Hij is gestorven voor onze zonden

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Jvslooten

Re: Hij is gestorven voor onze zonden

Berichtdoor Jvslooten » 11 apr 2014 16:17

Zoals een geoefende hand met een kromme stok rechte slagen kan toebrengen, zo kan de Geest òòk door een schijnbaar God-loos mediaspektakel als bijv. de Passion de Zijnen tot Zich roepen. Maar is dat ook maar enigszins een reden om het kromme recht te praten? Nee toch zeker! Ik moet denken aan Pasen. Of beter gezegd, Pesach, aan de dag waarop Jezus op een ezelsveulen Jeruzalem binnenkwam en de discipelen het over de pleinen riepen: Hier komt de grote Koning, in de Naam des Heeren. Hij komt! Als de farizeeën dan vervolgens verontwaardigd bij Jezus komen om hun afkeer te uiten dan zegt Jezus: Ik zeg u, dat de straatstenen zouden roepen als deze zouden zwijgen.

Wat zou het verschrikkelijk zijn, als dat nu bewaarheid blijkt te zijn geworden. Zwijgende discipelen.. en een Koning Die nog slechts verkondigd wordt door straatstenen, door opzichtige mediaspektakels en goedkope popriedeltjes. Eigenlijk is de Passion een aanklacht voor heel christelijk Nederland. Zijn we dan zo diep gezonken, dat we zelfs het evangelisatiewerk liever 'uitbesteden' aan goddeloze zangers en acteurs? Dat we zèlfs nog genoegzaam kunnen staan toe te kijken?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 apr 2014 17:21

schelpje3 schreef:
En dit roodgemaakte treft mij nu.
Horen we niet elk jaar het Paasevangelie en gaat het soms niet over ons hoofd heen?
Dat is mijn ervaring wel. :? En dan blijkt dat het theorie is en het moet nu praktijk worden!

Klopt. En The Passion hielp daar een beetje bij, bij mij. En The Passion of the Christ ook.

Jvslooten, dit gebeurt al heel lang met uitvoeringen van de Mattheus Passion. Niets mis mee als we als kerk ook maar het evangelie brengen, ook buiten onze kerkmuren. Als dat niet zo is is het een aanklacht.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 16 apr 2014 19:56

Boerin schreef:Het was niet alleen het lichamelijk lijden, wat volgens mij niet veel erger kan als ik de Passion of the Christ zie, maar Hij had alle zonden van alle mensen op Zich genomen, Hij heeft onze ziekten gedragen, Hij maakte Hem ziek, Hij was gescheiden van de Vader. Volgens mij is het voor ons niet in te denken hoe zwaar dat was. Zijn wraak over de zonde werd over Hem uitgestort. Daarbij kan iedereen er daardoor nu voor tekenen, een eeuwigheid in de hemel zonder die straf.

Denk aan de vernietigingskampen... Er zijn in het verleden mensen levend gevild vanwege hun geloof. Of alle nagels om beurten uitgerukt.
Er is zoveel psychisch lijden geweest in de wereld, echt niet alleen fysiek. Moeders die moeten kiezen welk van hun kinderen gespaard mag blijven... Al genoeg om knettergek te worden en te verlangen naar de dood.
Echt. het kan veeel en veel erger.
Ook gif is geschapen.

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 17 apr 2014 09:44

Boerin schreef:Het was niet alleen het lichamelijk lijden, wat volgens mij niet veel erger kan als ik de Passion of the Christ zie, maar Hij had alle zonden van alle mensen op Zich genomen, Hij heeft onze ziekten gedragen, Hij maakte Hem ziek, Hij was gescheiden van de Vader. Volgens mij is het voor ons niet in te denken hoe zwaar dat was. Zijn wraak over de zonde werd over Hem uitgestort. Daarbij kan iedereen er daardoor nu voor tekenen, een eeuwigheid in de hemel zonder die straf.

hettys schreef:Denk aan de vernietigingskampen... Er zijn in het verleden mensen levend gevild vanwege hun geloof. Of alle nagels om beurten uitgerukt.
Er is zoveel psychisch lijden geweest in de wereld, echt niet alleen fysiek. Moeders die moeten kiezen welk van hun kinderen gespaard mag blijven... Al genoeg om knettergek te worden en te verlangen naar de dood.
Echt. het kan veeel en veel erger.

Dat is nog maar de vraag....

V.w.b. het fysieke, voor ons zoichtbare deel van Zijn lijden zou het artikel van prof. Smalhout nog wel eens een eye-opener kunnen zijn.
Een beschrijving die ons voorstellingsvermogen te boven gaat:
https://www.yumpu.com/nl/document/view/ ... ruisiging-

V.w.b. het geestelijke, voor ons niet direkt waarneembare deel van Zijn lijden komt daar nog eens het volgende bij:
De geestelijke pijn van de bespotting die Hij te incasseren kreeg.
De verzoekingen die hij te verduren kreeg.
En dat terwijl hij daarin ook nog eens de totale godverlatenheid moest ervaren (het verlaten zijn van God de Vader waar Hij zoveel volmaakt veel van houdt).
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 17 apr 2014 17:59

dalethvav schreef:
Dat is nog maar de vraag....

V.w.b. het fysieke, voor ons zoichtbare deel van Zijn lijden zou het artikel van prof. Smalhout nog wel eens een eye-opener kunnen zijn.
Een beschrijving die ons voorstellingsvermogen te boven gaat:
https://www.yumpu.com/nl/document/view/ ... ruisiging-

V.w.b. het geestelijke, voor ons niet direkt waarneembare deel van Zijn lijden komt daar nog eens het volgende bij:
De geestelijke pijn van de bespotting die Hij te incasseren kreeg.
De verzoekingen die hij te verduren kreeg.
En dat terwijl hij daarin ook nog eens de totale godverlatenheid moest ervaren (het verlaten zijn van God de Vader waar Hij zoveel volmaakt veel van houdt).

Ik ken wel ongeveer de geschiedenis van het kruisigen, maar toch weer interessant. Het primitieve openbaar executeren, stenigen, levend verbranden, villen etc.. brrr.

Het is niet mijn bedoeling om martelmethoden met elkaar te gaan vergelijken. En het is echt niet zo dat ik denk: 'ach dat viel best mee vergeleken met iemand die door de KGB werd ondervraagd'. Het gaat daar niet om. Het gaat er meer om dat lijden, en dan misschien wel joods lijden, een collectief gebeuren was, en soms nog is, wat symbool kan staan voor de verzoening met God. Ik denk dat als je 3 jaar in Auschwitz hebt doorgebracht, dat je ook wel weet wat de totale afwezigheid van God met zich meebrengt.
Het verschil is wel dat het lijden van mensen soms uitzichtloos en hopeloos is en dat van Jezus niet echt.

Als je kijkt naar de verbazing van de christenen dat de joden alsmaar niet christelijk willen worden, dan denk ik wel eens, hoe kunnen joden nu geloven in een letterlijk (door God verboden) mensenoffer? Wie offerde Jezus op? Wie accepteerde dat offer?
En waarom werkte Satan actief mee toen de hele mensheid gered moest worden? Wat waren nu echt de laatste woorden van Jezus? Het zijn vragen die oneerbiedig lijken, maar ze komen wel op als je alles letterlijk opvat. Bij mij tenminste.

Het is een prachtig verhaal, wat gaat over lijden en verzoening met God. Ik heb ooit een aantal boekjes gelezen van Pinchas Lapide, een joods nieuw-testamenticus. Jezus noemde zich de zoon des mensen. Dat betekent vooral 'gewoon mens'.
Jezus was dus vooral een gewoon mens, een jood die geleden heeft. Zoals heeeel veel joden.
Ook gif is geschapen.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 17 apr 2014 18:54

Zoon des mensen = gewoon mens?
Dat lijkt mij in tegenspraak met wat er in Daniël 7 over te vinden is...

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 17 apr 2014 19:09

Pinchas Lapide was idd een Joods Nieuw-Testamticus, maar hij was geen Messiasbelijdende Jood. Hij had geen oog voor de Godheid van de Here Jezus.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 17 apr 2014 21:25

Rozijn schreef:Zoon des mensen = gewoon mens?

Dat weet ik niet. Staat er in Daniel iets over een mensenzoon? Of iets wat zo geïnterpreteerd wordt?
Ook gif is geschapen.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 17 apr 2014 21:43

Boaz schreef:Pinchas Lapide was idd een Joods Nieuw-Testamticus, maar hij was geen Messiasbelijdende Jood. Hij had geen oog voor de Godheid van de Here Jezus.

Hij wist wat er joods gezien belangrijk was. Buiten het christelijke om . Dat lijkt mij mij belangrijk om de joodse visie te begrijpen. Wanneer we de joodse visie tenminste willen begrijpen.
Ook gif is geschapen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 18 apr 2014 00:06

@ Lock&Stock, ik las de volgende passage en moest aan dit topic denken. Wellicht vind je hier je antwoord:

15 En daarom is Hij de Middelaar van het nieuwe verbond, opdat, nu de dood heeft plaatsgevonden tot verzoening van de overtredingen die er onder het eerste verbond waren, de geroepenen de belofte van de eeuwige erfenis ontvangen.
16 Immers, waar een testament is, daar is het noodzakelijk dat de dood van de maker van het testament vastgesteld wordt.
17 Want een testament is bindend na iemands dood. Het wordt immers nooit van kracht zolang de maker van het testament nog leeft.

Christus moest dus sterven opdat het nieuwe verbond bindend werd.

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 18 apr 2014 07:19

Rozijn schreef:Zoon des mensen = gewoon mens?

hettys schreef:Dat weet ik niet. Staat er in Daniel iets over een mensenzoon? Of iets wat zo geïnterpreteerd wordt?

In Dan. 7:13 staat:
13 Ik keek toe in de nachtvisioenen, en zie, er kwam met de wolken van de hemel Iemand als een Mensenzoon. Hij kwam tot de Oude van dagen en men deed Hem voor Zijn aangezicht naderbijkomen.

Als Jezus zich de Zoon des mensen noemt, komende op de wolken des hemels, (daarmee verwijzend naar Dan. 7:13) is dát het moment dat de hogepriester zijn klederen scheurt en zegt: Hij heeft [God] gelasterd (Matt. 26:64-65):
64 Jezus zei tegen hem: U hebt het gezegd. Maar Ik zeg u: Van nu aan zult u de Zoon des mensen zien zitten aan de rechter[hand] van de kracht [van God] en [zien] komen op de wolken van de hemel.
65 Toen scheurde de hogepriester zijn kleren en zei: Hij heeft [God] gelasterd. Waarom hebben wij nog getuigen nodig? Zie, nu hebt u Zijn [gods]lastering gehoord.

Overigens een mooie reactie op mijn post waarin ik verwijs naar het artikel van prof. Goudswaard.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 18 apr 2014 15:34

dalethvav schreef:65 Toen scheurde de hogepriester zijn kleren en zei: Hij heeft [God] gelasterd. Waarom hebben wij nog getuigen nodig? Zie, nu hebt u Zijn [gods]lastering gehoord.

En toen werd Jezus Christus Hogepriester.
En zijn kleed werd niet gescheurd. (Joh.19:23,24)
Een hogepriester mocht zijn kleed absoluut niet scheuren
Levitic. 10 : 6 En Mozes zeide tot Aäron en zijn zonen Eleazar en Ithamar: Uw
hoofdhaar zult gij niet los laten hangen en uw klederen zult gij
niet scheuren, opdat gij niet sterft, en Hij niet toorne over de
gehele vergadering.

En alzo geschiedde het.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 18 apr 2014 19:19

dalethvav schreef:
In Dan. 7:13 staat:
13 Ik keek toe in de nachtvisioenen, en zie, er kwam met de wolken van de hemel Iemand als een Mensenzoon. Hij kwam tot de Oude van dagen en men deed Hem voor Zijn aangezicht naderbijkomen.

Wat in Daniël staat is in feite ook:
13 In mijn nachtelijke visioenen zag ik dat er met de wolken van de hemel iemand kwam die eruitzag als een mens. (NBV)

Ik neem aan dat dit voor joden een normale zegswijze is omdat ook de messias die zij verwachten, een gewoon mens zal zijn, zoals ook David een gewoon mens was.
Mensenzoon is pas een een bepaalde term geworden omdat Jezus zich volgens de evangelisten zo noemde.

In een encyclopedie staat het volgende:

Mensenzoon
De naam die Jezus voor zichzelf gebruikt in het evangelie van Marcus. Mensenzoon is een aanduiding voor in feite ieder mens. Het staat ook voor `mens met een opdracht`.

http://www.encyclo.nl/lokaal/10068&page=2

Als Jezus zich de Zoon des mensen noemt, komende op de wolken des hemels, (daarmee verwijzend naar Dan. 7:13) is dát het moment dat de hogepriester zijn klederen scheurt en zegt: Hij heeft [God] gelasterd (Matt. 26:64-65):
64 Jezus zei tegen hem: U hebt het gezegd. Maar Ik zeg u: Van nu aan zult u de Zoon des mensen zien zitten aan de rechter[hand] van de kracht [van God] en [zien] komen op de wolken van de hemel.
65 Toen scheurde de hogepriester zijn kleren en zei: Hij heeft [God] gelasterd. Waarom hebben wij nog getuigen nodig? Zie, nu hebt u Zijn [gods]lastering gehoord.

Overigens een mooie reactie op mijn post waarin ik verwijs naar het artikel van prof. Goudswaard.

Ik denk persoonlijk dat het moment dat die hogepriester zijn klederen scheurt eerder slaat op het zitten aan de rechterhand van God, Elke zoon op de wereld is namelijk een zoon van een mens.

Ik denk trouwens niet dat die hogepriester Jezus heeft zien komen op de wolken van de hemel, maar dit terzijde.
Ook gif is geschapen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”