De doop: volwassendoop of kinderdoop

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

rotterdam
Generaal
Generaal

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor rotterdam » 01 apr 2014 18:16

Marnix schreef:Triest. Maar wat heeft dat met deze discussie te maken?

niets, ik las het toevallig en dacht "dat wil Marnix vast weten".

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 apr 2014 18:25

dat heb je dan verkeerd gedacht. Ik snapte niet waarom je dit hier plaats en doe dat nog steeds niet.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 01 apr 2014 19:04

Marnix schreef:dat heb je dan verkeerd gedacht. Ik snapte niet waarom je dit hier plaats en doe dat nog steeds niet.

kom kerel doe rustig, het ging over dopen - daarom en verder geen reden

André-J30
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor André-J30 » 01 apr 2014 20:27

rotterdam schreef:Een doopdienst in de oceaan bij het Amerikaanse Santa Maria is geëindigd in een drama. De 43-jarige Benito Flores werd zondag meegesleurd door een grote golf en verdween onder water. Een dag later werd zijn lichaam 3 kilometer verderop gevonden door de kustwacht.

Hoe triest ook, deze man hielp bij een doop, http://www.newser.com/story/184584/man- ... ptism.html
Maar wat heeft dit met het topic van doen?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 apr 2014 22:05

rotterdam schreef:
kom kerel doe rustig, het ging over dopen - daarom en verder geen reden

Daarom is het dus off-topic. En verder ben ik heel rustig ;-)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 08 apr 2014 17:10

Getuigenis over de doop van Thorben Söndergaard:
wow wow wow Amazing testimony showing that baptism is not only a symbol
Amazing testimony from my friend Fbi Art Montgomery, whom I met in the U.S. a week ago. The church really needs to understand that baptism is not "just" a symbol. The Bible talks about repentance, water baptism and the baptism of the Holy Spirit, as a part of salvation. Something many people today find difficult to understand since we have come so far away from the Bible in theology and action. But when we do what God has called us to do, then God comes and intervenes

FROM FACEBOOK:
"I would have never believed this but I witnessed it. The most demonized person that I have ever known in which me and my deliverance team have worked with this man probably over thirty time and the demons still attack his whole body with manifestations all the time, mother was killed in front of him when he was 3 yrs old, molested many times, with a bad case diagnosed schizophrenia., I have never had a normal conversation with him, voices screaming at him all the time. We were at our ends link but after talking to Torben Søndergaard about the importance of water baptism. I decided to give it a try. This person had confessed Jesus as his lord many times, but had never been baptized as a Born again Christian only as a catholic as a baby. When he came out out the water a amazing thing happen gang. He became normal. He said he had never had this kind of peace. He laughed, smiled and free from attacks. We had a normal conversation and he was likeable too. By the way he also had been speaking in tongues before this. Nothing has ever changed until water baptism. This is socking a diagnosed schizophrenia turned normal within seconds and 24 yrs or torture gone. wow. Got a great video and I will post it later. We went to MacDonald for his celebration meal and had fun..he was excited to be free. Gang I probably have 100 voice messages on my phone of him "
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

André-J30
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor André-J30 » 08 apr 2014 18:19

Boerin schreef:Getuigenis over de doop van Thorben Söndergaard:
...
We went to MacDonald

Dat deel van MacDonalds spreekt mij wel aan. Lekker om te eten ... maar voedzaam?
Zo ook dit verhaal ... Zo tweede, derde of vierde hands. Dan lees ik toch liever de directe boodschap in de Bijbel.
Wat niet wegneemt dat getuigenissen waardevol kunnen zijn. Maar dan wil ik wel de bron kennen.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 08 apr 2014 19:40

Boerin schreef:Getuigenis over de doop van Thorben Söndergaard:"

Naam kwam me al bekend voor.
Is volgens mij nogal een vaag type.
Ik zou het met een korreltje zout nemen.
Al ben ik zelf voorstander van de doop dmv onderdopeling.

janpep
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janpep » 13 apr 2014 22:06

GDK schreef:Wie helpt me even?

Ik plaatste een Persoonlijk Bericht, maar dat is nog niet gelezen. Misschien niet bekend? Zie via Gebruikerspaneel --> Privéberichten.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 14 apr 2014 09:49

GDK schreef:Wie helpt me even?

http://www.refbap.nl/player/?preek=72

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 14 apr 2014 10:42

Boerin schreef:Getuigenis over de doop van Thorben Söndergaard:
wow wow wow Amazing testimony showing that baptism is not only a symbol
Amazing testimony from my friend Fbi Art Montgomery, whom I met in the U.S. a week ago. The church really needs to understand that baptism is not "just" a symbol. The Bible talks about repentance, water baptism and the baptism of the Holy Spirit, as a part of salvation. Something many people today find difficult to understand since we have come so far away from the Bible in theology and action. But when we do what God has called us to do, then God comes and intervenes
"

Tja, en met dit soort mensen wordt geloof en doop iets wat je koopt bij de apotheek als kwaaltje tegen een ziekte zodat je vleselijke leven nog aangenamer wordt.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 14 apr 2014 16:26

alexander91 schreef:Tja, en met dit soort mensen wordt geloof en doop iets wat je koopt bij de apotheek als kwaaltje tegen een ziekte zodat je vleselijke leven nog aangenamer wordt.

Nee hoor,
De doop ziet hij dan zo van dat jij 'ja' tegen God zegt.
Hij ziet het ook niet als symbool zoals in de ref. kerken het wel gezien wordt.
Het is een stap naar God toe.

Bijvoorbeeld n.a.v. deze tekst.

Marcus 16:
16 Wie gelooft en gedoopt is zal worden gered, maar wie niet gelooft zal worden veroordeeld.

1 Petrus 3:18-22
18 Ook Christus immers heeft, terwijl hij zelf rechtvaardig was, geleden voor de zonden van onrechtvaardigen, voor eens en altijd, om u zo bij God te brengen. Naar het lichaam werd hij gedood maar naar de geest tot leven gewekt. 19 Hij is naar de geesten gegaan die gevangenzaten, om dit alles te verkondigen 20 aan hen die ten tijde van Noach weigerden te gehoorzamen, toen God geduldig wachtte en de ark gebouwd werd. In de ark werden slechts enkele mensen, acht in totaal, van de watervloed gered, 21 en dat water is een voorafbeelding van het water van de doop, waardoor u nu wordt gered. De doop wast niet het vuil van uw lichaam, het is een vraag aan God om een zuiver geweten. Hierom kunt u vragen dankzij de opstanding van Jezus Christus, 22 die de hemel is binnengegaan en nu aan Gods rechterhand zit, terwijl de engelen, machten en krachten aan hem onderworpen zijn.

Hoe duidelijk willen we het hebben? :wink:

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 14 apr 2014 17:00

@Anoniem_89,

Ik zie niet hoe jouw reactie insteekt op de mijne. Als je het verhaal dat Boerin post leest, dan komt de hoofdboodschap met de waterdoop neer op een genezing: ("When he came out out the water a amazing thing happen gang. He became normal. He said he had never had this kind of peace. He laughed, smiled and free from attacks. We had a normal conversation and he was likeable too. By the way he also had been speaking in tongues before this. Nothing has ever changed until water baptism."). Een dergelijk verhaal wordt als "bewijs" gebruikt dat het echt goed is om onder te dompelen. Dat is natuurlijk een onzin argument en niet te verifieren en ook niet Bijbels. De doop is een bevestigingsteken bij een geestelijke verandering, en niet een middeltje om een lichamelijke kwaal te genezen.

Ik zie nergens in de tekst staan dat hij de doop ziet als een "ja" tegen God (quote maar of hij dat enkel zo ziet). Nee, hij zegt eerder dat je nog zoveel "ja" tegen God kunt zeggen, dat dat niets helpt. Alleen als je kopje ondergaat gebeurt er pas iets. Dat is natuurlijk onzin, en als er bij 1 op de 100 iets gebeurt, dan gelooft in een keer iedereen dat...
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 15 apr 2014 13:31

alexander91 schreef:Ik zie niet hoe jouw reactie insteekt op de mijne. Als je het verhaal dat Boerin post leest, dan komt de hoofdboodschap met de waterdoop neer op een genezing: ("When he came out out the water a amazing thing happen gang. He became normal.

Heb zelf ook wel eens gehoord dat mensen genezen werden nadat ze zich lieten dopen.
Kan niet zo snel een bron geven, maar ben het met je eens dat het niet de hoofdboodschap moet zijn, of dat het altijd moet gebeuren op die manier.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 15 apr 2014 13:45

Even n.a.v. deze vraag.

De dominee noemt deze bijbelteksten;

(vetgedrukte teksten geven mijn mening).

Mark.10:38
De doop is een vraag om een zuiver geweten en het is een teken dat je je oude leven aflegt.

Luk.12:50
Volgens mij het het hier met name om dat Jezus voor onze zonde zou sterven.
(Met hem begraven (in de doop) en opstaan in nieuwheid des levens.

Handelingen 2 (doop van 3000 mensen).
Er staat nergens bij dat ze allen op dezelfde dag gedoopt werden.
En mocht dat wel zo zijn, er staat nergens dat er weinig water was.

Hand.16:33
Idem zo. Staat nergens dat er weinig water was.
Vraag me af hoe de 'deskundige' daarbij komt.
](*,)

Terug naar “Archief”