Hij is gestorven voor onze zonden

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

hettys
Majoor
Majoor

Re: Hij is gestorven voor onze zonden

Berichtdoor hettys » 10 apr 2014 19:22

Lock&Stock schreef:
Ik heb dit eigenlijk nooit begrepen en wellicht kunnen mensen hier mij dit uitleggen. Dat Jezus voor je zonden is gestorven heb ik altijd al een ietwat vreemd concept gevonden. Het dwingt je volgens mij als christen om je hier schuldig over te voelen, want immers, hij is ook voor jou zonden gestorven (ook al heb je daar nooit om gevraagd). Maar hoe combineer je dat met de wederopstanding? Ik mag aannemen dat Jezus dat zelf ook wel zag aankomen, zo niet dan toch zeker God wel? De God die zijn Zoon opofferde voor de zonden van de mens? Nou ja, opofferde, drie dagen later zagen ze elkaar weer, toch?

Of mis ik een cruciaal detail hier?

Als je dit al te letterlijk opvat IS het ook raar. Iemand wordt min of meer gemarteld, (het kan veel erger) gaat dood, en staat binnen 3 dagen weer op. Het lijkt niet bepaald een offer, want 3 jaar op aarde als mens en daarna weer duizenden jaren in de hemel: menig mens zou ervoor tekenen. Bovendien wist Jezus dat het ging om 3 dagen. Als je alleen al denkt aan de Auschwitz slachtoffers lijkt het niets. en daarbij , we weten niet eens wie offerde en wie het offer ontving.

In feite is het bijzonder ondoorgrondelijk wat er is gebeurd. Waar het in feite om gaat is het verhaal van verzoening tussen God en mens.
Het ouderwetse offeren is inmiddels uit de tijd, maar de behoefte om verzoening tussen God en mens blijf staan.
Bij jou misschien niet, maar bij veel andere mensen wel. Een mens kan een hoop doen waarvoor veel spijt blijft bestaan.

Daarom is er een wereldwijde afspraak dat Jezus is gestorven voor onze zonden. Dat is op zich bijzonder goed. en het is heel mooi dat religieuze mensen daarin hun roeping vinden. Hierdoor zijn er veel mensen die zich tot God keren en het goede omarmen.

Ik hoop maar dat die mensen niet terugvallen in middeleeuwse gedachten over de christelijke visie, maar ja.

Waar het om gaat is de gedachte aan verzoening. Dat is belangrijk voor mensen.
Ook gif is geschapen.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 10 apr 2014 20:17

hettys schreef:Als je dit al te letterlijk opvat IS het ook raar. Iemand wordt min of meer gemarteld, (het kan veel erger) gaat dood, en staat binnen 3 dagen weer op. Het lijkt niet bepaald een offer, want 3 jaar op aarde als mens en daarna weer duizenden jaren in de hemel: menig mens zou ervoor tekenen.

Het was niet alleen het lichamelijk lijden, wat volgens mij niet veel erger kan als ik de Passion of the Christ zie, maar Hij had alle zonden van alle mensen op Zich genomen, Hij heeft onze ziekten gedragen, Hij maakte Hem ziek, Hij was gescheiden van de Vader. Volgens mij is het voor ons niet in te denken hoe zwaar dat was. Zijn wraak over de zonde werd over Hem uitgestort. Daarbij kan iedereen er daardoor nu voor tekenen, een eeuwigheid in de hemel zonder die straf.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 11 apr 2014 09:51

mohamed schreef: Dat God al voorzag dat Jezus na drie dagen weer opstond heb je goed gezien. Wat dat betreft was het anders als een vader die zijn kind voor altijd verliest.

Lock&Stock schreef:Ja precies, ik heb ook weleens zinnen gehoord als "God is liefde want hij offerde zijn enige Zoon voor jou". Maar zo bijzonder is dat dan toch niet? Het zou pas echt wat zijn als hij hem voorgoed offerde.

Nou ja, Jezus' leven op aarde was wel over en volgens atheïsten is dat voorgoed hoor, want hierna is immers niks.

mohamed schreef:Om van de man af te komen kan ze van hem scheiden, maar dan krijgt ze de titel hoer

Lock&Stock schreef:Ah, ik gok overigens dat dit niet geld voor een man die scheidt? Die wordt dan niet ineens gigolo?

Mis gegokt, zie Lukas 16,18 en wie verkeerd gokt is de verliezer. Hopelijk was je inzet klein.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 apr 2014 10:04

Lock&Stock schreef:
Nou ja, ik vind het wel interessant. Er is een reden dat ik op dit forum ben, het gelovige leven intrigeert mij enorm. Dus ook meningen over dingen zoals de Passie vind ik interessant. En ergens begrijp ik Schelpje in deze ook wel. Als ik mensen een karikatuur van bijvoorbeeld de evolutietheorie zie maken kan ik daar erg boos over worden, ik kan me voorstellen dat Schelpje hetzelfde gevoel heeft (of misschien nog wel erger) bij de Passie.

Ja, je begrijpt het. :D
Dat gevoel gaat diep.
Hoe kunnen mensen iemand naspelen waar ze niet in geloven? Wie kan doorgronden hoe de Heere Jezus heeft geleden?
Het was niet alleen het lichamelijk lijden nl.
De intense eenzaamheid, letterlijk van God en iedereen verlaten, waardoor Hij het uitriep:
Eloï, Eloï, lama sabachtani.
Alles had Hij doorstaan, zonder één klacht, maar het besef dat Zijn Vader hem zou hebben verlaten, was de allergrootste smart.
Wanneer wij hiervan ten diepste doordrongen worden, kunnen wij echt niet meer naar één of andere acteur gaan kijken, die de Heere Jezus naspeelt.
Als God toch eens zou komen te spreken op dat moment!

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 11 apr 2014 10:46

schelpje3 schreef:Als God toch eens zou komen te spreken op dat moment!

Mijn begrip houdt hier op.
Ik begrijp dat je er moeite mee hebt, maar ik zou dat altijd bij mezelf houden.
Nu span je in feite God voor jouw karretje. Jij vindt dit onacceptabel, dat kan en is begrijpelijk, maar haal dan niet God erbij om jouw mening te ondersteunen.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 11 apr 2014 11:01

schelpje3 schreef:Als God toch eens zou komen te spreken op dat moment!

Wat bedoel je hier eigenlijk mee?
Ik snap het ook niet.
Misschien ligt het aan de vreemde zinsconstructie.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 apr 2014 11:43

Tante Pollewop schreef:
Mijn begrip houdt hier op.
Ik begrijp dat je er moeite mee hebt, maar ik zou dat altijd bij mezelf houden.
Nu span je in feite God voor jouw karretje. Jij vindt dit onacceptabel, dat kan en is begrijpelijk, maar haal dan niet God erbij om jouw mening te ondersteunen.

God spreekt nog steeds, alleen verstaat niet iedereen dit.
Ik span helemaal niks, dat doen de mensen juist waar er maar van alles mee door kan gaan.
Wel opmerkelijk dat L&S het zo zuiver en haarfijn aanvoelt.
Staat ook al in de Bijbel immers, want de kinderen dezer wereld zijn voorzichtiger, dan de kinderen des lichts.
Dat zie ik op dit forum wel vaker bewaarheid worden.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 11 apr 2014 12:10

Ik vermoed dat L&S het net zo bezwaarlijk voor de discussie vindt als ik dat wat God zou kunnen zeggen voor jouw rammelende argumentatie-kar gespannen wordt.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 apr 2014 12:17

schelpje3 schreef:Ja, je begrijpt het. :D
Dat gevoel gaat diep.
Hoe kunnen mensen iemand naspelen waar ze niet in geloven? Wie kan doorgronden hoe de Heere Jezus heeft geleden?
Het was niet alleen het lichamelijk lijden nl.
De intense eenzaamheid, letterlijk van God en iedereen verlaten, waardoor Hij het uitriep:
Eloï, Eloï, lama sabachtani.
Alles had Hij doorstaan, zonder één klacht, maar het besef dat Zijn Vader hem zou hebben verlaten, was de allergrootste smart.
Wanneer wij hiervan ten diepste doordrongen worden, kunnen wij echt niet meer naar één of andere acteur gaan kijken, die de Heere Jezus naspeelt.
Als God toch eens zou komen te spreken op dat moment!

Dan kan de dominee ook wel ophouden met preken als het allemaal toch niet te begrijpen is.

Er horen honderdduizenden mensen iets van het paasverhaal. Veelal mensen die het verhaal niet goed kennen, die Hem niet kennen. En dan zitten we met ons clubje in een kerk en de wereld weet van niets, horen de boodschap niet. Als God toch eens zou komen te spreken op dat moment..... terwijl het evangelie van Pasen achter kerkmuren blijft.....

The Passion vertelt het Bijbelverhaal zoals het in de Bijbel staat opgetekend, met die bewoording. Je staart je vooral blind op de vorm ipv de inhoud.... als doorgewinterde kerkganger. Maar God kan dingen als de Passion, Mattheus Passion, Passion of the Christ enz wel gebruiken om mensen te bereiken die de kerk totaal niet weet te bereiken.... gelukkig maar.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 11 apr 2014 12:19

Ik ben het eens met Marnix.
Hoewel het mijn muzieksmaak niet is, vind ik het wel een positief gebeuren. Sowieso al om te zien dat het verhaal zoveel mensen aanspreekt.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 apr 2014 12:56

Marnix schreef:
Dan kan de dominee ook wel ophouden met preken als het allemaal toch niet te begrijpen is.

Er horen honderdduizenden mensen iets van het paasverhaal. Veelal mensen die het verhaal niet goed kennen, die Hem niet kennen. En dan zitten we met ons clubje in een kerk en de wereld weet van niets, horen de boodschap niet. Als God toch eens zou komen te spreken op dat moment..... terwijl het evangelie van Pasen achter kerkmuren blijft.....

The Passion vertelt het Bijbelverhaal zoals het in de Bijbel staat opgetekend, met die bewoording. Je staart je vooral blind op de vorm ipv de inhoud.... als doorgewinterde kerkganger. Maar God kan dingen als de Passion, Mattheus Passion, Passion of the Christ enz wel gebruiken om mensen te bereiken die de kerk totaal niet weet te bereiken.... gelukkig maar.

Er horen honderdduizenden mensen, maar die luisteren kennelijk niet, want het blijft altijd maar tijdelijk aan de oppervlakte. Er beklijft niets.
Ze zoeken elk jaar weer andere BNers, die toevallig een aardig moppie kunnen zingen.
Ze hoeven niet te geloven.
Wel grappig als je leest over een auditie, dat mensen niet iemand na moeten spelen, dan worden ze juist afgewezen, maar ze moeten die personage zijn , in hun huid kruipen.
Dat is bij The Passion allemaal niet nodig.
Blijft ook het argument overeind staan: wij mogen de Heere Jezus niet naspelen, geen beeltenis van Hem maken!
Gij zult u geen gesneden beeld, noch enige gelijkenis maken, van hetgeen boven in den hemel is,

Ik heb even gekeken wie dit jaar voor de rol in aanmerking komt, ene Jan Dulles.
Hij vertolkte de rol van Judas in de Volendamse versie.
Ach, moet allemaal kunnen toch? :roll:
Het is ronduit spotten en godslasterlijk!

Majiem
Mineur
Mineur

Berichtdoor Majiem » 11 apr 2014 13:07

Los van het feit dat ik niets met de Passie uitvoering heb, vraag ik me af
hoe je honderd procent zeker weet dat er bij niemand iets beklijft.
deep water faith in the shallow end

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 11 apr 2014 13:08

*Off topic*

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 apr 2014 13:10

Schelpje schreef:Er horen honderdduizenden mensen, maar die luisteren kennelijk niet, want het blijft altijd maar tijdelijk aan de oppervlakte. Er beklijft niets.
Ze zoeken elk jaar weer andere BNers, die toevallig een aardig moppie kunnen zingen.
Ze hoeven niet te geloven.
Wel grappig als je leest over een auditie, dat mensen niet iemand na moeten spelen, dan worden ze juist afgewezen, maar ze moeten die personage zijn , in hun huid kruipen.
Dat is bij The Passion allemaal niet nodig.
Blijft ook het argument overeind staan: wij mogen de Heere Jezus niet naspelen, geen beeltenis van Hem maken!
Gij zult u geen gesneden beeld, noch enige gelijkenis maken, van hetgeen boven in den hemel is,

1. Jij weet niet wat er in mensen gebeurt. Dat jij stelt dat er niets van "beklijft" is jouw subjectieve aanname (want ja, jij bent als kerkmens heel anders gewend natuurlijk). Als ik elders hoor dat er van de boodschap wel degelijk dingen overkomen en blijven hangen vind ik dat een betrouwbaardere bron. Jij bent sowieso al negatief bevooroordeeld. Dat er bij jou niets blijft hangen omdat je je oordeel al lang klaar hebt wil niet zeggen dat er bij de gewone Nederlander die weinig of niets van het geloof weet, niets blijft hangen.

2. Zoals vaker gezegd misbruik je hier een stukje uit de wet. Je haalt het volledig uit de context. Wat staat er in zijn geheel Schelpje? Je mag geen gesneden beeld van van wat boven in de hemel is of van wat beneden op de aarde is of van wat in de wateren onder de aarde is. Als dat een verbod op afbeelden inhoudt houdt het dus ook in dat je geen tekening mag maken van een mens, een dier, een plant, een boom, een huis. Van alles wat op aarde of in het water is. En dat wordt er natuurlijk niet bedoeld. Er staat dan ook niet: je mag geen tekening maken. Of zoiets. Er staat: gesneden beeld(...)[om je er voor neer te buigen.

Deze tekst aanhalen om aan te tonen dat Jezus niet afgebeeld mag worden is zuivere inlegkunde.

Tante Pollewop schreef:Ik ben het eens met Marnix.
Hoewel het mijn muzieksmaak niet is, vind ik het wel een positief gebeuren. Sowieso al om te zien dat het verhaal zoveel mensen aanspreekt.

Het is ook niet helemaal mijn smaak hoewel ik sommige liederen mooi vind. Maar er worden veel mensen mee bereikt.... met woorden die rechtstreeks in de Bijbel staan. Met het verhaal van Goede Vrijdag en Pasen. Maar kerkmensen zijn er helaas heel goed in om bij alles wat niet naar hun tradities en standaarden is te roepen: "Ohhhhh dat mag niet" terwijl ze zelf totaal geen mensen van buiten de kerk bereiken. Er is een dienst, de deuren zijn open maar bijna alleen mensen die Goede Vrijdag en Pasen al kennen komen en horen de blijde boodschap. Terwijl dat verhaal juist de wereld in moet. En als je als gemeente dat gaat doen ga je ook wel merken dat je soms de vormen, gewoonten en tradities binnen je eigen kerk moet loslaten. Ik ken een kerkplantingsproject midden in een volkswijk met vrij laagopgeleide mensen.... daar zongen ze echt geen 1773 bij orgelspel.
Laatst gewijzigd door Marnix op 11 apr 2014 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 apr 2014 13:11

Majiem schreef:Los van het feit dat ik niets met de Passie uitvoering heb, vraag ik me af
hoe je honderd procent zeker weet dat er bij niemand iets beklijft.

Dat weet niemand maar dat verzinnen als argument als je tegen bent is natuurlijk wel makkelijk..... Dan stel je dat gewoon als feit, ook al is het een onwaarheid.

Terug naar “[Religie] - Open forum”