Wat is de dwaling, strong delusion?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

jaapo
Kapitein
Kapitein

Re: Wat is de dwaling, strong delusion?

Berichtdoor jaapo » 13 apr 2014 00:32

Ja, het staat er zo. Maar met mensen die de bijbel als het onfeilbare Woord Gods beschouwen, eenduidig en ondeelbaar, kan ik niet praten. Want ik beschouw de bijbel als door mensen geschreven, door Gods Geest geïnspireerd, maar toch mensenwerk, met alle verschillende Godsbeelden. En die tegenstelling is zo groot, dat ik al heel lang de discussie met de andere mening heb stopgezet. Omdat je niet veel verder komt, dan oeverloos langs elkaar heen praten. Je tipt ook nog even de verzoeningsleer aan en daar heb ik ook andere gedachten over. De kloof is te groot om nog te overbruggen; zo is mijn ervaring van enkele jaren meedoen op forums als deze.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 13 apr 2014 08:34

jaapo schreef:Ja, het staat er zo. Maar met mensen die de bijbel als het onfeilbare Woord Gods beschouwen, eenduidig en ondeelbaar, kan ik niet praten. Want ik beschouw de bijbel als door mensen geschreven, door Gods Geest geïnspireerd, maar toch mensenwerk, met alle verschillende Godsbeelden. En die tegenstelling is zo groot, dat ik al heel lang de discussie met de andere mening heb stopgezet. Omdat je niet veel verder komt, dan oeverloos langs elkaar heen praten. Je tipt ook nog even de verzoeningsleer aan en daar heb ik ook andere gedachten over. De kloof is te groot om nog te overbruggen; zo is mijn ervaring van enkele jaren meedoen op forums als deze.

Ik ''tip de verzoeningsleer aan'' ?

:shock:

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 13 apr 2014 09:17

jaapo schreef:Ja, het staat er zo. Maar met mensen die de bijbel als het onfeilbare Woord Gods beschouwen, eenduidig en ondeelbaar, kan ik niet praten. Want ik beschouw de bijbel als door mensen geschreven, door Gods Geest geïnspireerd, maar toch mensenwerk, met alle verschillende Godsbeelden. En die tegenstelling is zo groot, dat ik al heel lang de discussie met de andere mening heb stopgezet. Omdat je niet veel verder komt, dan oeverloos langs elkaar heen praten. Je tipt ook nog even de verzoeningsleer aan en daar heb ik ook andere gedachten over. De kloof is te groot om nog te overbruggen; zo is mijn ervaring van enkele jaren meedoen op forums als deze.

Ik begrijp je frustratie, ik loop er zelf ook wel tegen aan dat discussies niet tot z'n recht komen door onwrikbare (maar zwak beargumenteerde) stellingnames.
Toch zou het jammer zijn om je uit debatten terug te trekken, vind ik.

Ten eerste omdat daardoor de concentratie aan wat ik orthodoxe of fundamentalistische denkbeelden noem, weer groter zou worden. Christenen met een wat meer liberale blik worden dan door de achterblijvers triomfantelijk het christendom uitgewerkt, omdat ze
a) niet orthodox genoeg zouden zijn
b) te moeilijke taal gebruiken
c) gestudeerd hebben of
d) zich aan de moderne cultuur vergooid zouden hebben.
Door je terug te trekken, wordt achter je rug om de overwinning van hun denkbeelden over jouw denkbeelden uitgeroepen. En zoiets gaat het gezicht van het christendom ernstig bepalen. Binnen de kortste keren denkt iedereen dat het christendom in de kern een fundamentalistich geloof is, dat met complotdenken, een sterke anti-cultuur / anti-wetenschap houding en een sektarische, vaak letterlijke Bijbelopvatting zit te wachten op het eind der tijden, wanneer het gelukkig allemaal voorbij zal zijn en God definitief met Zijn vijanden afgerekend heeft. En er zijn helaas maar al te veel militante christenen die dit beeld graag bevestigen.

Maar er is nog een reden waarom althans ik doorga met het verwoorden van een liberalere vorm van christelijk geloof, dat niet direct een duivels dilemma voelt tussen dit geloof enerzijds en de moderne wetenschap en cultuur anderzijds.

Dat is de idee dat mensen, met hun religie, in het algemeen op zoek zijn naar antwoorden op dezelfde diepliggende levensvragen.
Hoe modern of hoe fundamentalistisch het antwoord ook wordt vormgegeven, de achterliggende vragen zijn altijd dezelfde. Dat is de basis waarop je een gesprek blijvend kunt voeren.

Het is wel belangrijk om te zien dat het gesprek over de antwoorden veel minder interessant is, dan het gesprek over de vragen.

De antwoorden verschillen nogal. En achter die antwoorden kan iedereen zich heerlijk verschuilen. Hele systemen, denominaties, religies en instituties zijn gebouwd op die antwoorden. Al die antwoord-systemen staan naast elkaar. Daar vind de strijd plaats, die nooit gewonnen wordt. Want de antwoorden staan vast. Daar loop je tegen aan. Want men vindt die antwoorden zeer waardevol.

De ideeëngeschiedenis, de theologie, de religie-wetenschap toont echter overduidelijk aan dat die antwoorden altijd, het kan kort of lang duren, weer ingrijpend veranderen. Wij leven in de tijd, dat bijna alles op dit gebied ernstig op de schop gaat. Zowel de leeggetrokken religies (secularisatie en kerkverlating), de strenge fundamentalistische opvattingen, de opkomst van Nieuwe Religiositeit (New Age, zelfverwerkelijking en ietsisme), ze zijn alle vluchtheuvels die men zoekt om een nieuw houvast te vinden. De antwoorden hebben hun beste tijd gehad.

Veel interessanter is het om de vragen weer te stellen, op het moment dat de huidige antwoorden niet meer als antwoord worden gezien. Daarom is het goed om te beschrijven waarom en waarop antwoorden nodig zijn.

Als mens zoeken we naar zekerheid (in onzekere tijden), aandacht (tegen de eenzaamheid), troost (in verdriet), hoop (als het noodlot toeslaat), liefde (tegen angst en afwijzing), geloof (tegen cynisme).

Om bij het christendom te blijven: heel vaak blijken geharnaste antwoorden (van fundamentalistische of sektarische aard) in de praktijk al lang hun kracht verloren te hebben. Op basis van de resultaten uit het verleden (vroeger, toen men nog orthodox was) houdt men het nog heel lang uit met allerlei nieuwe vormen van orthodoxie (neo-orthodoxie) of met nieuwe uitvindingen op het gebied van de letterlijke Schriftuitleg, maar in feite, in het hart van de mensen, voelen zij wel aan dat de scherpe en militante taal die ze gebruiken om andere christenen de les te lezen, geen soelaas biedt. Ze vinden er geen vrede in, hoe ze ook fulmineren tegen moderniteit, wetenschap en cultuur. Van bitterheid wordt niemand beter.
Op een enkele uitzondering na, weten mensen heus wel of het geloof hen een echt antwoord heeft gegeven, waarmee ze kunnen leven en sterven, of dat het een tijdelijk houvast is en hen nog niet echt gelukkig (zalig) heeft gemaakt. Ze voelen echt wel aan dat er zoveel om hen heen gaat schuiven, dat ze zelf ook wel mee moeten schuiven. Een goed voorbeeld in christelijk Nederland is de nieuwe acceptatie voor homoseksualiteit.

Het gaat er mij niet om mijn minder orthodoxe visie op te dringen (alhoewel ik veel oude dogma's toch wel onderschrijf, omdat ze een grotere diepgang hebben dan op het eerst gezicht lijkt), ik wens ook niet rücksichtslos allerlei dierbare godsbeelden af te breken, de Bijbel tot "gewoon boek" uit te kleden en zo het schrikbeeld van alle orthodoxe volledig waar te maken. Want dat is mijn visie ook niet. Ik wil alleen laten zien hoe onvermijdelijk de verschoven denkbeelden zijn op het gebied van wetenschap, cultuur en ook theologie. Theologie staat niet los van het tijdperk, waarin ze opereert. Humanisme en Reformatie gingen gelijk op, twee loten van dezelfde renaissancistische boom. Zo gaat de huidige theologische verschuiving gelijk op met het huidige moderne denken. Onvermijdelijk. Zie het, en bereid je voor.

Het gaat er om dat het gesprek blijft bij wat echt belangrijk is, namelijk dat de vragen die in de religie gesteld worden, existentiële en noodzakelijke vragen zijn. Waar iedereen een antwoord op wil hebben.

Ondanks de felle tegenstand, de verwijten, de hoeken waarin ik geworpen word, vind ik het nog steeds een zeer vruchtbare zaak om me op fora als deze te melden. Niet alleen de reacties op het forum, maar met name de PB's die ik ontvang, bevestigen dit.

Genoeg geluld,

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 13 apr 2014 10:57

quote Jaapo: "Maar met mensen die de Bijbel als het onfeilbare Woord Gods beschouwen, eenduidig en ondeelbaar, kan ik niet praten".

Daar kan ik me wel iets bij indenken, als je dat zelf niet gelooft.

De apostel Paulus waarschuwt in 2 Thess. 2 voor de komende afval en als de mens der zonde, namelijk de zoon des verderfs , zich zal openbaren te zijner eigener tijd.
Dat zal gebeuren als de Gemeente opgenomen is.

Hier staat dat de antichrist wederhouden wordt. De Gemeente is de wederhouder.
Dat betekent dus dat de antichrist pas geopenbaard kan worden als de Gemeente is weggenomen. Er staat dus dat de aanwezigheid van de Gemeente het eenvoudig onmogelijk maakt dat satan hier op aarde geworpen wordt. Dus zolang de Gemeente hier is, kan hij niet geopenbaard worden. Gewoon omdat de Bijbel dat zegt. Daarom zij wij de weerhouder.
In vers 9 staat dat de toekomst van de mens der wetteloosheid naar de werking des satans is.
Dat is logisch, want hij is immers de satan.
Ook in Openbaring 13 staat dat de antichrist grote tekenen doet en degenen die op de aarde wonen verleidt door tekenen en wonderen der leugen.

2 Thess. 2:10-12 zegt dus dat mensen die de waarheid niet zoeken, de Heer ook niet vinden.
Mensen die de waarheid WEL zoeken, vinden de Heer, Die de Waarheid IS.
Mensen die de Heer afwijzen, vinden alleen maar de leugen en DAAROM zal God hen een kracht der dwaling zenden zodat zij de leugen geloven.

God geeft ieder mens de gelegenheid een keuze te maken OF voor Hem, OF voor de satan.
En dat is verre van " wreed" , maar dat is rechtvaardig.

Hij zal ook tekenen en wonderen doen en zal ervoor zorgen dat de mensheid hem aanbidt.
Dat zou een waarschuwing moeten zijn voor degenen in onze dagen die naar tekenen en wonderen verlangen. De mensen willen tekenen en wonderen zien en zullen zich daardoor laten verleiden.
Wonderen en tekenen zijn prachtige middelen om de mensen van het Woord van God af te houden.
Helaas is dit vandaag de dag ook al niet anders.

Het profetisch Woord is zeer vast, zolang we het als EEN geheel beschouwen en dus Schrift met Schrift vergelijken. Dan zullen we ook door tekenen en wonderen niet verleid worden, omdat we de Waarheid liefhebben.
De wereld is al aardig voorbereid op de komst van satan en zijn engelen.
Zij zullen inderdaad de volkeren verleiden met de kracht van tekenen en wonderen. [ Openb. 13:14a].

mohamed

Berichtdoor mohamed » 13 apr 2014 11:31

jaapo schreef:Dus als straf zendt God een dwaling om ze nog verder op het verkeerde been te zetten. Dus geen terugkeer mogelijk. Wreed en wraakzuchtig. En waarschijnlijk ook al tevoren bepaald? Mijn God is zo niet. Deze lage menselijke eigenschappen horen niet bij Hem. Ik vind het trouwens ook geen (super)Persoon. Maar Wie is de echte?

Boerin schreef:Niet tevoren bepaald, maar uit bepaalde teksten zou op te maken zijn dat Hij vantevoren wist wie Hem wel en niet zouden moeten, hoewel dat ook weer alleen op Israel zou kunnen slaan, weet ik niet.

Dat lijkt mij wel, want als de zegen voor Israël was dan ook de vloek.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 13 apr 2014 11:34

jaapo schreef:De kloof is te groot om nog te overbruggen; zo is mijn ervaring van enkele jaren meedoen op forums als deze.

Het gesproken woord overtuigt en het geschreven woord verdiept. Uiteraard zijn er overal mensen die niet luisteren willen en dan houdt het inderdaad op.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 13 apr 2014 12:28

ineke-kitty schreef:quote Jaapo: "Maar met mensen die de Bijbel als het onfeilbare Woord Gods beschouwen, eenduidig en ondeelbaar, kan ik niet praten".

Daar kan ik me wel iets bij indenken, als je dat zelf niet gelooft.

De apostel Paulus waarschuwt in 2 Thess. 2 voor de komende afval en als de mens der zonde, namelijk de zoon des verderfs , zich zal openbaren te zijner eigener tijd.
Dat zal gebeuren als de Gemeente opgenomen is.

Hier staat dat de antichrist wederhouden wordt. De Gemeente is de wederhouder.
Dat betekent dus dat de antichrist pas geopenbaard kan worden als de Gemeente is weggenomen. Er staat dus dat de aanwezigheid van de Gemeente het eenvoudig onmogelijk maakt dat satan hier op aarde geworpen wordt. Dus zolang de Gemeente hier is, kan hij niet geopenbaard worden. Gewoon omdat de Bijbel dat zegt. Daarom zij wij de weerhouder.
In vers 9 staat dat de toekomst van de mens der wetteloosheid naar de werking des satans is.
Dat is logisch, want hij is immers de satan.
Ook in Openbaring 13 staat dat de antichrist grote tekenen doet en degenen die op de aarde wonen verleidt door tekenen en wonderen der leugen.

2 Thess. 2:10-12 zegt dus dat mensen die de waarheid niet zoeken, de Heer ook niet vinden.
Mensen die de waarheid WEL zoeken, vinden de Heer, Die de Waarheid IS.
Mensen die de Heer afwijzen, vinden alleen maar de leugen en DAAROM zal God hen een kracht der dwaling zenden zodat zij de leugen geloven.

God geeft ieder mens de gelegenheid een keuze te maken OF voor Hem, OF voor de satan.
En dat is verre van " wreed" , maar dat is rechtvaardig.

Hij zal ook tekenen en wonderen doen en zal ervoor zorgen dat de mensheid hem aanbidt.
Dat zou een waarschuwing moeten zijn voor degenen in onze dagen die naar tekenen en wonderen verlangen. De mensen willen tekenen en wonderen zien en zullen zich daardoor laten verleiden.
Wonderen en tekenen zijn prachtige middelen om de mensen van het Woord van God af te houden.
Helaas is dit vandaag de dag ook al niet anders.

Het profetisch Woord is zeer vast, zolang we het als EEN geheel beschouwen en dus Schrift met Schrift vergelijken. Dan zullen we ook door tekenen en wonderen niet verleid worden, omdat we de Waarheid liefhebben.
De wereld is al aardig voorbereid op de komst van satan en zijn engelen.
Zij zullen inderdaad de volkeren verleiden met de kracht van tekenen en wonderen. [ Openb. 13:14a].

Klopt, hoewel ik geloof dat mensen eerst ruimschoots de kans krijgen voor Hem te kiezen. Niet alleen de duivel kan wonderen doen. Geloof je niet dat er weer wonderen zullen zijn van God in de grote verdrukking op z'n minst? Jezus deed wonderen, ze kregen bewijs en toch moesten ze Hem niet. Dan houdt het een keer op.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 13 apr 2014 13:07

Boerin: " hoewel ik geloof dat mensen eerst ruimschoots de kans krijgen voor hem te kiezen"

Een van de redenen waarom er een grote verdrukking zal komen, is inderdaad om de mens te laten kiezen voor Christus of de antichrist.
Dus EEN belangrijk doel van de grote verdrukking is om aan de mensheid die in de tijd van die zeven jaar zullen leven, de gelegenheid te geven Christus aan te nemen of Hem te verwerpen.
Als zij echter zullen kiezen voor de antichrist, zullen zij vervolgd worden door het godsdienstige systeem van Babylon, onder de heerschappij van de antichrist, en de valse profeet.
Als zij kiezen voor de antichrist, zullen zij het merkteken van het beest op hun voorhoofd of op hun rechterhand krijgen. Dit zal een beslissing zijn die NIET te herroepen is.
En hoewel de grote verdrukking een tijd van grote beroering en oordeel zal zijn, komt de liefde van God toch tot uiting doordat Hij een engel zal sturen die 'een eeuwig evangelie' verkondigen zal [ Openbaring 14:6-7] aan HEN, die op de aarde gezeten zijn en aan alle volk en stam en natie".

Eveneens zal God, door het getuigenis van de 144.000, de mensen een laatste kans geven om Zijn Zoon aan te nemen.. maar om er zeker van te zijn dat iedereen het hoort en de gelegenheid heeft om te reageren, stuurt God dus een speciale engel naar de aarde om de boodschap van het evangelie te verkondigen zodat iedereen het hoort.
De mensen worden opgeroepen 'God te vrezen, Hem heerlijkheid te geven... en Hem te aanbidden' .
Wie dit doet, is voor eeuwig gered.
Wie dit aanbod weigert, aanbidt de antichrist en is verloren.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 13 apr 2014 14:10

Boerin schreef:
Klopt, hoewel ik geloof dat mensen eerst ruimschoots de kans krijgen voor Hem te kiezen. Niet alleen de duivel kan wonderen doen. Geloof je niet dat er weer wonderen zullen zijn van God in de grote verdrukking op z'n minst? Jezus deed wonderen, ze kregen bewijs en toch moesten ze Hem niet. Dan houdt het een keer op.

Op wat voor eilandje leven jullie?

Sinds het jaar 0 zijn er al ontiegelijk veel mensen overleden die helemaal nooit, maar dan ook nooit ook maar iets meegekregen hebben van het christendom, Jezus, of wat dan ook.
Ik denk alleen al aan het aantal chinezen dat sinds het jaar 0 heeft geleefd, dat is ontelbaar, zo'n beetje. Die komen niet in een 'grote verdrukking' .

Het zou toch wel een heel groot wonder zijn als al die mensen zich postuum tot het christendom zouden bekeren.
Er leven trouwens nog steeds inheemse stammen die nog nooit met de buitenwereld in contact zijn geweest en dat ook niet mogen, omdat ze dan allemaal doodgaan aan westerse ziekten zoals een griepje.

En al die islamitische meisjes onder een boerka in Afghanistan en Iran kunnen ook best christelijk worden.. Ja hoor.
Ook gif is geschapen.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 13 apr 2014 14:21

Boerin schreef:

Wonderen waren een teken tussen God / Jezus en Zijn volk.
Geloof, zonder tekenen gezien te hebben is het kenmerk van deze welaangename tijd.
Jezus waarschuwt juist om niet te vallen voor wonderen, want deze zijn de na-apende duivel's werk.
Daarom ren ik weg van mystiek en allerlei ''toevalligheden''

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 13 apr 2014 14:27

mealybug: "daarom ren ik ook weg van mystiek en allerlei "toevalligheden".

Het is inderdaad goed om nuchter en waakzaam te blijven, en je niet te laten verleiden door allerlei 'tekenen en wonderen' , maar bij het Woord te blijven.

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 13 apr 2014 15:07

mealybug schreef:Wonderen waren een teken tussen God / Jezus en Zijn volk.
Geloof, zonder tekenen gezien te hebben is het kenmerk van deze welaangename tijd.
Jezus waarschuwt juist om niet te vallen voor wonderen, want deze zijn de na-apende duivel's werk.
Daarom ren ik weg van mystiek en allerlei ''toevalligheden''

Ik denk ook dat het geloof niet afhankelijk gemaakt moet worden van het zien of meemaken van een wonder. Geloof heft alles te maken met een vertrouwen dat blijvend is, ook al kunnen we er met onze zintuigen geen bewijs van krijgen. 'Zalig die niet gezien en toch geloofd hebben'.

Maar de huiver voor mystiek berust waarschijnlijk op een misverstand. Dat heeft alles te maken met de definitie van 'mystiek'.
Met mystiek wordt de innerlijke ervarings-component van een religie bedoeld. Elke religie kent mystiek. Zo is er een christelijke mystiek en een islamitische mystiek (soefi's). Er is zelfs mystiek van gereformeerde huize, de zogenaamde bevindelijkheid.

Ik ben helemaal geen voorstander van een eenzijdige nadruk op de innerlijke ervaring binnen een godsdienst (zeker niet als die maatgevend gaat worden), maar dat het een belangrijk onderdeel uitmaakt van een godsdienst kan ook niet ontkend worden.

Het is precies de onzegbare ervaring van Gods tegenwoordigheid, Zijn aanwezigheid, Zijn nabijheid, waar het om gaat.
Moeilijk te beschrijven, alleen te bezingen.

Maar als iemand spreekt van vrede in zijn hart, van een diep geloof en vertrouwen, van een stille geborgenheid die hem omgeeft, dan is dat het mystieke, innerlijke aspect van een godsdienst.
In tegenstelling tot de ook belangrijke uiterlijke aspecten, de leerstellingen, de liturgie en de handelingen.

God liefhebben doe je met je verstand en met je hart, van buiten en van binnen.

Helaas wordt in het taalgebruik mystiek steeds vaker gebruikt om er vreemde, zweverige, holistische en wonderlijke visioenen mee aan te geven. Maar dat is echt een misverstand. Daar hebben we andere woorden voor.

Mystiek is gewoon de term, waar de persoonlijke, innerlijke ervaring van het Heilige in een godsdienst mee wordt aangeduid.

gravo

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 13 apr 2014 15:23

gravo schreef:Maar de huiver voor mystiek berust waarschijnlijk op een misverstand. Dat heeft alles te maken met de definitie van 'mystiek'.
Met mystiek wordt de innerlijke ervarings-component van een religie bedoeld. Elke religie kent mystiek. Zo is er een christelijke mystiek en een islamitische mystiek (soefi's). Er is zelfs mystiek van gereformeerde huize, de zogenaamde bevindelijkheid.

gravo

Daarom , juist daarom heb ik er niets mee.
Zelfbedrog is het, een dwelmbeker, een veelvuldig vertakte boom met krijsend gevogelte.
De Heilige Geest is een trooster, en men wordt door Hem verzegeld, nadat men tot geloof komt.
De vruchten worden duidelijk beschreven, maar komen geenszins overeen.
Verdraagzaamheid, eenheid, zachtmoedigheid, ze zijn ver te zoeken.
Zingerig praten, onverstaanbaar taalgebruik van eeuwen geleden, geveinsde nederigheid en zwarte kleding, heersen over andermans geloof, ik kan het allemaal niet vinden in Zijn Woord.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 13 apr 2014 16:39

@gravo: ik trek me niet terug uit de discussie, maar een discussie met gelovigen die belijden, dat de bijbel het eenduidige en onfeilbare Woord van God is, zet ik stop, omdat het vruchteloos en zinloos is voor diegenen die daarover andere opvattingen hebben, zoals ik.

Verder nog even een reactie, zoals ik die al eerder gaf: Hoe kun je als christen belijden, dat Jezus voor onze zonden en voor de redding de wereld gestorven is, en de Dood overwonnen heeft, als je tegelijkertijd nog zo'n prominente rol toeschrijft aan de Satan. Dat botst enorm. Mijn geloof is: er is Geest van God in je en om je, of het is er niet. In dat laatste geval is er grote leegte, diepe duisternis (figuurlijk) en peilloze zinloosheid. Maar een soort Kwade Persoon (Satan) komt in mijn geloofsleven niet voor.
Het boek Openbaring vind ik een in prachtige taal geschreven visioenenboek, niks meer en niks minder.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 13 apr 2014 17:41

mealybug schreef:[
Daarom , juist daarom heb ik er niets mee.
Zelfbedrog is het, een dwelmbeker, een veelvuldig vertakte boom met krijsend gevogelte.
De Heilige Geest is een trooster, en men wordt door Hem verzegeld, nadat men tot geloof komt.
De vruchten worden duidelijk beschreven, maar komen geenszins overeen.
Verdraagzaamheid, eenheid, zachtmoedigheid, ze zijn ver te zoeken.
Zingerig praten, onverstaanbaar taalgebruik van eeuwen geleden, geveinsde nederigheid en zwarte kleding, heersen over andermans geloof, ik kan het allemaal niet vinden in Zijn Woord.

We praten langs elkaar heen. Wellicht heb je mijn kritische reactie gelezen op de kerkdienst uit de Ger. Gem. in Ned. Daar heb ik inderdaad niets mee. Inderdaad, een dwelmbeker is een goede beschrijving hiervoor. Men kan bedwelmd worden door de schijn van autoriteit en de valse emoties die hier aan de orde zijn.

Maar het ging mij om het begrip 'mystiek'. Er is een rijke geschiedenis van mystici, die de gemeenschap van God met de ziel beschrijven. Dat is niet onbijbels. Ik vind het niet onterecht dat mensen hun eigen innerlijke geloofservaringen spiegelen aan wat ze in de Bijbel lezen. "Hij geeft het Zijn beminden in de slaap", "De Heilige Geest die met onze geest getuigt dat wij kinderen van God zijn".
Als je een godservaring hebt, dan zoek je toch herkenning in de Bijbel.

Ik bedoel maar, geloof heeft ook een persoonlijke innerlijke kant. Ons hart wordt vernieuwd, onze ziel gered. Allemaal zeer Bijbels. Niet dat ik het verklaren kan. Waar zit ons hart, wat is onze ziel? Maar één ding is wel waar: wij worden vernieuwd in elk aspect van ons menselijk bestaan, ook op de gebieden van gemoed, gevoel, ziel en geest.

Grote kerkvaders / kerkleraren hebben ook altijd de mystici gelezen en gekend. Augustinus, maar ook Luther die beïnvloed is door Middeleeuwse mystici als Seuse (Suso) en Tauler. Andere bekende mystici zijn Johannes van het Kruis, Meister Eckhart, Hadewijch, Franciscus van Assisi of Jan van Ruusbroec.
Geen namen om in één keer weg te strepen. de geschiedenis van het christelijk geloof, de kerk en de theologie is ouder dan alleen de laatste 50 jaar. Er is veel wijsheid in te vinden.

Slechts ter informatie aangeboden. Er is veel over te vinden en te lezen als je geïnteresseerd bent.

gravo

Terug naar “[Religie] - Open forum”