Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Lock&Stock schreef:Al een tijdje vraag ik me dit af en toen er dit weekend bij het winkelcentrum bij mij in de buurt een aantal, enigszins hysterische, christenen stonden te evangeliseren moest ik er weer aan denken.
"Jezus is gestorven voor jouw zonden" stond er groot op een uithangbord van deze mensen. En het eerste wat ik dan denk is; "Nou ja, gestorven gestorven, na drie dagen liep hij weer vrolijk rond".
Ik heb dit eigenlijk nooit begrepen en wellicht kunnen mensen hier mij dit uitleggen. Dat Jezus voor je zonden is gestorven heb ik altijd al een ietwat vreemd concept gevonden. Het dwingt je volgens mij als christen om je hier schuldig over te voelen, want immers, hij is ook voor jou zonden gestorven (ook al heb je daar nooit om gevraagd). Maar hoe combineer je dat met de wederopstanding? Ik mag aannemen dat Jezus dat zelf ook wel zag aankomen, zo niet dan toch zeker God wel? De God die zijn Zoon opofferde voor de zonden van de mens? Nou ja, opofferde, drie dagen later zagen ze elkaar weer, toch?
Of mis ik een cruciaal detail hier?
Lock&Stock schreef:Al een tijdje vraag ik me dit af en toen er dit weekend bij het winkelcentrum bij mij in de buurt een aantal, enigszins hysterische, christenen stonden te evangeliseren moest ik er weer aan denken.
"Jezus is gestorven voor jouw zonden" stond er groot op een uithangbord van deze mensen. En het eerste wat ik dan denk is; "Nou ja, gestorven gestorven, na drie dagen liep hij weer vrolijk rond".
Ik heb dit eigenlijk nooit begrepen en wellicht kunnen mensen hier mij dit uitleggen. Dat Jezus voor je zonden is gestorven heb ik altijd al een ietwat vreemd concept gevonden. Het dwingt je volgens mij als christen om je hier schuldig over te voelen, want immers, hij is ook voor jou zonden gestorven (ook al heb je daar nooit om gevraagd). Maar hoe combineer je dat met de wederopstanding? Ik mag aannemen dat Jezus dat zelf ook wel zag aankomen, zo niet dan toch zeker God wel? De God die zijn Zoon opofferde voor de zonden van de mens? Nou ja, opofferde, drie dagen later zagen ze elkaar weer, toch?
Of mis ik een cruciaal detail hier?
Boerin schreef:Jezus nam onze zonden op Zich, stierf in onze plaats, aan deze eis van de wet was voldaan: de ziel die zondigt moet sterven en je staat ook met Hem op, geestelijk dan.
mohamed schreef: Dat God al voorzag dat Jezus na drie dagen weer opstond heb je goed gezien. Wat dat betreft was het anders als een vader die zijn kind voor altijd verliest.
mohamed schreef:Om van de man af te komen kan ze van hem scheiden, maar dan krijgt ze de titel hoer
mohamed schreef:Ook is ze vrij van de man als zij of de man dood gaat. Toen Jezus aan het kruis stierf, die volgens ons God de Vader is, stierf de man onder wiens wet de vrouw was, zodat zij vrij was om te gaan.
mealybug schreef:Iedere religie leert
Marnix schreef:Als eerste: Jezus stierf niet om ons een schuldgevoel te geven maar juist om ons van onze schuld (met bijbehorende gevoelens) te verlossen.
Marnix schreef:Dat Jezus opstond uit de dood neemt niet weg dat Hij gestorven is
Marnix schreef:Hij zag dat aankomen, zowel dood als opstanding. Hij kondigde het zelf aan. De straf van God hield niet in dat Hij dood moest blijven. Het gevolg van Zijn lijden en sterven voor ons is juist de overwinning op de dood.
schelpje3 schreef:Tussen 1e Paasdag en Hemelvaartsdag zitten 40 dagen L&S!
ineke-kitty schreef:Schelpje: " Daarom ben ik tegen de uitvoering van de Passie, die elk jaar door BNers wordt opgevoerd".
Helemaal mee eens!!!
ineke-kitty schreef:Lock&Stock: " kijk mij, met mijn onderwerpje, eens bruggen slaan!"
Ja, dat is mooi van je hoor.
Ik ben het in deze met Schelpje eens, dat het een commercieel vertoon van het lijden en sterven van de Here Jezus Christus laat "zien" door mensen, die niet eens geloven in de dood en opstanding van de Heer.
Wat mij betreft een complete aanfluiting van het Evangelie.
schelpje3 schreef:Jij maakt wel een hele vrije variant op het Paasverhaal.
Tussen 1e Paasdag en Hemelvaartsdag zitten 40 dagen L&S!
Daarom ben ik tegen de uitvoering van de Passie, die elk jaar door BNers wordt opgevoerd.
Men begrijpt helemaal niet waar het over gaat en blijft steken op de oppervlakte. Daarom zal het nooit goed overgebracht kunnen worden.
Men komt niet verder dan: tjoh, mooi gezongen door Anita M, of wat vertolkte hij Judas goed.
Ook houd ik niet van dergelijke evangelisatiemethodes, het schiet zn doel duidelijk voorbij, gezien ook jouw, volstrekt begrijpelijke, reactie.
Wie het Paasevangelie wil begrijpen, moet bij Kerst beginnen!
Wij moeten niet Gods voorzienigheid willen doorgronden. Dat gaat ons ten enenmale nooit lukken, afblijven dus.
Het moeilijkste blijft altijd: gewoon geloven dat het waar is.
Lock&Stock schreef:Overigens ga ik voor het eerst de Passie zien in Groningen, mijn schoonouders wonen aan de Vismarkt dus we komen er niet echt onderuit.
Moet ik voor jou een paar eieren gooien Schelpje? We schijnen met het balkon echt ideaal bij het podium te zitten. Kan dus prima mikken![]()
![]()
![]()
![]()
Ik ben natuurlijk niet christelijk opgevoed en heb alleen algemene kennis van het christendom, maar het is altijd op mij overgekomen als; Jezus is gestorven voor jouw zonden, opdat jij naar de Hemel kan gaan. Je staat dus eigenlijk in het krijt bij hem en als je hem niet aanneemt als jou verlosser dan zal je branden in de hel
Dit klopt dus eigenlijk niet?'
Wacht, hier kan ik je niet volgen. Sterven is volgens mijn definitie definitief, je bent dood, basta. Daarom is het zo ingrijpend. Dat iemand sterft maar vervolgens drie dagen later weer loopt is niet echt sterven wat mij betreft.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 476 gasten