Je mag niet onbekeerd zijn

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boerin
Generaal
Generaal

Re: Je mag niet onbekeerd zijn

Berichtdoor Boerin » 29 mar 2014 17:30

mohamed schreef:Jezus zei dat zijn juk zacht en zijn last licht is (Mat 11,30) maar leven met de wetenschap dat ik van nature een zondaar ben en dat alles wat ik doe fout is ervaar ik niet als een zacht juk noch een lichte last. Door structureel ingepeperd te krijgen dat men werkelijk niets goed kan doen en de hel verdient knap je niet van op. Gelukkig hebben we de kerk, wat doopwater en de sacramenten en als men die heilige drie-eenheid onderschrijft is er hoop! ](*,)

Weten dat je een heilige bent geworden door Zijn offer en dat die zondige natuur medegekruisigd is en er nu geen veroordeling meer is voor wie in Christus Jezus zijn vind ik wel een lichte last.
Opdat wij waarlijk vrij zouden zijn, heeft Christus ons vrijgemaakt. Houdt dus stand en laat u niet weder een slavenjuk opleggen.
Dat wordt trouwens in de kerken waar ik kwam ook gepreekt dat je 2 naturen had. Dan is het inderdaad onmogelijk God welgevallig te zijn en zolang je dat gelooft zul je er ook naar handelen. We hebben nog een lichaam en onvernieuwd verstand, dat is het enige. De oude natuur moeten we voor dood houden. Jezus is op dezelfde wijze verzocht geweest als wij. Hij had geen zondenatuur. Dus kunnen wij die ook niet hebben, anders is het niet op dezelfde wijze. Het moet dus mogelijk zijn er niet aan toe te geven.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 29 mar 2014 18:04

Succes met volmaakt zijn! :mrgreen:

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 29 mar 2014 18:35

mohamed schreef:Succes met volmaakt zijn! :mrgreen:

:lol:
Zach91

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 29 mar 2014 18:41

Jvslooten schreef:Je zou ook kunnen doen als de discipelen toen ze evenzo een onmogelijke opdracht kregen (Mat. 14:16).
mohamed schreef:Het voeden van de hongerigen in je eigen omgeving is niet onmogelijk, maar heengaan en niet meer zondigen volgens jou wel. Kortom, Jezus vraagt het onmogelijke en maakt daardoor zondaars van ons. Als hij me had gevraagd voortaan zelf mijn veters te strikken zou ik heengaan en dat doen.
Volgens mij mis je de essentie van de tekst. In Mat. 14 lezen we dat Jezus een eenzame plaats heeft opgezocht, ver buiten 'de bebouwde kom'. Bovendien is het avond geworden; als er al een bakker in de buurt zou zijn, dan zou hij tegen dit tijdstip toch al lang al leegverkocht zijn! En wat zegt Jezus dan tegen de discipelen? Juist, "geef hen te eten." Wie? Nou gewoon, die vijf duizend mannen, en vergeet de vrouwen en de kinderen niet.

De discipelen luisteren naar het woord van Jezus. Ze gaan op zoek naar eten, maar erg ver komen ze niet. De vijf broden en de twee vissen die ze kunnen bemachtigen zijn nauwelijks genoeg om zichzelf te voeden! Een onmogelijke opdracht. Maar wat doen ze? Gaan ze bij de pakken neerzitten? Maken ze Jezus een verwijt, dat Hij niet zo onrealistisch moet zijn? Nee, niets van dat alles. Ze brengen hun nood bij Jezus. Ze belijden, dat alles van hun zelf tekort schiet. Ze leggen het aan de voeten van Jezus neer. En wat doet Jezus? Jezus neemt het over. Jezus zorgt Zélf dat het genoeg wordt. Genoeg? Nee, dat is het verkeerde woord. Overvloedig. Er blijven zelfs twaalf volle manden over. Zo groot is de genade van onze Heere Jezus. Hij eist, maar wat Hij eist wil Hij ook schenken. Mild en overvloedig. Overvloedige genade; onverdiend en toch gekregen.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 29 mar 2014 20:16

Rozijn schreef:Wil je deze boude uitspraak onderbouwen, Teus?

mealybug schreef:Ik denk dat Teus bedoelt dat God meer dan 140 keer oproept tot bekering, waarvan Schelp dan ineens zegt, dat kunnen we niet.
Zou een barmhartig God oproepen tot het onmogelijke?

Inderdaad Rozijn, Mealybug begrijpt het en heeft correct verwoord wat ik bedoel.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

mohamed

Berichtdoor mohamed » 29 mar 2014 20:27

Jvslooten schreef:Je zou ook kunnen doen als de discipelen toen ze evenzo een onmogelijke opdracht kregen (Mat. 14:16).
mohamed schreef:Het voeden van de hongerigen in je eigen omgeving is niet onmogelijk, maar heengaan en niet meer zondigen volgens jou wel. Kortom, Jezus vraagt het onmogelijke en maakt daardoor zondaars van ons. Als hij me had gevraagd voortaan zelf mijn veters te strikken zou ik heengaan en dat doen.

Jvslooten schreef:Volgens mij mis je de essentie van de tekst. In Mat. 14 lezen we dat Jezus een eenzame plaats heeft opgezocht, ver buiten 'de bebouwde kom'. Bovendien is het avond geworden; als er al een bakker in de buurt zou zijn, dan zou hij tegen dit tijdstip toch al lang al leegverkocht zijn! En wat zegt Jezus dan tegen de discipelen? Juist, "geef hen te eten." Wie? Nou gewoon, die vijf duizend mannen, en vergeet de vrouwen en de kinderen niet.

De discipelen luisteren naar het woord van Jezus. Ze gaan op zoek naar eten, maar erg ver komen ze niet. De vijf broden en de twee vissen die ze kunnen bemachtigen zijn nauwelijks genoeg om zichzelf te voeden! Een onmogelijke opdracht. Maar wat doen ze? Gaan ze bij de pakken neerzitten? Maken ze Jezus een verwijt, dat Hij niet zo onrealistisch moet zijn? Nee, niets van dat alles. Ze brengen hun nood bij Jezus. Ze belijden, dat alles van hun zelf tekort schiet. Ze leggen het aan de voeten van Jezus neer. En wat doet Jezus? Jezus neemt het over. Jezus zorgt Zélf dat het genoeg wordt. Genoeg? Nee, dat is het verkeerde woord. Overvloedig. Er blijven zelfs twaalf volle manden over. Zo groot is de genade van onze Heere Jezus. Hij eist, maar wat Hij eist wil Hij ook schenken. Mild en overvloedig. Overvloedige genade; onverdiend en toch gekregen.

Jezus stuurde zijn discipelen eerst zonder geld, eten en drinken onder de volken (Luk 10,4) en later moesten ze wat meenemen (Luk 22,35-36). Tijden veranderen. Of wou jij naar Afrika met vijf broden en twee vissen de honger aldaar te lijf gaan in de hoop dat het er wel wat meer worden? Ik heb er een hard hoofd in, maar misschien ben ik wel te vrijzinnig voor dit forum aan het worden! :mrgreen:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 mar 2014 00:24

mohamed schreef:Nou, als ik gereformeerd was had ik gezegd: 'sorry maar dat zal niet gaan, ik blijf zondigen dus waarom vraagt u het onmogelijke van me?'

Dat is geen goed gereformeerd antwoord :-) de waarheid ligt dus ergens in het midden. Het is niet zo dat er niets verandert en het is ook niet zo dat we hier al volmaakt worden en niets meer fout doen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 30 mar 2014 00:32

mohamed schreef:Jezus stuurde zijn discipelen eerst zonder geld, eten en drinken onder de volken (Luk 10,4) en later moesten ze wat meenemen (Luk 22,35-36). Tijden veranderen. Of wou jij naar Afrika met vijf broden en twee vissen de honger aldaar te lijf gaan in de hoop dat het er wel wat meer worden? Ik heb er een hard hoofd in, maar misschien ben ik wel te vrijzinnig voor dit forum aan het worden! :mrgreen:
Ik ken mensen die met minder naar Afrika zijn vertrokken, en meer hebben bereikt. Misschien ben je inderdaad wat te vrijzinnig. :mrgreen:

mohamed

Berichtdoor mohamed » 30 mar 2014 00:39

mohamed schreef:Nou, als ik gereformeerd was had ik gezegd: 'sorry maar dat zal niet gaan, ik blijf zondigen dus waarom vraagt u het onmogelijke van me?'

Marnix schreef:Dat is geen goed gereformeerd antwoord :-) de waarheid ligt dus ergens in het midden. Het is niet zo dat er niets verandert en het is ook niet zo dat we hier al volmaakt worden en niets meer fout doen.

Wat is het dan wél?

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 30 mar 2014 08:36

mohamed schreef:Wat is het dan wél?

Dat als je aan een zondepatroon vastzit Hij je niet veroordeelt en kan bevrijden, maar ik weet niet of dat een goed gereformeerd antwoord is. En verder is het een groei en gaan we van heerlijkheid tot heerlijkheid tot het einddoel, Hem leren kennen zoals Hij is, dan doen we niks meer fout.
Efeze 4:11-15
Rom. 8:18-29
Zach91

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 30 mar 2014 11:18

schelpje3 schreef:Ik zocht op diverse websites info over het belijdenis doen, en vond op de website van de Ger. Gemeente te Alblasserdam DIT ARTIKEL , geschreven aan jongeren, die nadenken over hun belijdenis.

Dit stukje trof me met name:

Je mag trouwens nooit onbekeerd zijn. Je kunt ook niet onbekeerd verkering hebben, onbekeerd studeren, onbekeerd trouwen. Wij hebben het recht niet onbekeerd te zijn. Hoe moet het dan? Het moet een worsteling zijn. Te moeten en niet te kunnen. Van uit jezelf geen antwoord te kunnen geven op de vragen en toch niet buiten het Woord van God te kunnen. Doe dan biddend belijdenis! Het moet je in de engte brengen voor God.

We mogen dus niet onbekeerd verder leven!
Wat vinden jullie van deze stelling?

Om moedeloos van te worden. En ook maakt het me boos, zulk vroom gepraat. God roept wel dertig keer in Zijn Woord op dat de mens zich moet bekeren, maar deze ds. weet het beter: de mens kan zich niet bekeren. Er staat nergens in de Bijbel dat dat niet kan, God vraagt het ons niet voor niks. Hij wil een keuze van ons, Hij heeft alles al gedaan.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 30 mar 2014 12:06

mohamed schreef:Wat is het dan wél?

Boerin schreef:Dat als je aan een zondepatroon vastzit Hij je niet veroordeelt en kan bevrijden, maar ik weet niet of dat een goed gereformeerd antwoord is. En verder is het een groei en gaan we van heerlijkheid tot heerlijkheid tot het einddoel, Hem leren kennen zoals Hij is, dan doen we niks meer fout.
Efeze 4:11-15
Rom. 8:18-29

Ik dacht dat Christus het einddoel was (Rom 10,4) en dat we hem nu al hebben leren kennen doordat hij hem heeft verklaard (Joh 1,18; Kol 1,8).

Joh 14,7
1 Joh 2,13

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 30 mar 2014 16:06

mohamed schreef:Ik dacht dat Christus het einddoel was (Rom 10,4) en dat we hem nu al hebben leren kennen doordat hij hem heeft verklaard (Joh 1,18; Kol 1,8).

Joh 14,7
1 Joh 2,13

Ja klopt, ik schrijf u kinderkens, want gij kent Hem. Maar helemaal kennen doen we Hem nog niet.
Fil. 3
10 (Dit alles) om Hem te kennen en de kracht zijner opstanding en de gemeenschap aan zijn lijden, of ik, aan zijn dood gelijkvormig wordende, 11 zou mogen komen tot de opstanding uit de doden.
12 Niet, dat ik het reeds zou verkregen hebben of reeds volmaakt zou zijn, maar ik jaag ernaar, of ik het ook grijpen mocht, omdat ík ook door Christus Jezus gegrepen ben. 13 Broeders, ik voor mij acht niet, dat ik het reeds gegrepen heb, 14 maar één ding (doe ik): vergetende hetgeen achter mij ligt en mij uitstrekkende naar hetgeen vóór mij ligt, jaag ik naar het doel, om de prijs der roeping Gods, die van boven is, in Christus Jezus.
15 Laten wij dan allen, die volmaakt zijn, aldus gezind zijn.
Zach91

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 30 mar 2014 16:34

Schelpje schreef:
Ik denk dat je me niet helemaal hebt begrepen en zal het nogmaals uitleggen.
Ik preek geen lijdelijkheid! Integendeel. Maar ik wil dat God alle eer krijgt, omdat er van nature (!) niets goeds in de mens ligt, geen verlangen om bekeerd te worden, geen noodzaak tot bekering, geen liefde tot God en om Zijn geboden te onderhouden.
Maar ... en dan komt het allerallerbelangrijkste, wat ik steeds mis bij diverse forummers, wanneer de Heilige Geest in je gaat werken, ga je zien dat het zo niet verder kan!

Ik zal het jou nog een keer uitleggen.

Laten we voorop stellen dat de Heilige Geest pas komt nadat de Genade ontvangen is.

Wat jij verwacht van de forummers is dat ze denken zoals jij het je voorstelt te moeten doen.
Je zegt God de eer te willen geven, toch? Die geef je Hem niet door de Heilige Geest weg te duwen en plaats te maken voor de herinnering aan je zonden.
De Heilige Geest laat niet zien dat het niet meer verder kan. Als je vervuld ben door de Heilige Geest is er geen plaats voor andere gedachten ook niet aan zonden, geheel onmogelijk. Is ook logisch, God kan, door Zijn Heiligheid, niet met zonden omgaan. Het is wel zo, hoe nabijer je leven met God is des te meer je last van satan hebt maar dat doet de Heilige Geest pertinent niet.
God laat bij een kind van God satan wel eens ietsje los om je aan je zonden te laten herinneren. God bepaald Zelf wanneer en in welke mate. Ga je het zelf doen? Het gaat ten koste van je relatie met de Heere Jezus, als je die al hebt.
God doet dat absoluut niet om je je zonden te laten zien of om je opnieuw berouw te laten krijgen. Je krijgt op zo’n moment absoluut opnieuw berouw, als het goed is tenminste, maar het is niet Gods doel. God wil dat je bij Hem komt opdat je weer het vertrouwen in Hem krijgt en Hij je weer Liefde kan geven. Want als je er mee naar Hem toegaat krijg je het altijd beter als voordat je naar Hem toeging.

En dan hoef je heus geen slecht leven geleid te hebben tot dan toe, o nee, nette kerkmensen moeten net zo goed bekeerd worden! Je kunt week in week uit in de kerkbank zitten, maar het Woord kan langs je heen gaan.

Sterker nog, z.g. kerkvolk zal het meer toegerekend worden dat ze onbekeerd zijn als mensen die nooit een kerk bezocht hebben.
We denken allemaal dat de zonden het belangrijkste zijn. Dat we omkomen door de zonden.
Het is een halve evangelie. Voor de zonden is betaald, voor alle mensen, het gaat er om of Christus voor je opgestaan is, dat telt. Zeker er zal vergelding voor de zonden komen maar dat men God niet serieus genomen heeft zal God je veel meer kwalijk nemen.

Het Woord moet krachtdadig in je hart vallen, je blinde ogen geopend.
En beste B.D. dat doen wij zelf niet, KUNNEN wij niet.

Bovenstaande is niet Bijbels Opb. 3:20. God heeft met een ieder een eigen bedeling, het is niet van te voren te zeggen hoe God werkt. Het kan zijn dat God krachtdadig werkt maar God kan ook rustig aan in harten werken. Voor vele mensen kan de wedergeboorte een traject zijn.
“Uw geloof heeft u behouden”zegt Jezus na een genezing. Geloof behoudt je, anders niets. Wat daarna gebeurd bepaald God en niet mensen.

De Heere wil het, voor iedereen, maar velen willen niet.
De vruchten van de ware bekering uit zich altijd dat de mens zichzelf heeft leren kennen, wie hij is en dat God hem daarvan verlost heeft.
Geen mooi uit je hoofd geleerd zinnetje, maar als het echt is, is er overname, ook op een forum!

Klopt in het geheel niet, maar heb het ook bij jou nog niet vernomen.
De vrucht van de ware bekering is in de eerste plaats de ervaring van de Liefde van God door de kracht van de Heilige Geest. Door de Liefde en de Genade van God ontstaat bekering en komt het eerste openbaar. Dat kenbaar maken op dit forum zal zeker niet snel in de eerste plaats gebeuren, God zal het niet toelaten of er in mee werken.

Is ook absoluut niet de bedoeling van God dat je met je zooi over straat loopt.
Het is geen getuigenis van Gods liefde of iets dergelijks als je je zonden laat zien of het overdenkt. Zoals ik schreef zal God ze je laten zien en wil dat je er direct mee bij Hem komt. God wil niet dat je ze manifesteert op welke wijze dan ook. Je geeft satan grond om er gestalte aan te geven. God wil Christus in je zien want die woont in je, na ontvangen genade.

Gelukkig zijn er postings waar mijn hart blij van wordt en ik met jaloersheid naar kan kijken.
Maar sorry dat ik het zo zeg, als men zich iets toegeëigend heeft, waar de Heere dus niets van weet, kan ik er niet ontroerd door raken.

Hier hoef je je niet voor te excuseren. Dat jij niet ontroerd raakt door een posting hier kan ik me wel voorstellen, gezien de inhoud van je postings en citaten. Ik heb de indruk dat als jij niet ontroerd raakt dat het aan jou ligt en niet aan de schrijver. Overigens hoe kun jij bepalen dat iemand het zich toegeëigend heeft? Er wordt hier niet zo veel geschreven hoe iemand aan de Genade gekomen is.

Dan spugen we niet op de Wet, geven geen sneer naar reformatorische predikanten, maken we mensen niet belachelijk die graag vóór en na het eten willen bidden en danken.
Nee, dan gaan we onder die ander staan, dan achten we die uitnemender dan onszelf.

Helaas vindt je het pijnlijker dat refo dominees beledigd worden en we niet onder andere mensen gaan staan. (heb het bij jou ook nog niet ontdekt.) als dat God aan Zijn eer komt.

Wanneer er forummers zijn die het alleen van de Heere verwachten, en het inmiddels niet meer zo op het forum durven te zetten, omdat dit wordt gezien als valse lijdelijkheid, of hoogmoed, en als je dan elders een sneer krijgt, laat je het een volgende keer wel.

Helaas heb ik het met jou, hetgeen wat je hierboven schrijft, direct ervaren.
Maar….ik laat het niet om van mijn Heiland te spreken, Hij is mij liever als mensen en zal het laten als Hij het niet meer wil. Als je opziet naar Hem maakt het je niet zoveel meer uit wat anderen er van zeggen, God blijft zorgen, het is maar wat je van Hem verwacht en verstaat wat Hij van jou wil. Je hebt daar een ontvankelijk hart voor nodig en die geeft Hij je graag als je Hem vertrouwd en het van Hem verwacht. God zorgt dan wel dat er lieve berichten pb komen waaruit Hij Zich weer openbaard.
Daar wordt je zo blij van dat je het de volgende keer gewoon weer doet.
Het is aanbiding, het is vertellen aan God wat je in Zijn Zoon Jezus ziet en wat Hij met je gedaan heeft. Als jou hart is naar waar Gods hart is, dat is o.a. Jezus, dan zal Hij je overspoelen met Zijn liefde en nabijheid want dat geeft God vreugde en betaald direct uit, zo is God.

Dus: nogmaals, geen lijdelijkheid, niet achteroverleunen, nee, ora et labora.
Maar de Heere zal het moeten doen, anders horen we toch echt bij die dwaze maagden.

Hier bedoel je hopelijk de Wedergeboorte.

Weet je Schelpje ik denk dat je eens met beide benen op de grond moet gaan staan. Ook denk ik dat je God moet vragen je te genezen van die doctrine die in je zit. Ik vraag me af wat je nog van God verwacht. Waarom zie je niet op naar God? Alleen Hij is de Verlosser Hij geeft het woord en alle dingen om een gelukkig leven te hebben, ook nu, hier op deze aarde maar je moet het wel van Hem verwachten. Alles is van Hem, door Hem en tot Hem.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

mohamed

Berichtdoor mohamed » 30 mar 2014 18:07

mohamed schreef:Ik dacht dat Christus het einddoel was (Rom 10,4) en dat we hem nu al hebben leren kennen doordat hij hem heeft verklaard (Joh 1,18; Kol 1,8).

Joh 14,7
1 Joh 2,13

Boerin schreef:Ja klopt, ik schrijf u kinderkens, want gij kent Hem. Maar helemaal kennen doen we Hem nog niet.
Fil. 3
10 (Dit alles) om Hem te kennen en de kracht zijner opstanding en de gemeenschap aan zijn lijden, of ik, aan zijn dood gelijkvormig wordende, 11 zou mogen komen tot de opstanding uit de doden.
12 Niet, dat ik het reeds zou verkregen hebben of reeds volmaakt zou zijn, maar ik jaag ernaar, of ik het ook grijpen mocht, omdat ík ook door Christus Jezus gegrepen ben. 13 Broeders, ik voor mij acht niet, dat ik het reeds gegrepen heb, 14 maar één ding (doe ik): vergetende hetgeen achter mij ligt en mij uitstrekkende naar hetgeen vóór mij ligt, jaag ik naar het doel, om de prijs der roeping Gods, die van boven is, in Christus Jezus.
15 Laten wij dan allen, die volmaakt zijn, aldus gezind zijn.

Wellicht ken jij God niet helemaal (als je dat zelf zegt wie ben ik dan om daar aan te twijfelen) maar lees Johannes 17,3 eens, dan zal je toch moeten concluderen dat de apostel hem wél kende.

Terug naar “Archief”