Hij is gestorven voor onze zonden

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Hij is gestorven voor onze zonden

Berichtdoor Marnix » 10 apr 2014 13:18

schelpje3 schreef:Nee dat hoeft niet, tenzij je ze eerst even bakt met een plakkie ham er onder. :mrgreen:
Maar ik zou daar nooit naar kunnen kijken.
Het was ook in Rotterdam. Ik ontvlucht dan de stad.

Moet je vooral doen. Maar hier vraagt iemand om uitleg over het lijden en sterven van onze Heer, Jezus Christus. Misschien kan je beter op een goede manier daarvan getuigen in plaats van vooral te roepen hoe het allemaal niet zou moeten. Daar is Lock&Stock geen zier mee geholpen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Bambi

Berichtdoor Bambi » 10 apr 2014 13:20

Lock&Stock schreef:Ja precies, ik heb ook weleens zinnen gehoord als "God is liefde want hij offerde zijn enige Zoon voor jou". Maar zo bijzonder is dat dan toch niet? Het zou pas echt wat zijn als hij hem voorgoed offerde.

Het bijzondere eraan is, dat God Zelf de kloof overbrugde, die door de zondeval geslagen is.
En daarmee ook de duvel, die de mens verleid heeft bij de zondeval, overwonnen heeft.
Want de duvel had door die kloof macht over de mens en God heeft die macht verbroken.

Na de zondeval moest de mens zich aan allerlei wetten houden en offeren om de kloof te overbruggen.
Of ze werden gestraft voor hun zonden.
Doordat God Zijn Zoon opofferde, hoeft dat niet meer.
Dat had God niet hoeven doen.
Het was dus een handreiking van God voor ons mensen, daarom is het bijzonder.
Laatst gewijzigd door Bambi op 10 apr 2014 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 apr 2014 13:34

https://www.youtube.com/watch?v=yxvZRAJXnAk

Prachtig verwoord....

Stef Bos - Ik heb je lief

Ik zie hoe landen zich verscheuren
Ik voel de kanker van cynisme
Ik zie de mensen zonder dromen
Ze vluchten in goedkope luxe
En in de ontevreden steden
Jaagt de haat door oude straten
De dreiging komt steeds dichterbij
Maar ik,ik heb een medicijn

Ik heb je lief…..Ik heb je liever
Liever dan mijn leven
Dan om het even wat
Ik heb je lief….Ik heb je liever
Liever liefste elke dag

Wat ik ook wil zeggen
Jij krijgt mijn woorden klein
Was ik maar een dichter
Dan kon ik dichter bij je zijn
Was ik maar het bloed
Dat door jouw lichaam stroomt
Dan sliep ik in jouw hart
En ik woonde in jouw hoofd
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 10 apr 2014 13:39

Marnix schreef:Hmm, iets genuaceerder. Je ligt in zee en dreigt te verdrinken. Hij gooit een lijn uit om je te redden. Je kan die vastpakken of denken dat het niet nodig is. Ja, je staat bij Hem in het krijt als Hij er alles voor over heeft gehad om je te redden.

Ok, maar ik lig wel in een zee die door dezelfde persoon (of zijn Vader iig) is gecreëerd... En de penibele situatie waarin ik me bevind is ook direct het gevolg van de acties van deze reddende persoon. Daarnaast, als ik zijn hulp zal weigeren zal ik onherroepelijk verdrinken. Er is geen enkele andere manier om uit deze situatie te komen. Ik heb dus eigenlijk geen keus, ja ik heb de schijn van de keuze, zijn hulp kan ik weigeren, maar dan ben ik per definitie de Sjaak.

Ik vind het heel erg de waan van keuzevrijheid hebben, beetje zoals de verkiezingen in Noord Korea van een paar weken geleden. Je mocht tegenstemmen, maar dat moest je dan wel doen in een speciaal hokje zodat iedereen het kon zien en je hoogstwaarschijnlijk linea recta naar het strafkamp werd afgevoerd.

Marnix schreef:En dan wil je Hem als het goed is ook niet kwetsen. Doe je dat wel, dan voelt dat inderdaad niet goed.....

Is dit niet iets te genuanceerd? Niet goed voelen moet eigenlijk zijn "eeuwig in de hel doorbrengen", toch?

Marnix schreef:Je gaat door het zelfde heen.

Denk je dat echt? Jezus wist toch dat hij de Zoon van God was (of is), denk je dat hij dezelfde doodsangsten heeft uitgestaan als een normale sterveling die aan het kruis werd gebonden? Ik denk het namelijk niet.

Marnix schreef:Daarnaast is het sterven maar een aspect van het lijden. Het lijden maakte het zo zwaar. Als Jezus de zoon van God is, die er altijd was.... en vervolgens door mensen wordt bespot, voor schijn-koning uitgemaakt, bespuwd, geslagen en vervolgens als een misdadiger gekruisigd terwijl Hij nooit wat verkeerd heeft gedaan.... en door God wordt verlaten.... en dan sterft... Dan kan je niet spreken van "ach hij ging even dood en stond weer op, das toch niet erg?". Hij leed, stierf en overwon de dood.

Ja ik weet niet, denk dat het moeilijk is om je voorstellen de Zoon van God te zijn. Daarnaast, als hij van te voren wist dat ie weer zou opstaan blijf ik erbij dat het niet te vergelijken is met echt sterven.

Overigens;
.... en door God wordt verlaten....

Dit onderdeel van het verhaal kan ik me niet herinneren. Hoe zat dit precies?

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 10 apr 2014 13:41

Marnix schreef:Moet je vooral doen. Maar hier vraagt iemand om uitleg over het lijden en sterven van onze Heer, Jezus Christus. Misschien kan je beter op een goede manier daarvan getuigen in plaats van vooral te roepen hoe het allemaal niet zou moeten. Daar is Lock&Stock geen zier mee geholpen.

Nou ja, ik vind het wel interessant. Er is een reden dat ik op dit forum ben, het gelovige leven intrigeert mij enorm. Dus ook meningen over dingen zoals de Passie vind ik interessant. En ergens begrijp ik Schelpje in deze ook wel. Als ik mensen een karikatuur van bijvoorbeeld de evolutietheorie zie maken kan ik daar erg boos over worden, ik kan me voorstellen dat Schelpje hetzelfde gevoel heeft (of misschien nog wel erger) bij de Passie.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 10 apr 2014 13:42

Bambi schreef:Dat had God niet hoeven doen.

God had toch ook gewoon die Wetten achterwege kunnen laten? Had een hoop moeite gescheeld...

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 10 apr 2014 13:44

Marnix: ".... Daar is Lock&Stock geen zier mee geholpen"

Het is nog maar de vraag of hij wel " geholpen" zal worden als hij naar die commerciele troep van de uitvoering van de Passie in Groningen zal kijken.
Lock&Stock zal pas "geholpen" worden als hij de Here Jezus Christus aan zal nemen als zijn Heer en Heiland, niets meer, en niets minder.

Zijn vraag was of Hij gestorven is voor onze zonden, en het antwoord daarop is heel eenvoudig met JA te beantwoorden. Daar is toch geen "discussie" voor nodig?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 apr 2014 13:45

Blijkbaar was dat niet zo eenvoudig. Zoals je weet wordt het in een land zonder wetten al snel een chaos. ALs God goed en rechtvaardig is zijn die wetten niet zo vreemd.

Nou ja, ik vind het wel interessant. Er is een reden dat ik op dit forum ben, het gelovige leven intrigeert mij enorm. Dus ook meningen over dingen zoals de Passie vind ik interessant. En ergens begrijp ik Schelpje in deze ook wel. Als ik mensen een karikatuur van bijvoorbeeld de evolutietheorie zie maken kan ik daar erg boos over worden, ik kan me voorstellen dat Schelpje hetzelfde gevoel heeft (of misschien nog wel erger) bij de Passie.

Waar het mij om ging is dat dat de vraag hier niet was. Als ik vraag: leg de evolutietheorie eens uit..... en ik krijg als antwoord: Zo niet (karikatuur 1) en ook niet zo (karikatuur 2) en dat is het, dan vind ik dan een onbevredigend antwoord ;)

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 10 apr 2014 13:49

Lock&Stock schreef:Dus de ziel van Jezus stierf en niet alleen zijn lichaam? Enig idee waar hij dan was tussen het sterven en de wederopstanding? In de Hemel?

Zijn menselijke ziel stierf. Hij gaf totaal op wat Hij Zelf als mens wilde, de vleselijke zondenatuur van de mens werd zo vernietigd. Hij wilde niet sterven, maar Hij zei: niet Mijn wil, maar Uw wil geschiede. Hij werd daardoor weer aan God gelijk.
Zijn ziel was in het dodenrijk, niet in de hemel, staat in de Psalmen.

Hand. 2
God evenwel heeft Hem opgewekt, want Hij verbrak de weeën van de dood, naardien het niet mogelijk was, dat Hij door hem werd vastgehouden.

omdat Gij mijn ziel niet aan het dodenrijk zult overlaten

Hij overwon de dood zo. Die had macht mensen vast te houden door de zonde, maar Hij nam de duivel z'n sleutels af.

Lev. 17 De ziel van het vlees is in het bloed en Ik heb het u op het altaar gegeven om verzoening over uw zielen te doen, want het bloed bewerkt verzoening door middel van de ziel.
Laatst gewijzigd door Boerin op 10 apr 2014 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 10 apr 2014 13:50

Lock&Stock schreef:God had toch ook gewoon die Wetten achterwege kunnen laten? Had een hoop moeite gescheeld...

Zo van: moord maar raak en doe waar je zin in hebt, want het geeft allemaal niks, want wie hold van mekaar. Daar los je het probleem van de zonde en mensen die anderen kwaad aandoen niet mee op.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 apr 2014 14:01

Lock&Stock schreef:Ok, maar ik lig wel in een zee die door dezelfde persoon (of zijn Vader iig) is gecreëerd... En de penibele situatie waarin ik me bevind is ook direct het gevolg van de acties van deze reddende persoon. Daarnaast, als ik zijn hulp zal weigeren zal ik onherroepelijk verdrinken. Er is geen enkele andere manier om uit deze situatie te komen. Ik heb dus eigenlijk geen keus, ja ik heb de schijn van de keuze, zijn hulp kan ik weigeren, maar dan ben ik per definitie de Sjaak.

Ik vind het heel erg de waan van keuzevrijheid hebben, beetje zoals de verkiezingen in Noord Korea van een paar weken geleden. Je mocht tegenstemmen, maar dat moest je dan wel doen in een speciaal hokje zodat iedereen het kon zien en je hoogstwaarschijnlijk linea recta naar het strafkamp werd afgevoerd.

Ik geloof niet dat die zee door God is gecreëerd. Om het beeld door de trekken, God maakte en prachtig schip, zette er de mens op en zei: Zo moet je hem besturen.... En zo niet.... en de mens denkt: Ik probeer het toch op de manier zoals God zegt dat het niet moet.... en vervolgens vaart hij tegen een ijsberg aan en zinkt.... Dat komt iets meer in de buurt van de werkelijkheid denk ik.

En inderdaad. Je hebt geen keus. Alleen Hij kan je redden. Het enige verschil met het beeld is dat het daar wat duidelijk is, hier zijn veel mensen die denken dat de situatie niet zo penibel is. De keuzevrijheid heb je wel maar die heeft wel gevolgen. Als je gered wil worden is er maar 1 mogelijkheid. Maar goed, ik heb een drenkeling zich nog nooit zo druk horen maken over zijn keuzevrijheid van manieren om gered te worden....

Is dit niet iets te genuanceerd? Niet goed voelen moet eigenlijk zijn "eeuwig in de hel doorbrengen", toch?

Nee. Als je hem niet kent zal de zonde niet leiden tot schuldgevoel richting Hem of angst voor de hel. Als je Hem wel kent ga je naar Hem toe en is er vergeving.

Denk je dat echt? Jezus wist toch dat hij de Zoon van God was (of is), denk je dat hij dezelfde doodsangsten heeft uitgestaan als een normale sterveling die aan het kruis werd gebonden? Ik denk het namelijk niet.

Jezus werd mens. Hij voelde pijn, angst.... en omdat het de straf van zijn eigen Vader was denk ik dat het juist zwaarder is geweest. Ik denk dat de angst niet zozeer die voor het sterven was maar de verlatenheid, door God verlaten zijn, de bespotting van de schepselen die Hij zelf maakte en intens lief had.

Dit onderdeel van het verhaal kan ik me niet herinneren. Hoe zat dit precies?

Jezus leefde zoals wij hadden moeten leven maar wat we nagelaten hebben. Op het gebied van het goede omdat Hij niet zondigde. En hij droeg de straf op de zonde: Zonde, ziekte, pijn. En hij werd door God verlaten, wat wij verdienden door Hem de rug toe te keren. Aan het kruis werd het donker. En roept hij uit: Mijn God, Mijn God, waarom hebt u mij verlaten? Niet "mijn Vader". En dan breekt het licht weer door, het is volbracht. Hij beveelt zijn geest in Gods handen, sterft en wordt weer opgewekt.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 10 apr 2014 14:03

Lock&Stock schreef:God had toch ook gewoon die Wetten achterwege kunnen laten? Had een hoop moeite gescheeld...

Door die wetten werden ze zich bewust van hun zondige aard en hoe groot de kloof tussen hen en God was.
En hoe goed God was.
Als alleen de wet afgeschaft was, had de mens zich niet bewust geweest van zijn zondige aard.
En de kloof tussen God en hen was dan alleen maar groter geworden.
Ook hadden ze dan niet door gehad, hoe goed God was.

Doordat de Heere Jezus gestorven is, worden we door Zijn Bloed gereinigd, hoe groot onze zonden ook (geweest) zijn.
Daaraan kun je ook weer zien hoe goed God is.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 apr 2014 14:09

Ik denk dat hij de wetten bedoelt waardoor de mens in zonde viel. Waarom regels in het paradijs.... zonder regels had de mens die regels ook niet overtreden.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 10 apr 2014 14:15

Marnix schreef:Ik denk dat hij de wetten bedoelt waardoor de mens in zonde viel. Waarom regels in het paradijs.... zonder regels had de mens die regels ook niet overtreden.

Nee dat denk ik niet, want hij reageerde op deze post :-oo :

viewtopic.php?f=2&t=27667&p=1957040#p1957020

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 10 apr 2014 14:29

Marnix schreef:Ik denk dat hij de wetten bedoelt waardoor de mens in zonde viel. Waarom regels in het paradijs.... zonder regels had de mens die regels ook niet overtreden.

Er was maar 1 regel in het paradijs.
Gehoorzamen aan het verbod om niet te eten van de boom der kennis van goed en kwaad.
Nog steeds zoekt de mens liever de kennis om hogerop te komen ipv dat hij gehoorzaamt om ''hogerop'' te komen.
Voorbeelden te over, right here on refoweb :mrgreen:

Terug naar “[Religie] - Open forum”