Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
schelpje3 schreef:Ik heb hier nog een citaat, notabene van niet-christenen!
Recensent Hans Beerekamp van NRC Handelsblad noemde de verslaglegging van The Passion „in technisch opzicht imponerend.” Inhoudelijk is hij kritisch. „Waar kijken we nu eigenlijk naar, devotie of spektakel? (...) Het is raar gelopen met het Nederlandse protestantisme. Van het roomse geloof kun je passiespelen, processies en beatmissen verwachten, maar van calvinisten? Die laten in een ander programma Gerard Joling Bachs Matthäus Passion verkrachten en kiezen voor brood en spelen om de Boodschap erin te rammen. Het volk vindt het prachtig, maar niet omdat dit verhaal nog erg diepe wortels heeft.”
Ook de Volkskrant toonde zich kritisch: „De EO gelooft vast dat het een herleving is van hedendaags geloof. Maar veel meer leek het een demonstratie van een kakelbontgekleurd ietsisme.”
Horen jullie het ook eens van een ander.
Bijna 75% van de Nederlandse jongeren tussen de 12 en 28 jaar weet niet wat de betekenis van pasen is.
schelpje3 schreef:O ja?
Ik denk niet dat dit gebeuren in de GerGem gepromoot wordt!
Tante Pollewop schreef:@schelpje3: Ik kan me het commentaar goed voorstellen, en ben het er gedeeltelijk ook mee eens. Zeker over Gerard Joling die een aria uit de MP zingt, wat niet om aan te horen was.
Neemt niet weg, dat er nog steeds mensen zijn die wel voor het verhaal komen. Of die geraakt worden door het verhaal.
Er bestaat ook nog zoiets als grijs gebied, niet alleen zwart/wit..
schelpje3 schreef:Dat geldt dan voor jou evenzeer.![]()
En is het tijd verdoen om met mensen te spreken over God?
Als je graag luistert naar predikanten in een bepaald kerkverband, snap ik niet goed dat je dan dingen goedkeurt die haaks op die prediking staat en die geen enkele dominee daar onderschrijft.
schelpje3 schreef:Blijf gewoon bij deze feiten Bambi.
Het gaat hier over het gegeven dat de Heere Jezus is gestorven voor onze zonden en dat dit wordt nagespeeld.
Als jij persoonlijk vindt dat dit kan, moet het wel een spanning opleveren met de prediking waar jij graag naar luistert, dat kan niet anders en daar ging het over.
Ik haal net zo goed mijn kerkverband erbij, dat onderschrijf je toch als je ergens lid van bent of van harte mee verbonden bent?
Bambi schreef:Ik ben ook lid van de EO.
Majiem schreef:Ooit betrapte ik me op het meezingen van de volgende regel in een lied:
'crucify Him, Crusicy Him, set Barabbas free..we rather have a murderer than let this Man blasfeme..
En toch geloof ik dat als wij daar hadden gestaan we dit ook geroepen hadden..
schelpje3 schreef:Wanneer we onszelf leren kennen, wie we zijn, net zulke verraders, kun je echt niet meer met droge ogen bij zo'n spektakelstuk staan.
Dat kan er bij mij echt niet in.
schelpje3 schreef:De reactie van de discipelen, de volgelingen van de Heere Jezus : ben ik het Heere?
Wanneer we onszelf leren kennen, wie we zijn, net zulke verraders, kun je echt niet meer met droge ogen bij zo'n spektakelstuk staan.
Dat kan er bij mij echt niet in.
Marnix schreef: En Hij moest lijden en sterven om zo verlossing te brengen. Een pijnlijk iets om weer te beseffen.
schelpje3 schreef:Dat hoor je a.s. zondag ook vanaf de kansel Marnix!
Zonder allerlei spektakel en toneelspel. Dat moet niet nodig zijn.
Als je de kinderbijbel leest, is het al beeldend genoeg zelfs.
Marnix schreef:Dat klopt. Maar ik werd juist daar er weer bewust van, ook al wist ik het theoretisch best. Het kwam opeens heel dichtbij. Je kan iets honderd keer horen en daardoor zoiets het pas echt weer goed beseffen. Dat is mijn ervaring hiermee. En niet alleen de mijne.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 415 gasten