Homeopathie, fytotherapie en huismiddeltjes

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rozijn
Majoor
Majoor

Re: Homeopathie, fytotherapie en huismiddeltjes

Berichtdoor Rozijn » 09 apr 2014 20:23

Het verdunnen hebben SA en ik echt goed berekend hoor, ook volgens de door jou gelinkte site...
Alleen als het schudden effect heeft, bewijs dat maar, kan een D30 behandeling zin hebben.

@SA er zijn stoffen waarvan ik liver geen microliter binnen krijg...

Majiem
Mineur
Mineur

Berichtdoor Majiem » 09 apr 2014 20:41

schelpje3 schreef:En plak rauw spek omwikkeld om de hals, met een zijde shawl erom?
Werkt snel bij acute keelpijn, vooral als de amandelen rommelen.

Nee, dat is mij niet bekend. Wel de natte (uitgewrongen) (thee) doek waar Evelien op wees.
Ooit van pure ellende uitgeprobeerd en het helpt geweldig.
deep water faith in the shallow end

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 09 apr 2014 20:44

Bambi schreef:Het zit iets anders in elkaar:

http://www.allesoverhomeopathie.nl/herk ... iddel.html

Boven de C30 zitten er geen moleculen van de oorspronkelijke stof meer in, je geeft dan alleen nog de “informatie”van de stof.
I rest my case!
als je zes keer 1 op 10 verdund heb je toch echt 1 op 10*10*10*10*10*10
Da's toch echt 1 op een miljoen.
als je dit geintje 30 keer uithaalt heb je het één op een één met 30(!) nullen verdund...
Dus leg mij het verschil maar eens uit tussen jouw site en mijn sommetje...?

Bambi

Berichtdoor Bambi » 09 apr 2014 23:42

StillAwake schreef:Boven de C30 zitten er geen moleculen van de oorspronkelijke stof meer in, je geeft dan alleen nog de “informatie”van de stof.
I rest my case!
als je zes keer 1 op 10 verdund heb je toch echt 1 op 10*10*10*10*10*10
Da's toch echt 1 op een miljoen.
als je dit geintje 30 keer uithaalt heb je het één op een één met 30(!) nullen verdund...
Dus leg mij het verschil maar eens uit tussen jouw site en mijn sommetje...?

Er is ook geen homeopaat die beweert dat er nog wel iets van de stof in zit.

Maar alle mensen die er ietwat spottend tegenover staan zou ik zeggen probeer het zelf eens uit.
Neem een middel, waarvan je denkt dat bij een kwaal past 1 keer in D30 in en ervaar zelf of het werkt of niet.
Arnica is bijvoorbeeld een prima middel na ongelukken met lichamelijke of geestelijke shock. :-oo

mohamed

Berichtdoor mohamed » 09 apr 2014 23:51

Ik twijfel ook ernstig aan de werking van homeopathie, al gebiedt de eerlijkheid me te zeggen dat enkele van mijn familieleden zweren dat ze er baat bij hebben gehad. Misschien dat het te wijten is aan het placebo effect.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 10 apr 2014 00:02

mohamed schreef:Ik twijfel ook ernstig aan de werking van homeopathie, al gebiedt de eerlijkheid me te zeggen dat enkele van mijn familieleden zweren dat ze er baat bij hebben gehad. Misschien dat het te wijten is aan het placebo effect.

Als je erin gelooft werkt het beter in.

Ik had bijv een keer een ontsteking bij de wortelpunt van mijn kies
Omdat ik allergisch ben voor antibiotica en de combinatie met Brüfen dat nog erger maakte, heb ik Chamomilla D6 ingenomen voor de pijn.
Ik voelde de pijn wegtrekken.
Placebo? Zo werkt dat niet bij een ontstekingspijn in je kaak.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 10 apr 2014 00:16

Dacht het wel, onderzoek het maar. Wat het placebo effect allemaal geneest sta je versteld van. Daar wordt dankbaar misbruik van gemaakt door het hele zooitje kwakzalvers van paragnost tot aan gebedsgenezers en zelfs je eigen huisarts maakt zich er soms schuldig aan.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 10 apr 2014 00:38

mohamed schreef:Dacht het wel, onderzoek het maar. Wat het placebo effect allemaal geneest sta je versteld van. Daar wordt dankbaar misbruik van gemaakt door het hele zooitje kwakzalvers van paragnost tot aan gebedsgenezers en zelfs je eigen huisarts maakt zich er soms schuldig aan.

Dat heb je bij de reguliere geneeskunst toch ook?
Eerst uitproberen of het werkt bij jou?
Het enige wat uit de reguliere geneeskunst bij mij werkt is ibuprofen en verder niets.
Terwijl kruiden en homeopathie e.d. mij beter helpen.
Dus waar zou het placebo-effect het meest optreden?

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 10 apr 2014 11:33

@Bambi: Arnica is als D6 verkrijgbaar en dan is het prima.
Kinderbulten kun je effectief er mee aanpakken. Ook bij inwendige zwellingen (bijv. na de bevalling*) wordt het door mensen uit de reguliere geneeskunde aangeprezen.

Maar een D6 middeltje is geen D30 middeltje, dat heb ik hierboven al uitgerekend.

*Dat is niet mijn ervaring, maar die van mijn vrouw ;)

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 10 apr 2014 11:37

Rozijn schreef:@Bambi: Arnica is als D6 verkrijgbaar en dan is het prima.
Kinderbulten kun je effectief er mee aanpakken. Ook bij inwendige zwellingen (bijv. na de bevalling*) wordt het door mensen uit de reguliere geneeskunde aangeprezen.

Maar een D6 middeltje is geen D30 middeltje, dat heb ik hierboven al uitgerekend.

Arnica-gel is zelfs nauwelijks aangelengd (50% werkzame bestanddelen).

Bambi

Berichtdoor Bambi » 10 apr 2014 12:42

Klopt, maar bij D30 hoef je het minder vaak in te nemen en krijg je minder last van symptomen die je nog niet had, zoals bijv. slapeloosheid of doodsangst.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 10 apr 2014 12:49

Als je zelf aan de slag gaat met hom. middeltjes, moet je lage doseringen nemen.
Hoe hoger, hoe minder vaak innemen, zoals Bambi ook zegt.
Hele hoge doseringen worden door artsen voorgeschreven en mag je soms maar eenmaal per maand innemen nl.
Arnica is hier jarenlang het "keukenlamiddeltje" geweest, toen de kinderen klein waren. Ik heb het nog steeds in huis trouwens, al wordt het minder vaak gebruikt.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 10 apr 2014 12:59

Arnica vallen-en-stoten-gel ligt ook in ons laatje. Ik heb al wat tubes leeggesmeerd op kinderbuilen.
Maar dat is echt D6 en geen D30.

Dat het bij geestelijk letsel helpt, een Arnica D30-druppel, dat geloof ik direct. Arnica echthelemaalniks druppels zouden dan ook werken.

In de Saambinder staat momenteel het vervolg op een artikelenserie over alternatieve geneeswijzen.(ik denk dat ze nog niet op digibron staan) en daarin wordt ook gewezen dat alternatieve genezers mensen het gevoel geven dat ze gezien worden (en dat alleen is al heel heilzaam).
Toch wordt er bij veel alternatieve geneeswijzen wel een vraagteken gezet, mijns inziens terecht.

Fytotherapie komt er goed vanaf, en ook dat met mijn instemming. Al eeuwen lang weten mensen dat bepaalde planten bij bepaalde aandoeningen goed werken.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 10 apr 2014 13:04

Rozijn schreef:Arnica vallen-en-stoten-gel ligt ook in ons laatje. Ik heb al wat tubes leeggesmeerd op kinderbuilen.
Maar dat is echt D6 en geen D30.

Dat het bij geestelijk letsel helpt, een Arnica D30-druppel, dat geloof ik direct. Arnica echthelemaalniks druppels zouden dan ook werken.

In de Saambinder staat momenteel het vervolg op een artikelenserie over alternatieve geneeswijzen.(ik denk dat ze nog niet op digibron staan) en daarin wordt ook gewezen dat alternatieve genezers mensen het gevoel geven dat ze gezien worden (en dat alleen is al heel heilzaam).
Toch wordt er bij veel alternatieve geneeswijzen wel een vraagteken gezet, mijns inziens terecht.

Fytotherapie komt er goed vanaf, en ook dat met mijn instemming. Al eeuwen lang weten mensen dat bepaalde planten bij bepaalde aandoeningen goed werken.

De oorspronkelijke aspirine komt ook van een boombast tenslotte.
En bij koorts werd kinine toegepast.
Voor penicilline had men een schimmeltje nodig.
Een lichaam heeft in principe een zelfhelend vermogen, tot op zekere hoogte.
Volgens mij is het beter om dit te ondersteunen dan om maar overal allerlei chemische middelen op los te laten.
Een reguliere arts zal in geval van hoge bloeddruk ook eerst aanraden om af te vallen, meer te bewegen, stress-vrij trachten te leven enz. En als dat allemaal niet helpt, pas pillen voor te schrijven.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 10 apr 2014 14:15

schelpje3 schreef:Als je zelf aan de slag gaat met hom. middeltjes, moet je lage doseringen nemen.
Hoe hoger, hoe minder vaak innemen, zoals Bambi ook zegt.
Hele hoge doseringen worden door artsen voorgeschreven en mag je soms maar eenmaal per maand innemen nl.

Tja, of je nou veel of weinig water drinkt, veel verschil zal het niet maken. Maar die 'voorschriften' helpen natuurlijk wel bij het placebo-effect. "als je het maar 1 keer per maand mag nemen, dan moet het wel werken, toch?"
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Terug naar “Archief”