mealybug schreef: vissers die evangelisten werden, moeten nu 6 jaar studeren.
Als de Here Jezus ca 3 jaar nodig had om de discipelen op te leiden, is het toch niet zo gek dat een professor er tegenwoordig 6 jaar over mag doen?
Moderator: Moderafo's
mealybug schreef: vissers die evangelisten werden, moeten nu 6 jaar studeren.
Anoniem_89 schreef:Toch sta ik zelf achter dat theologie niet alles is.
Ben er eerder tegen..![]()
Kijk naar Paulus die door de Heilige Geest geleid werd.
De Heilige Geest moet meer ruimte krijgen om mensen iets in te geven i.p.v. dat mensen alles moeten kunnen verklaren.
GDK schreef:Als de Here Jezus ca 3 jaar nodig had om de discipelen op te leiden, is het toch niet zo gek dat een professor er tegenwoordig 6 jaar over mag doen?
Het risico van gebrek aan grondtaalkennis is dat je het risico zou gaan lopen om de SV als grondtekst te gaan zien en als geïnspireerd te beschouwen.
Precies waar de GBS wel een handje van heeft...
mealybug schreef:
Hij gebood hen :''Volg Mij''.
Hij leerde hen van alles, maar ze sliepen, begrepen Hem niet, en verraadde Hem (Petrus)
Pas toen Hij hun harten/ogen opende en de Heilige Geest werd uitgestort kwam het goed.
Daarom was het goed dat Hij heenging.
Anders kon de Trooster niet komen ! !
( inmiddels 3 keer vermeld in de laatste paar dagen, maar ik blijf geduldig)
Jvslooten schreef:[i]En Jezus zei tegen hen: Kom achter Mij, en Ik zal maken dat u vissers van mensen wordt.
.
GDK schreef:Als de Here Jezus ca 3 jaar nodig had om de discipelen op te leiden, is het toch niet zo gek dat een professor er tegenwoordig 6 jaar over mag doen?
Dit vind ik nogal een naieve en eigenlijk arrogante theorie. We kunnen dus niets van de discipelen leren zoals dat in de evangelien staat zodra we het geloof aannemen? Pas vanaf handelingen kunnen we pas zien hoe een christen dient te leven? Was Petrus vanaf Handelingen vlekkeloos? Volgens mij niet hoor. Hij moest nog steeds op een later moment leren dat het heil ook de heidenen toekomt. En voor de rest staat er zo weinig over zijn handelen geschreven dat het lastig te achterhalen is of hij vanaf toen nooit meer verkeerde dingen deed en alleen maar het goede.mealybug schreef:
Hij gebood hen :''Volg Mij''.
Hij leerde hen van alles, maar ze sliepen, begrepen Hem niet, en verraadde Hem (Petrus)
Pas toen Hij hun harten/ogen opende en de Heilige Geest werd uitgestort kwam het goed.
Daarom was het goed dat Hij heenging.
Anders kon de Trooster niet komen ! !
( inmiddels 3 keer vermeld in de laatste paar dagen, maar ik blijf geduldig)
mealybug schreef:( inmiddels 3 keer vermeld in de laatste paar dagen, maar ik blijf geduldig)
Waar lees je dat? Hoe kom je erbij dat Apolos de Heilige Geest niet had ontvangen?GDK schreef:Dank voor je geduld.
Een voorbeeld van een predikant die de Heilige Geest niet had ontvangen maar toch veel zegen zag op zijn prediking is Apolos in Handelingen 18 en 19. De Heere eist kennelijk geen volmaakte kennis van zaken van Zijn dienaren om tot zegen te zijn. Apolos moet vervolgens wel ijverig aan de bijscholing.
Een geruststellende gedacht voor predikanten lijkt me dat.
Jvslooten schreef:Waar lees je dat? Hoe kom je erbij dat Apolos de Heilige Geest niet had ontvangen?
Jvslooten schreef:Waar lees je dat? Hoe kom je erbij dat Apolos de Heilige Geest niet had ontvangen?
Nee, dat denk ik niet. Apolos bevond zich in Korinthe, terwijl de gebeurtenis met de discipelen van Johannes ruim 600 Km oostelijker in Efeze plaatsvond. in beide geschiedenissen is een verwijzing naar de doop van Johannes, maar dat is voor mij geen reden om aan te nemen dat Apolos niet de Heilige Geest zou hebben ontvangen. Overigens dacht Luther dat de Hebreënbrief door Apolos geschreven zou zijn, een scenario wat zeer goed mogelijk is. Hij was geleerd in de wet en kwam uit Alexandrië (Hand. 18:24), wat de allegorische uitlegging van het OT ondersteund.GDK schreef:Lees ik dat dan fout?
Hand. 18:25 staat zo kort bij Hand. 19:2, dat ik het heel aannemelijk vind dat Apolos uit dezelfde school komt als de discipelen die de uitspraak in 19:2 doen.
Jvslooten schreef:Nee, dat denk ik niet. Apolos bevond zich in Korinthe, terwijl de gebeurtenis met de discipelen van Johannes ruim 600 Km oostelijker in Efeze plaatsvond. in beide geschiedenissen is een verwijzing naar de doop van Johannes, maar dat is voor mij geen reden om aan te nemen dat Apolos niet de Heilige Geest zou hebben ontvangen. Overigens dacht Luther dat de Hebreënbrief door Apolos geschreven zou zijn, een scenario wat zeer goed mogelijk is. Hij was geleerd in de wet en kwam uit Alexandrië (Hand. 18:24), wat de allegorische uitlegging van het OT ondersteund.
Jvslooten schreef:Overigens dacht Luther dat de Hebreënbrief door Apolos geschreven zou zijn, een scenario wat zeer goed mogelijk is. Hij was geleerd in de wet en kwam uit Alexandrië (Hand. 18:24), wat de allegorische uitlegging van het OT ondersteund.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten