mealybug schreef:
Dat soort menselijke beperkingen en regels hadden ze toen vast nog niet
bron ?
Moderator: Moderafo's
mealybug schreef:
Dat soort menselijke beperkingen en regels hadden ze toen vast nog niet
Boaz schreef:Bethesda was een van de watervoorraden van de Tempel.
Speedy schreef:No way, als er zieken in baden werd het water onrein voor de tempeldienst.
Speedy schreef: No way, als er zieken in baden werd het water onrein voor de tempeldienst.
Boaz schreef:
Dat zal niet altijd zo geweest zijn, het werd oorspronkelijk gebouwd als watervoorraad voor de Tempel.
Speedy schreef:
De Tempelberg had zijn eigen watervoorraden en daar stonden de priesters bij om het water te laten bewegen, immers het moest 'levend' water zijn. Het water wat gebruikt werd, werd verdeeld over diverse 'leidingen' en zo werden de diverse watervoorzieningen gevuld. Als laatste kwam het bij de looiers en dan was het niet meer te gebruiken.
De watervoorziening was uniek in Jeruzalem. Zelfs in de tijd van de Heere Jezus is er bijna een opstand gekomen. Pilatus heeft het aquaduct hersteld en gebruikte voor de financiering het tempelgeld. Het sanhedrin kon dat niet verhinderen en dat was 1 van de overwinningen die Pilatus had op het sanhedrin.
Maar een hele interessante vraag is: hoe werden de 3000 mensen gedoopt. En wat ik recent heb begrepen is dat het niet door onderdompeling gebeurde:
1. aantal basins waren te beperkt
2. water moest elke keer ververst/verschoond worden, vanwege de onreinheid
3. vraag of er zoveel water wel gebruikt zou mogen worden, dat zouden de priesters nooit hebben toegelaten. (Regels die in de talmoed schijnen terug te vinden te zijn)
4. om 3000 mensen te dopen werd daarom het overgieten gebruikt
Ik ben nog bezig om de bronnen te achterhalen wie/wat/wanneer dit allemaal is gezegd.
mealybug schreef:Misschien hoef je niet verder te zoeken naar water want;
''Die na mij komt zal niet dopen met water maar met geest en vuur'', zou het een geestelijke doop kunnen zijn geweest, die een onomkeerbare verandering van geestesgesteldheid bewerkstelligde?
Tenslotte werd het bewegende, ''levende'' water, ook levend water, Jezus Zelf, waardoor wij nooit meer dorst zullen hebben.
mealybug schreef:Dat soort menselijke beperkingen en regels hadden ze toen vast nog niet
rotterdam schreef:bron ?
janneke7337 schreef:Wij weten het niet, het enige wat we wel weten is dat de 3000 geloofden, en als ze geloofden was het geoorloofd gedoopt te worden, dat is de enige voorwaarde.
Speedy schreef:Daarom ben ik ook benieuwd naar die bronnen.
GDK schreef:
Precies, geloof, daar gaat het om, kinderlijk geloof. En de vraag is nu, als de Here Jezus zegt dat je moet geloven als een kind, waarom kinderen dan niet gedoopt mogen worden? Dat zou ik wel eens willen weten.
janneke7337 schreef:Ze zullen vast geen doopformulier gehad hebben.
André-J30 schreef:En kinderen die uit Verbondsouders worden geboren? Horen die bij het Verbond? Dan mogen ze toch ook het teken daarvan ontvangen.
Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 38 gasten