Voorwaarden voor belijdenis?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Voorwaarden voor belijdenis?

Berichtdoor schelpje3 » 28 mar 2014 14:26

Is waar, maar mijn zoon van 19 denkt heel anders dan toen hij 12 was.
Openbare belijdenis afleggen heeft voor mij een behoorlijk gewicht, waar je als 12 jarige (nog) niet de reikwijdte van ziet.
Iemand denkt op zn 14e dat hij alles al weet, om er op zn 50ste achter te komen, dat hij nog lang niet alles weet!
Ik heb zelf op mn 25e belijdenis gedaan, niet omdat ik het voor die tijd nog niet zeker wist, maar ik wist niet in welk kerkverband ik terecht zou komen.
En omdat ik dacht: kan ik het wel beloven, sta ik daar niet als een huichelaar?
Catechisatie was ook heel pittig. En zoals gezegd, je doet daar niet alleen voor jezelf een belofte, maar je belooft ook de leer van de kerk te onderschrijven.
Allemaal zaken waar een 12 jarige echt geen kaas van heeft gegeten.

janneke7337
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor janneke7337 » 28 mar 2014 14:28

Wat is de leer van de kerk?
Er is maar 1 leer, kerkleer bestaat niet.
Andere zaken als Jezus Christus en die gekruisigd is geen leer, daar doe je dus geen belijdenist van.
Oftewel van interpretatieverschillen doe je geen belijdenis.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 28 mar 2014 14:33

janneke7337 schreef:Wat is de leer van de kerk?
Er is maar 1 leer, kerkleer bestaat niet.
Andere zaken als Jezus Christus en die gekruisigd is geen leer, daar doe je dus geen belijdenist van.
Oftewel van interpretatieverschillen doe je geen belijdenis.

Grappig dat jij dat zegt :D

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 28 mar 2014 14:41

schelpje3 schreef:Allemaal zaken waar een 12 jarige echt geen kaas van heeft gegeten.

Misschien wel juist daarom dat Jezus zegt dat je Hem alleen aan kunt nemen als een kind wat nog niet geprogrammeerd is.

Wat deed Jezus Zelf op Zijn twaalfde?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 28 mar 2014 14:46

mealybug schreef:Misschien wel juist daarom dat Jezus zegt dat je Hem alleen aan kunt nemen als een kind wat nog niet geprogrammeerd is.
Wat deed Jezus Zelf op Zijn twaalfde?

Waarom doe jij mee aan deze discussie? Je wilt je zelf niet aan een kerk verbinden en hebt niks met hun regels. Dus alles wat de kerken instellen is volgens jou sowieso fout!

Yvonne Christina

Berichtdoor Yvonne Christina » 28 mar 2014 15:32

schelpje3 schreef:Nu heeft men er zo lang voor gevochten dat een kind een kind mag zijn en ieder op eigen tempo naar volwassenheid toe mag groeien.
Op deze wijze wordt het Heilig Avondmaal en de belijdenis, gedegradeerd, tot iets... gemakkelijks, dat doe je zo maar even.
Dringt het tot ons door wanneer we daar, voorin de kerk, het JAwoord uitspreken?

Ik spreek weer even vanuit mijn eigen ervaringen. Maar ik heb er zeker lang over nagedacht, want belijdenis doen is de belangrijkste beslissing van je leven en voor je hele leven. Je zegt zelf al 'ieder op eigen tempo naar volwassenheid toe mag groeien', misschien dat jij er op je 14e nog niet klaar voor was, maar dat betekent niet dat anderen ook op hun 14e nog niet klaar zijn voor belijdenis.

Verder ben ik het met je eens dat Heilig Avondmaal en de belijdenis niet zo maar even iets moeten worden wat maar even gedaan wordt, maar volgens mij heeft dat weinig te maken met de leeftijd waarop je belijdenis doet.

janneke7337
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor janneke7337 » 28 mar 2014 15:34

schelpje3 schreef:Grappig dat jij dat zegt :D

:?: Hoe dat zo?

Ruth2
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ruth2 » 28 mar 2014 15:44

Kerkverband doet er niet toe, als Christus maar ten volle word gepredikt, of dat nu hervormd, cgk, ogg of gg is maakt niet uit, al zullen velen dat tegenspreken!
Je doet belijdenis van het geloof en op dat moment erken je de leer die geleerd word in het kerkverband waar je dan lid bent, maar over 5/10 of 20 jaar kan je door omstandigheden wel in een heel ander kerkverband terecht komen maar waar ook het volle evangelie en Christus gepredikt word, daarom is het ook zo raar dat je bij sommige kerkverbanden opnieuw belijdenis moet doen, voordat je lid mag worden, zeer onbijbels!

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 28 mar 2014 15:53

schelpje3 schreef:Waarom doe jij mee aan deze discussie? Je wilt je zelf niet aan een kerk verbinden en hebt niks met hun regels. Dus alles wat de kerken instellen is volgens jou sowieso fout!

Je bent in de war met Wim2006 en Mortlach.
Je weet wel, die 2 atheisten, die je altijd zo begrijpend te woord staat. :wink:
heb je ook antwoord op mijn vraag?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 mar 2014 15:58

Precies Ruth2. We doen dan ook geen belijdenis van een kerkverband, je zegt niet dat je altijd in het zelfde kerkverband zult blijven. Je stemt in met de Christelijke leer die ook in dat kerkverband geleerd wordt. Ik heb ook in een ander kerkverband belijdenis gedaan dan waar ik later zat (nu zijn de kerkverbanden weer bij elkaar overigens) en dat was niet in strijd met die belijdenis.

Schelpje, nogmaals de vraag: Waarom deden bij Calvijn jongeren rond hun 12e dan al wel belijdenis en gingen dan ook aan het avondmaal aan? Ik vraag me sterk af of dat dus niet kan. Natuurlijk zal het niet altijd zo werken en dan is belijdenis doen op jonge leeftijd geen moeten maar dat is wat anders dan dat ze het op hun 12e nooit zouden kunnen snappen / doorleven of wat dan ook. Misschien maken we het dan allemaal wel veel te ingewikkeld en zagen ze dat in de begintijd van de reformatie beter ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 28 mar 2014 16:22

Onderschrijving van de kerkelijke leer en het belijdenis doen van je persoonlijk geloof moet niet samengaan. Gevoelsmatig vind ik dit een slechte zaak. Je zou onafhankelijk van de belijdenis lid van een kerk moeten kunnen worden, waarvan je de leer onderschrijft. Het zou ook niet uit moeten maken in welke kerk je die belijdenis aflegt, omdat het lidmaatschap ervan los zou staan. Veel zuiverder. Trouwens, dat er in verschillende kerken verschillende leren gelden, is op zichzelf zeer bedenkelijk. Vandaar ook die strijd, wat het ware geloof is, met als gevolg heilloze verdeeldheid.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 28 mar 2014 16:35

jaapo schreef:Onderschrijving van de kerkelijke leer en het belijdenis doen van je persoonlijk geloof moet niet samengaan. Gevoelsmatig vind ik dit een slechte zaak. Je zou onafhankelijk van de belijdenis lid van een kerk moeten kunnen worden, waarvan je de leer onderschrijft. Het zou ook niet uit moeten maken in welke kerk je die belijdenis aflegt, omdat het lidmaatschap ervan los zou staan. Veel zuiverder. Trouwens, dat er in verschillende kerken verschillende leren gelden, is op zichzelf zeer bedenkelijk. Vandaar ook die strijd, wat het ware geloof is, met als gevolg heilloze verdeeldheid.

Daar ben ik het in principe wel mee eens, maar zo is het nu eenmaal niet jaapo.
Als je van het ene naar het andere kerkverband wil gaan, vraag je je attestatie op en thats it.
Behalve als je van de CGK (voorbeeld) naar de GerGem over wil, dan ga je met de kouwe hand en zul je het nog een keertje moeten belijden voor de k.r.
Ik begrijp dat dus ook niet en vind het jammer dat het zo gaat.
Je hoeft toch immers ook niet overgedoopt te worden?

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 28 mar 2014 16:49

schelpje3 schreef:Is waar, maar mijn zoon van 19 denkt heel anders dan toen hij 12 was.
Openbare belijdenis afleggen heeft voor mij een behoorlijk gewicht, waar je als 12 jarige (nog) niet de reikwijdte van ziet.
Iemand denkt op zn 14e dat hij alles al weet, om er op zn 50ste achter te komen, dat hij nog lang niet alles weet!

Klopt, Schelpje, je denkt anders op je 12de dan op je 19de.
Maar als je belijdenis doet op je 19de dan denk je ook weer anders op je 50ste.
Kom je aan het einde van de reis, ook dan denk je weer anders.
Het blijft in beweging. Dus wat dat betreft zie ik geen verschil.

Catechisatie onderwijs wat zo moeilijk is dat je het op je 12de niet zo begrijpen lijkt me dubieus.
We spreken over belijdenis van het geloof en dat is iets anders (zoveel meer) dan het beamen van intellectuele stellingen.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 28 mar 2014 16:51

Enkele jaren geleden heb ik het in mijn omgeving meegemaakt, dat een belijdend lid van de synodale Geref. kerk geweerd werd van het Avondmaal bij de Vrijgemaakt Geref. kerk. Totale verbijstering. Alleen daarom al heb ik de Vrijgemaakten geschrapt voor mezelf als geloofwaardige christelijke kerk. De hernieuwde noodzaak van belijdenis doen bij de overgang van CG naar Geref. Gem. vind ik even verwerpelijk, als het waar is.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 mar 2014 17:04

Wel een beetje jammer. Wat daar gebeurd is is heel triest maar om op basis van wat er in 1 gemeente gebeurt een heel kerkverband als ongeloofwaardige christelijke kerk neer te zetten is wat rigoureus. Zowel in mijn vorige gemeente (GKV) als mijn huidige (samenwerkingsgemeente CGK+GKV) waren ze genodigd ipv afgewezen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “[Religie] - Open forum”