De doop: volwassendoop of kinderdoop

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

rotterdam
Generaal
Generaal

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor rotterdam » 18 apr 2014 15:50

mealybug schreef:Maar welk verbond dan?

Vragen naar de bekende weg pffffffffffffffffffffffffffffffffffffffff ](*,)

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 18 apr 2014 16:20

rotterdam schreef:
Vragen naar de bekende weg pffffffffffffffffffffffffffffffffffffffff ](*,)

Als je helemaal leeggelopen bent, kun je misschien normaal antwoord geven?

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 18 apr 2014 16:26

mealybug schreef:
Als je helemaal leeggelopen bent, kun je misschien normaal antwoord geven?

Voor de duizendste keer zeker ?
Dag, de groeten, wat ik ook antwoord je komt toch weer met jouw ons alle bekende mealbug draaikolken.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 18 apr 2014 17:24

rotterdam schreef:

Dag, de groeten, wat ik ook antwoord je komt toch weer met jouw ons alle bekende mealbug draaikolken.

groetjes terug he.
(*blijft in de volste overtuiging dat doop en verbond nergens tegelijkertijd in de Schrift genoemd worden als zijn het teken van verbond)

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 18 apr 2014 18:03

mealybug schreef:

groetjes terug he.
(*blijft in de volste overtuiging dat doop en verbond nergens tegelijkertijd in de Schrift genoemd worden als zijn het teken van verbond)

Goed zo gewoon volhouden =D>

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 18 apr 2014 18:57

Op een bepaalde manier is MB best wel schattig :mrgreen:
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 18 apr 2014 19:04

alexander91 schreef:Op een bepaalde manier is MB best wel schattig :mrgreen:

Ja hoor, 't is een schat, echt. Wel eentje in een aarden vat, maar toch. :mrgreen:

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 19 apr 2014 14:34

Kol. 2
12 Toen u gedoopt werd bent u immers met hem begraven, en met hem bent u ook tot leven gewekt, omdat u gelooft in de kracht van God die hem uit de dood heeft opgewekt. 13 U was dood door uw zonden en door uw onbesneden staat, maar God heeft u samen met Christus levend gemaakt toen hij ons al onze zonden kwijtschold. 14 Hij heeft het document met voorschriften waarin wij werden aangeklaagd, uitgewist en het vernietigd door het aan het kruis te nagelen.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 19 apr 2014 21:12

Anoniem_89 schreef:Kol. 2
12 Toen u gedoopt werd bent u immers met hem begraven, en met hem bent u ook tot leven gewekt, omdat u gelooft in de kracht van God die hem uit de dood heeft opgewekt. 13 U was dood door uw zonden en door uw onbesneden staat, maar God heeft u samen met Christus levend gemaakt toen hij ons al onze zonden kwijtschold. 14 Hij heeft het document met voorschriften waarin wij werden aangeklaagd, uitgewist en het vernietigd door het aan het kruis te nagelen.

Ja, en waarom citeer je deze tekst hier op dit forum?

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 20 apr 2014 11:37

Ik denk: omdat er geschrreven staat: OMDAT u gelooft...

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 20 apr 2014 18:24

Spreeuw schreef:
Ja, en waarom citeer je deze tekst hier op dit forum?

Het gaat toch over dopen? uhhh-smile

Boaz schreef:Ik denk: omdat er geschrreven staat: OMDAT u gelooft...

Yep inderdaad d:)b

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 20 apr 2014 20:45

Anoniem_89 schreef:Ik denk: omdat er geschrreven staat: OMDAT u gelooft...
Yep inderdaad d:)b

Maar God heeft u samen met Christus levend gemaakt toen hij ons al onze zonden kwijtschold.

En dit (Zijn verlossend werk door Zijn sterven) is niet van toepassing op onze kinderen ?

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 20 apr 2014 20:46

In mijn vertaling staat het volgende.:

12 U bent immers met Hem begraven in de doop, waarin u ook met Hem bent opgewekt, door het geloof van de werking van God, Die Hem uit de doden heeft opgewekt.

12 Zijnde met Hem begraven in den doop, in welken gij ook met Hem opgewekt zijt door het geloof der werking Gods, Die Hem uit de doden opgewekt heeft.

13 En Hij heeft u, toen u dood was in de overtredingen en het onbesneden zijn van uw vlees, samen met Hem levend gemaakt door u al uw overtredingen te vergeven,

13 En Hij heeft u, als gij dood waart in de misdaden, en in de voorhuid uws vleses, mede levend gemaakt met Hem, al uw misdaden u vergevende;

14 en het handschrift dat tegen ons getuigde, uit te wissen. Dit handschrift was met zijn bepalingen tegen ons gericht, en Hij heeft dat uit het midden weggenomen door het aan het kruis te nagelen.

14 Uitgewist hebbende het handschrift, dat tegen ons was, in inzettingen bestaande, hetwelk, zeg ik, enigerwijze ons tegen was, en heeft datzelve uit het midden weggenomen, hetzelve aan het kruis genageld hebbende

Geen omdat in ieder geval... maar goed.
Wat wil jij hier expliciet mee zeggen?
Buiten het feit dat dit een bijzonder mooie paasboodschap is.

Even voor je beeldvorming.....
De doop daar zijn wij in begraven en daarna staat er waarin u ook met Hem bent opgewekt.
Volgorde klopt als een bus!

btw wat doe ik mezelf weer aan.... #-o ga ik me ook al in de discussie mengen... ](*,)
sorry kon het niet laten ben er weer van tussen :-$

Greetz Byte
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 20 apr 2014 22:38

rotterdam schreef:Maar God heeft u samen met Christus levend gemaakt toen hij ons al onze zonden kwijtschold.
En dit (Zijn verlossend werk door Zijn sterven) is niet van toepassing op onze kinderen ?

Ja hoor die zijn wel van toepassing op de kinderen.

Efeziërs 6
1 Kinderen, weest uw ouders gehoorzaam [in de Here], want dat is recht. 2 Eer uw vader en uw moeder – dit is immers het eerste gebod, met een belofte – 3 opdat het u welga en gij lang leeft op aarde.
4 En gij, vaders, verbittert uw kinderen niet, maar voedt hen op in de tucht en in de terechtwijzing des Heren.

1 Korintiërs 7:14
14 Want de ongelovige man is geheiligd in zijn vrouw en de ongelovige vrouw is geheiligd in de broeder. Anders zouden immers uw kinderen onrein zijn, doch nu zijn zij heilig.

Heilig;
= Apart gezet..

---------------------------------------------------------------------------------------
In mijn vertaling staat het volgende.:

12 U bent immers met Hem begraven in de doop, waarin u ook met Hem bent opgewekt, door het geloof van de werking van God, Die Hem uit de doden heeft opgewekt.
Ja inderdaad, je bent begraven(1), opgewekt(2), door het geloof van de werking van God).

12 Zijnde met Hem begraven in den doop, in welken gij ook met Hem opgewekt zijt door het geloof der werking Gods, Die Hem uit de doden opgewekt heeft.
(Wie moet er nu geloven dan omdat er staat ... in welke gij ook met Hem opgewekt zijt door het geloof der werking Gods? Een baby kan dat niet)..

13 En Hij heeft u, toen u dood was in de overtredingen en het onbesneden zijn van uw vlees, samen met Hem levend gemaakt door u al uw overtredingen te vergeven,
(tegenwoordig hoeven we niet besneden te worden, Jezus heeft alles al volbracht, het verbond is het bloed dat Hij voor ons vergoten heeft) (beker van het nieuwe verbond).

13 En Hij heeft u, als gij dood waart in de misdaden, en in de voorhuid uws vleses, mede levend gemaakt met Hem, al uw misdaden u vergevende;
-idem-

14 en het handschrift dat tegen ons getuigde, uit te wissen. Dit handschrift was met zijn bepalingen tegen ons gericht, en Hij heeft dat uit het midden weggenomen door het aan het kruis te nagelen.
-idem-

14 Uitgewist hebbende het handschrift, dat tegen ons was, in inzettingen bestaande, hetwelk, zeg ik, enigerwijze ons tegen was, en heeft datzelve uit het midden weggenomen, hetzelve aan het kruis genageld hebbende
-idem-

Even voor je beeldvorming.....
De doop daar zijn wij in begraven en daarna staat er waarin u ook met Hem bent opgewekt.
Volgorde klopt als een bus!
- Ja door het geloof inderdaad, dat staat erachteraan, wel alles vermelden hé :wink: -

btw wat doe ik mezelf weer aan.... #-o ga ik me ook al in de discussie mengen... ](*,)
sorry kon het niet laten ben er weer van tussen :-$
Het is al goed :)

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 21 apr 2014 07:41

rotterdam schreef:
Maar God heeft u samen met Christus levend gemaakt toen hij ons al onze zonden kwijtschold.

ja, maar niet alleen op ''onze'' kinderen maar op alle kinderen.
Want wat uit vlees is, is vlees.

Niet de lichamelijke geboorte, maar de geestelijke wedergeboorte is de maatstaf.
Ze moeten alleen nog wel iets ouder worden en het aannemen in geloof.
Er zijn helaas meer dan genoeg kinderen, die ondanks hun gelovige ouders, helemaal niets aannemen, later.
Daarom werd zelfs tegen Paulus gezegd:"Toe wat aarzelt gij nog?''

Terug naar “Archief”