Stille week

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

StillAwake
Generaal
Generaal

Stille week

Berichtdoor StillAwake » 14 apr 2014 19:59

Deze week is de stille week. Voor mij altijd een week waarin ik heel veel goede voornemens heb om elke avond een kerkdienst te bezoeken, maar aan het einde van de week blij mag zijn als het één keer gelukt is...
Hoe "vieren" anderen deze week?

Majiem
Mineur
Mineur

Re: Stille week

Berichtdoor Majiem » 14 apr 2014 20:01

Door elke avond naar de kerk te gaan. Stil te worden, te zingen, bidden en te luisteren.
deep water faith in the shallow end

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 14 apr 2014 20:03

Majiem schreef:Door elke avond naar de kerk te gaan. Stil te worden, te zingen, bidden en te luisteren.

En lukt dat dan ook om dat elke avond te doen?

Majiem
Mineur
Mineur

Berichtdoor Majiem » 14 apr 2014 20:05

Ja. Ik heb het al een paar maanden terug in mijn agenda gezet en laat
er niets tussen komen.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 14 apr 2014 20:10

Majiem schreef:Ja. Ik heb het al een paar maanden terug in mijn agenda gezet en laat
er niets tussen komen.

Wij proberen om en om te gaan in verband met kleine kinderen, maar ik merk dat het toch moeilijk is om een hele week vrij te plannen...
Knap dat het je lukt!

Majiem
Mineur
Mineur

Berichtdoor Majiem » 14 apr 2014 20:14

Zonder gezin en juist in deze tijd geen kerkelijke verplichtingen is dat al veel eenvoudiger.
Neem het jezelf niet kwalijk en kijk niet op naar mensen die wel gaan.

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 14 apr 2014 20:26

Ik wist niet dat dit de bedoeling was van stille week :-$ ?
Gr Byte
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 14 apr 2014 23:29

StillAwake schreef:Deze week is de stille week. Voor mij altijd een week waarin ik heel veel goede voornemens heb om elke avond een kerkdienst te bezoeken, maar aan het einde van de week blij mag zijn als het één keer gelukt is...
Hoe "vieren" anderen deze week?
Ik heb er nooit zo nadrukkelijk bij stilgestaan, mooi voornemen om iedere avond een dienst te bezoeken. Wij hebben zelf alleen op vrijdag diensten (en op 1e en 2e paasdag natuurlijk). Wel heb ik vanavond, ondanks dat ik het niet van plan was, door omstandigheden ter elfde ure toch nog een dienst mogen beluisteren. Het was een hele diepe, bewogen dienst rondom de woorden uit psalm 22: 'Mijn God, Mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten?' Als je wil, kun je hem hier downloaden. (Het orgelspel kun je doorspoelen als je je daaraan stoort. :wink: )

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 apr 2014 23:55

@ Stillawake.

Je gebruikersnaam klinkt hetzelfde als de Stille Week. Toeval of bewust?

Eigenlijk had ik er nog nooit van gehoord, dus deze week is voor mij niet anders als andere weken. Vind de paasdagen wel gezellig hoor, even met elkaar ontbijten. Matses eten, alhoewel ik liever gerezen brood heb. :mrgreen:

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 15 apr 2014 06:34

*Off topic*

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 15 apr 2014 13:22

Ik heb niet zo veel met een stille week.
Elke week is voor mij het zelfde. De ene week leef ik dichter bij God als de andere, dat komt ook door omstandigheden, maar ik maak geen onderscheid van tijd, geldt ook voor de zondag
Luister preken of lezingen met grote regelmaat, maakt mij niet uit wanneer.
God wil dat ik altijd met Hem wandel, niet een speciale week, dag of wat dan ook.
Uitsluitend stille tijd, dat ligt heel anders dan zoek je Gods aangezicht en lees, bid, dankt en praat met God, om er zeker van te zijn dat je niet gestoord wordt.
De hele dag, als er reden is en de gelegenheid heb, praat ik met God maar met stille tijd neem ik de tijd er voor.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 apr 2014 14:01

Byte schreef:Ik wist niet dat dit de bedoeling was van stille week :-$ ?
Gr Byte

"Bedoeling" is misschien een groot woord. In bepaalde kerken is het de gewoon te en volgens mij is het ook wel een goede gewoonte.

Teus, natuurlijk kan je hier altijd bij stilstaan maar ik vind zelf het kerkelijk jaar wel prettig wat dat betreft, een tijd waarin de focus ligt op Advent en Palmpasen, de stille week, Goede Vrijdag, Pasen om extra stil te staan bij het lijden en opstaan van onze Heer.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 15 apr 2014 14:25

Marnix schreef:
Teus, natuurlijk kan je hier altijd bij stilstaan maar ik vind zelf het kerkelijk jaar wel prettig wat dat betreft, een tijd waarin de focus ligt op Advent en Palmpasen, de stille week, Goede Vrijdag, Pasen om extra stil te staan bij het lijden en opstaan van onze Heer.

Wat dan meerwaarde, misschien niet het goede woord, zou kunnen hebben is dat je het samen, dus met meerder zou moeten doen. Dat kan ik me wel voorstellen. Dat geeft altijd veel meer vreugde, de gemeenschap der heiligen. Maar dat is dan weer best wel lastig te realiseren.

Weet je Marnix, vaak heb ik het gevoel als ik het zeg maar voorbereidt dat het van mezelf komt.
Als b.v. ik in de huiskamer zit te denken hoe God in mijn leven is, wat Hij vandaag voor me gedaan heeft, gebeurd regelmatig, en als de Heilige Geest me bepaald b.v. bij het bloed van Christus dan praat ik daar direct met mijn vrouw een hele poos over. Dan is het voor ons alleen maar aanbidding, dan gaan we danken en zingen. Ik haal daar meer vreugde uit dan uit een z.g. geplande activiteit.
Misschien persoonlijk maar zo beleef ik het wel.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 apr 2014 14:59

Dat kan, dat vind ik ook heel prettig, gelukkig sluit het een het ander niet uit. Bij mij helpt het kerkelijk jaar wel om extra stil te staan bij bepaalde thema's zoals het lijden en sterven, de geboorte, pinksteren, hemelvaart. Door het jaar ben ik er ook mee bezig maar vaak iets minder toegespitst op die specifieke gebeurtenissen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 15 apr 2014 15:27

Zeker ben ik in die tijden er meer op toegespitst, je praat met anderen erover en zo en we hebben dan avondmaal maar qua tijd reserveren dat leeft bij mij niet zo.

Terug naar “[Religie] - Open forum”