Hij is gestorven voor onze zonden

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Re: Hij is gestorven voor onze zonden

Berichtdoor Tante Pollewop » 11 apr 2014 14:45

@schelpje3: Ik kan me het commentaar goed voorstellen, en ben het er gedeeltelijk ook mee eens. Zeker over Gerard Joling die een aria uit de MP zingt, wat niet om aan te horen was.

Neemt niet weg, dat er nog steeds mensen zijn die wel voor het verhaal komen. Of die geraakt worden door het verhaal.

Er bestaat ook nog zoiets als grijs gebied, niet alleen zwart/wit..

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 apr 2014 14:47

schelpje3 schreef:Ik heb hier nog een citaat, notabene van niet-christenen!

Recensent Hans Beerekamp van NRC Handelsblad noemde de verslaglegging van The Passion „in technisch opzicht imponerend.” Inhoudelijk is hij kritisch. „Waar kijken we nu eigenlijk naar, devotie of spektakel? (...) Het is raar gelopen met het Nederlandse protestantisme. Van het roomse geloof kun je passiespelen, processies en beatmissen verwachten, maar van calvinisten? Die laten in een ander programma Gerard Joling Bachs Matthäus Passion verkrachten en kiezen voor brood en spelen om de Boodschap erin te rammen. Het volk vindt het prachtig, maar niet omdat dit verhaal nog erg diepe wortels heeft.”

Ook de Volkskrant toonde zich kritisch: „De EO gelooft vast dat het een herleving is van hedendaags geloof. Maar veel meer leek het een demonstratie van een kakelbontgekleurd iets­isme.”

Horen jullie het ook eens van een ander.

Tja, een negatieve recensie vinden als je ergens negatief over bent is doorgaans niet zo lastig. De meeste recensies en reacties zijn overigens positief. Voor elke negatieve recensie kan ik een hoop positieve terugplaatsen.

Overigens is dit een vreemde recensie van iemand die toch wel verstand van zaken moet hebben. Allereerst is The Passion niet alleen van de EO, het is een samenwerking tussen de RKK en de EO. Als tweede is de EO een christelijke omroep en niet zozeer een protestantse. Er werken protestanten, evangelischen enz. Dus om nou aan te komen met "calvinisten" is wat vreemd. Als derde, inderdaad, er keken vorig jaar zo'n 2 miljoen mensen. Die keken niet allemaal omdat ze de inhoud zo fantastisch vinden..... velen keken voor het concept, de liederen. Maar ze kijken wel, horen woorden die uit de Bijbel komen, krijgen een beetje een indruk van wat er gebeurd is en waarom. En er zijn best voorbeelden van hoe het mensen aan het denken heeft gezet, van mensen die zijn gaan bidden, Bijbellezen, zich verder hebben verdiept. Dat is het doel. En dat is het lastige in deze tijd. Zend een kerkdienst uit en er zullen vooral gelovigen kijken... geen mensen die het Evangelie nog niet kennen. Zend The Passion uit en ze kijken wel. Als je die mensen iets wil meegeven, wil bereiken zul je toch iets moeten uitzenden waar ze ook naar kijken.

Uit NrcNext:

Bijna 75% van de Nederlandse jongeren tussen de 12 en 28 jaar weet niet wat de betekenis van pasen is.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 11 apr 2014 14:50

schelpje3 schreef:O ja?
Ik denk niet dat dit gebeuren in de GerGem gepromoot wordt!

Geen idee, maar Jesus Christ Superstar draaiden ze bij de catechesatie van GKV denk ik. Niet echt een christelijke film met die Maria Magdalena die op Jezus verliefd werd en de opstanding waren ze ff vergeten, maar die man die Jesus speelde geloofde helemaal niet en is er later wel door tot bekering gekomen.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 apr 2014 14:51

Tante Pollewop schreef:@schelpje3: Ik kan me het commentaar goed voorstellen, en ben het er gedeeltelijk ook mee eens. Zeker over Gerard Joling die een aria uit de MP zingt, wat niet om aan te horen was.
Neemt niet weg, dat er nog steeds mensen zijn die wel voor het verhaal komen. Of die geraakt worden door het verhaal.
Er bestaat ook nog zoiets als grijs gebied, niet alleen zwart/wit..

Dat kan zijn TP, maar bij God is geen grijs gebied.
Het is of het één of het ander, een tussenweg is er helaas niet.
Het spijt me erg, maar ik kan niet mee in het gegeven dat iemand op deze aarde in staat is om het lijden en sterven van de Heere Jezus na te spelen.
Als ik google naar verschillende "acteurs" hebben ze zo allemaal een eigen reden om mee te doen.
Maar ik lees van geen één helaas, dat het bij iemand een daadwerkelijke ommekeer heeft teweeg gebracht.
En als we nu werkelijk zo warm lopen voor het evangeliseren, waarom merk ik daar in de praktijk dan zo weinig van?

Bambi

Berichtdoor Bambi » 11 apr 2014 14:53

schelpje3 schreef:Dat geldt dan voor jou evenzeer. :wink:
En is het tijd verdoen om met mensen te spreken over God?
Als je graag luistert naar predikanten in een bepaald kerkverband, snap ik niet goed dat je dan dingen goedkeurt die haaks op die prediking staat en die geen enkele dominee daar onderschrijft.

Ach ik draag ook een lange broek en heb tv, en dat wordt in mijn kerkverband ook afgekeurd.
Maar dan word ik er niet door jou op gewezen, waarschijnlijk omdat je zelf ook een broek draagt en tv hebt?
Dus nu ik het over iets niet eens ben met jou, ga je ineens mijn kerkverband erbij halen?
Beetje zwak argument. =;

Bambi

Berichtdoor Bambi » 11 apr 2014 14:59

schelpje3 schreef:Blijf gewoon bij deze feiten Bambi.
Het gaat hier over het gegeven dat de Heere Jezus is gestorven voor onze zonden en dat dit wordt nagespeeld.
Als jij persoonlijk vindt dat dit kan, moet het wel een spanning opleveren met de prediking waar jij graag naar luistert, dat kan niet anders en daar ging het over.
Ik haal net zo goed mijn kerkverband erbij, dat onderschrijf je toch als je ergens lid van bent of van harte mee verbonden bent?

Ik ben ook lid van de EO. :mrgreen:

Bambi

Berichtdoor Bambi » 11 apr 2014 15:02

Het enige waar ik moeite mee heb bij 'the Passion' is dat mensen allemaal roepen: "Kruisig Hem"

Majiem
Mineur
Mineur

Berichtdoor Majiem » 11 apr 2014 15:05

Ooit betrapte ik me op het meezingen van de volgende regel in een lied:
'crucify Him, Crusicy Him, set Barabbas free..we rather have a murderer than let this Man blasfeme..

En toch geloof ik dat als wij daar hadden gestaan we dit ook geroepen hadden..
deep water faith in the shallow end

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 apr 2014 15:06

Bambi schreef:Ik ben ook lid van de EO. :mrgreen:

Dan heb je hier een standpunt van een heel gematigde GerGem predikant, over de jongerendag door hen georganiseerd, wat in zekere zin ook nog op The Passion kan slaan:
Ik heb teveel gezien en gehoord in de wereld en in verschillende culturen om hier fundamentele bezwaren tegen te hebben.

De rest van het antwoord kun je HIER LEZEN

Maar ik dacht niet dat het lidmaatschap wordt afgewezen?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 apr 2014 15:08

Majiem schreef:Ooit betrapte ik me op het meezingen van de volgende regel in een lied:
'crucify Him, Crusicy Him, set Barabbas free..we rather have a murderer than let this Man blasfeme..

En toch geloof ik dat als wij daar hadden gestaan we dit ook geroepen hadden..

De reactie van de discipelen, de volgelingen van de Heere Jezus : ben ik het Heere?
Wanneer we onszelf leren kennen, wie we zijn, net zulke verraders, kun je echt niet meer met droge ogen bij zo'n spektakelstuk staan.
Dat kan er bij mij echt niet in.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 11 apr 2014 15:10

schelpje3 schreef:Wanneer we onszelf leren kennen, wie we zijn, net zulke verraders, kun je echt niet meer met droge ogen bij zo'n spektakelstuk staan.

Al is er maar 1 op de 1000 die er door op onderzoek gaat, is er al heel wat gewonnen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 apr 2014 15:25

schelpje3 schreef:De reactie van de discipelen, de volgelingen van de Heere Jezus : ben ik het Heere?
Wanneer we onszelf leren kennen, wie we zijn, net zulke verraders, kun je echt niet meer met droge ogen bij zo'n spektakelstuk staan.

Het is ook niet de bedoeling dat je als christen of niet-christen emotieloos erbij staat te kijken. Bij de afgelopen drie uitvoeringen van The Passion stond ik in het publiek. Ik had ook moeite met het Kruisig Hem! Maar ik heb daar geleerd wat je hier aangeeft. Het waren ook mijn zonden die Hij droeg. Om mijn overtredingen werd Hij doorboord. Ik kon daar wel staan en willen de persoon die Jezus speelde zou worden vrijgesproken maar met mijn gedrag had ik het Kruisig Hem al lang geroepen. En Hij moest lijden en sterven om zo verlossing te brengen. Een pijnlijk iets om weer te beseffen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 apr 2014 15:28

Marnix schreef: En Hij moest lijden en sterven om zo verlossing te brengen. Een pijnlijk iets om weer te beseffen.

Dat hoor je a.s. zondag ook vanaf de kansel Marnix!
Zonder allerlei spektakel en toneelspel. Dat moet niet nodig zijn.
Als je de kinderbijbel leest, is het al beeldend genoeg zelfs.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 apr 2014 15:47

schelpje3 schreef:Dat hoor je a.s. zondag ook vanaf de kansel Marnix!
Zonder allerlei spektakel en toneelspel. Dat moet niet nodig zijn.
Als je de kinderbijbel leest, is het al beeldend genoeg zelfs.

Dat klopt. Maar ik werd juist daar er weer bewust van, ook al wist ik het theoretisch best. Het kwam opeens heel dichtbij. Je kan iets honderd keer horen en daardoor zoiets het pas echt weer goed beseffen. Dat is mijn ervaring hiermee. En niet alleen de mijne.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 apr 2014 15:51

Marnix schreef:Dat klopt. Maar ik werd juist daar er weer bewust van, ook al wist ik het theoretisch best. Het kwam opeens heel dichtbij. Je kan iets honderd keer horen en daardoor zoiets het pas echt weer goed beseffen. Dat is mijn ervaring hiermee. En niet alleen de mijne.

En dit roodgemaakte treft mij nu.
Horen we niet elk jaar het Paasevangelie en gaat het soms niet over ons hoofd heen?
Dat is mijn ervaring wel. :? En dan blijkt dat het theorie is en het moet nu praktijk worden!

Terug naar “[Religie] - Open forum”