De doop: volwassendoop of kinderdoop

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Byte
Luitenant
Luitenant

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor Byte » 16 apr 2014 20:42

120 pagina's verder en wat zijn we weer opgeschoten :idea:
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 16 apr 2014 20:46

rotterdam schreef:Ik weet wat jij onder strijd en kerk verstaat:

Ongetwijfeld iets anders dan ik - dat ben ik gewend van jou.

Kerk ; ik geloof een heilige apostolische kerk.

strijd ; mensen die kinderen dopen "besprenkelaars" noemen dat is strijd.

Inderdaad, ook nu weer.
Ik geloof dat Jezus Christus is opgewekt en dat hij voor eens en altijd onze zonden heeft verzoend door onze straf plaatsvervangend te dragen, wanneer wij, onszelf veroordelend en ons oude leven begravend in de doop, getuigen van ons geloof en danken voor de onvoorstelbare genadegift, die we niet verdiend hadden, en ook niet kunnen verdienen,

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 16 apr 2014 20:53

rotterdam schreef:Jaja slimpie, de kerk heeft al 2000 jaar geen andere argumenten dan alleen maar traditie en getallen.
Alleen de volwassendopers hebben het begrepen.

Gelukkig zijn er meer mensen die begrijpen dat die ''kerk'' van 2000 jaar met haar brandstapels, verdrinkingdood, verbanningen, martelingen, aflaten en kruistochten een schaamteloze traditie heeft opgebouwd.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 16 apr 2014 21:04

Het valt toch ook wel op dat veel gereformeerden hun reacties uit allerlei schriften/boeken halen behalve de bijbel?

Gewoon even een tip en dat bedoel ik goed, maar leg de bijbel eens naast het doopformulier.
Je zult zien dat het gewoon niet klopt.

(mocht iemand er dan anders over denken hoor ik graag een bijbelse onderbouwing).

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 16 apr 2014 21:22

Boaz schreef:Nou, Naamloos, dan moet je even naar boven scrollen. Het zijn jouw woorden op een citaat van mij...

Overigens: nog geen inhoudelijke reactie op wat ik schreef over het doopformulier. Zijn die dan zo onaantastbaar, dat niemand nadenkt over wat daar nu eigenlijk staat als onderbouwing van de kinderdoop??
Jij vroeg Rotterdam ''waarom reageer je niet inhoudelijk op wat ik schreef?''
Ik zei dat dat lastig is met argumenten als 'tradities en getallen'. Dat is het refrein van Rotterdam (niet van jou)
Rotterdam heeft het steeds over het non-argument dat het al 2000 jaar zo is, en dat maar heel heel klein percentage van de ruim 2 miljard christenen de geloofsdoop voorstaat. Veel meer argumenten heb ik niet van hem gelezen.
Als je tegen de traditie en meerderheid durft in te gaan, reageert ie met schandelijk en ongehoord enzo. (sorry voor de verwarring)

Ik heb niets met dat doopformulier waar je uit citeerde.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 16 apr 2014 21:43

Anoniem_89 schreef:Het valt toch ook wel op dat veel gereformeerden hun reacties uit allerlei schriften/boeken halen behalve de bijbel?

Gewoon even een tip en dat bedoel ik goed, maar leg de bijbel eens naast het doopformulier.
Je zult zien dat het gewoon niet klopt.

(mocht iemand er dan anders over denken hoor ik graag een bijbelse onderbouwing).

,,

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 16 apr 2014 21:54

Anoniem_89 schreef:Doopformulier van de CGK;
....Ten derde worden wij krachtens het verbond door de Doop geroepen en verplicht tot een nieuwe gehoorzaamheid, namelijk dat wij deze enige God, Vader, Zoon en Heilige Geest, aanhangen, vertrouwen en liefhebben met geheel ons hart, met geheel onze ziel, met geheel ons verstand en met geheel onze kracht, de wereld verzaken, onze oude natuur doden en in een nieuw, godvrezend leven wandelen. En als wij uit zwakheid in zonden vallen, moeten wij aan Gods genade niet wanhopen en niet in de zonde blijven liggen, want de Doop is een zegel en onwrikbaar getuigenis dat wij een eeuwig verbond met God hebben....

Nee de beker is dus het nieuwe verbond.
Niet de doop, want de doop vraagt om een zuiver geweten, en zoveel teksten als er al genoemd zijn over dat je je oude leven af moet leggen..

BRON DOOPFORMULIER:
hier te vinden.

Ik heb een eeuwig Genadeverbond met God en mijn doop is daar een zegel en onwrikbaar getuigenis van. Dus ja, blijkbaar klopt het gewoon.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 16 apr 2014 22:24

Jvslooten schreef:Ik heb een eeuwig Genadeverbond met God en mijn doop is daar een zegel en onwrikbaar getuigenis van. Dus ja, blijkbaar klopt het gewoon.

Met alle respect van Slooten,

Maar denk je niet dat toen Jezus het avondmaal instelde dat Hij daarmee het verbond bedoelde met gevolg dat Hij zijn leven gaf?
Dus niet de doop, zoals jij zegt?

1 Korintiërs 11:25
25 Zo nam hij na de maaltijd ook de beker, en hij zei: ‘Deze beker is het nieuwe verbond dat door mijn bloed gesloten wordt. Doe dit, telkens als jullie hieruit drinken, om mij te gedenken.’

Ik heb die tekst al vaak genoemd, maar het bespaart het zoeken en het verduidelijkt wat ik bedoel.
De tekst gaat over dat Jezus zijn leven gaf, zijn bloed heeft gevloeid voor jou en mij.
Stel dat Jezus daar mee zegt dat zijn bloed reinigt van alle zonden.
Verbond betekend ook wel 'overeenkomst'.
Jezus zegt hier als het ware 'deze beker is de nieuwe overeenkomst dat door mijn bloed gesloten wordt.
Je hoeft niet meer dieren te offeren, ik heb het allemaal voor jou gedaan.

Hebreeën 7:
20 Bovendien is er sprake van een bekrachtiging onder ede. De Levitische priesters ontvingen het priesterschap zonder dat het door een eed bekrachtigd werd, 21 Jezus daarentegen ontving het mét een dergelijke bekrachtiging, toen tegen hem werd gezegd: ‘De Heer heeft gezworen, en komt op zijn eed niet terug: “Jij bent priester voor eeuwig.”’ 22 Daardoor staat Jezus garant voor een veel beter verbond. 23 Zij volgden elkaar generaties lang op, omdat de dood hun belette priester te blijven, 24 terwijl hij priester zonder opvolger is, omdat hij tot in eeuwigheid blijft. 25 Zo kan hij ieder die door hem tot God komt volkomen redden, omdat hij voor altijd leeft en zo voor hen kan pleiten. 26 Een hogepriester als hij hadden we ook nodig, iemand die heilig, schuldeloos en zuiver is, van de zondaars afgescheiden en ver boven de hemel verheven. 27 Hij hoeft niet, zoals de andere hogepriesters, elke dag eerst offers op te dragen voor zijn eigen zonden en dan voor die van het volk; dat heeft hij immers voor eens en altijd gedaan toen hij het offer van zijn leven bracht.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 16 apr 2014 22:36

Anoniem_89 schreef:Maar denk je niet dat toen Jezus het avondmaal instelde dat Hij daarmee het verbond bedoelde met gevolg dat Hij zijn leven gaf?
Dus niet de doop, zoals jij zegt?
Drie zijn er die getuigen op de aarde: de Geest, het water en het bloed. Geest = de Heilige Geest Die getuigt met onze geest. Water = doop. Bloed = avondmaal. Dit is het getuigenis wat God van Zijn Zoon getuigd heeft. Getuigen = verzekeren/verzegelen dat iets 'is'. In dit geval dus, dat Jezus Christus de wereld overwonnen heeft en het eeuwige leven geeft aan hen die opnieuw geboren zijn. Zowel de doop als het avondmaal als het getuigende werk van de Geest aan onze geest zijn dus allen een gewis en vast teken en zegel van het verbond der genade tussen God en diegenen waarmee Hij dat heeft opgericht. Lees 1 Joh. 5.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 16 apr 2014 23:11

Jvslooten schreef:Drie zijn er die getuigen op de aarde: de Geest, het water en het bloed. Geest = de Heilige Geest Die getuigt met onze geest. Water = doop. Bloed = avondmaal. Dit is het getuigenis wat God van Zijn Zoon getuigd heeft. Getuigen = verzekeren/verzegelen dat iets 'is'. In dit geval dus, dat Jezus Christus de wereld overwonnen heeft en het eeuwige leven geeft aan hen die opnieuw geboren zijn. Zowel de doop als het avondmaal als het getuigende werk van de Geest aan onze geest zijn dus allen een gewis en vast teken en zegel van het verbond der genade tussen God en diegenen waarmee Hij dat heeft opgericht. Lees 1 Joh. 5.

Weer met alle respect, maar het woord zegel en teken is niet te vinden in 1 Johannes 5.
(niet in de zin van getuigen).

1 Johannes
5 Wie anders kan de wereld overwinnen dan hij die gelooft dat Jezus de Zoon van God is? 6 Hij, Jezus Christus, is gekomen door water en bloed – niet door het water alleen, maar door het water en het bloed. En de Geest getuigt ervan, omdat de Geest de waarheid is. 7 Er zijn dus drie getuigen: 8 de Geest, het water en het bloed, en het getuigenis van deze drie is eensluidend.

Hij, Jezus Christus is gekomen door water en bloed (water, waarbij je je oude leven achter je laat en een nieuw leven begint met Jezus en vraag om een zuiver geweten).
(het bloed, vergeving van de zonden en daardoor geheiligd zijn in Christus).

Johannes 3:
6 Wat geboren is uit een mens is menselijk, en wat geboren is uit de Geest is geestelijk. 7 Wees niet verbaasd dat ik zei dat jullie allemaal opnieuw geboren moeten worden (oude leven achterlaten).
4 ‘Hoe kan iemand geboren worden als hij al oud is?’ vroeg Nikodemus. ‘Hij kan toch niet voor de tweede keer de moederschoot ingaan en weer geboren worden?’ 5 Jezus antwoordde: ‘Waarachtig, ik verzeker u: niemand kan het koninkrijk van God binnengaan, tenzij hij geboren wordt uit water en geest.

1 Petrus 1:
3 Geprezen zij de God en Vader van onze Heer Jezus Christus: in zijn grote barmhartigheid heeft hij ons opnieuw geboren doen worden door de opstanding van Jezus Christus uit de dood, waardoor wij leven in hoop.

1 Petrus 1:
22 Nu u gehoorzaam bent aan de waarheid, is uw hart gelouterd en kunt u oprecht van uw broeders en zusters houden; heb elkaar dan ook onvoorwaardelijk lief, met een zuiver hart, 23 als mensen die opnieuw zijn geboren, niet uit vergankelijk maar uit onvergankelijk zaad, door Gods levende en altijd blijvende woord.

PS. mijn vrouw komt dus uit een CGK, zij had er ook moeite mee om alles wat zij gehoord/geleerd had daar achter zich te laten.
Omdat ze nu ook wel achter de doop d.m.v. onderdompeling staat.
Begrijp me niet verkeerd, maar misschien wekt het bij jou ook verwarring.. (had zij tenminste). En kan me daar ook wel wat bij voorstellen.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 17 apr 2014 06:33

naamloos schreef:Rotterdam heeft het steeds over het non-argument dat het al 2000 jaar zo is, en dat maar heel heel klein percentage van de ruim 2 miljard christenen de geloofsdoop voorstaat. Veel meer argumenten heb ik niet van hem gelezen.

Als je geen waarde hecht aan 2000 jaar christelijke traditie waarom zou je dan wel enige waarde hechten aan de bijbel. Die is namelijk onderdeel van diezelfde traditie en uit zichzelf een brok traditie.

In feite geef je dus aan dat je de bijbel losgerukt hebt uit haar omgeving en er zelf mee aan de slag bent gegaan. Evengoed had je de koran, het rode boekje of iets anders kunnen gebruiken dus.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 17 apr 2014 07:17

Jvslooten schreef:Drie zijn er die getuigen op de aarde: de Geest, het water en het bloed. Geest = de Heilige Geest Die getuigt met onze geest. Water = doop. Bloed = avondmaal. Dit is het getuigenis wat God van Zijn Zoon getuigd heeft. Getuigen = verzekeren/verzegelen dat iets 'is'. In dit geval dus, dat Jezus Christus de wereld overwonnen heeft en het eeuwige leven geeft aan hen die opnieuw geboren zijn. Zowel de doop als het avondmaal als het getuigende werk van de Geest aan onze geest zijn dus allen een gewis en vast teken en zegel van het verbond der genade tussen God en diegenen waarmee Hij dat heeft opgericht. Lees 1 Joh. 5.

Anoniem_89 schreef:Weer met alle respect, maar het woord zegel en teken is niet te vinden in 1 Johannes 5.
(niet in de zin van getuigen).
Dus omdat een woord er niet letterlijk staat betekend dat het niet waar is? Dat vind ik wel heel vreemd geredeneerd.. :roll: Er staat heel duidelijk dat God de Vader getuigd door het water, de Geest en het bloed. Door de Geest doet God belijdenis van Zijn Zoon. Door het avondmaal doet God belijdenis van Zijn Zoon. Door de doop doet God belijdenis van Zijn Zoon. Water en Bloed zijn gegeven als zichtbare tekenen en, aangezien God niet liegen kan, ook vaste zegelen dat Jezus de wereld overwonnen heeft en een eeuwig genadeverbond heeft opgericht met de Zijnen.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 17 apr 2014 07:21

Faramir schreef:In feite geef je dus aan dat je de bijbel losgerukt hebt uit haar omgeving en er zelf mee aan de slag bent gegaan. Evengoed had je de koran, het rode boekje of iets anders kunnen gebruiken dus.

Zoiets als; Jodenvervolgingen ipv hen jaloers te maken op onze roeping, verbanningen, aflaten, martelen, gedwongen dopen, brandstapels,verdinkingen, vervalste legitimaties om de macht te grijpen, (de grote leugen dat Petrus in Jeruzalem leefde en stierf, vervolgens de Donatio Constantino er nog eens overheen).
Heersen in plaats van dienen dus., min of meer hetzelfde als wat zij met de koran of het rode boekje in hun hand deden ter rechtvaardiging van hun religieus geinspireerde daden?
(Dit even terzijde, want anders gaan we weer off topic ;-) )
Laatst gewijzigd door mealybug op 17 apr 2014 07:22, 1 keer totaal gewijzigd.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 17 apr 2014 07:22

mealybug schreef:
Ik weet niet waaraan jij denkt wanneer je het over de kerk hebt, ik neem aan de ''Moederkerk'' ?

De kerk dat is het lichaam van Christus, de poorten van het dodenrijk zullen haar niet kunnen overweldigen. De kerk heeft ontvangen de sleutels van het koninkrijk van de hemel, en al wat de kerk op aarde bindend verklaart zal ook in de hemel bindend zijn, en al wat het op aarde ontbindt zal ook in de hemel ontbonden zijn.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 17 apr 2014 07:36

En nog steeds geen enkele inhoudelijke reactie op wat ik schreef... (inmiddels pagina's terug, over behoud zonder geloof etc)

Terug naar “Archief”