Schelpje schreef:
Ik denk dat je me niet helemaal hebt begrepen en zal het nogmaals uitleggen.
Ik preek geen lijdelijkheid! Integendeel. Maar ik wil dat God alle eer krijgt, omdat er van nature (!) niets goeds in de mens ligt, geen verlangen om bekeerd te worden, geen noodzaak tot bekering, geen liefde tot God en om Zijn geboden te onderhouden.
Maar ... en dan komt het allerallerbelangrijkste, wat ik steeds mis bij diverse forummers, wanneer de Heilige Geest in je gaat werken, ga je zien dat het zo niet verder kan!
Ik zal het jou nog een keer uitleggen.
Laten we voorop stellen dat de Heilige Geest pas komt nadat de Genade ontvangen is.
Wat jij verwacht van de forummers is dat ze denken zoals jij het je voorstelt te moeten doen.
Je zegt God de eer te willen geven, toch? Die geef je Hem niet door de Heilige Geest weg te duwen en plaats te maken voor de herinnering aan je zonden.
De Heilige Geest laat niet zien dat het niet meer verder kan. Als je vervuld ben door de Heilige Geest is er geen plaats voor andere gedachten ook niet aan zonden, geheel onmogelijk. Is ook logisch, God kan, door Zijn Heiligheid, niet met zonden omgaan. Het is wel zo, hoe nabijer je leven met God is des te meer je last van satan hebt maar dat doet de Heilige Geest pertinent niet.
God laat bij een kind van God satan wel eens ietsje los om je aan je zonden te laten herinneren. God bepaald Zelf wanneer en in welke mate. Ga je het zelf doen? Het gaat ten koste van je relatie met de Heere Jezus, als je die al hebt.
God doet dat absoluut niet om je je zonden te laten zien of om je opnieuw berouw te laten krijgen. Je krijgt op zo’n moment absoluut opnieuw berouw, als het goed is tenminste, maar het is niet Gods doel. God wil dat je bij Hem komt opdat je weer het vertrouwen in Hem krijgt en Hij je weer Liefde kan geven. Want als je er mee naar Hem toegaat krijg je het altijd beter als voordat je naar Hem toeging.
En dan hoef je heus geen slecht leven geleid te hebben tot dan toe, o nee, nette kerkmensen moeten net zo goed bekeerd worden! Je kunt week in week uit in de kerkbank zitten, maar het Woord kan langs je heen gaan.
Sterker nog, z.g. kerkvolk zal het meer toegerekend worden dat ze onbekeerd zijn als mensen die nooit een kerk bezocht hebben.
We denken allemaal dat de zonden het belangrijkste zijn. Dat we omkomen door de zonden.
Het is een halve evangelie. Voor de zonden is betaald, voor alle mensen, het gaat er om of Christus voor je opgestaan is, dat telt. Zeker er zal vergelding voor de zonden komen maar dat men God niet serieus genomen heeft zal God je veel meer kwalijk nemen.
Het Woord moet krachtdadig in je hart vallen, je blinde ogen geopend.
En beste B.D. dat doen wij zelf niet, KUNNEN wij niet.
Bovenstaande is niet Bijbels Opb. 3:20. God heeft met een ieder een eigen bedeling, het is niet van te voren te zeggen hoe God werkt. Het kan zijn dat God krachtdadig werkt maar God kan ook rustig aan in harten werken. Voor vele mensen kan de wedergeboorte een traject zijn.
“Uw geloof heeft u behouden”zegt Jezus na een genezing. Geloof behoudt je, anders niets. Wat daarna gebeurd bepaald God en niet mensen.
De Heere wil het, voor iedereen, maar velen willen niet.
De vruchten van de ware bekering uit zich altijd dat de mens zichzelf heeft leren kennen, wie hij is en dat God hem daarvan verlost heeft.
Geen mooi uit je hoofd geleerd zinnetje, maar als het echt is, is er overname, ook op een forum!
Klopt in het geheel niet, maar heb het ook bij jou nog niet vernomen.
De vrucht van de ware bekering is in de eerste plaats de ervaring van de Liefde van God door de kracht van de Heilige Geest. Door de Liefde en de Genade van God ontstaat bekering en komt het eerste openbaar. Dat kenbaar maken op dit forum zal zeker niet snel in de eerste plaats gebeuren, God zal het niet toelaten of er in mee werken.
Is ook absoluut niet de bedoeling van God dat je met je zooi over straat loopt.
Het is geen getuigenis van Gods liefde of iets dergelijks als je je zonden laat zien of het overdenkt. Zoals ik schreef zal God ze je laten zien en wil dat je er direct mee bij Hem komt. God wil niet dat je ze manifesteert op welke wijze dan ook. Je geeft satan grond om er gestalte aan te geven. God wil Christus in je zien want die woont in je, na ontvangen genade.
Gelukkig zijn er postings waar mijn hart blij van wordt en ik met jaloersheid naar kan kijken.
Maar sorry dat ik het zo zeg, als men zich iets toegeëigend heeft, waar de Heere dus niets van weet, kan ik er niet ontroerd door raken.
Hier hoef je je niet voor te excuseren. Dat jij niet ontroerd raakt door een posting hier kan ik me wel voorstellen, gezien de inhoud van je postings en citaten. Ik heb de indruk dat als jij niet ontroerd raakt dat het aan jou ligt en niet aan de schrijver. Overigens hoe kun jij bepalen dat iemand het zich toegeëigend heeft? Er wordt hier niet zo veel geschreven hoe iemand aan de Genade gekomen is.
Dan spugen we niet op de Wet, geven geen sneer naar reformatorische predikanten, maken we mensen niet belachelijk die graag vóór en na het eten willen bidden en danken.
Nee, dan gaan we onder die ander staan, dan achten we die uitnemender dan onszelf.
Helaas vindt je het pijnlijker dat refo dominees beledigd worden en we niet onder andere mensen gaan staan. (heb het bij jou ook nog niet ontdekt.) als dat God aan Zijn eer komt.
Wanneer er forummers zijn die het alleen van de Heere verwachten, en het inmiddels niet meer zo op het forum durven te zetten, omdat dit wordt gezien als valse lijdelijkheid, of hoogmoed, en als je dan elders een sneer krijgt, laat je het een volgende keer wel.
Helaas heb ik het met jou, hetgeen wat je hierboven schrijft, direct ervaren.
Maar….ik laat het niet om van mijn Heiland te spreken, Hij is mij liever als mensen en zal het laten als Hij het niet meer wil. Als je opziet naar Hem maakt het je niet zoveel meer uit wat anderen er van zeggen, God blijft zorgen, het is maar wat je van Hem verwacht en verstaat wat Hij van jou wil. Je hebt daar een ontvankelijk hart voor nodig en die geeft Hij je graag als je Hem vertrouwd en het van Hem verwacht. God zorgt dan wel dat er lieve berichten pb komen waaruit Hij Zich weer openbaard.
Daar wordt je zo blij van dat je het de volgende keer gewoon weer doet.
Het is aanbiding, het is vertellen aan God wat je in Zijn Zoon Jezus ziet en wat Hij met je gedaan heeft. Als jou hart is naar waar Gods hart is, dat is o.a. Jezus, dan zal Hij je overspoelen met Zijn liefde en nabijheid want dat geeft God vreugde en betaald direct uit, zo is God.
Dus: nogmaals, geen lijdelijkheid, niet achteroverleunen, nee, ora et labora.
Maar de Heere zal het moeten doen, anders horen we toch echt bij die dwaze maagden.
Hier bedoel je hopelijk de Wedergeboorte.
Weet je Schelpje ik denk dat je eens met beide benen op de grond moet gaan staan. Ook denk ik dat je God moet vragen je te genezen van die doctrine die in je zit. Ik vraag me af wat je nog van God verwacht. Waarom zie je niet op naar God? Alleen Hij is de Verlosser Hij geeft het woord en alle dingen om een gelukkig leven te hebben, ook nu, hier op deze aarde maar je moet het wel van Hem verwachten. Alles is van Hem, door Hem en tot Hem.