alexander91 schreef: Ik kan me zo snel geen enkele tekst bedenken waarin vermeld wordt dat de gedoopte net voor het dopen, tijdens het dopen, en meteen erna een getuigenis aflegt. Dat lijkt mij zeer typerend eigenlijk voor de doop.
Handelingen 2:38-41 “Petrus antwoordde: ‘Keer u af van uw huidige leven
en laat u dopen onder aanroeping van Jezus Christus om vergeving te krijgen voor uw zonden. Dan zal de heilige Geest u geschonken worden, want voor u geldt deze belofte, evenals voor uw kinderen en voor allen die ver weg zijn en die de Heer, onze God, tot zich zal roepen.’ Ook op nog andere wijze legde hij getuigenis af, waarbij hij een dringend beroep op zijn toehoorders deed met de woorden: ‘Laat u redden uit dit verdorven mensengeslacht!’ Degenen die zijn woorden aanvaardden, lieten zich dopen; op die dag breidde het aantal leerlingen zich uit met ongeveer drieduizend.”
Staat nergens dat kinderen gedoopt werden, er staat dat het aantal leerlingen zich uitbreidde, dat kunnen baby's niet zijn geweest.Handelingen 8,13
Ook Simon aanvaardde het geloof
en na zijn doop bleef hij voortdurend bij Filippus; en hij stond versteld van de tekenen en de machtige wonderen die hij zag gebeuren.
Handelingen 10:
44 Terwijl Petrus nog aan het woord was, daalde de heilige Geest neer op iedereen die naar zijn toespraak luisterde. 45 De Joodse gelovigen die met Petrus waren meegekomen, zagen vol verbazing dat ook heidenen het geschenk van de heilige Geest ontvingen, 46 want ze hoorden hen in klanktaal spreken en God prijzen. Toen merkte Petrus op: 47 ‘Wie kan nu nog weigeren deze mensen met water te dopen, nu ze net als wij de heilige Geest hebben ontvangen?’ 48 En hij gaf opdracht hen te dopen in de naam van Jezus Christus. Daarna vroegen ze hem of hij nog enkele dagen wilde blijven.
Ook hier zien we dat mensen God aan het prijzen waren en dat ze daardoor niet geweigerd konden worden om zich te laten dopen (geen geldige reden). Wie zouden ze wel kunnen weigeren..? De onbekeerde natuurlijk.Marcus 16:16
16 Wie gelooft en gedoopt is zal worden gered
(eerst geloof, dan de doop), maar wie niet gelooft zal worden veroordeeld.
Galaten 3:27
27 U allen die door de doop één met Christus bent geworden, hebt u met Christus omkleed.
De doop is ten eerste een overgang tot een nieuw leven, een overgang tot een discipel van God. Het leven gaat ineens een andere richting op, en zo ook bij gedoopte kinderen, die opgevoed worden in het geloof, en niet erbuiten, en daardoor recht hebben om met de doop bediend te worden.
Het past waarschijnlijk niet in de tijdgeest van zelf beslissen en trappen tegen de voorouders, maar zo individualistisch zoals het soms wordt voorgesteld, zo is het zeker niet bedoeld!
Nee, dat hebben zijn ouders gedaan, en dat heeft wel degelijk effect op het kind. God vergeldt in de geslachten, maar Zijn zegen geeft Hij ook (en de praktijk bewijst dat; maar het impliceert niet dat er geen uitzondering is). Des te meer reden om te geloven: het heeft ook invloed op je kinderen. Of durf je te beweren dat het geen genade is om in een christelijk gezin geboren te worden?
Kinderen zijn geheiligd in hun ouders..
Waarom kan dat kind later niet zelf die beslissing nemen?
Als zij Hem niet willen volgen dan heeft het toch geen nut gehad.
De ouders geven het kind neem ik aan swieso een christelijke opvoeding.
Als je zelf gelooft dan hoef je daar toch niet nog een keer duidelijk iets mee te onderstrepen.
Eigenlijk is het 1+1=2.
rotterdam schreef:Het gaat maar door.
Is het zo moeilijk om te accepteren dat het overgrote deel van de christenheid er anders over denkt.
Onvoorstelbaar vermoeiend.
Als iets niet goed is in mijn ogen ben ik daar gewoon duidelijk en eerlijk over hoe ik zie dat het zou moeten.