Theologie studeren?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

GDK
Mineur
Mineur

Re: Theologie studeren?

Berichtdoor GDK » 02 apr 2014 21:10

mealybug schreef: vissers die evangelisten werden, moeten nu 6 jaar studeren.

Als de Here Jezus ca 3 jaar nodig had om de discipelen op te leiden, is het toch niet zo gek dat een professor er tegenwoordig 6 jaar over mag doen?
Vooruit met de geit!

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 02 apr 2014 23:49

Toch sta ik zelf achter dat theologie niet alles is.
Ben er eerder tegen.. :roll:

Kijk naar Paulus die door de Heilige Geest geleid werd.
De Heilige Geest moet meer ruimte krijgen om mensen iets in te geven i.p.v. dat mensen alles moeten kunnen verklaren.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 03 apr 2014 00:03

Paulus was eerst schriftgeleerde.

Maar ik ben het wel met je eens, dat een dominee in zijn preken vooral geleid moet worden door de Heilige Geest

janneke7337
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor janneke7337 » 03 apr 2014 07:32

Anoniem_89 schreef:Toch sta ik zelf achter dat theologie niet alles is.
Ben er eerder tegen.. :roll:

Kijk naar Paulus die door de Heilige Geest geleid werd.
De Heilige Geest moet meer ruimte krijgen om mensen iets in te geven i.p.v. dat mensen alles moeten kunnen verklaren.

Ik ben zeer op voor, het is al eerder genoemd, hoe wil je een kundige bijbeluitleg geven als je geen Hebreeuws en Grieks/Aramees kent?
Waarom is juist op o.a de Dordtse synode 1618-1619 beslist dat een predikant van hoog niveau moet zijn, men zal geen schoolmeesters toelaten enzovoorts. Met hoge uitzondering van artikel 8, maar dat is echt bij zeer hoge uitzondering, bijvoorbeeld bij een hoogbegaafd persoon met enorm sprekerstalent.

De Heilige Geest moet leiden, dat is zeer zeker waar, zonder die leiding kan het absoluut niet, maar daarnaast hoort er ook een gedegen studie theologie zijn, net als Paulus ook gehad heeft bij Gamaliël.
Bijbelexegese, geschiedenis van kerk en theologie, dogmatiek, theologische ethiek en pastoraaltheologie, grondtalen, dat zijn toch dingen die je nodig hebt.

Overigens kan iedereen die geroepen is predikant worden, de weg kan wat langer zijn, maar via MBO naar HBO naar universiteit is ook mogelijk.
Met alleen een HBO theologie mag je in principe al voorgaan als pastoraal medewerker.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 03 apr 2014 08:03

GDK schreef:Als de Here Jezus ca 3 jaar nodig had om de discipelen op te leiden, is het toch niet zo gek dat een professor er tegenwoordig 6 jaar over mag doen?

Hij gebood hen :''Volg Mij''.
Hij leerde hen van alles, maar ze sliepen, begrepen Hem niet, en verraadde Hem (Petrus)

Pas toen Hij hun harten/ogen opende en de Heilige Geest werd uitgestort kwam het goed.
Daarom was het goed dat Hij heenging.
Anders kon de Trooster niet komen ! !

( inmiddels 3 keer vermeld in de laatste paar dagen, maar ik blijf geduldig :wink: )

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 03 apr 2014 08:08

Het risico van gebrek aan grondtaalkennis is dat je het risico zou gaan lopen om de SV als grondtekst te gaan zien en als geïnspireerd te beschouwen.
Precies waar de GBS wel een handje van heeft...

Maar ook zonder kennis van de grondtaal kun je weten dat de SV wel een goede vertaling is, maar niet het einde van alle tegenspraak.
Dat weet jij, en je leest voor zover ik weet geen Hebreeuws of Grieks, en dat weet ik, Hebreeuws lees ik totaal niet, met veel moeite krijg ik het Grieks gespeld.

Daar komt bij, wat ik al eerder zei, dat je een taal erg goed moet kennen om zelf de details te zien. Zodra je een handboek gebruikt, en dat net zo klakkeloos volgt als sommigen(!) in de GBS-achterban dat doen met de SV, treedt het door jou geschetste probleem weer op.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 03 apr 2014 08:21

mealybug schreef:
Hij leerde hen van alles, maar ze sliepen, begrepen Hem niet, en verraadde Hem (Petrus)

Pas toen Hij hun harten/ogen opende en de Heilige Geest werd uitgestort kwam het goed.

( inmiddels 3 keer vermeld in de laatste paar dagen, maar ik blijf geduldig :wink: )

En Jezus zei tegen hen: Kom achter Mij, en Ik zal maken dat u vissers van mensen wordt.
En zij lieten meteen hun netten achter en volgden Hem. (...) En ze stonden versteld van Zijn onderricht, want Hij onderwees hen als gezaghebbende en niet zoals de schriftgeleerden.
(Mar. 1:17-22)

Tegenwoordig leert men door het onderwijs van de trouwe dienaren van Christus. (Kolossenzen 1:6-7).

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 03 apr 2014 08:28

Jvslooten schreef:[i]En Jezus zei tegen hen: Kom achter Mij, en Ik zal maken dat u vissers van mensen wordt.
.

Betekent niet dat ze dat gelijk al waren, natuurlijk.
''Ik ZAL mijn gemeente bouwen'' wees ook vooruit naar de toekomst.

Voor die tijd zei Jezus zelfs nog tegen Petrus, Satan ga weg achter Mij.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 03 apr 2014 09:02

GDK schreef:Als de Here Jezus ca 3 jaar nodig had om de discipelen op te leiden, is het toch niet zo gek dat een professor er tegenwoordig 6 jaar over mag doen?
mealybug schreef:

Dit vind ik nogal een naieve en eigenlijk arrogante theorie. We kunnen dus niets van de discipelen leren zoals dat in de evangelien staat zodra we het geloof aannemen? Pas vanaf handelingen kunnen we pas zien hoe een christen dient te leven? Was Petrus vanaf Handelingen vlekkeloos? Volgens mij niet hoor. Hij moest nog steeds op een later moment leren dat het heil ook de heidenen toekomt. En voor de rest staat er zo weinig over zijn handelen geschreven dat het lastig te achterhalen is of hij vanaf toen nooit meer verkeerde dingen deed en alleen maar het goede.

Ik denk dat elke christen die eerlijk naar zichzelf kijkt, zich zeker niet boven de discipelen kan verheffen ten tijde dat Christus over de aarde wandelde. Sterker nog, ik denk dat velen zich met de discipelen identiferen. Als het niet Petrus is, of Johannes, dan wel Thomas, of een andere.

Ook nu nog lopen we te ziften als de tarwe (ofzo); hoe zouden wij ons dan durven te verheffen boven de discipelen!?

Als God niet in de discipelen werkte vanaf het begin, dan hadden ze nooit Christus gevolgd, ofwel kwade bedoelingen gehad hebben (maar daar zouden ze niet mee weggekomen zijn (zie Judas)).
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

GDK
Mineur
Mineur

Berichtdoor GDK » 03 apr 2014 13:57

mealybug schreef:( inmiddels 3 keer vermeld in de laatste paar dagen, maar ik blijf geduldig :wink: )

Dank voor je geduld.
Een voorbeeld van een predikant die de Heilige Geest niet had ontvangen maar toch veel zegen zag op zijn prediking is Apolos in Handelingen 18 en 19. De Heere eist kennelijk geen volmaakte kennis van zaken van Zijn dienaren om tot zegen te zijn. Apolos moet vervolgens wel ijverig aan de bijscholing.
Een geruststellende gedacht voor predikanten lijkt me dat.
Vooruit met de geit!

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 03 apr 2014 14:11

GDK schreef:Dank voor je geduld.
Een voorbeeld van een predikant die de Heilige Geest niet had ontvangen maar toch veel zegen zag op zijn prediking is Apolos in Handelingen 18 en 19. De Heere eist kennelijk geen volmaakte kennis van zaken van Zijn dienaren om tot zegen te zijn. Apolos moet vervolgens wel ijverig aan de bijscholing.
Een geruststellende gedacht voor predikanten lijkt me dat.
Waar lees je dat? Hoe kom je erbij dat Apolos de Heilige Geest niet had ontvangen?

GDK
Mineur
Mineur

Berichtdoor GDK » 03 apr 2014 14:33

Jvslooten schreef:Waar lees je dat? Hoe kom je erbij dat Apolos de Heilige Geest niet had ontvangen?

Lees ik dat dan fout?
Hand. 18:25 staat zo kort bij Hand. 19:2, dat ik het heel aannemelijk vind dat Apolos uit dezelfde school komt als de discipelen die de uitspraak in 19:2 doen.

Maar mocht ik er naast zitten, dan zie je dat ook een onjuiste visie op de doop gezegend kan worden. :D
Mijn punt blijft dan staan, denk ik.
Vooruit met de geit!

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 03 apr 2014 16:20

Jvslooten schreef:Waar lees je dat? Hoe kom je erbij dat Apolos de Heilige Geest niet had ontvangen?
GDK schreef:Lees ik dat dan fout?
Hand. 18:25 staat zo kort bij Hand. 19:2, dat ik het heel aannemelijk vind dat Apolos uit dezelfde school komt als de discipelen die de uitspraak in 19:2 doen.
Nee, dat denk ik niet. Apolos bevond zich in Korinthe, terwijl de gebeurtenis met de discipelen van Johannes ruim 600 Km oostelijker in Efeze plaatsvond. in beide geschiedenissen is een verwijzing naar de doop van Johannes, maar dat is voor mij geen reden om aan te nemen dat Apolos niet de Heilige Geest zou hebben ontvangen. Overigens dacht Luther dat de Hebreënbrief door Apolos geschreven zou zijn, een scenario wat zeer goed mogelijk is. Hij was geleerd in de wet en kwam uit Alexandrië (Hand. 18:24), wat de allegorische uitlegging van het OT ondersteund.

GDK
Mineur
Mineur

Berichtdoor GDK » 03 apr 2014 17:35

Jvslooten schreef:Nee, dat denk ik niet. Apolos bevond zich in Korinthe, terwijl de gebeurtenis met de discipelen van Johannes ruim 600 Km oostelijker in Efeze plaatsvond. in beide geschiedenissen is een verwijzing naar de doop van Johannes, maar dat is voor mij geen reden om aan te nemen dat Apolos niet de Heilige Geest zou hebben ontvangen. Overigens dacht Luther dat de Hebreënbrief door Apolos geschreven zou zijn, een scenario wat zeer goed mogelijk is. Hij was geleerd in de wet en kwam uit Alexandrië (Hand. 18:24), wat de allegorische uitlegging van het OT ondersteund.

Dank voor de les :D
Dit toont in ieder geval overduidelijk aan hoe belangrijk studie is. Onkunde leidde bij mij tot foute aannames. Stuur de aanstaande herders dus maar naar de universiteit.
Vooruit met de geit!

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 03 apr 2014 18:39

Jvslooten schreef:Overigens dacht Luther dat de Hebreënbrief door Apolos geschreven zou zijn, een scenario wat zeer goed mogelijk is. Hij was geleerd in de wet en kwam uit Alexandrië (Hand. 18:24), wat de allegorische uitlegging van het OT ondersteund.

Ja, die Luther weet wat,..''de brief van Jacobus werd door hem bekritiseerd of verworpen vanwege de daarin voorkomende nadruk op werkheiligheid: het geloof dat men door eigen werken en verdienste gered kan worden. Zo noemde hij de Jakobusbrief een strooien brief.

Je moet maar durven.

Terug naar “Archief”