De doop: volwassendoop of kinderdoop

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mealybug
Generaal
Generaal

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor mealybug » 16 apr 2014 15:26

Jvslooten schreef:Jammer dat het weer zo onrespectvol moet.

Er is helemaal niets respectsloos aan A's reactie.

Jammer dat je weer probeert te polariseren en dramatiseren.
met heto oude verbond hebben we niets te maken.
Anders was er geen nieuw verbond nodig geweest.
Jezus zegt het zo Zelf .
Letterlijk!
Bovendien is de doop geen verbondsteken.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 16 apr 2014 15:31

Anoniem_89 schreef:Het is een vraag om een zuiver geweten, de doop stelt totaal niets voor als je als baby gedoopt bent.

Dit komt nu een aantal keer voorbij, maar is het nu echt exclusief dit, zoals ook MB beweert? Waarom leg je er zo exclusief de nadruk op en zeg je er niets meer bij?

Als het enkel dat was, waarom wordt er dan gedoopt in de Naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest (en waarom wordt dit nergens hier genoemd!?)?
Als het enkel een bede om een zuiver geweten is zoals jij dat bedoelt: waarom doopt iemand zichzelf dan niet? Waarom gaat het dan niet om wat diegene zegt rond de doop? Waarom is de Bijbel daar zo anders in, waar in de eerste plaats de nadruk komt te liggen in wiens Naam we gedoopt worden, en dat een dienaar van God het uitvoert? Ik kan me zo snel geen enkele tekst bedenken waarin vermeld wordt dat de gedoopte net voor het dopen, tijdens het dopen, en meteen erna een getuigenis aflegt. Dat lijkt mij zeer typerend eigenlijk voor de doop.

De doop is ten eerste een overgang tot een nieuw leven, een overgang tot een discipel van God. Het leven gaat ineens een andere richting op, en zo ook bij gedoopte kinderen, die opgevoed worden in het geloof, en niet erbuiten, en daardoor recht hebben om met de doop bediend te worden.

Het past waarschijnlijk niet in de tijdgeest van zelf beslissen en trappen tegen de voorouders, maar zo individualistisch zoals het soms wordt voorgesteld, zo is het zeker niet bedoeld!

Anoniem_89 schreef:Dat kind heeft nog geen eigen keuze gemaakt!
Nee, dat hebben zijn ouders gedaan, en dat heeft wel degelijk effect op het kind. God vergeldt in de geslachten, maar Zijn zegen geeft Hij ook (en de praktijk bewijst dat; maar het impliceert niet dat er geen uitzondering is). Des te meer reden om te geloven: het heeft ook invloed op je kinderen. Of durf je te beweren dat het geen genade is om in een christelijk gezin geboren te worden?
Laatst gewijzigd door alexander91 op 16 apr 2014 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 16 apr 2014 15:33

schelpje3 schreef:Als je het niet erg vindt, houd ik het maar bij het dopen zoals wij dat doen.

Mag hoor schelpje - jij zeker. :D

we zijn vrij in 't christelijk geloven,
en onze daden gaan onze woorden te boven.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 16 apr 2014 15:38

rotterdam schreef:
Mag hoor schelpje - jij zeker. :D

we zijn vrij in 't christelijk geloven,
en onze daden gaan onze woorden te boven.

Het punt is, is mijn "aversie" tegen dit doopritueel dan omdat ik het niet gewend ben? :-k
Als dit misschien standaard zo gebeurt in "onze" kerken, had ik het wellicht ook normaal gevonden.
Wat betreft mijn (kleine) kindjes, ben ik nu eenmaal een watje. :mrgreen:

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 16 apr 2014 15:41

mealybug schreef:Jammer dat je weer probeert te polariseren en dramatiseren.
met heto oude verbond hebben we niets te maken.
Anders was er geen nieuw verbond nodig geweest.
Jezus zegt het zo Zelf .
Letterlijk!
Bovendien is de doop geen verbondsteken.

Het gaat maar door.
Is het zo moeilijk om te accepteren dat het overgrote deel van de christenheid er anders over denkt.
Onvoorstelbaar vermoeiend.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 16 apr 2014 15:44

schelpje3 schreef:Wat betreft mijn (kleine) kindjes, ben ik nu eenmaal een watje. :mrgreen:

Wat een geluk voor jou dat wij de besnijdenis niet meer hebben. :-oo

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 16 apr 2014 15:45

rotterdam schreef:Is het zo moeilijk om te accepteren dat het overgrote deel van de christenheid er anders over denkt.

Totaal ongeldig argument, natuurlijk.
Inhoudelijk meedoen aub, of jezelf niet langer vermoeien.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 16 apr 2014 15:48

rotterdam schreef:Wat een geluk voor jou dat wij de besnijdenis niet meer hebben. :-oo

Oei, dat heb ik diverse keren meegemaakt in het ziekenhuis, bij kleine moslimjongetjes.
Familie viert feest, maar het kindje ligt te huilen in zijn bedje.
Bizar is dat ze de volgende ochtend weer vrolijk rondfietsen op hun driewielertje. :shock:

André-J30
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor André-J30 » 16 apr 2014 15:53

rotterdam schreef:Wat een geluk voor jou dat wij de besnijdenis niet meer hebben. :-oo

schelpje3 schreef:Oei, dat heb ik diverse keren meegemaakt in het ziekenhuis, bij kleine moslimjongetjes. Familie viert feest, maar het kindje ligt te huilen in zijn bedje.
Bizar is dat ze de volgende ochtend weer vrolijk rondfietsen op hun driewielertje. :shock:

Dat zie je bij de Joden niet.
Die jongetjes fietsen nog niet als ze 9 dagen oud zijn ... :D :D

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 16 apr 2014 15:54

Ha ha, deze kindjes zijn/waren ouder, peuter/kleuterleeftijd.
Ik heb begrepen dat ze voor de puberteit besneden moeten worden, tot ong 14/15 jaar.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 16 apr 2014 16:01

alexander91 schreef: Ik kan me zo snel geen enkele tekst bedenken waarin vermeld wordt dat de gedoopte net voor het dopen, tijdens het dopen, en meteen erna een getuigenis aflegt. Dat lijkt mij zeer typerend eigenlijk voor de doop.

Handelingen 2:38-41 “Petrus antwoordde: ‘Keer u af van uw huidige leven en laat u dopen onder aanroeping van Jezus Christus om vergeving te krijgen voor uw zonden. Dan zal de heilige Geest u geschonken worden, want voor u geldt deze belofte, evenals voor uw kinderen en voor allen die ver weg zijn en die de Heer, onze God, tot zich zal roepen.’ Ook op nog andere wijze legde hij getuigenis af, waarbij hij een dringend beroep op zijn toehoorders deed met de woorden: ‘Laat u redden uit dit verdorven mensengeslacht!’ Degenen die zijn woorden aanvaardden, lieten zich dopen; op die dag breidde het aantal leerlingen zich uit met ongeveer drieduizend.”
Staat nergens dat kinderen gedoopt werden, er staat dat het aantal leerlingen zich uitbreidde, dat kunnen baby's niet zijn geweest.

Handelingen 8,13
Ook Simon aanvaardde het geloof en na zijn doop bleef hij voortdurend bij Filippus; en hij stond versteld van de tekenen en de machtige wonderen die hij zag gebeuren.

Handelingen 10:
44 Terwijl Petrus nog aan het woord was, daalde de heilige Geest neer op iedereen die naar zijn toespraak luisterde. 45 De Joodse gelovigen die met Petrus waren meegekomen, zagen vol verbazing dat ook heidenen het geschenk van de heilige Geest ontvingen, 46 want ze hoorden hen in klanktaal spreken en God prijzen. Toen merkte Petrus op: 47 ‘Wie kan nu nog weigeren deze mensen met water te dopen, nu ze net als wij de heilige Geest hebben ontvangen?’ 48 En hij gaf opdracht hen te dopen in de naam van Jezus Christus. Daarna vroegen ze hem of hij nog enkele dagen wilde blijven.
Ook hier zien we dat mensen God aan het prijzen waren en dat ze daardoor niet geweigerd konden worden om zich te laten dopen (geen geldige reden). Wie zouden ze wel kunnen weigeren..? De onbekeerde natuurlijk.

Marcus 16:16
16 Wie gelooft en gedoopt is zal worden gered (eerst geloof, dan de doop), maar wie niet gelooft zal worden veroordeeld.

Galaten 3:27
27 U allen die door de doop één met Christus bent geworden, hebt u met Christus omkleed.

De doop is ten eerste een overgang tot een nieuw leven, een overgang tot een discipel van God. Het leven gaat ineens een andere richting op, en zo ook bij gedoopte kinderen, die opgevoed worden in het geloof, en niet erbuiten, en daardoor recht hebben om met de doop bediend te worden.

Het past waarschijnlijk niet in de tijdgeest van zelf beslissen en trappen tegen de voorouders, maar zo individualistisch zoals het soms wordt voorgesteld, zo is het zeker niet bedoeld!

Nee, dat hebben zijn ouders gedaan, en dat heeft wel degelijk effect op het kind. God vergeldt in de geslachten, maar Zijn zegen geeft Hij ook (en de praktijk bewijst dat; maar het impliceert niet dat er geen uitzondering is). Des te meer reden om te geloven: het heeft ook invloed op je kinderen. Of durf je te beweren dat het geen genade is om in een christelijk gezin geboren te worden?

Kinderen zijn geheiligd in hun ouders..
Waarom kan dat kind later niet zelf die beslissing nemen?
Als zij Hem niet willen volgen dan heeft het toch geen nut gehad.
De ouders geven het kind neem ik aan swieso een christelijke opvoeding.
Als je zelf gelooft dan hoef je daar toch niet nog een keer duidelijk iets mee te onderstrepen.
Eigenlijk is het 1+1=2.

rotterdam schreef:Het gaat maar door.
Is het zo moeilijk om te accepteren dat het overgrote deel van de christenheid er anders over denkt.
Onvoorstelbaar vermoeiend.

Als iets niet goed is in mijn ogen ben ik daar gewoon duidelijk en eerlijk over hoe ik zie dat het zou moeten.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 16 apr 2014 16:28

mealybug schreef:
Totaal ongeldig argument, natuurlijk.
Inhoudelijk meedoen aub, of jezelf niet langer vermoeien.

Inhoudelijk ? ](*,) 500 jaar steggelen - noem jij dat inhoudelijk ?

Wij kennen jouw standpunt zo langzamerhand wel, je hebt sommige argumenten al tien keer herhaald.

Het is me duidelijk hoe jij erover denkt, en we zijn het dus niet eens.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 16 apr 2014 16:31

Anoniem_89 schreef:
Als iets niet goed is in mijn ogen ben ik daar gewoon duidelijk en eerlijk over hoe ik zie dat het zou moeten.

Duidelijk - het is dus jouw persoonlijke mening versus 2000 leer van de kerk.

Niet erg indrukwekkend.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 16 apr 2014 16:41

rotterdam schreef:
Duidelijk - het is dus jouw persoonlijke mening versus 2000 leer van de kerk.

Niet erg indrukwekkend.

Jou polarisatie nog veel minder.
alsof A. de enige is, die er zo over denkt.

Straks kom er nog iemand op het toneel, hij die de hele wereld verleid heeft.
De hele wereld, dat zijn er nogal wat, die verleid zijn.
Dus over de macht van het getal kunnen we maar beter zwijgen, lijkt me?
Waarom heb je eigenlijk zo'n religieuze haat tegen mensen die hun belijdenis middels een doop willen laten uitvoeren?

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 16 apr 2014 16:47

rotterdam schreef:
Wij kennen jouw standpunt zo langzamerhand wel, je hebt sommige argumenten al tien keer herhaald.

Het is me duidelijk hoe jij erover denkt, en we zijn het dus niet eens.

Tot dusver komen de reacties van mealybug en mij wel overeen :wink:

Terug naar “Archief”