Dus als we de kinderen onderdompelen ben je tevreden ?
Nee, hoewel ik denk dat de vorm ook wel degelijk belangrijk is, heeft niemand me nog nooit kunnen uitleggen wat de meerwaarde van de kinderdoop zou zijn. De Bijbelse betekenis gaat niet op voor de kinderdoop, maar wat dan wel?
Men rept over een inlijving in het verbond met Abraham, (waar leert de Bijbel dit?) ja zelfs 'het genadeverbond' , terwijl de Bijbel toch heel duidelijk leert dat er alleen behoud is op grond van GELOOF. Laat het op je inwerken: het formulier zegt dat God een EEUWIG verbond der genade met het kind opricht. Op grond van de doop notabene! Dat is nogal wat... (Nog?) geen geloof, wel behoud... Eeuwig, dus dat verandert niet meer, of de dopeling nu wel of niet tot geloof komt.
Zij worden, zonder het te weten, uit genade tot Gods kinderen aangenomen -aldus het formulier, maar niet aldus mijn Bijbel, want daar lees ik toch echt iets anders. Nee, met de kinderdoop kan ik niet instemmen, het is een valse, on-Bijbelse leer.
Ik kan me voorstellen dat dat hard overkomt op aanhangers van de kinderdoop, maar ik kan er echt niets anders van maken, en mijn bewoordingen dan ook niet milder kiezen.