Lock&Stock schreef:Ok, maar ik lig wel in een zee die door dezelfde persoon (of zijn Vader iig) is gecreëerd... En de penibele situatie waarin ik me bevind is ook direct het gevolg van de acties van deze reddende persoon. Daarnaast, als ik zijn hulp zal weigeren zal ik onherroepelijk verdrinken. Er is geen enkele andere manier om uit deze situatie te komen. Ik heb dus eigenlijk geen keus, ja ik heb de schijn van de keuze, zijn hulp kan ik weigeren, maar dan ben ik per definitie de Sjaak.
Ik vind het heel erg de waan van keuzevrijheid hebben, beetje zoals de verkiezingen in Noord Korea van een paar weken geleden. Je mocht tegenstemmen, maar dat moest je dan wel doen in een speciaal hokje zodat iedereen het kon zien en je hoogstwaarschijnlijk linea recta naar het strafkamp werd afgevoerd.
Ik geloof niet dat die zee door God is gecreëerd. Om het beeld door de trekken, God maakte en prachtig schip, zette er de mens op en zei: Zo moet je hem besturen.... En zo niet.... en de mens denkt: Ik probeer het toch op de manier zoals God zegt dat het niet moet.... en vervolgens vaart hij tegen een ijsberg aan en zinkt.... Dat komt iets meer in de buurt van de werkelijkheid denk ik.
En inderdaad. Je hebt geen keus. Alleen Hij kan je redden. Het enige verschil met het beeld is dat het daar wat duidelijk is, hier zijn veel mensen die denken dat de situatie niet zo penibel is. De keuzevrijheid heb je wel maar die heeft wel gevolgen. Als je gered wil worden is er maar 1 mogelijkheid. Maar goed, ik heb een drenkeling zich nog nooit zo druk horen maken over zijn keuzevrijheid van manieren om gered te worden....
Is dit niet iets te genuanceerd? Niet goed voelen moet eigenlijk zijn "eeuwig in de hel doorbrengen", toch?
Nee. Als je hem niet kent zal de zonde niet leiden tot schuldgevoel richting Hem of angst voor de hel. Als je Hem wel kent ga je naar Hem toe en is er vergeving.
Denk je dat echt? Jezus wist toch dat hij de Zoon van God was (of is), denk je dat hij dezelfde doodsangsten heeft uitgestaan als een normale sterveling die aan het kruis werd gebonden? Ik denk het namelijk niet.
Jezus werd mens. Hij voelde pijn, angst.... en omdat het de straf van zijn eigen Vader was denk ik dat het juist zwaarder is geweest. Ik denk dat de angst niet zozeer die voor het sterven was maar de verlatenheid, door God verlaten zijn, de bespotting van de schepselen die Hij zelf maakte en intens lief had.
Dit onderdeel van het verhaal kan ik me niet herinneren. Hoe zat dit precies?
Jezus leefde zoals wij hadden moeten leven maar wat we nagelaten hebben. Op het gebied van het goede omdat Hij niet zondigde. En hij droeg de straf op de zonde: Zonde, ziekte, pijn. En hij werd door God verlaten, wat wij verdienden door Hem de rug toe te keren. Aan het kruis werd het donker. En roept hij uit: Mijn God, Mijn God, waarom hebt u mij verlaten? Niet "mijn Vader". En dan breekt het licht weer door, het is volbracht. Hij beveelt zijn geest in Gods handen, sterft en wordt weer opgewekt.