstige bedenkingen heb. Anderzijds heb ook preken en getuigenissen van verschillende GGiN dominees gelezen waarin het Evangelie recht en evenwichtig gepredikt werd, waarin CHRISTUS geëerd werd en de toehoorders op gunnende wijze de gemeenschap met Hem werd voorgesteld. Blijkbaar kan het dus wel. Zo ken ik ook vele Koningskinderen mag ik wel zeggen, juist uit die gezindte, maar juist daarom doet het zo enorm veel pijn als het soms wel lijkt of het vuur van het Evangelie in die kerken is verworden tot een rokend lemmet. Juist omdat er zovelen zijn, oprechten van hart, die worstelen met het heil waarvan in Christus ze zo zeker kunnen zijn. Misschien is het maar goed ook dat er zo weinig predikanten daar zijn.. opdat er in de vele leesdiensten het rechte, onversneden Woord, zoals in de preken van de ouden vervat, toch nog verkondigd wordt, over verzoening door voldoening en over vrije genade, voor een ieder die geloofd.mealybug schreef:En daarom snap ik niet dat een valse leer als die van die toeleidende weg, voortkomend uit een ''exclusief'' hypercalvinistisch genootschap wat nota bene scheuring goedpraat, maar wat nauwelijks nieuwe predikanten toelaat, getolereerd wordt.
Byte schreef:Niets mis mee denk ik.
In normaal nederlands als je niet weet dat je ziek bent heb je geen Geneesheer nodig![]()
Je gaat niet naar Hem toe als je Hem niet nodig hebt.
Als je naar Hem toe gaat doe je dat omdat je Hem nodig hebt!
Dan hoeven er niet allemaal toeters en bellen bij, die de mensen vaak zelf verzinnen
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten